Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

2 sidor V  < 1 2  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Aloe vera fråger
          Mia, zon 3
          Inlägg 11-01-2005, 12:29
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 1 491
          Medlem nr: 3 603

Enligt en dam som jag köpt en del aloeprodukter genom så finns det ett tarmretande ämne i aloe (all aloe, vad jag förstår), men köper man det som "drick-preparat" ska detta vara borttaget. Det finns visst någon patenterad metod för detta. Gör man aloeprodukter av hela bladet (dvs inklusive skalet) får man ett mycket mer verksamt medel, jämfört om man använder enbart gelén. Att köra hela bladen i mixern verkar ju mer effektivt då, men man ska kanske bör hålla sig till utvärtes bruk?
          Själv brukar jag vid behov "sprätta upp" ett blad och lägga med gelésidan mot huden, och sedan plåster/elastisk binda på. Funkar kanon mot t.ex. skoskav.
          Eftersom bladen blir förstörda om man tar delar av dem brukar jag ta ett helt blad, skära av det jag behöver och sedan lägga plastfolie över snittytan och förvara i kylskåp. Vad jag vet håller det flera månader. Nu är det ju sant att man inte ser med blotta ögat vad som händer på bakterienivå, men aloe ska ju vara särskilt bakteriedödande, så det kanske funkar bra?

Citera
          Ingrid på Västku...
          Inlägg 11-01-2005, 12:57
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 5 498
          Medlem nr: 20

Njae - bakteriedödande är det så gott som inget som är - det är skillnad t ex på konserveringsmedel och antioxideringsmedel. T ex E-vitamin är inget konserveringemedel även om det oftast står så i reklam och liknande, det är ett antioxideringsmedel d v s det hindrar fett mm att härskna i krämer och dylikt.
          Jag retar mig mest på den där reklamen med sesamolja som man använder som näsdroppar - naturligt konserveringsmedel står det där - suck.

Ja det finns ett dokumeterat lectin i aloe - det vet jag inte om det försvinner i dessa invärtesprodukter, troligtvis inte.
          Lectin _>
          http://www.krispin.com/lectin.html

Citera
          ifibi
          Inlägg 11-01-2005, 13:35
          Länk hit: #23

Medlem
          Antal inlägg: 307
          Medlem nr: 4 025

På panduro säljer de en del varor för dem som vill göra egna salvor och lotioner. De säljer också bra böcker om hur man framställer lotioner och om råvarorna man har i. Den boken jag har heter Naturlig hudvård och är skriven av Finn Andersen.

Jag provade för ett tag sedan att göra egen hudkräm (dock inte med aloe vera i) och använde då paraben som konserveringsmedel.

E-vitamin används inte som konserveringsmedel. E-vitamin har till uppgift att motverka oxidation/ härskning av celler i huden och minska uppkomsten av fria syreradikaler.

--------------------
          Bohuslänsk orkidenörd!

Citera
          ifibi
          Inlägg 14-01-2005, 14:35
          Länk hit: #24

Medlem
          Antal inlägg: 307
          Medlem nr: 4 025

Är det någon som om man kan frysa aloebladen?

Jag råkade just ha av ett från min planta... sad.gif

Kan man frysabladen i bitar för att sedan tina upp efter behov? Känns onödigt att behöva slänga det...

--------------------
          Bohuslänsk orkidenörd!

Citera

2 sidor V  < 1 2
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 04-08-2025, 03:40

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon