Enligt en dam som jag köpt en del aloeprodukter genom så finns det ett tarmretande ämne i aloe (all aloe, vad jag förstår), men köper man det som "drick-preparat" ska detta vara borttaget. Det finns visst någon patenterad metod för detta. Gör man aloeprodukter av hela bladet (dvs inklusive skalet) får man ett mycket mer verksamt medel, jämfört om man använder enbart gelén. Att köra hela bladen i mixern verkar ju mer effektivt då, men man ska kanske bör hålla sig till utvärtes bruk? Själv brukar jag vid behov "sprätta upp" ett blad och lägga med gelésidan mot huden, och sedan plåster/elastisk binda på. Funkar kanon mot t.ex. skoskav. Eftersom bladen blir förstörda om man tar delar av dem brukar jag ta ett helt blad, skära av det jag behöver och sedan lägga plastfolie över snittytan och förvara i kylskåp. Vad jag vet håller det flera månader. Nu är det ju sant att man inte ser med blotta ögat vad som händer på bakterienivå, men aloe ska ju vara särskilt bakteriedödande, så det kanske funkar bra?
|