Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

3 sidor V  < 1 2 3 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Blinkers vid bilkörning, varför inte använda?
          cic
          Inlägg 24-01-2005, 19:11
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 4 062
          Medlem nr: 3 478

Min kära sambo är SÅDÄR duktig på att blinka.. *ironi* Glömmer han att blinka, och då särskilt när det är bilar bakom, brukar jag simulera blinkersljudet.. blinkeblinkeblinkeblinke.. Eller konstatera att det ju i alla fall var tur att HAN visste om att han skulle svänga.. rolleyes.gif

Självklart ska man blinka. Hellre i tid och otid än inte alls. Man gör ju det för att UNDERLÄTTA så att trafiken kan löpa smidigt. sleep.gif

--------------------
          Jag har mina principer. Och när dom inte passar så har jag andra.
          Groucho Marx

Citera
          anna_rispan
          Inlägg 24-01-2005, 19:28
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 4 869
          Medlem nr: 4 761

De pratade om rondellkörning på radion för ett tag sedan. Om rondellen/cirkultaionsplatsen är två eller flerfilig blinkar man när man ska in i rondellen. I en enkel behöver man bara blinka ut ur rondellen.

Och , ja en rondell är till för att få ner hastigheten och minska olyckor.

Trist för dig som blev tutad på.

O så måste man ju hela tiden hålla koll på nya saker. Det man lärde sig vid körskoletiden blir förnyatt... smile.gif

Citera
          Exotic
          Inlägg 24-01-2005, 19:31
          Länk hit: #23

Medlem
          Antal inlägg: 891
          Medlem nr: 565

Håller helt med ang blinkers ,kanske är det så att vi i Göteborg är dåliga.

Men jag blir så sur på dem som går rätt ut..
          och släpar sina ben eftersig vid våra övergångs ställen
          blir jag Skogstokig på mad.gif

Bara för att dem har lagen på sin sida att få gå ..så skall man nog tänka både 1 & 2 gånger för vem gör det mäst ont på ...låter elakt men jag förundras alltid över att dem vågar
          Vet att det blir mitt fel ....men jag ser till att få Ögonkontakt med föraren för man vet aldrig....var bara oxå tvungen att skriva detta för det händer var vecka att jag retar mig på det.

Exotic

--------------------
          If you dont like seeing pictures of violence towards animals being posted, you need to help stop the violence,not the pictures
          / Johonny Depp

Citera
          Inga från Närke
          Inlägg 24-01-2005, 20:44
          Länk hit: #24

Medlem
          Antal inlägg: 3 807
          Medlem nr: 29

Hej
          Här kommer reglerna för körning i rondell

http://www.vv.se/templates/page3____1309.aspx

Jag tillhör dem som blinkar mera än vad som gäller men jag tycker det är bättre än inget.
          För ett tag sedan skrev jag en insändare i vår lokaltidning NA och undrade om inte bilskolorna lär ut att man ska använda blinkers, i samma insändare ifrågasatte jag även bilprovningen. Om de hade missat alla blinkers eftersom de verkade vara trasiga på nästan alla bilar där jag bor.
          Ingen reagerade fick inte ett svar, hade väntat mig några när jag gjorde dessa påhopp.

--------------------
          skriver Inga från Närke i zon 3-4

Citera
          Susanne i Linköp...
          Inlägg 24-01-2005, 21:03
          Länk hit: #25

Medlem
          Antal inlägg: 1 048
          Medlem nr: 61

Hellre använda blinkersen lite för mycket än för lite. Blinkar du vänster vet i alla fall andra bilister att du tänker fortsätta runt, och inte är på väg att svänga höger utan att blinka.

Om ni tycker det är knepigt att köra i rondeller, kolla denna länk:
          Magic roundabout

laugh.gif

--------------------
          Alla morgondagens blommor gömmer sig i de frön som sås idag.
          Kinesiskt ordspråk

Citera
          hagglundlarsson
          Inlägg 24-01-2005, 21:19
          Länk hit: #26

Medlem
          Antal inlägg: 20
          Medlem nr: 2 708

Jag sticker nu ut hakan en hel del men jag tycker tyvärr att det ofta är äldre herrar, ofta i keps, som inte blinkar. Jag har också funderat på om det är så att det inte sätts blinkers på vissa dyrare bilar eller att man är rädd nöta på den eftersom jag ofta ser dyrare bilar inte blinka. Kan det tänkas bero på att tillbehören är dyrare på dessa?

Citera
          Hannele
          Inlägg 24-01-2005, 21:45
          Länk hit: #27

Medlem
          Antal inlägg: 9 732
          Medlem nr: 22

CITAT (kristerh @ 24-01-2005, 14:56)
          får man inte lära sig det i bilskolorna längre eftersom så gott som ingen använder dem?
          I bilskolan i Göteborg på 80-talet fick man inte börja blinka för tidigt!!
          Det tyckte jag var konstigt... men innan uppkörningen gjorde man som läraren sa.

Sonen säger, att man ska blinka innan man börjar bromsa in.
          Han tror att det är en reflex att blinka samtidigt när man svänger ratten.

--------------------
          Carpe Diem. Fånga dagen.

Ta ingen skit, tjejer! Grynet

Citera
          *Felix matte*
          Inlägg 24-01-2005, 22:31
          Länk hit: #28

Medlem
          Antal inlägg: 14 005
          Medlem nr: 429

Lagen säger att du skall ge tecken när du kör ut ur rondell
          men... det finns inget förbud mot att även "blinka" och visa vart man skall när man kör in in i rondellen (så som bilskollärarna lär oss)
          tvärtom så tycker jag att det blir säkrare trafik om man visar ifall man t.ex. ska svänga vänster.

Att det skulle vara mest äldre herrar i keps som inte blinkar.. det kan jag inte hålla med om..iaf inte här i stan.
          Här är den yngre generationen mest vårdslös....tror väl att de är odödliga unsure.gif ohmy.gif sad.gif smile.gif

Citera
          Zanna
          Inlägg 25-01-2005, 07:31
          Länk hit: #29

Medlem
          Antal inlägg: 385
          Medlem nr: 2 794

Jag blinkar också så tidigt jag kan för att andra bilister ska kunna planera sin körning "bättre". Jag blir sååååå irriterad när bilister inte kan blinka - ibland står man i en korsning och väntar och så när bilen är nästan framme - DÅ blinkar den/de mad.gif

Något som jag också tycker är väldigt irriterande är alla som kör om på tvåfilig motorväg, även fast det ïnte är någon annan trafik runtom så svänger de in så snävt framför en att man nästan får bromsa blink.gif mad.gif Även fast det inte är mycket trafik på motorvägarna så använder jag blinkers vid filbyte och önskar att alla gjorde det, ibland är man på väg att accelerera och rätt som det är svänger en bil in framför en från vänsterfilen - efter att den åkt där ett bra tag.

Medans vi ändå är inne på trafik så vill jag passa på att uppmana alla gångtrafikanter, cyklister mm att använda reflexer - mycket reflexer! Nu när det är så mörkt så är många som mörka skuggor vid vägkanten och på gångvägar - även fast man är på gångväg så måste man ju ibland över ett övergångsställe och då kan det ju vara bra att synas bättre.

--------------------
          Susanne zon 3 (4)

Citera
          tomas99
          Inlägg 25-01-2005, 07:46
          Länk hit: #30

Medlem
          Antal inlägg: 613
          Medlem nr: 3 728

Instämmer med alla här att det är dåligt med blinkers.Jag tycker att vi borde ha flera trafikpoliser och hårdare straff specielt vid trafikonykterhet det finns en svensktopps stjärna som har åkt dit flera gånger varför hon inte behöver sitta i fängelse är en gåta för mej.

--------------------
          Vi är många som blivit drabbade på olika sätt av kränkande behandling. Idag hörs ordet mobbning ( kränkande särbehandling) allt oftare i radio/TV och i övrig media och på arbetsplatser. Men vi måste lära känna ordet och vad det betyder.

Citera
          Berith
          Inlägg 25-01-2005, 08:03
          Länk hit: #31

Medlem
          Antal inlägg: 15 282
          Medlem nr: 18

CITAT (Zanna @ 25-01-2005, 07:31)
          Medans vi ändå är inne på trafik så vill jag passa på att uppmana alla gångtrafikanter, cyklister mm att använda reflexer - mycket reflexer!

Japp! Reflexer behövs verkligen. Men jag är lite tveksam till hur dom ska se ut för att synas allra bäst. Har ibland sett gångare/joggare med såna där västar, och dom borde ju synas bäst av alla. Men neejdå, ibland misstar man dom för att vara nåt "annat". Kan inte säga vad, men det är som om dom har för mycket reflex så dom försvinner i allt annat glitter utefter kanterna, t.ex. skyltar, snöstakar, postlådor.... huh.gif Tänk om man körde på nån bara för att dom saknar reflex. Oh hemska tanke! sad.gif unsure.gif Fast ännu värre om man skulle köra på nån som har för många reflexer. ohmy.gif

Ska ut och köra nu snart och lovar att blinka i alla korsningar och avfarter. rolleyes.gif Och rondeller....

--------------------
          ----<--<-@ Att dölja ett fel med en lögn är som att dölja en fläck med ett hål. @->-->----

Citera
          MrNorth
          Inlägg 25-01-2005, 08:39
          Länk hit: #32

Medlem
          Antal inlägg: 491
          Medlem nr: 2 831

Hej på er! intressant diskussion. Kan börja att säga att jag är en av de där "livsfarliga förarna" enligt försäkrigsbolagen "kille runt 25"...

Jag kör mycket bil runt 10 mil om dagen... och dagligen blir jag urless på alla de som inte använder blinkers. Jag hör till den skaran som ALLTID (kan säga det utan skryt...) blinkar när jag ska svänga nånstans eller byta fil. Därför blir man urless på alla de som bara kör som om de vore själva på vägen. Och det är allt ifrån unga till gamla, gubbar till tanter. I just detta fallet finns det ingen åldersgrupp som särskiljer sig tycker jag.

En enkel regen för när man skall blinka som de flesta nog känner till är "blicken-pilen-filen"... dvs först titta så det är fritt, sen blinka och sen vrid ratten. Man blir såååå sur på de som blinkar först när de är med två hjul i den andra filen... vad är det för mening med att blinka då????????? Man börjar ju undrar hur visssa tänker.

Men alltså det där med att blinka i rodell... det är väl självklart att man skall blinka och tala om vilket håll man ska, precis som en korsning. Det är ju helt meningslöst att endast blinka när man kör UT ur rodellen. För folk väljer ju knappast alltid rätt fil beroende på om de ska rakt fram eller svänga. Att blinka förtydligar ju då en hel del!!

kan tillägga att jag endast kör på trafikförsäkring.. pga försäkringsbolagens hutlösa avgifter.... 14000 om året för en helförsäkrad volvo 740 som jag köpte för 30000... nä tack.

Man kan ju börja undra när vägverket skall ta sitt ansvar istället för att hela tiden tjata om hastighetssänkningar, förbjuda unga att köra om kvällarna osv (snart börjar väl stasi patrullera gatorna oxå). Ta in alla bilförare vart 6e år eller nåt och låt dem göra ett enkelt körprov. För har man körkort så skall man väl klara det eller hur? Annars har man inte på vägarna att göra. Då hade man förhindrat MÅÅÅÅNGA olyckor... eftersom då hade man upptäckt många (inte alla) av de farliga bilister som finns.

MVH
          Henrik

Citera
          Gunvor Nilsson
          Inlägg 25-01-2005, 08:48
          Länk hit: #33

Medlem
          Antal inlägg: 1 439
          Medlem nr: 19

Det finns en kategori bilförare som är ännu värre än dom som inte blinkar! Slalomåkarna som dessutom aldrig blinkar! mad.gif mad.gif mad.gif
          Praktexemplaren kan beskådas på Essingeleden med sina fyra filer i Stockholm! Det är inte så underligt att det varje dag händer olyckor där wacko.gif

/Gunvor

--------------------
          user posted image

Citera
          niklaswik
          Inlägg 25-01-2005, 09:09
          Länk hit: #34

Medlem
          Antal inlägg: 809
          Medlem nr: 4 547

CITAT (tomas99 @ 25-01-2005, 07:46)
          det finns en svensktopps stjärna som har åkt dit flera gånger

Hon köpte jordgubbar av mig i somras... smile.gif *skryter* biggrin.gif

--------------------
          //Niklas

Citera
          Ciczi
          Inlägg 25-01-2005, 10:53
          Länk hit: #35

Medlem
          Antal inlägg: 2 836
          Medlem nr: 4 113

Jag tog mitt körkort för fem månader sedan och när det gäller rondeller och blinkning fick jag lära mig att:
          ska du köra höger i rondellen blinkar du höger .
          Ska du rakt igenom rondellen börjar du att blinka höger först när du passerat 1/4 del av rondellen.
          När du ska svänga vänster i rondellen blinkar du vänster innan du kör in och fortsätter att blinka vänster tills du kört 1/2 rondellen. Då börjar du att blinka höger.

För att göra det lättare kan man se på rondellen som två korsningar. Folk brukar ju vara hyfsade på att blinka i korsningar... unsure.gif

Ciczi

--------------------
          Egenföretagande Trädgårdsingenjör. Besök www.tradgardsservice.com

"Mest klorofyll vinner!!!"

Citera
          *Felix matte*
          Inlägg 25-01-2005, 11:19
          Länk hit: #36

Medlem
          Antal inlägg: 14 005
          Medlem nr: 429

Köra i rondell.

Citera
          160kvm stort hus
          Inlägg 25-01-2005, 11:25
          Länk hit: #37

Medlem
          Antal inlägg: 857
          Medlem nr: 3 016

Jag blir oxå skitförbannad över att folk inte kan blinka..
          Brukar säga högt til sambon. Titta, den bilen var så dyr att han inte hade råd med blinkers...

Mvh G

--------------------
          Bygger upp en ny trädgård i zon 3 ( Näshulta, Eskilstuna )

(Bytt sign från 16kvm stor balkong)

Citera
          Hannele
          Inlägg 25-01-2005, 11:35
          Länk hit: #38

Medlem
          Antal inlägg: 9 732
          Medlem nr: 22

CITAT (ciczi @ 25-01-2005, 10:53)
          Jag tog mitt körkort för fem månader sedan och när det gäller rondeller

Ja, gamla förare kan inte de helt nya reglerna i cirkulationsplatser, det får ni unga tänka på.
          Utom vi, som övningskör med våra barn, vi har lärt oss det nya också.
          Bra repetition att ha barn. tongue.gif

--------------------
          Carpe Diem. Fånga dagen.

Ta ingen skit, tjejer! Grynet

Citera
          Anki på Öland
          Inlägg 25-01-2005, 14:15
          Länk hit: #39

Medlem
          Antal inlägg: 6 847
          Medlem nr: 3 723

CITAT
          Jag tog mitt körkort för fem månader sedan och när det gäller rondeller och blinkning fick jag lära mig att:
          ska du köra höger i rondellen blinkar du höger .
          Ska du rakt igenom rondellen börjar du att blinka höger först när du passerat 1/4 del av rondellen.
          När du ska svänga vänster i rondellen blinkar du vänster innan du kör in och fortsätter att blinka vänster tills du kört 1/2 rondellen. Då börjar du att blinka höger.

Jag tog mitt körkort för, oj........, 30 år sedan, och det var precis så jag också fick lära mig rondellkörning.
          Anki

--------------------
          Hundar och pelargoner....... sen är man sysselsatt året om :)
          Huserar på södra Öland

mitt album

Citera
          fruberglund
          Inlägg 25-01-2005, 14:54
          Länk hit: #40

Medlem
          Antal inlägg: 3 590
          Medlem nr: 4 227

Det finns inte blinkers på nya bilar, det vet ni väl laugh.gif laugh.gif wub.gif

--------------------
          Hälsningar, fru Berglund

"Just remember in the winter, far beneath the bitter snows
          lies the seed that with the sun's love, in the spring becomes the rose!"

Min trädgårdshemsida (hemsidan är nere för tilllfället men kommer snart tillbaka med ny och förbättrad design!)

Citera

3 sidor V  < 1 2 3 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 04-09-2025, 07:24

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon