Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

Skriv svarNytt inlägg
          > Är ni strukturerade?, Planera sin trädgård...
          carren
          Inlägg 23-12-2004, 11:57
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 241
          Medlem nr: 3 860

Hallå! sitter och vinterfunderar på vad jag skulle vilja göra med trädgården nästa säsong. Det är bara att konstatera att jag nog inte kommer att kunna få en sån där snygg och välplanerad trädgård som man dreglar över i trädgårdstidningar. Men gångar som vet vart de är på väg, rabatter som matchar och det prefekta trädet på det perfekta stället. Det hörn jag har planer för nu har jag nog ändrat mig om minst 5 gånger sedan vi flyttade in för ett år sedan: hög tujahäck, kryddgård med plank och nu senast: larvigt överdådigt blommande glädjehörn med prydnadsaplar och rosor. Eller syrener... och kanske ett par schersminer.

Så jag är nog en sådan som börjar i ett hörn och låter infallen styra. För det är nog det jag tycker är kuligast med trädgård: fudera, planera och bli kär i nya typer av växter och idéer. Hur ska man då kunna hålla sig till en plan även om man hade någon? Men det kanske kan bli bra ändå till slut...

Hur gör ni? Har ni ett tänk om vad trädgården ska bli till slut som ni går efter? Eller blir det som det blir?

Citera
          Caprice
          Inlägg 23-12-2004, 14:00
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 3 245
          Medlem nr: 43

Att ha det alltför välplanert tycker jag är tråkigt... trädgården ska LEVA..

Tror att alla / de flesta har liknande funderingar som dina..
          Och det är kul..!
          Det är det som ÄR att ha trädgård..!

Min pappa bor i ett villaområde i Sthlm, alla hus är nybyggda, alla har fina och dyra murar, en strategiskt planterat träd eller buske...
          Det riktigt skriker att det är en arkitekt som suttit o ritat alltihop

Urtrist..!

Gör det som DU vill ha det i DIN trädgård...
          Det kommer alltid att finnas någon som tycker att man inte kan ha rosa blommor bredvid röda...
          Ha det så om du vill ha det så...!

Se planering av trädgården som något positivt, något som aldrig kommer att ta slut.. wub.gif

DET är trädgård...

Caprice

--------------------
          Caprice
          Stockholm zon 2-3
          user posted image
          Vita non est vivere sed valere vita est

Citera
          Sollan
          Inlägg 23-12-2004, 14:46
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 1 603
          Medlem nr: 2 852

Vår trädgård är oplanerad och det väller både här och där. Sitter varje år och planerar men sedan så går det som det går. Och mysigt blir det!
          Jag älskar den! wub.gif wub.gif wub.gif

--------------------
          /sollan

Citera
          Boxer
          Inlägg 23-12-2004, 14:55
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 3 234
          Medlem nr: 4 038

Jag köper eller sår nya växter hur som helst.
          Sommaren 2003 var rörigast, med massor olika färger och former. Det var också speciellt den sommaren som folk vi kände och inte kände, talade om för oss att dom gillade vad dom såg.

Det kommer så många idéer i huvudet som bara måste få plats nånstans. wacko.gif
          Resultatet blir mer eller mindre bra. rolleyes.gif

--------------------
          Allt är relativt. För en mask är det en större avkoppling att gräva i den hårda jorden än att vara med och fiska.

Citera
          pimpinell
          Inlägg 23-12-2004, 14:59
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 15
          Medlem nr: 4 359

Det låter bekannt ! Så gör jag också .. Jag börjar i en hörna och egentligen
          har jag tänkt ut hur den ska se ut. medan jag håller på med det, ändrar jag mig minst 10ggr på vägen och resultatet blir helt annorlunda än det var tänkt från början. Men det är det som är så roligt och för mig hör det till.
          Min trädgård växer fram långsamt och förändras hela tiden.
          och hela tiden kommer man på nya saker som man vill prova!

trädgården säger en del om sin ägare tycker jag. tråkigast är gräsmatte-
          trädgården..... vi har precis fått nya grannar som verkar jättetrevliga. de sade till mig att de vill göra om trädgården till våren och tycker att det finns
          för lite gräsmatta. nej , tänkte jag i mitt stilla sinne. det finns dessutom
          tillräckligt med gräsmatta för barnen och hunden att springa och leka på -
          tycker jag i alla fall. men alla är olika ! grannen vill ta bort rabatter och buskar och så gräs i stället. synd ! bara de inte ge sig på de gamla , lummiga stora träden, då blir jag nog knäckt.

god jul på alla trädgårsvänner därute

hälsn.
          christina smile.gif

Citera
          yla
          Inlägg 23-12-2004, 16:12
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 5 649
          Medlem nr: 208

näej inte ett dugg strukturerad
          det liksom bara blir
          o det känns bra det som blir
          trädgården ska vara en plats att må bra i
          då ska den vara lite ostrukturerad
          tycker jag
          rolleyes.gif

--------------------
          lev idag imorrn kan de vara försent
          min hemsida
          yla oldwolfie

Citera
          Kattgräs
          Inlägg 23-12-2004, 16:46
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 660
          Medlem nr: 3 402

Nä, inte särskilt strukturerad. Fast planerar gör jag, helst på vintern. Nyss t.ex., har jag planerat för några lådor (som inte finns), en kryddspiral, ett par syrener eller kanske stockrosor som insynsskydd...

Däremot kanske det inte blir så mycket av det hela, en låda, ett litet kryddland kanske? Eller så blir det något helt annat.

--------------------
          Kattgräs
          zon 3 (tror jag)

Citera
          ester
          Inlägg 23-12-2004, 17:08
          Länk hit: #8

Medlem
          Antal inlägg: 398
          Medlem nr: 82

Jag älskar att planera, plantera och att så små frön och att drömma om något enastående i trädgårdsväg wub.gif

Efter tusen planer till ett speciellt projekt brukar den sista bli hyfsat realistisk. Och jag får bara ha ETT projekt per år för annars gräver jag mig fördärvad och så blir det bäst resultat av att koncentrera sig på en sak i taget.

Nästa år ska vildängen längst ner på tomten bli till en barnträdgård. Gräver jag nästa år så kanske trädgården blir färdig för användning året därpå när dottern är stor nog att använda den.
          Det ska bli en upphöjd rundel där gungställningen ska stå och där marken är täckt av tusenskönor. I gräset runt om, som ska vara av det slaget som växer mer långsamt och inte behöver klippas så ofta, ska det växa stäpplök. Plus ett par vinbärsbuskar och kanske något fruktträd och en liten lekstuga där gräsklipparen kan bo tills lekstugan uppskattas och där jag kan hysa in ett par hönor då det tröttnats på lekstuga. Hela härligheten ska omgärdas av en flätad pilhäck. Jo, och så ska jag ju köpa en extra pallkrage när jag bygger min pallkrageodling. En egen och snyggt målad pallkrage till lilla Astrid där hon kan odla sina alldeles egna morötter!

Sen får vi se hur långt vi kommer och hur många gånger jag hinner ändra mig smile.gif

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 27-07-2025, 20:42

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon