Bettson
Jag trodde aldrig jag skulle längta efter att få städa. Det har i alla tider kännts som något man måste göra.

Eftersom vi bodde på landet förut och hade riktigt smutsiga jobb och rika möjligheter för både barn och husdjur att skita ner sig så kändes alltid kampen ojämn.

Försökte med olika metoder hålla skiten borta. Ett tag var jag förtjust i att damma med damsugaren. Dammsög jag lister element och annat så fanns det inte så mycket att vivla runt senare, framför allt hundhår.

Torka golven då!!!!

Långborte och trasa, knäskurning då och då. Bodde i många dåliga tjänstebostäder med urdåliga golv. Så mycket polish och golvvax som jag har använt borde vara världsrekord. Något för att stå ut med golvmattor som borde vara bytta förlänge sedan.

SÅ kom min mamma med någon slags golvmopp, Jag tyckte man bara gned runt skiten, det blev inte rent. men mamma tyckte det var bra.

Så kom någon slags revolutionerande trasselmopp. Ännu värre. Dels tog det lång tid att svabba 240 kvadratmeter dels så blev det inte rent.

Hälsan avtog och nu började familjen städa. Min man har kommit hem med den ena moppen efter den andra från affären. Det blev inte rent då heller.
Dyraste var den sk Swiftermoppen. Liten eländig och ganska dålig.
Visserligen har jag bara 124 kvadratmeter nu men i alla fall.

Jag har gått med på att vi skall skaffa hund. Jag bävar nästan lite inför tanken. Hundhår och skitiga golv.

Planeringen inför valpens ankomst har börjat. Jag undrar som sagt vad jag egentligen låtit mig övertalas till.

Lite kvalsteröverkänlig är jag allt. VI har kommit överenns om att hunden inte får vara i sovrummen. För säkerhets skull så skaffade jag mig en liten portabel ångmaskin. Tanken var att den skulle vara bra till att hålla kvalstermängden nere i sängar och andra svårtvättade möbler.

Reklamen säger att ångmaskinen skulle vara bra till fönsterputs och annan städning. Naturligtvis var jag skeptiskt, men provade gjorde jag. Fönstren blev precis så randiga som jag trodde de skulle bli.

Så kommer Fenja med tips. Microfiberduk, ju dyrare desto bättre enligt henne. Gick genast och inhandlade en fiberduk för sjuttio kronor.
Och se jag har aldrig haft så fina fönster. Mina dåliga axlar har alltid sagt ifrån för fönstertvätt och resultatet har aldrig varit lysande efterom jag inte kunnat jobba så snabbt, specillt vintertid.

Nu kan jag helt plåtsligt putsa fönster själv. Åtminstone ett per helg utan att äta värktabletter en vecka efteråt. Jippi.

Microdukarna jag aldrig trott på visade sig var fanstastiska.

Maken har varit hundvakt i helgen och det blev drivor av hundhår i kök och hall. Då blev jag så inspirerad att jag skaffade en torrmopp (microfiber) och en mopp som kan använda fuktig också den microfiber.

Min förvåning var precis lika stor. Hundhåret togs lättare än med dammsugaren och den fuktade moppen gjorde rent golvet väldigt bra.
Hela nedervåningens golv var rena på samma tid det tar att baxa ut dammsugaren och dammsuga framför ytterdörren.

I framtiden kommer den förbaskade snabeldragaren som nästan åsamkar mig ryggskott varje gång den används bara att duga till att suga upp på ställen med skrymslen och vrår. Grovdammsugaren till pannan, dammsuga bilen osv.

Vad jag nu undrar är finns det massa andra nyheter på städfronten jag har varit för konservativ för att prova eller som jag inte uppfattat.

I februari så skall jag försöka ta det lite lugnare och jag ser fram emot att städa. Det ni....... tongue.gif
Sollan
Kul! smile.gif
Microduken är bra överallt, lite fuktad bara så blir skåpdörrarna och kranarna och speglar gnistrande rena.
Har inga nya tips, men själv brukar jag dra upp stereon så det vibrerar i öronvaxet. Det går lättere att städa i takt till bra musik!
Blomstertanten
Microfiber : Guds gåva till lokalvårdare tongue.gif

Ett tips när det gäller moppen är att arbeta med svepande rörelser ( ungefär som en 8 ) åt ett och samma håll hela tiden. Börjar man dra fram och tillbaks släpper damm och smuts från moppen och hamnar på golvet igen.
Bra att ha flera så det bara är att ta en ren i stället för att skölja !

Dammvippa ( en sån där flerfärgad ) är bra att damma bokhyllor,dörrkarmar, lister och fönsterbräden med. Glöm bara inte att ladda upp den med statisk elektricitet genom att dra fram och tillbaks med handen några gånger.
Ta ut den och skaka av dammet eller tvätta av den. Man kan tvätta den i maskin på låg temperatur om man vill ! Kan bli tuffsig .

Aldrig någonsin sköljmedel när man tvättar moppar o fiberdukar eller dammvippan.

Städtanten och
Nanna
Jag har jobbat med att städa hemma hos privatpersoner.. Och då fick man lära sig en del.
Det som jag tyckte var allra sämst var bara en trasa med en pinne. Det bästa är en s.k micromopp (inte en sån som sitter fast med kardborre, utan fast på kanterna) den är lite långhårigare än micromoppen, men är kanon.
Men jag tycker även att en vanlig mopp fungerar bra, sån med breda flärpar.
Till fönsterna kan jag rekomendera vanligt diskmedel och vatten. Torka sedan av med en trasa. Ska inte bli några ränder enligt proffsen.
För att lätt tvätta rent diskho och badkar mm använder man lättast Vim Cremé (numera Jif), det är helt makalöst.
Bettson
Jag är fortfarande hänförd över min ångmaskin. Precis som Fenja sa är den underbar till fönster. Tar bara det sista med microduken.

Spishällen, diskbänken, köksbänken, kaklet ovan dikbänken osv. Lätt som en plätt. Det var någon som lärde mig att munstyckets gummilist ( påminner om en fönsterskrapa) lätt hålls ren frrån fett med medlet man putsar glasögonen med. Då gör det intget var man har varit. Bara att hålla redskapen rena.

För mig handlar det om att inte behöva gnugga så mycket eftersom handleder och axlar inte orkar som förr.

Men det måste finnas mera jag missat............... biggrin.gif
lolo
Att installera centraldammsugare! Det är praktiskt att slippa dra/bära den tunga maskinen fram och tillbaka när man har hus. Dessutom suger den åt sig damm och smuts mycket bättre än den vanliga dammsugaren. Bra för allergiker och astmatiker! Man slipper dammsuga lika ofta som förut.
Fenja
Bettson, jag tror att nu när du upptäckt microfiberduken, ångmaskinen och torrmicromoppen, så kan du det du behöver! Riktigt hett vatten på microfiberduken gör den extra effektiv! En eller två droppar Ajax gör den oslagbar!! (inte på fönster!) Jag gillar gamla hederliga stålborstar till sorgekanterna på vanliga spisar. Du har väl provat att göra rent ugnen med ångmaskin, DET är helt outstanding!
Att ha hund, om det är en långhårig typ som vår pyrenéer, blir lite av en livstil på något vis... man äter, dricker, lever och sover i pälsen efter den! Om du är kvalsterallergiker som jag också är, se till att bunkra upp med tabletter. Men jag hävdar bestämt att man vänjer sig med tiden, om man nu inte är en av dessa olyckliga själar som håller på att stryka med på kuppen. DÅ ska man inte testa...
Hoppas att allt går bra och emotser rapporter om vooven!
Mvh
Fenja
vickeva
CITAT (Fenja @ 18-01-2005, 00:36)
Riktigt hett vatten på microfiberduken gör den extra effektiv!

Hej
Jag hörde att micrf.duken är ännu bättre, ut bakteriesynpunkt, med kallt vatten. De hade gjort någon undersökning som sa att om man använder varmt vatten fortsätter bakteritillväxten, men kallt vatten har död på dem. Man kan ju ta lös smuts med varmt och sedan byta till kallt vatten och ta en sista gång...
Blomstertanten
CITAT (Nanna @ 17-01-2005, 19:48)
Till fönsterna kan jag rekomendera vanligt diskmedel och vatten. Torka sedan av med en trasa. Ska inte bli några ränder enligt proffsen.

Proffsen använder inte trasa på fönsterrutorna utan en bra fönsterskrapa med utbytbart blad !
En viss teknik krävs, men det är bara att träna smile.gif
När man väl kan tekniken är det suveränt ! Torr trasa till att torka i kanten av fönstret med. Innan man börjar putsa fönstret torkar man rent fodren.

Det mest ohygienaste är vanlig mopp (sån där med "citronpress") eftersom man
sköljer av den i hinken flera gånger. Vattnet är ju skitigt så man smetar bara runt på smutsen !

Sen tror många att ju blötare , ju renare. Men så är det inte ! Oftast räcker det med att fukta moppduken. Och på linoleumgolv måste man vara jätteförsiktig med vatten, bara lätt fuktat !
Vid svårare fläckar på golvet, sätt foten på kanten av moppen och gnugga med hjälp av foten.

Städtanten och
Mia, zon 3
Jag har flera såpade skurgolv, och de är kanon! Till vardags dammsuger jag när det behövs, ibland torkar jag med mopp och kallt vatten med lite såpa. Ungefär en gång per år är det storskurning, och då är det rejält blött, massor med såpa och skurborste på långt skaft som gäller. Om några år ska de vara så mättade att man inte behöver göra sådana storskurningar lika ofta. Det bästa är att alla fläckar och slagmärken försvinner med lite vatten! Golven var lackade förr, och varenda litet märke som blev var permanent. Nu är de som nya efter en vanlig våttorkning.

Övrigt tips: microfiberdukar är kanon, det håller jag med om. Ett annat sätt att slippa "regnbågseffekten" på glas och speglar är att ta ättika på tidningspapper och torka med. Jättesnyggt!

Annars för jag en ojämn kamp mot drivorna - mina två papegojor verkar vara i samma klass som långhårig hund....
kristerh
CITAT (Sollan @ 17-01-2005, 17:12)
Kul! smile.gif
Microduken är bra överallt, lite fuktad bara så blir skåpdörrarna och kranarna och speglar gnistrande rena.

Microfiberduken är dessutom underbar att torka av rostfria vitvaror med wink.gif
bättre resultat än med div kemikalier.
krister
Tirre
* Inte våttorka trägolv mer än i yttersta nödfall! (Microfibermoppen är oundgänglig!!)

* Jag spolar fönstren på utsidan med trädgårdsslangen ist för att dra runt m trasa. På med fönsterputsmedel ur sprayflaska, ev får man gnugga på svåra fågelbajsfläckar med trase, men annars torkar jag bara av medlet med hushållspapper (för att inte spola ner alla kemikalierna i jorden) och sedan spolar jag av med slangen igen.
Vill man slippa tork-"prickar", så får man dra med fönsterputsskrapa.

Ofta är fönstren ju dessutom mest grusdammiga och då räcker det med att bara spola av dem på utsidan nån gång emellanåt och dra med microfiberduken på insidan!

* Om man installerar centraldammsugare, ska man allvarligt överväga att sätta ett insug i sockeln under köksskåpen - bara att sopa in smulor och sånt när det knastrar under fotsulorna!

*Apoteket säljer speciella överdrag till täcken, kuddar och madrasser, för kvalsterallergiker. De är ganska dyra, men hjälper verkligen.
Sängen är ju det ställe i ens hem, där det bor allra mest kvalster och det spelar ingen roll hur noga man städar, för täcket är fullt av dem i alla fall!

*Är man riktigt svårt allergisk, ska man dessutom förvara lakanen i frysen under dagarna och bädda varje kväll.

*Att borsta hunden varje gång man varit ute är väl också ett sätt att försöka slippa så mycket hår som möjligt inomhus.

// Tirre
mulle
Nyfikenheten vaknade bums: vad är det för ångmaskin ni pratar om?????
Mulle
Malvia
Ja, vad är det och hur använder man den? wub.gif
Bettson
Kolla på TV-shop. kallas Scuncy steamer.
Eller titta påä tvins hemsida.

Jag använder den varje dag numera. Främst i köket och till fönster.
Jag är i grunden skeptiker till vad reklamen lovar men jag är överförtjust.

Lite teknik krävs dock.
Hannele
Undrar, vad man ångar med ångmaskin?
Bee
Det här är tredje tråden där man pratar om ångmaskin. Nu är jag rejält intresserad! Inte så mycket för fönsterputsen - det har jag en tvåbent & tvåarmad "maskin" till.
Men resten: ugnen! Funkar den verkligen på en (just nu) ingrodd ugn? Och för ogräs på plattorna utomhus? Duschen?
Ja, nu har ni allt fått mig på kroken smile.gif
Skiljer dom olika sorterna åt i handhavandet, dvs vilken är enklast att begripa sig på? Hur lätta är dom att rengöra efteråt? Hur lång tid tar det från att man fyller på kallt vatten tills man kan använda maskinen? Är det som ett strykjärn?
Är instruktionerna tydliga och enkla i manualen (är lite bränd på sånt; se tråden om mp3-spelare)
Lady Hamilton
Är det någon som sett reklamen på "Shark Steam Blaster" som går på TV 3 nu? Jag såg en "snutt" i morse och blev intresserad. Men jag förstod aldrig hur man fick till "ångan" i maskinen? (ser ut som en liten dammsugare)
Har försökt att kolla på nätet (Bild) men jag ser ingen sladd? Är det någon som kan förklara hur den funkar?

Länk, gå in på hushåll
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon