CITAT (LenaTuring @ 20-01-2005, 23:14)
"Journalistiska artiklar anses i allmänhet vara tillräckligt originella för att vara skyddade av upphovsrätt. Brev har i ett antal fall ansetts tillräckligt originella,
men t.ex. recept anses i allmänhet inte vara skyddade av upphovsrätt." Texten hämtad från PRV
Det är just journalister och ofta journalist wannbee´s som "stjäl" andras journalistiska ariklar eller delar därav. Jag känner flera av denna sorten.
De bilder som "vissa"personer proppar sina inlägg med kan man ju i alla fall se var de kommer ifrån ursprungligen. Det är ju bara att högerklicka på den. Det är stöld om man "lånar" en bild från nån internetsida och sparar den på sin disk, döper om den och lägger upp den på sin hemsida nånstans eller nåt fotoalbum.
Upphovsrätt på recept? hmm... vem har hittat på blodpudding? Får i kål?
Bruna bönor med sill? Urrk.
Det är ganska så svårt att hitta på ett nytt recept, för de flesta är ju egentligen bara variationer av redan befintliga recept.
Så den där kycklingen i folje har jag sett i ett otal varianter.
Min honungsgriljerade julskinka har säkert oxå föregångare men med farinsocker, vete tusan.
Min mormor efterlämnade massor av recept, som jag modifierar lite så de passar in i nutiden.Så jag funderar faktiskt på att ge ut en ny receptbok "Min mormors bästa recept". Så nu är den boktiteln upphovsrätts och namnskyddad. Så kolla i bokhyllorna nästa jul!
Jag delar inte ut några kramar utan räcker ut tungan istället.