Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

3 sidor V  < 1 2 3 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Hjälp mig lugna ner mig!, Förslag för att bli lite cool.
          kerstin z5-6
          Inlägg 23-01-2005, 23:16
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 21 879
          Medlem nr: 559

men Bettson !Bor det dårar där du residerar ???? Här var ett husledigt med trevliga grannar -smile.gif JAG -med familj smile.gif
          Nu är det sålt till en barnfamilj med 2 schäfrar 3 katter o 5 hästar o 4 barn
          Det blir säkert bra , men jag hade nog hellre haft dej här -
          Eftersom vi har samma trädgårdsfilosofi
          Trespassers will be composted skylt + elstängsel Bettson ..

biggrin.gif jag lider med dej trots den käcka tonen
          K

--------------------
          Kerstin

Ut sementem feceris, ita metes
          (Cicero)

Citera
          Bettson
          Inlägg 23-01-2005, 23:56
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 2 745
          Medlem nr: 882

Nog sjutton kan man tro att det är dårar.

Men huset stod tomt tio år inna vi flyttade in så omgivningen som använt tomten hur som helst anser att vi är trespassers wacko.gif

Citera
          Bettson
          Inlägg 24-01-2005, 00:13
          Länk hit: #23

Medlem

I kväll är jag barnslig. Undrar om man inte skulle kunna använda sådana där färgkulor som finns i låtsasgevär.

Kan man åka dit på det tro. Vi hade paintballkrig i vår trädgård, höll oss inom tomtgränsen........... laugh.gif laugh.gif

Citera
          yla
          Inlägg 24-01-2005, 00:40
          Länk hit: #24

Medlem
          Antal inlägg: 5 649
          Medlem nr: 208

mitt torp ligger på toppen av en kulle
          ingen har tagit stigar i närheten av min topp förut för de har varit bete för får hästar o biffkor runtomkring
          men staketen är ändrade o så också markerna
          och vad händer jo folk tar omvägen nästan mitt i frukosten rätt jobbigt då man e van att inte behöva tänka sej nån mänsklig varelse i närheten att de plötsligt kommer hästar me rytttare mitt i maten
          jag gjorde en ny stig
          klippte upp den i ängen me klipparen
          o så la jag en halv tall mitt i de dom gärna ville gå i
          med ägarens goda minne för han sa att flickorna(dom som rider i stallet) inte hade där att göra
          dom ville nog kolla in mina båda vackra söner
          laugh.gif laugh.gif laugh.gif
          numera går stigen där jag bestämt den
          men de va en del jobb förstås att köra klipparen i ogådd terräng
          hoppas du kan få folket o respektera dej o dina gränser

--------------------
          lev idag imorrn kan de vara försent
          min hemsida
          yla oldwolfie

Citera
          Ullet
          Inlägg 24-01-2005, 06:42
          Länk hit: #25

Medlem
          Antal inlägg: 921
          Medlem nr: 2 397

Vi bor "mitt i byn" om man sägser så, o har under flera år haft problem med att kommunen använt vår öppna tomt som snöupplag från den gemensamma parkeringen, från gatan o från det bredvidstående pensionärsboendet. Sedan har folk utan skam i kroppen genat över gården när de går förbi, ibland har ungdomar kört med cyklar, det har stått folk på vår gård o bråkat (!!) o jag har varit mäkta less på att ha folk på vår gård. (Bakgrunden är att maken bott här som ungkarl i många år o det har mest bara varit gräsmatta o då har folk tyckt att det varit helt okej att använda vår tomt som allmänning.

I somras fick vi en gärdsgård som bostadsanpassning för vår lilla pojke o i år är det ingen som skottar snö in på vår gård, de vet att de kommer att få ersätta varenda stolpe dom förstör av vår fina gärdsgård o att vi satt dom en bit innanför tomtgränsen precis som vi ska. Ingen går över vår gård o vissa har uttryckt förvåning över hur stor tomten "egentligen" är o att de "inte visste" att det var vår gård.. Jo, hejsan! *suckar*

Att du inte använt dej av våld än förvånar mig. wink.gif wink.gif

--------------------
          Ullet zon5

Citera
          amaira
          Inlägg 24-01-2005, 06:56
          Länk hit: #26

Medlem
          Antal inlägg: 6 105
          Medlem nr: 3 398

Åh jösses! Jag skulle inte vilja "lugna ner mig" eller "bli cool" i ett sånt läge. (Fast min läkare kanske skulle tvinga mig sleep.gif ).

Det där med kamera var en BRA idé!!!

Sätt upp en skylt "Gräsmatta och nysatt häck som tillhör OSS, ta hänsyn tack!"

Om det inte hjälper att säga till, säg inget då, gå bara tyst ut och fota, och gå in igen. Se till att texten på skylten syns även från ditt håll.
          Hämd är ljuv sleep.gif rolleyes.gif - och medans du väntar på att tillräckligt många har blamerat sig, njuter du av tankarna på allt vad du kan göra med dina foton!!

Kanske kontakta lokaltidningen (och kanske även stora. Säkerligen kommer många "med hörntomt" att bli glad över ett sådant initiativ.)

Gör en fotoutställning på biblioteket: "Min hörntomt" rolleyes.gif

Ja, jag vet inte ... Kanske helt enkelt "slopa" själva yttersta hörnan av tomten? Kräv att kommunen köper ut den, eller sätt dit något rejält tungt (betongsugga) och sätt er häck innanför den så ni slipper se den.

Nä, jag vet inte. Nåt måste du ju "hitta på". Staket är väl det enklaste...
          Det går inte att gå omkring och vara arg jämt, det blir det ju bara du själv som förlorar på...

Knepigt läge du sitter i ...

--------------------
          Zon 3, Mälaröarna utanför Stockholm. Fotoblog

Citera
          Berith
          Inlägg 24-01-2005, 07:00
          Länk hit: #27

Medlem
          Antal inlägg: 15 282
          Medlem nr: 18

CITAT (oldwolfie @ 24-01-2005, 00:40)
          mitt torp ligger  på toppen av en kulle
          ingen har tagit stigar  i närheten av  min topp förut för de har varit bete för får  hästar  o biffkor runtomkring
          men staketen är ändrade  o så också markerna
          och vad händer  jo folk tar omvägen nästan mitt i frukosten  rätt jobbigt då man e van att inte  behöva tänka sej nån mänsklig varelse i närheten att de plötsligt kommer hästar me rytttare mitt i maten
          jag gjorde en ny stig
          klippte upp den i ängen  me klipparen
          o så la jag en halv tall mitt  i de dom gärna ville gå i
          med ägarens goda minne för han sa  att flickorna(dom som rider i stallet) inte hade där att göra
          laugh.gif  :lol:  :lol:
          men de va en del jobb förstås  att köra klipparen i ogådd terräng
          hoppas du  kan få folket o respektera dej o dina gränser

Du är så klok Birgitta. smile.gif Här försöker vi andra hetsa Bettson och ropar "buss-på-dom-bara!" medan du kommer med goda råd och tips om hur grannsämjan kan funka med enkla och jysta medel. wub.gif

Fast jag tycker iaf att Bettson kan morra lite när hon ser att marodörerna är på gång... huh.gif

--------------------
          ----<--<-@ Att dölja ett fel med en lögn är som att dölja en fläck med ett hål. @->-->----

Citera
          Bettson
          Inlägg 24-01-2005, 09:02
          Länk hit: #28

Medlem

CITAT (oldwolfie @ 24-01-2005, 00:40)
          mitt torp ligger  på toppen av en kulle
          ingen har tagit stigar  i närheten av  min topp förut för de har varit bete för får  hästar  o biffkor runtomkring
          men staketen är ändrade  o så också markerna
          och vad händer  jo folk tar omvägen nästan mitt i frukosten  rätt jobbigt då man e van att inte  behöva tänka sej nån mänsklig varelse i närheten att de plötsligt kommer hästar me rytttare mitt i maten
          jag gjorde en ny stig
          klippte upp den i ängen  me klipparen
          o så la jag en halv tall mitt  i de dom gärna ville gå i
          med ägarens goda minne för han sa  att flickorna(dom som rider i stallet) inte hade där att göra
          laugh.gif  :lol:  :lol:
          men de va en del jobb förstås  att köra klipparen i ogådd terräng
          hoppas du  kan få folket o respektera dej o dina gränser

Har precis ett sådant torp kring mina ridvägar.

Jag rider aldrig förbi där sommartid för bosätter man sig längst ute i skogen så kanske man vill ligga och sola ifred med hur lite eller inga kläder alls.

Vintertid däremot så har jag bett om lov och fått det att rida fram till huset och ta stigen bakom deras uthus. Jag rider alltså inte in på tomten. Jag behöver egentligen inget lov eftersom jag har markägarens tillåtelse men jag tyckeratt vanlig normal hänsyn är att föredra.

De ser mig sällan eller aldrig men det känns skönt för dom att veta att jag inte rider där sommartid. VIntertid är det bra för mig att slippa ta den steniga stigen som går före torpet upp till nästa väg. Jag skulle aldrig våga det när snön ligger eftersom jag är rädd att hästen skall bryta benen av sig. När det är barmark är det inga problem.

Man kan faktiskt lösa saker på bästa sätt om båda parter visar hänsyn.

Men hos nog är motparten så många så jag vet inte riktigt hur man skall få kontakt. Dessutom så tar de bara för sig mera och mera om man inte protesterar.

Citera
          amaira
          Inlägg 24-01-2005, 09:31
          Länk hit: #29

Medlem

Jag tycker man har rätt att sätta gränser, och kräva att de respekteras.

--------------------

Citera
          160kvm stort hus
          Inlägg 24-01-2005, 10:02
          Länk hit: #30

Medlem
          Antal inlägg: 857
          Medlem nr: 3 016

Det enklaste sättet är nog ett högt staktet medans platorna växer upp..
          Eller skaffa en riktigt rabiat hund, iofs så får du ju betala allt som hunden #förstör# eftersom man har strikt hundägaransvar, men det finns en skylt som brukar avskräcka det flesta.

Innanför denna tomt finns X antal hundar. Jag vet att jag blir skadeståndskyldig om hundarna tillfogar en inbrottstjuv något. Jag betalar gärna!"

Eller den klassiska:

On hunden anfaller, ligg eller stå still tills hjälp anländer..

Eller:

Mina hundar tar sig från dörren till grinden på 0,3 sekunder.

Gör du?"

och så en bild/siluett på en schäfer där alla 42 tänderna syns tydligt...

Man kan ju alltid "luras" lite om man inte har hund.

Eller sätt ut vad heter det?? Spanska ryttare va? Som tjuvar brukar punktera polisernas däck med.
          Sen om traktordäcken går sönder skiter väl du i? Dom har ju inget att göra på din tomt.

Oj nu låter jag verkligen hämdsugen.. *s*
          Menjag blir så arg när jag hör talas om sånt här.. FY fasiken va folk är fräcka!

För att coola ner dig lite föreslår jag att du räknar till 10 ( eller kanske 100 ) innan du säger nått, samt drar ett par djupa andetag.
          En duschar lite kallt. Elelr varför inte springa runt tomten?

Kanske får du rykten om att vara galen, men då håller väl folk sig borta? *skrattar*

Åh en sak till.. Införskaffa en sensor med vatten sprut. Så fort nån närmar sig, hund, människa eller troll. Sprutt!!

Mo hahahahahaha!!! *skrattar elakt*

Mvh G

--------------------
          Bygger upp en ny trädgård i zon 3 ( Näshulta, Eskilstuna )

(Bytt sign från 16kvm stor balkong)

Citera
          amaira
          Inlägg 24-01-2005, 10:45
          Länk hit: #31

Medlem

"Varning för tjuren!" är också en bra skylt, fast den kanske inte funkar på en villa tomt...

Jag satte en gång för länge sen upp en sån på skoj, på grinden till hästhagen, när jag hade gäster en valborg, och brasan var inne i hagen.

Vilket sjå jag hade att sen förklara att det bara var ett skämt, och försöka locka med mig gästerna ändå... ohmy.gif

Gillar dina förslag på hundskyltar "G"!!!

*skrattar gott*
          laugh.gif laugh.gif laugh.gif

--------------------

Citera
          pisanggoreng
          Inlägg 24-01-2005, 10:53
          Länk hit: #32

Medlem
          Antal inlägg: 1 900
          Medlem nr: 3 535

Det kommer ju många bra förslag- mer eller mindre elaka och hämndinriktade. Tänk på att du också i fortsättningen ska bo kvar i samma kvarter och på ett eller anant vis fungera tillsammans med dina grannar. Arga skyltar och annat kommer förmodlingen inte förbättra relationerna på lång sikt.

Hur skulle det vara med ett stort saftkalas med hela kvarteret inbjudet och visningar av de nya planteringarna..? rolleyes.gif

--------------------
          Zon 1, Skånes västkust

Besök gärna Buxus.se

Citera
          Yin o Yang
          Inlägg 24-01-2005, 10:57
          Länk hit: #33

Medlem
          Antal inlägg: 1 113
          Medlem nr: 4 545

Staket är nog det enda rätta. Så här fint blev vårt (fast av det som syns på bilden blåste 10-12 meter sönder mad.gif i ovädret den 8 januari). Det är ca 130 cm högt (högsta punkt) och vi har fått så mycket beröm för det av förbipasserande, grannar m fl. Modellen har jag "snott" ur en bok om staket sleep.gif .

--------------------
          Marianne, zon 3

När man står med båda fötterna på jorden har man oftast bilen på verkstaden

Citera
          anna_rispan
          Inlägg 24-01-2005, 11:03
          Länk hit: #34

Medlem
          Antal inlägg: 4 869
          Medlem nr: 4 761

hoppas att det ordnar sig på bästa sätt för dig bettson. Du kan ju prata med så många du kan. Kankse skriva till nån på kommunen så att iallafall deras servicemaskiner respekterar er tomt. Kanske hitta nya trädgårdslösningar innanför staketet???

Citera
          Susanne i Linköp...
          Inlägg 24-01-2005, 12:05
          Länk hit: #35

Medlem
          Antal inlägg: 1 048
          Medlem nr: 61

Hörntomter har ju ett annat problem också, nämligen att häckar o dyl inte får skymma sikten. Det var väl cykelväg runt om? Då går det ju inte att ha ett högt plank eller en hög tujahäck där. Fast det gäller kanske bara bilväg? Det borde i alla fall gälla cykelvägar också.

Förslaget om att få kommunen att köpa hörnet på tomten tycker jag var det bästa. Då kan de ha gräsmatta, snöupplag eller vad de vill där. Innanför kan du ha ett snyggt staket eller häck.

Pisanggoreng kom också med mycket tänkvärda ord!

--------------------
          Alla morgondagens blommor gömmer sig i de frön som sås idag.
          Kinesiskt ordspråk

Citera
          Ewa smålänska hö...
          Inlägg 24-01-2005, 14:26
          Länk hit: #36

Medlem
          Antal inlägg: 577
          Medlem nr: 3 056

CITAT (Susanne i Linköping @ 24-01-2005, 12:05)
          häckar o dyl får inte skymma sikten. Det var väl cykelväg runt om? Då går det ju inte att ha ett högt plank eller en hög tujahäck där. Fast det gäller kanske bara bilväg? Det borde i alla fall gälla cykelvägar också.

Jag har en hörntomt med cykelväg på ena hållet och grönområde på det andra och det är 80 cm högt som gäller

Genom min brors hörntomt kör det bilar mad.gif

/Ewa zon 4-5

--------------------

/Ewa zon 4-5

Citera
          Bettson
          Inlägg 24-01-2005, 15:03
          Länk hit: #37

Medlem

Vi ligger med i ett villakvarter strax bakom samhällets butik.
          Vi ligger mellan butiken och ett hyreshusområde med ca 450 hushåll.

Gångtrafiken utanför på cykelbanan är ju därför ganska omfattande för alla skall ju till affären och då passar de på att rasta hunden samtidigt.

Utanför häcken vi planterat nu så finns en gräsmatta 1,5m bred som skall hjälpa till att markera cykelbanan. Med andra ord så är denna gräsmatta den absolut mest genomkissade kvadratmetrarna i hela området.

Grannarna vill att denna gräsmatta skall tas bort eftersom kommunen sköter den så dåligt. Jag vill nog ha den kvar för annars så kommer vår häck att bli genomkissad i stället.

Nu tycker jag inte speciellt illa om hundar, tvärtom. Vi skall skaffa hund själva. men koncentrationen. Alla tycker ju att det är bara min lilla hund som kissar på häcken men om det är hundra om dagen?

Nu är det inte hundarna som stör mig mest. Det är alla påflugna människor.
          Skulle vi sitta i trädgården och äta sill och nubbe på midsommarafton?Skulle inte tro det. Då vet alla presic hur många nubbar var och en tagit.
          Vad folk nu har med det att göra, vi har aldrig varken blivit störiga eller högljudda.

Sedan det där med att man förstör. Det gjorde väl inget att jag ryckte av en gren eller... Vad har man för rättighet att avgöra det med andras egendom?

Eller kära lokaltidningen. i tre år höll vi på och klagade och dom skulle säga till budet. Denne körde över tomten nästa morgon igen. Jag klagade högre och högre upp och blev lika nonchalant bemött på varje nivå.

Till slut så tog jag ut registreingsbeviset PRV för tidningen och koncernen för att ta reda på styrelseledamöternas adresser.
          Så skrev jag ett brev med bilagor som talade om vad som hänt under tre år. Två gånger fick vi ersättning för plantvärdet men som jag sagt så var jag inte nöjd med det .Jag ville att häcken skulle få växa upp inte få ersättnig för nya plantor och plantera varje år.

Som sagt brevet till högsta chefen på tidningen som talade om att om han inte omedelbart såg till att ofoget upphörde så skulle jag skicka kopia av brevet till samtliga styrelseledamöter och ledamöter i koncernstyrelsen.

Min fråga till samtliga ledamöter skulle då vara om de ansåg det förenligt att tidningen som är satt att granska samhällmaskineriet, myndigheter och politiker, att samma tidning anlitar distributörer som bryter mot lagen och åker olagligt på cykelbanorna. Om deras distributör inte gjorde det så skulle de nämligen inte behöve snedda över min tomt och orsaka skada på min egendom.

Den släggan tog och inom en kvart efter att chefen läst brevet så var problemet avklarat. Innan hade jag bråkat i tre år. Dessutom så kan jag inte säga att jag bråkat egentligen utan jag hade väldigt affärsmässigt förklarat min ståndpunkt.

Det tycker jag är bristande respekt. man respekterar inte folks rättigheter utan åtgärdar bara problemet om det orsakar obehag för en själv.
          Då har organisationen missuppfattat sin uppgift.

Jag tycker inte om att föra bataljer och villl inte hålla på att utkämpa strider för att få ha min tomt ifred.

Jag sitter hellre under korkeken
          wub.gif wub.gif

Citera
          pejori
          Inlägg 24-01-2005, 15:41
          Länk hit: #38

Medlem
          Antal inlägg: 19 528
          Medlem nr: 2 682

hjälp att lugna ner dej?...hm...har fortfarande dina vinbärsbuskar i färskt minne laugh.gif laugh.gif laugh.gif
          men jag tror nog på samma som så många andra. sätt upp gärsgård eller staket, tills häcken har växt upp. smile.gif smile.gif
          sätt en slånbärshäck, den rör dom bara en gång. wub.gif wub.gif

--------------------
          Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare.
          Bor i zon 2

Citera
          yla
          Inlägg 24-01-2005, 19:45
          Länk hit: #39

Medlem
          Antal inlägg: 5 649
          Medlem nr: 208

Det kostar mer att hämnas oförrätter än att svälja dem. Thomas Wilson

rolleyes.gif hitttade den just nu

--------------------
          lev idag imorrn kan de vara försent
          min hemsida
          yla oldwolfie

Citera
          Inga från Närke
          Inlägg 24-01-2005, 20:25
          Länk hit: #40

Medlem
          Antal inlägg: 3 807
          Medlem nr: 29

Har du tagit upp detta med kommungubbarna på t.ex. gatukontoret eller tekniska förvaltningen. Bjudit in dem till dig och berättat och visat.
          Hade samma problem med våra snöröjare men när jag var ute personligen och pratade med dem så ändrade de sig.
          Nu har vi tur att det alltid är samma gubbar som röjer men kommer det någon annan så fungerar det nog inte.
          Det är inte meningen att du måste arbeta, köpa nytt m.m. bara för att andra förstör. Skicka kravbrev till kommunen och bildbevis.

LYCKA TILL

--------------------
          skriver Inga från Närke i zon 3-4

Citera

3 sidor V  < 1 2 3 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 14-06-2026, 18:30

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon