Jag trodde aldrig jag skulle längta efter att få städa. Det har i alla tider kännts som något man måste göra.
Eftersom vi bodde på landet förut och hade riktigt smutsiga jobb och rika möjligheter för både barn och husdjur att skita ner sig så kändes alltid kampen ojämn.
Försökte med olika metoder hålla skiten borta. Ett tag var jag förtjust i att damma med damsugaren. Dammsög jag lister element och annat så fanns det inte så mycket att vivla runt senare, framför allt hundhår.
Torka golven då!!!!
Långborte och trasa, knäskurning då och då. Bodde i många dåliga tjänstebostäder med urdåliga golv. Så mycket polish och golvvax som jag har använt borde vara världsrekord. Något för att stå ut med golvmattor som borde vara bytta förlänge sedan.
SÅ kom min mamma med någon slags golvmopp, Jag tyckte man bara gned runt skiten, det blev inte rent. men mamma tyckte det var bra.
Så kom någon slags revolutionerande trasselmopp. Ännu värre. Dels tog det lång tid att svabba 240 kvadratmeter dels så blev det inte rent.
Hälsan avtog och nu började familjen städa. Min man har kommit hem med den ena moppen efter den andra från affären. Det blev inte rent då heller.
Dyraste var den sk Swiftermoppen. Liten eländig och ganska dålig.
Visserligen har jag bara 124 kvadratmeter nu men i alla fall.
Jag har gått med på att vi skall skaffa hund. Jag bävar nästan lite inför tanken. Hundhår och skitiga golv.
Planeringen inför valpens ankomst har börjat. Jag undrar som sagt vad jag egentligen låtit mig övertalas till.
Lite kvalsteröverkänlig är jag allt. VI har kommit överenns om att hunden inte får vara i sovrummen. För säkerhets skull så skaffade jag mig en liten portabel ångmaskin. Tanken var att den skulle vara bra till att hålla kvalstermängden nere i sängar och andra svårtvättade möbler.
Reklamen säger att ångmaskinen skulle vara bra till fönsterputs och annan städning. Naturligtvis var jag skeptiskt, men provade gjorde jag. Fönstren blev precis så randiga som jag trodde de skulle bli.
Så kommer Fenja med tips. Microfiberduk, ju dyrare desto bättre enligt henne. Gick genast och inhandlade en fiberduk för sjuttio kronor.
Och se jag har aldrig haft så fina fönster. Mina dåliga axlar har alltid sagt ifrån för fönstertvätt och resultatet har aldrig varit lysande efterom jag inte kunnat jobba så snabbt, specillt vintertid.
Nu kan jag helt plåtsligt putsa fönster själv. Åtminstone ett per helg utan att äta värktabletter en vecka efteråt. Jippi.
Microdukarna jag aldrig trott på visade sig var fanstastiska.
Maken har varit hundvakt i helgen och det blev drivor av hundhår i kök och hall. Då blev jag så inspirerad att jag skaffade en torrmopp (microfiber) och en mopp som kan använda fuktig också den microfiber.
Min förvåning var precis lika stor. Hundhåret togs lättare än med dammsugaren och den fuktade moppen gjorde rent golvet väldigt bra.
Hela nedervåningens golv var rena på samma tid det tar att baxa ut dammsugaren och dammsuga framför ytterdörren.
I framtiden kommer den förbaskade snabeldragaren som nästan åsamkar mig ryggskott varje gång den används bara att duga till att suga upp på ställen med skrymslen och vrår. Grovdammsugaren till pannan, dammsuga bilen osv.
Vad jag nu undrar är finns det massa andra nyheter på städfronten jag har varit för konservativ för att prova eller som jag inte uppfattat.
I februari så skall jag försöka ta det lite lugnare och jag ser fram emot att städa. Det ni.......