|
zaaritha
24-12-2004, 01:24
Ni som har nå´n s.k. tro--vad har ni för tro? Jehovas Vittnen Pingstvänner Missionskyrkan. Sjundedagsadventister. Maranata. New Age
zaaritha
24-12-2004, 01:41
Och--vad är det????
Min tro är Om man steker en gås så får man en god sås.
zaaritha
24-12-2004, 01:47
Jaha-ja............. Själv är jag ej "troende". Inte med Gud o dyl. Men--ändå--så tror jag på nå´t "högre väsen". Helknäppt????
CITAT (zaaritha @ 24-12-2004, 01:47) Jaha-ja............. Själv är jag ej "troende". Inte med Gud o dyl. Men--ändå--så tror jag på nå´t "högre väsen". Helknäppt???? inte alls!
Av Egen Kraft! Mvh Fenja
zaaritha
24-12-2004, 01:59
Jaha, inte dumt!
CITAT Jaha-ja............. Själv är jag ej "troende". Inte med Gud o dyl. Men--ändå--så tror jag på nå´t "högre väsen". Helknäppt???? CITAT Av Egen Kraft! Mvh Fenja En kombination av dessa båda uppfattningar ligger ganska nära min syn på tillvaron. Dock ej något "högre väsen" utan snarare en andlig dimension där vi alla har en potentiell möjlighet att bli "högre väsen". Är övertygad om att vi och världen är på väg att bli bättre med hjälp av gjorda erfarenheter.
Monica M zon 4
24-12-2004, 09:01
Jag gick ur statskyrkan när jag fyllde 18 (vilket är mååånga år sedan) och har inte en tanke på att gå med i nån annan kyrka. Tror som Fenja på AEK!
Min tro är inte bunden till ngt speciellt samfund. Jag går mkt sällan i kyrkan, det är ju inte det tro handlar om.
Inga från Närke
24-12-2004, 09:45
Jag tror heller inte på något. Enda gången jag går i kyrkan är vid dop,bröllop och begravning. /Inga
Till Inga från Närke vilken snygg bild på gran och tomte.Önskar jag kunde göra likadan
Inga från Närke
24-12-2004, 10:59
CITAT (inglis @ 24-12-2004, 10:38) vilken snygg bild på gran och tomte.Önskar jag kunde göra likadan  Inte så svårt som det kanske ser ut inglis. Gå in på din profil här på Odla sedan leta upp en bild (GIF) på internet högerklicka på musen och kopiera egenskaperna (URL-adress). Tryck på bild i profilen och i rutan som poppar upp kopierar du in URL-adressen du fick. Glöm inte ta bort http:// så det bara finns en gång. Testa får du se. God Jul på dig från Inga
Caprice
24-12-2004, 11:13
Jg tror på en trevlig Julafton.. God mat Trevligt sällskap..
Caprice
CITAT (Dzad @ 24-12-2004, 11:07) Själv är jag 97% ateist. Varför då? Inte för att ifrågasätta ditt ställningstagande utan för att jag är nyfiken på varför man bryr sig om att förneka något man ändå inte tror på liksom... Jag är agnostiker. Mvh Fenja
pisanggoreng
25-12-2004, 10:54
CITAT (Fenja @ 24-12-2004, 23:01) CITAT (Dzad @ 24-12-2004, 11:07) Själv är jag 97% ateist. Varför då? Inte för att ifrågasätta ditt ställningstagande utan för att jag är nyfiken på varför man bryr sig om att förneka något man ändå inte tror på liksom... Jag är agnostiker. Mvh Fenja Fast man kanske "tror" på ateismen..?
Caprice
25-12-2004, 11:10
Jag tror inte på någon Gud i den bemärkelsen att jag är kristen, och jag är heller inte ateist....
Jag är öppen för förslag, dvs jag är övertygad om att det finns någonting...
Caprice
Kattgräs
25-12-2004, 11:17
Ateism är att "tro" (veta?) att det inte finns någon eller några gudar över huvudtaget. Jag? Nja, har vandrat från kristen till ateist till ... tja, vet inte vad jag ska kalla det - hedning?
Sulawesii
26-12-2004, 14:27
CITAT (zaaritha @ 24-12-2004, 01:47) Jaha-ja............. Själv är jag ej "troende". Inte med Gud o dyl. Men--ändå--så tror jag på nå´t "högre väsen". Helknäppt???? Men, då är du ju troende! Dessutom är ju Gud ett högre väsen. Jag tror (har innan varit ateist och senare agnostiker) på Gud. Men, inte den som står i nån testamente. Och jag är helt säker på att min Gud älskar mig lika mycket om jag super skallen av mig eller bor i kloster! Obs jag gör varken det ena eller det andra  ! Men, ni förstår hur jag menar. Det som jag känner är viktigt är att sträva mot att bli en bättre människa. Vilket är svårt!! När jag först började känna att jag nog inte var agnostiker längre så trodde jag på "naturen", vilket jag berättade för en äldre kristen dam jag känner och hon svarade på ett ungifär att vi alla tror på samma kraft. Det fick mig att tänka på att Gud kanske inte bara var det man lärt sig i (söndags)skolan. Men, det tog ändå bra lång tid innan jag kunde börja kalla det jag tordde på "Gud". Och när jag försökte tyckte jag bara att det lät fjantigt. Det har jag kommit över nu.
Jag tror knappast att det kan ha uppstått liv på jorden bara genom en slump. Tänk på vilka oerhört komplicerade varelser vi människor är. Alltså tror jag att det finns en Gud. Ni som säger att ni tror på något slags högre väsen, vad menar ni egentligen att det "väsendet" skulle vara då?
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 26-12-2004, 15:46) Jag tror knappast att det kan ha uppstått liv på jorden bara genom en slump. Tänk på vilka oerhört komplicerade varelser vi människor är. Alltså tror jag att det finns en Gud. Ni som säger att ni tror på något slags högre väsen, vad menar ni egentligen att det "väsendet" skulle vara då? ja men då kommer den frågan jag alltid ställt mej VAD KOM FÖRST ISÅFALL någon gång måste de ju varit en slump eller någon gång måste de ju ha funnits ingenting eller är början o slut nåt vi bara använder för att bestämma saker för om de finns början o slut så måste ju det finnas början o slut även på gudar eller är vi alldeles för små för o kunna förstå såna saker som evigheter nej jag tror inte på gud inte så som han beskrivs för den guden som är allsmäktig o ändå låter det finnas så mycket sorg o pina o grymhet ,,han kan inte finnas men visst blir det svårt att begripa om det ens är möjligt att begripa Början o slutet eller hur religion nej de tror jag inte på alls vad tror jag då nej jag vet faktiskt inte  det e alldeles för stort när man börja fundera så jag tar dagen som den kommer o så försöker jag göra den så bra som möjligt runt ikring mej mer kan jag inte göra
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 26-12-2004, 15:46) Alltså tror jag att det finns en Gud. En gud som tillåter krig, plundrade o dödande i hans namn? (kom nu ej o säga att hans namn mssbrukats... pågår ju massor med krig idag pga av religon) En gud som tillåter att bebsar dör innan dom knappt kommit i livet? Tror inte ens alla politiker som använt gud i sitt namn tror på gud. Dom har bara utnyttjat "Gud" och religon för sin egen krassa vinnings skull. Anledningen tilll vi idag är kristna är enbart krasst politiska skäl. Hade vi ej blivit "omvända" hade det varit tillåtet att plundra oss.
zaaritha
26-12-2004, 17:11
"Högre väsen"; var fel uttryck! Om jag säjer så här: Jag tror att vi människor här på jorden inte är ensamma i rymden.......... Varför skulle bara Tellus vara bebodd?? Det lär finnas andra planeter också, där det finns "folk"! Och--vi kan ju inte veta, om någon av dessa--kanske utvecklats längre än Homo Sapiens?
CITAT (zaaritha @ 26-12-2004, 17:11) "Högre väsen"; var fel uttryck! Om jag säjer så här: Jag tror att vi människor här på jorden inte är ensamma i rymden.......... Varför skulle bara Tellus vara bebodd?? Det lär finnas andra planeter också, där det finns "folk"! Och--vi kan ju inte veta, om någon av dessa--kanske utvecklats längre än Homo Sapiens? håller me dej där universum e ju sååå stort så visst kan de finnas levande väsen på fler planeter men om dom e högre eller inte de återstår o se skulle va kul o va me om de hände eller hur men nån maktgalen jordisk härskare bombar dom säkert innan dom kommer in i atmosfären ens
Kattgräs
26-12-2004, 17:22
Religion är som ett slags behov för oss människor, tror jag. Vi står alldeles andäktiga inför det faktum att vi föds, vi lever och vi dör. Och förmodligen är vi ensamma i universum. Åtminstone i solsystemet. Det här är alldeles för stort för oss att begripa, vi vill ha ett sammanhang i det som händer och sker, vi vill ha en orsak till att jordbävningar sker, till att åskan slår ner och sätter eld på träd, till att människor föds och dör, till att människor är som de är. Religion är ett sätt att göra det obegripliga begripligt. Tror jag. Och jag har själv haft god nytta av berättelsen om nornorna som väver livets trådar - ibland går trådarna av, och någon dör. Det gjorde kattens död begriplig för femåringen.
zaaritha
26-12-2004, 17:44
Men--varför skulle vi vara ensamma i Vintergatan?? Vad gör oss så speciella????
Kattgräs
26-12-2004, 17:50
Varför skulle vi inte vara ensamma?
Sulawesii
26-12-2004, 18:27
CITAT (Ralf @ 26-12-2004, 17:05) En gud som tillåter krig, plundrade o dödande i hans namn? (kom nu ej o säga att hans namn mssbrukats... pågår ju massor med krig idag pga av religon) En gud som tillåter att bebsar dör innan dom knappt kommit i livet?
Tror inte ens alla politiker som använt gud i sitt namn tror på gud. Dom har bara utnyttjat "Gud" och religon för sin egen krassa vinnings skull. Tror inte på en sådan Gud som "tillåter" sådant. Allt det där är sådant vi dragit på oss själva. Vi har själva ansvaret över våra liv. Vad enkelt det vore om Gud kunde komma och rädda oss hela tiden! Vad skulle då meningen med jordelivet vara?? Jag är den första att skriva under på att livet inte är en enbart behaglig resa, långt därifrån! Och just på grund av detta tror jag!
CITAT (Sulawesii @ 26-12-2004, 18:27) Tror inte på en sådan Gud som "tillåter" sådant. Allt det där är sådant vi dragit på oss själva. Vi har själva ansvaret över våra liv. Vad enkelt det vore om Gud kunde komma och rädda oss hela tiden! Vad skulle då meningen med jordelivet vara?? Så då är det alltså föräldrarnas fel om deras barn dör??? ännu bättre....
Sulawesii
26-12-2004, 18:46
Vet du nåt om vetenskap?? Det var faktiskt så jag menade! Jag tror faktiskt på vetenskapen också! Inga motsatser där i mina ögon! Så som vi lever med miljöförstöring osv skördar vi också konsekvenserna!
CITAT (Sulawesii @ 26-12-2004, 18:46) Vet du nåt om vetenskap?? Det var faktiskt så jag menade! Jag tror faktiskt på vetenskapen också! Inga motsatser där i mina ögon! Så som vi lever med miljöförstöring osv skördar vi också konsekvenserna! bra så då kan man välja alltså.... men du svarade ej på det med spädbarn...
Sulawesii
26-12-2004, 20:14
Så spädbarn påverkas inte av alla de gifter vi släpper ut i världen?
Och vaddå välja? Jag väljer inte. När något ej är motsatser (som dom inte är i mina ögon) behöver man inte välja!
Nu förstår inte jag vändningen i den här tråden...
zaaritha
26-12-2004, 20:20
Inte jag heller! Säjer igen: Varför skulle vi vara ensamma m liv på Tellus? Säj nå´t konkret, varför det inte ska finnas levande varelser på andra planeter!!!!!
Jag håller med Kalle och Hobbe: Det säkraste tecknet på att det finns ett intelligent liv i universum är att de inte tagit kontakt med oss.... Mvh Fenja
LenaTuring
26-12-2004, 20:37
Min idé är att det mesta handlar om kemi och fysik och biologi och dess fantastiska egenskaper/effekter/uttryck/kombinationer.
*Laika*
26-12-2004, 20:38
Klart att det kan finnas liv även på andra planeter, det är väl ganska troligt också. Ingen är väl så dum att han tror fullständigt på bibeln som säger att Gud skapade allt på sju dar? Människan kommer av en lång utveckling, fram till människoapan och senare till oss som vi är idag. DET kan man bevisa, men ingen kan bevisa att Gud skapade allt på sju dar. Att man tror på nåt högre, gäller nog nästan alla, jag själv tror på ödet (vet inte om det kallas för nåt, men så är det). Sen kan man dividera fram o tillbaks om vilken tro som skulle va den rätta. Det finns Buddism, Hinduism, Ortodox, Katolism, men vilken är rätt då? Sitta o diskutera vad man tror på, det beror mycket på var man är född, vi har många invandrare i Sverige. OM man tror på nåt? Javisst, om inte annat så får man väl tro på sig själv, just nu så är det väl många barn som tror på tomten. Krigen har inget med gudar att göra, det tillhör utvecklingen, den sämre sidan av dagens utveckling. Lätt att skylla på en Gud då, istället för att se vart det barkar hän. I långa loppet så är det människan som får ta konsekvenserna av det en del skyller på gud. Mvh. Laika
zaaritha
26-12-2004, 20:41
Bibeln--nej absolut inte!! Jag kan bara inte tro på "en Gud som skapade jorden på 7 dagar"!!!!!!!!!!!!! NIX! Men--nå´nstans ifrån har vi ju kommit!!!!
*Laika*
26-12-2004, 20:42
Har du hört talas om evolusionen???? Mvh. Laika
CITAT (Sulawesii @ 26-12-2004, 20:14) Så spädbarn påverkas inte av alla de gifter vi släpper ut i världen?
Och vaddå välja? Jag väljer inte. När något ej är motsatser (som dom inte är i mina ögon) behöver man inte välja! visst påverkas spädbarn, men spädbarn råkar även ut för saker som inte påverkats av miljögifter. Har fått höra av religösa att det är för att man vill göra livet till en prövning. Ingen lång prövning för dessa barn.
benganz
26-12-2004, 20:58
CITAT (zaaritha @ 24-12-2004, 02:24) Ni som har nå´n s.k. tro--vad har ni för tro? Jehovas Vittnen Pingstvänner Missionskyrkan. Sjundedagsadventister. Maranata. New Age Jag tror mer på häst- och hönsskit
zaaritha
26-12-2004, 20:58
Ja det har jag! Men vadå utveckling? Från vad?
zaaritha
26-12-2004, 20:59
benganz. Kul, hördu!
Här kan du läsa om utvecklingsläran = evolutionen, om detta verkligen har gått dig förbi Zaaritha. Om du sedan söker på Darwin på google så hittar du närmare detaljstudier av samma ämne.... Mvh Fenja
zaaritha
26-12-2004, 21:07
Jag har läst om evulotionen, men vad menar du? Darwin? jaha?
*Laika*
26-12-2004, 21:10
Ibland kan man fundera på om en del gör sig dummare än nödvändigt, eller är det för att väcka alla julmatsstinna människor till liv. En följdfråga på ett svar från en femåring, ja det är väntat, men från vuxna människor. Alltid retar det nån, eller? bra svar Fenja, att jag inte kom på det själv. Mvh. Laika
zaaritha
26-12-2004, 21:13
Vadå dum? Vad står ni för ?
CITAT (zaaritha @ 26-12-2004, 20:58) Ja det har jag! Men vadå utveckling? Från vad? Du fick bara ett svar Zaaritha, på din fråga... Mvh Fenja
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|