Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

4 sidor V  « < 2 3 4  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Religiösa
          Berith
          Inlägg 27-12-2004, 06:47
          Länk hit: #61

Medlem
          Antal inlägg: 15 282
          Medlem nr: 18

CITAT (Norrbottens-Magdis @ 26-12-2004, 23:43)
          Man får ju tänka på att Bibeln är skriven av människor och dessutom för länge länge sen.

Till och med långt innan människor kunde skriva över huvud taget kanske?

Borde inte skriva i den här tråden alls men jag blir helt..... - ja, jag vet inte vad jag blir egentligen! - när jag läser att det finns personer som faktiskt tror att det finns nånting "där uppe". Ännu värre om dom tror att det är en gammal farbror med vitt skägg.

--------------------
          ----<--<-@ Att dölja ett fel med en lögn är som att dölja en fläck med ett hål. @->-->----

Citera
          Bettson
          Inlägg 27-12-2004, 17:44
          Länk hit: #62

Medlem
          Antal inlägg: 2 745
          Medlem nr: 882

Hoppsan vad det hänt mycket här i helgen !

Religionen har missbrukats av maktlystna personer i alla tider. Heliga krig finns inte vad som än sägs och vilken religion som än förespråkar ett sådant.

Att Gud skulle tillåta mord tortyr och eändes elände är också bara en feltolkning. Det är människor som ställer till med onda handlingar.

Om man sedan övergår till om det är Guds eller föräldrarnas fel att spädbarn dör så kan jag inte annat än att tycka att ingendera parten har att göra med detta. Sjukdomar eller något annat fel i organismen är något som helt enkelt bara drabbar vissa individer precis som olycksfall. Tragiskt när det händer men man kan inte lasta någon för det. Tragiken när ett spädbarn dör är så djup, ibland kan jag nästan själv känna föräldrarnas smärta när man läser dödsannonserna för sådana små änglar. Jag sympatigråter lite helt enkelt även om jag inte känner föräldrarna.

Religion och vetenskap då...

Om man jämför de stora världsreligionerna så är deras skapelseberättelser ganska lika. Undrar hur de blivit det?

Tänker man på kristendomens skapelseberättelse om sju dagar så kan man ju undra om en dag har samma betydelse som vi menar idag 24 timmar. Eller är den mera någon symbolisk beskrivning som faktiskt berör evolutionsteorin och en utveckling under längre tid?

Ska jag gödlsa mina blommor så litar jag på vetenskapen. Kväve, fosfor, kalium osv. Men ibland när jag sår och tittar på fröet så kan jag inte annat än förundras över att ett litet frö kan inehålla liv. Vilket litet mirakel.
          Ännu större mirakel när man håller i en liten bebis.

Men inte tror jag på någon gubbe som sitter i himlen och ser, hör och bestämmer allt.

Men när någon anhörig dör så känns det skönt att kunna tänka att det finns en fortsättning någonstans. Dubbelmoral, javisst men tanken känns skön.

Ju äldre jag blir desto större acceptans har jag för att allt inte kan förklaras.

Men det jag verkligen tror på är;

Goda handlingar här och nu wub.gif

Citera
          Sulawesii
          Inlägg 27-12-2004, 18:13
          Länk hit: #63

Medlem
          Antal inlägg: 3 022
          Medlem nr: 2 566

Vilken tur att det finns folk här som kan förklara vad jag försökt skriva utan att lyckas (får skylla på min huvudvärk som hållt på sen julafton.... rolleyes.gif ).

Så undrar jag varför det skulle vara så himlans dumt tänkt att det skulle finnas fler än vi "där ute"? Eftersom rymden är oändlig vore väl inte det konstigt alls!? Sannolikheten borde ju tala för det.
          Och att de inte kontaktat oss är väl ändå inget bevis. Kanske lever de för långt borta, kanske är de EFTER oss i sin evulotion.
          Vad vet jag? Inte ett dugg. Men, jag skulle aldrig säga att SÅ eller SÅ är det. För det vet jag inte. Samma gäller faktiskt min tro. Just det, TRO .

--------------------
          ”Gå inte på Den Smala Vägen den är alldeles för bred. Balansera isället på de öppnaste fälten..”
          - Sun Axelsson

user posted image

Citera
          Dzad
          Inlägg 27-12-2004, 18:27
          Länk hit: #64

Medlem
          Antal inlägg: 818
          Medlem nr: 4 116

CITAT
          Det här är alldeles för stort för oss att begripa, vi vill ha ett sammanhang i det som händer och sker, vi vill ha en orsak till att jordbävningar sker, till att åskan slår ner och sätter eld på träd, till att människor föds och dör, till att människor är som de är. Religion är ett sätt att göra det obegripliga begripligt.

Människan är för intelligent för sitt eget bästa ibland. smile.gif
          Dags för lite filosofi.
          Marx: "religion är ett opium för folket".

Men bäst säger väl Jean Paul Sartre det, en av de som vågade gå emot kyrkan och normerna:
          "Sartre came to the point of positing that man invents God in order to account for meaning in the world. Man is haunted by cosmic meaninglessness, which he alone cannot solve. Man is then necessitated to invent a concept which can explain the unexplainable, including the origin of the world."

Tycker själv att det är intressant att läsa om Platon, Sokrates och de andra gamla filosofernas teorier om religion och världens ursprung. Till skillnad från alla filosofer efter Jesus tvingades de inte att arbeta motströms med den ständiga kristendomen som måttstock för hur långt man vågade gå i sina tankergångar... visst Sokrates mördades för att de ansåg honom som gudlös och de flesta andra som kritiserade religionen förföljdes även på antiken.

För de som inte är så bra på engelska översätter jag fritt hans tankegångar: Människan uppfinner gud för att finna mening i tillvaron. Människan kan inte själv lösa känslan av meningslöshet och måste skapa något som kan förklara det som inte kan förklaras, t.ex. världens ursprung.

--------------------
          Finland - Planterar i motsvarande Sveriges zon 5 (bor i motsv. zon 3)

Citera
          Dzad
          Inlägg 27-12-2004, 18:38
          Länk hit: #65

Medlem
          Antal inlägg: 818
          Medlem nr: 4 116

Oj, har mycket obesvarat i denna tråd.

[QUOTE]Själv är jag 97% ateist.

Varför då? Inte för att ifrågasätta ditt ställningstagande utan för att jag är nyfiken på varför man bryr sig om att förneka något man ändå inte tror på liksom...
          Jag är agnostiker.
          Mvh
          Fenja [(QUOTE]

Ateism behöver inte betyda att man okritiskt förnekar gud/ar, det betyder i mitt fall att jag inte tror på gudar.
          Men, hehe, sade att jag var 97% ateist. smile.gif
          Det innebär att jag är till 97% säker att det inte finns några gudar. Det som inte kan bevisas anser jag att man inte kan tro på. Men, om du menar att alla ateister till 100% förnekar gudar, så är jag väl nån blandning mellan agnostiker och ateist: "Man kan inte med 100% säkerhet säga att gudar inte existerar, men allt tyder på att de inte gör det" får väl stå för ett citat från min mun då.
          rolleyes.gif

Som ett litet PS: Sådana som inte vill diskutera religion kritiskt eller som blir upprörda/ledsna eller arga av det borde inte läsa sådana här trådar. Leder för sådana personer bara till dåliga förhållanden mellan personer med annorlunda religioner.

--------------------
          Finland - Planterar i motsvarande Sveriges zon 5 (bor i motsv. zon 3)

Citera
          pisanggoreng
          Inlägg 27-12-2004, 18:53
          Länk hit: #66

Medlem
          Antal inlägg: 1 900
          Medlem nr: 3 535

Man undrar om det inte finns några icke-kristna eller icke-ateistiska eller icke-agnostiker här på forumet..?

--------------------
          Zon 1, Skånes västkust

Besök gärna Buxus.se

Citera
          Sulawesii
          Inlägg 27-12-2004, 19:01
          Länk hit: #67

Medlem
          Antal inlägg: 3 022
          Medlem nr: 2 566

CITAT (pisanggoreng @ 27-12-2004, 18:53)
          Man undrar om det inte finns några icke-kristna eller icke-ateistiska eller icke-agnostiker här på forumet..?

Vi är flera som bara skrivit att vi är "troende".

--------------------
          ”Gå inte på Den Smala Vägen den är alldeles för bred. Balansera isället på de öppnaste fälten..”
          - Sun Axelsson

user posted image

Citera
          Bettson
          Inlägg 27-12-2004, 19:20
          Länk hit: #68

Medlem
          Antal inlägg: 2 745
          Medlem nr: 882

Fniss!

Ja jag är det eller det, med undantag av, eller?

De flesta har nog en ganska kluven inställning. Själv kan jag glatt och gärna konstatera att jag har fötterna i flera olika hinkar och jag inte riktigt vet vilket ben jag skall stå på, och...

Hjärtat och hjärnan har olika vägar helt enkelt. Det är som med kärlek ungefär. Man kan lyckas bli kär i en person som hjärnan säger att den skall du absolut inte bli kär i, men....sedan visar det sig att man helt plötsligt varit gift med denne i tjugofyra år.

Så det kan gå. laugh.gif laugh.gif laugh.gif

Citera
          pisanggoreng
          Inlägg 27-12-2004, 20:04
          Länk hit: #69

Medlem

CITAT (Sulawesii @ 27-12-2004, 19:01)

Vi är flera som bara skrivit att vi är "troende".

Det är ju sant. Det är jag som blivit spelad ett spratt av mina egna förutfattade meningar (igen)...

--------------------
          Zon 1, Skånes västkust

Besök gärna Buxus.se

Citera
          myskmadra
          Inlägg 27-12-2004, 20:06
          Länk hit: #70

Medlem
          Antal inlägg: 647
          Medlem nr: 2 895

Helt klart troende men har ingen klar hemvist.

--------------------
          "brukar är inte alltid"

Citera
          Annki
          Inlägg 27-12-2004, 20:53
          Länk hit: #71

Medlem
          Antal inlägg: 978
          Medlem nr: 40

Om man läser bibeln, så förstår man rätt snart att det handlar om att vi måste ta vara på varandra. (Inte om att det kommer någon högre makt för att hjälpa oss. Även om det faktiskt gör det ibland.) Och i så fall är det här ett väldigt kristet forum! smile.gif Sen kan jag kanske undra vad denna fråga har på ett forum för växtvänner att göra? Men det är en helt annan sak. Jag är glad för att ni finns här! Jag är troende, på mitt vis. Jag tror på er.

--------------------
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd

Citera
          zaaritha
          Inlägg 28-12-2004, 01:20
          Länk hit: #72

Medlem
          Antal inlägg: 9 608
          Medlem nr: 2 237

Usch--jag satte igång nå´t, som jag inte alls menade!
          Jag har fått privata mail--inte trevliga!
          Så--jag ber alla om ursäkt!

Citera
          Caprice
          Inlägg 28-12-2004, 01:41
          Länk hit: #73

Medlem
          Antal inlägg: 3 245
          Medlem nr: 43

Zaaritha,
          jättetråkigt att du fått otrevliga mail...

Den här tråden har väl varit sansad...?
          Alla har rätt att uttrycka sin åsikt, troende eller ej...!

Tycker såna här trådar kan vara intressanta att läsa... Jag är inte kristen, men någon form av tro på någonting har jag...

Tycker tex att det är jätteintressant att besöka gamla kyrkor, tempel, kloster osv...
          För byggnadernas / omgivningarnas skull...

Att jag inte är kristen beror på att kristendomen känns förlegat för MEJ...
          För hundra år sedan var det skandal om man inte gick i kyrkan, det var ett slags grupptryck på att vara kristen... Trodde man inte på gud så hamnade man ju i helvetet...
          Och man trodde på fullt allvar att det fanns både tomtar och troll...
          Det var en annan slags tro som gällde då... Väldigt enkelspårig..

Finns säkert någon kristen som tycker det är förskäckligt av mej att skriva så här, men som jag sa... Jag respekterar kristna, så jag ber dessa respektera MIN åsikt...

Caprice

--------------------
          Caprice
          Stockholm zon 2-3
          user posted image
          Vita non est vivere sed valere vita est

Citera
          zaaritha
          Inlägg 28-12-2004, 01:59
          Länk hit: #74

Medlem

ja--vi kan ej ha samma tro--allihop!

Citera
          Fenja
          Inlägg 28-12-2004, 03:17
          Länk hit: #75

Medlem
          Antal inlägg: 11 272
          Medlem nr: 2 892

Zaaritha! Om någon är så FEG att de skickar otrevliga mail till dig, så kopiera dem och lägg ut dem här i tråden på en gång. Finns ingen som helst anledning att sitta och ta en massa skit från folk som inte törs stå för vad de säger.
          Nu blir jag riktigt förb....ad!
          DU har inte gjort något som du behöver be om ursäkt för Zaaritha, stå på dig!
          Mvh
          Fenja

--------------------
          "För länge sen dyrkade Egyptierna katten som en gud.
          Det har katten aldrig glömt."

Citera
          tomas99
          Inlägg 28-12-2004, 07:29
          Länk hit: #76

Medlem
          Antal inlägg: 613
          Medlem nr: 3 728

Instämmer med Fenja.

--------------------
          Vi är många som blivit drabbade på olika sätt av kränkande behandling. Idag hörs ordet mobbning ( kränkande särbehandling) allt oftare i radio/TV och i övrig media och på arbetsplatser. Men vi måste lära känna ordet och vad det betyder.

Citera
          pisanggoreng
          Inlägg 28-12-2004, 10:28
          Länk hit: #77

Medlem

CITAT (Fenja @ 28-12-2004, 03:17)
          Zaaritha! Om någon är så FEG att de skickar otrevliga mail till dig, så kopiera dem och lägg ut dem här i tråden på en gång. Finns ingen som helst anledning att sitta och ta en massa skit från folk som inte törs stå för vad de säger.
          Nu blir jag riktigt förb....ad!
          DU har inte gjort något som du behöver be om ursäkt för Zaaritha, stå på dig!
          Mvh
          Fenja

Det är en bra idé! Häng ut dem här bara!

(Och bry dig inte om dem alltför mycket.)

--------------------
          Zon 1, Skånes västkust

Besök gärna Buxus.se

Citera
          Caprice
          Inlägg 28-12-2004, 12:18
          Länk hit: #78

Medlem
          Antal inlägg: 3 245
          Medlem nr: 43

Håller oxå med...!

Kopiera mailet och ut med det...!

Caprice

--------------------
          Caprice
          Stockholm zon 2-3
          user posted image
          Vita non est vivere sed valere vita est

Citera
          Kattgräs
          Inlägg 28-12-2004, 12:21
          Länk hit: #79

Medlem
          Antal inlägg: 660
          Medlem nr: 3 402

CITAT (zaaritha @ 28-12-2004, 01:20)
          Usch--jag satte igång nå´t, som jag inte alls menade!
          Jag har fått privata mail--inte trevliga!
          Så--jag ber alla om ursäkt!

Be inte om ursäkt!

Det var en jätteintressant tråd!

Vi har olika tro, olika tankar, olika sätt att se på världen vilket ju visat sig i den här tråden. Sånt är jättespännande tycker jag. Alltid går det att lära något nytt från någon annan, och en rätt sansad diskussion har det varit också med många infallsvinklar och tankar.

Men att skicka otrevliga mail är INTE hyfs och vett. Jag håller med de som tidigare skrev - publicera mailen i tråden! Eller be mailskrivarna/mailskrivaren att förklara sig.

--------------------
          Kattgräs
          zon 3 (tror jag)

Citera
          zaaritha
          Inlägg 28-12-2004, 22:42
          Länk hit: #80

Medlem

Ja detta var tydligen känsligt för en del!
          Nej--jag vill inte lägga ut de fientliga mail jag fått--jag har ju fått
          trevliga o intressanta--också!!

Citera

4 sidor V  « < 2 3 4
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 04-09-2025, 02:57

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon