Jag har en stor naturdamm, och har till min stora tillfredsställelse lyckats få upp vattenytan på den flera decimeter genom att höja tröskeln vid utloppet. Själva vattenståndet varierar förstås under året och med väderleken, men den genomsnittliga vattenspegeln har höjts. Det har naturligtvis även grundvattenspegeln, eftersom det är en naturdamm.
Nu börjar jag oroa mig lite för de fruktträd jag planterade längs dammkanten för några år sedan, i förhoppning att blommorna skulle spegla sig i vattnet.
Kommer de att klara grundvattenhöjningen? Vid högvatten är vattenspegeln nu bara ca 40 centimeter lägre än stranden där träden står, och jag misstänker att de nog inte gillar det.
Så nästa fråga är, går det att flytta träden? Lyfta dem, genom att höja upp marken omking dem till små kullar? (Jag har läst det förslaget nånstans). Det äldsta trädet har kanske stått 10 år på platsen, det yngsta 3, men alla tre är fortfarande ganska små. och jag misstänker att det beror på att de inte gillar grundvattenförhållandet. Det är en astrakan, ett åkeröäpple och ett surkörsbär.
Åsa, mälardalen zon 2
07-01-2005, 10:21
Varken äpple eller körsbär gillar ifall det blir för blött för rötterna, risken för kräfta och gummiflöde ökar + jag tror inte de kommer att växa och blomma speciellt bra ifall rötterna inte trivs.
Man brukar säga att har inte trädet stått på platsen mer än 5år så brukar det inte vara några problem att flytta på dem. Flytta dem isåfall när de är i vila (tidig vår eller sen höst) och försök få med så mycket du kan av rötterna.
Om det äldsta trädet som är 10år har vuxit dåligt och fortfarande är litet så borde det gå bra att flytta det också. Är det däremot lite större så kan man behöva göra lite rotbeskärningar i vår ex. genom att gräva ett litet dike runt trädet och sedan flytta det på hösten för då borde det bildats rötter närmre stammen.
*Birger*
07-01-2005, 13:12
Rent principiellt har du ju inte höjt grundvattnet, utan endast skapat en naturlig damm där vattnet kommer från grundvattnet. Snarare har du sänt grundvattennivån då du har ett tillflöde och en avrinning.
Hur träden påverkas av detta är svårt att säga eftersom det beror mycket på dina jordförhållanden och hur djupt matjordslagret är. Du säger att höjdskillnaden är 40 cm, men hur långt från dammen står träden?
Du säger att tillväxten i träden varit dålig? Även innan dammen kom till? Om träden har växt dåligt tidigare ska du nog inte flytta dem därför att dammen har kommit till utan för att platsen även tidigare inte var bra. Att träden har bättre tillgång tillvatten kan också vara positivt.
Som exempel kan jag nämna ett av Europas största äppelodlingsdistrikt, Altesland utanför Hamburg. Större delarna av odlingen ligger under floden Elbes nivå och är från början ett utdikat träskland. Här är utdikningen visserligen kontrollerad och matjordslagret djupt, men vattennivån ligger på många ställen väldigt högt och äppelträden mår bra av det.
Hur det påverkar dina äppelträd är som sagt väldigt svårt att säga. Flytta dem åtminstonde inte förrän du ser en försämring som du på ett eller annat sätt kan härleda till dammen. Flyttning kan innebära ett lyft för träden, men är alltid en stor risk för att träden blir skadade och tar många år på sig att komma igen. Tänk inte tanken att höja upp träden på det befintliga stället. Jag tror inte det leder någon vart.
Vad gäller den praktiska delan av själva flyttningen av träden så går jag på Åsas linje.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.