Jag har en stor naturdamm, och har till min stora tillfredsställelse lyckats få upp vattenytan på den flera decimeter genom att höja tröskeln vid utloppet. Själva vattenståndet varierar förstås under året och med väderleken, men den genomsnittliga vattenspegeln har höjts. Det har naturligtvis även grundvattenspegeln, eftersom det är en naturdamm.
Nu börjar jag oroa mig lite för de fruktträd jag planterade längs dammkanten för några år sedan, i förhoppning att blommorna skulle spegla sig i vattnet.
Kommer de att klara grundvattenhöjningen? Vid högvatten är vattenspegeln nu bara ca 40 centimeter lägre än stranden där träden står, och jag misstänker att de nog inte gillar det.
Så nästa fråga är, går det att flytta träden? Lyfta dem, genom att höja upp marken omking dem till små kullar? (Jag har läst det förslaget nånstans). Det äldsta trädet har kanske stått 10 år på platsen, det yngsta 3, men alla tre är fortfarande ganska små. och jag misstänker att det beror på att de inte gillar grundvattenförhållandet. Det är en astrakan, ett åkeröäpple och ett surkörsbär.
--------------------
Viveka i Alingsås
|