Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

2 sidor V  < 1 2  
          Skriv svarNytt inlägg
          > konfliktdjupdykning, lååååångt
          Berith
          Inlägg 05-01-2005, 13:48
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 15 282
          Medlem nr: 18

CITAT (Laika @ 05-01-2005, 10:46)
          Jag håller fullständigt me birgitek, det skriks om mobbning o påhopp så fort man har en avvikande åsikt här. Vi har åsiktsfrihet i Sverige, gäller inte den på odla? Om man nu vet me sig att man e lite extra överkänslig (för andras åsikter) så kan man väl hålla sig ifrån dom trådar man blir upprörd av. Att det sen sitter nån sorts fritids pyskolog o försöker att analysera sönder hela situationen, för att förhindra påstådda påhopp gör bara saken ännu mer irriterande. Det kan faktiskt vara såna saker som får det hela att pyra ännu mera, man blir skitless på att andra går in o lägger sig i vad man tycker o tänker. O sen ifrågasätter "varför tycker du si eller varför tänker du så, JAG tror att.........." tills man e spyfärdig, tro, det kan man göra i kyrkan. Skaffa en psykologlegitimation o kom igen med pyskologtugget sen. Jag är lika less på sönderanalyserade trådar som på dom som skriker om mobbning o påhopp. Visst alla har rätt att ha en åsikt, men kolla bara, det mesta av vissas inlägg gäller vad andra har sagt, tyckt eller tänkt, o vad denna sen tycker att man ska göra åt saken. Nu har jag tyckt färdigt för hela dan.
          Mvh. Laika

Jämrars! ohmy.gif Trodde väl aldrig att jag skulle hamna i en situtation där jag skulle hålla med "några" här men det gör jag nu!

Bra sagt. sleep.gif

--------------------
          ----<--<-@ Att dölja ett fel med en lögn är som att dölja en fläck med ett hål. @->-->----

Citera
          Fenja
          Inlägg 05-01-2005, 17:35
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 11 272
          Medlem nr: 2 892

Ullet skriver: "let's agree to disagree.." och det är så klokt! Det är väl precis det som hela livet handlar i stor utsträckning om: Att leva med, anpassa sig till, ge utrymme för allas olika åsikter!
          Att någon ibland tänder till och vräker ur sig behöver man kanske inte reta upp sig så till den milda grad på som somliga gör emellanåt? Så fungerar nu mänskligheten också...
          Att så många ser det som skrivs som personliga påhopp tycker jag är tråkigt och synd. Om man lämnar alla "borden" där hän och försöker läsa det som skrivs lite mera kliniskt så är det betydligt lättare att se nyktert på saken. Det är ju liksom verkligenheten som gäller i slutändan i alla fall... man kan i lika hög grad påverka hur man läser, som det Amaira pratar om; Hur man uttrycker sig...
          Mvh
          Fenja

--------------------
          "För länge sen dyrkade Egyptierna katten som en gud.
          Det har katten aldrig glömt."

Citera
          birgitek
          Inlägg 05-01-2005, 19:30
          Länk hit: #23

Gäster

Du har så fullständigt rätt Fenja, man har ju möjligthet att välja hur man tolkar olika texter och inlägg precis som man kan välja hur man uttrycker sej. Man kan välja att tolka allt som inte stämmer med den egna uppfattningen negativt, men man kan också välja att se det som ett annorlunda synsätt som man t.o.m kan lära sej något av.
          Birgit Ek

Citera
          Sulawesii
          Inlägg 05-01-2005, 22:22
          Länk hit: #24

Medlem
          Antal inlägg: 3 022
          Medlem nr: 2 566

CITAT (Fenja @ 05-01-2005, 17:35)
          Att någon ibland tänder till och vräker ur sig behöver man kanske inte reta upp sig så till den milda grad på som somliga gör emellanåt?

Det där med att tända till kan ju gå i flera led.... att man tänder till på den som tänder till och så vidare.

--------------------
          ”Gå inte på Den Smala Vägen den är alldeles för bred. Balansera isället på de öppnaste fälten..”
          - Sun Axelsson

user posted image

Citera
          *Felix matte*
          Inlägg 05-01-2005, 22:29
          Länk hit: #25

Medlem
          Antal inlägg: 14 005
          Medlem nr: 429

Men om man tar sig tid att läsa igenom inläggen en gång extra så tror jag inte att många reagerar såååå häftigt... det heter ju... I stridens hetta... tongue.gif

Inte för att jag så noga vet vad ni eg. pratar om... men så här tycker jag om allt "Tjafs" tongue.gif biggrin.gif unsure.gif wub.gif

Citera
          amaira
          Inlägg 06-01-2005, 10:35
          Länk hit: #26

Medlem
          Antal inlägg: 6 105
          Medlem nr: 3 398

wub.gif wub.gif

*läst och lyssnat*

Tack för er medverkan i den här tråden! Den har gett mig MASSOR, men jag låter "mina mastodontinlägg" rolleyes.gif räcka (i den här tråden) för denna gång.

Faktiskt är jag ganska mycket klokare, och det mår jag gott med.

Jag skulle kunna skriva ett par sidor till, om vad jag lärt mig, men det handlar enbart om "mig" - och jag tror inte det är särskilt intressant för någon annan.

Skriv gärna mera här, jag läser allt med stort intresse.

kramar/ amaira wub.gif wub.gif

--------------------
          Zon 3, Mälaröarna utanför Stockholm. Fotoblog

Citera
          amaira
          Inlägg 06-01-2005, 10:37
          Länk hit: #27

Medlem

Jo, en sak till som jag vill säga. Laika! jag är glad över att du har kvar ditt "mvh" före ditt namn. wub.gif Kram!

--------------------

Citera
          *hehoc*
          Inlägg 06-01-2005, 17:54
          Länk hit: #28

Medlem
          Antal inlägg: 104
          Medlem nr: 2 858

Hej amaira!
          I ditt inlägg fångar jag upp en del ord så som "självrannsakan", "brist på kommunikation", "oförmåga att lyssna","- och lyssna på själva budskapet" mm. Ditt inlägg var liiite rörig men om jag har fattat det hela någorlunda rätt så ville du skapa lite diskussion om hur forumläsarna a) UPPFATTAR och REAGERAR på det som andra skriver i den här "spalten"? Du "saxar" dessutom tänkvärda delar ur "Känslans intelligens" med dina egna reflektioner. b) Att vår emotionella intelligensen har med våra tolkningar av vad andra förmedlar att göra. JAG FÖR MIN DEL TYCKTE ATT DET ÄR HELT UNDERBART NÄR NÅGON VILL GÅ LITE DJUPARE OCH GE TID OCH ORD FÖR EN AV VÅR TIDS BRISTVARA : ATT LYSSNA PÅ SJÄLVA BUDSKAPET! MAN HAR KOMMIT HYFSAT LÅNGT PÅ SIN SJÄLSLIGA KULTIVERING NÄR MAN, SÅ SOM DU, REFLEKTERAR ÖVER DET EGNA ANSVARET I KOMMUNIKATION MED ANDRA.
          Dessutom var du smart nog att ge den likgiltiga, trötta och föbannade chansen att avbryta läsandet efter två rader.
          Jag undrar: Fick du sådana responser som du hade förväntat dig?
          Jag för min del inser att mitt svar kommer att väcka känslor redan pga signaturen. PS. Kollade på dina bilder i albumet. Du är en "djuping" även där! mvh hehoc

Citera
          Sollan
          Inlägg 07-01-2005, 10:19
          Länk hit: #29

Medlem
          Antal inlägg: 1 603
          Medlem nr: 2 852

CITAT (hehoc @ 06-01-2005, 17:54)
          Dessutom var du smart nog att ge den likgiltiga, trötta och föbannade chansen att avbryta läsandet efter två rader.

Man behöver inte vara något av detta för att inte läsa ett mycket långt inlägg......

--------------------
          /sollan

Citera
          Berith
          Inlägg 07-01-2005, 10:23
          Länk hit: #30

Medlem
          Antal inlägg: 15 282
          Medlem nr: 18

CITAT (Sollan @ 07-01-2005, 10:19)

Man behöver inte vara något av detta för att inte läsa ett mycket långt inlägg......

Man kan ju välja bort att läsa inlägg också tack vare signaturen... Eller på grund av skulle väl en del säga.

--------------------
          ----<--<-@ Att dölja ett fel med en lögn är som att dölja en fläck med ett hål. @->-->----

Citera
          amaira
          Inlägg 07-01-2005, 11:38
          Länk hit: #31

Medlem

CITAT (Berith @ 07-01-2005, 10:23)
          CITAT (Sollan @ 07-01-2005, 10:19)

Man kan ju välja bort att läsa inlägg också tack vare signaturen... Eller på grund av skulle väl en del säga.

Ja precis! Instämmer med alla tre biggrin.gif .

Det är det sköna med ett forum (jämfört med en arbetsplats t.ex. eller många andra sociala situationer) det är fullständigt frivilligt vilka inlägg jag vill öppna och titta på, och sedan är det frivilligt att välja att stänga tråden oläst igen.
          Jag kan komma och gå precis som jag har lust. När jag har lust, och om jag har.

"Vad" jag gör mitt val utifrån, är dessutom helt och hållet upp till mig.

Hehoc:
          CITAT
          Ditt inlägg var liiite rörig ...
          ja, jag vet tongue.gif sleep.gif

Och tack för dina uppskattande ord.

CITAT
          Jag undrar: Fick du sådana responser som du hade förväntat dig?

Ärligt talat, så hade jag ingen förutsagd "förväntning", men var mycket spänd på vilken responsen skulle bli - för det hade jag ingen aning om.

Det jag näst minst av allt ville ha, var "total tystnad" som svar. Så blev det inte, och det är jag glad för.

Det jag fasade för, var en ny tjafstråd med "spikade påståenden" om vad ANDRA gör eller inte gör, och menar eller inte menar.
          Dessutom i en tråd som JAG varit upphov till.

Det hände inte heller, och DET är jag VERKLIGEN glad över! *andas lättad ut*

Det enda som närmade sig detta, är Laikas "bedömning":
          "Att det sen sitter nån sorts fritids pyskolog o försöker att analysera sönder hela situationen, för att förhindra påstådda påhopp ..."

Laika har faktiskt inte någon aning om vad jag gör, eller varför.
          Men precis som Fenja så klokt säger, så kan man också välja hur man
          läser. Då blir det förstås en "tolkning", men jag omformulerar det såhär:
          "jag avskyr psykologiserande av situationer, som är enklare om man låter bli att krångla till dem".

Oavsett vilken tolkning jag gör, rätt eller fel, så var det inte riktat mot "någon annan". Då är det också okej för mig, i den här tråden.

Om jag ändrar din fråga Hehoc, till om resultatet blev så som jag önskat - så är svaret JA.

Jag ville veta "folks" inre tankar och värderingar - därför att det hjälper mig att fungera socialt, både med mig själv och med andra människor - och genom att "visa mig själv" får man ofta "se andra".

Jag har mitt eget sätt att hantera min tillvaro - och det funkar.
          Så då är jag nöjd.

Att det sen kanske är svårförståeligt för andra människor - ja, jag kan bara "tacka för hjälpen", för jag tror det står utanför min makt att förklara så det blir lättföreståeligt.

Kram på er alla!!!!!

wub.gif /amaira-"knäppskalle" tongue.gif och "kärringen-mot-strömmen" rolleyes.gif wub.gif

--------------------

Citera
          amaira
          Inlägg 08-01-2005, 09:56
          Länk hit: #32

Medlem

CITAT (Berith @ 07-01-2005, 10:23)

Eftersom du skrev så, Berith, kunde jag inte låta bli att "ta pulsen" så att säga.

När jag skrev inlägget ovan, i går fm, hade 924 varit inne i denna tråd och tittat.
          Idag står siffran 1021. rolleyes.gif Inte heller du räknas tydligen till dessa "en del" tongue.gif .

Sen vet jag ju inte vem som är inne för att förfasa sig, över t.ex. analytiska inlägg på en trädgårdssajt. Inte heller tror jag att alla som "tittar in" gör det för att läsa vad jag säger, utan mer för att "titta" vad som händer...

Kramisar alla!

/amaira rolleyes.gif .

--------------------

Citera

2 sidor V  < 1 2
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 05-08-2025, 21:11

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon