Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

4 sidor V   1 2 3 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > Varför ska tv-tittandet saboteras?
          Posse
          Inlägg 26-01-2005, 13:17
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 2 137
          Medlem nr: 432

Omläggningen från analoga till digitala tv-utsändningar framstår för mig - och som det verkar också för många andra - som ett veritabelt sabotage mot det billiga och lättillgängliga tv-tittandet. sad.gif

Som det nu är kan och får man, förutsatt att "TV-avgift" erlagts, lätt införskaffa och använda hur många tv-apparater som helst. En ny liten tv-apparat kan inköpas för blott några hundralappar, och en i "normalstorlek" för några tusenlappar. smile.gif

När omläggningen till digitala tv-utsändningar genomförts nödgas man köpa och koppla in en digitalbox till varje apparat - såväl tv som video - för att kunna fortsätta använda dem. Eftersom den påtvingas oss, en idiotisk omläggning, anser jag. mad.gif

Citera
          KURT
          Inlägg 26-01-2005, 13:39
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 10 440
          Medlem nr: 34

Det kommer ju att ge utrymme för många fler kanaler som kan sändas ut till ett lägre pris. För användare innebär det att man antingen måste köpa box, eller en ny TV med inbyggd kodning (det finns inte så många att välja på ännu). Men det är ju bara en engångsutgift.

Jag väntar bara på att de skall införa digital radio fullt ut också , nu finns det allt för få bra radiokanaler och de som finns ligger allt för tätt i det begränsade frekvensutrymmet.

Det finns ju många exempel på förändringar som "tvingats" på oss medborgare. T ex omläggningen till högertrafik, där 82,9% av de röstande i folkomröstningen, ville behålla vänstertrafiken, medan bara 15,5% ville gå över till högertrafik. Som tur var blev medborgarna överkörda av politikerna redan 8 år senare!

Citera
          Copycat
          Inlägg 26-01-2005, 14:04
          Länk hit: #3

Gäster

Hejsan Kurt ! " Det är bara en engångsavgift"!! Bara och bara, det är lätt att säga till en fattigpensionär det. Ska alla som inte har en skaplig inkomst få nöja sig med 1, 2 och 4:an då, eller dom kanalerna inte heller fungerar? vad ska man titta på då? Och vad ska man med ett större utbud till? Det är svårt nog att välja kanaler som det är nu, när ska man kunna se allt? Nä, tacka vet jag som det varit nu, senare så blir jag ju utan TV tittande.sad.gif För inte har då jag råd med nya TV apparater, fast det "bara" är en engångsutgift. unsure.gif

Citera
          Sollan
          Inlägg 26-01-2005, 14:14
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 1 603
          Medlem nr: 2 852

Jag behöver inga fler kanaler än de jag har 1. 2 och 4. Jag vill inte heller tvingas till extra utgifter för att kunna se dessa. Jag betalar för dem via TV-licensen.
          I dagsläget har vi två TV apparater för att slippa bråka om vilken kanal vi vill titta på men vill vi fortsätta med det ska vi betala två boxar som Posse sa. Har inte varken lust eller ekonomi att byta till nytt eller betala två boxar. Förmodligen kommer de väl att höja licensavgiften också....

--------------------
          /sollan

Citera
          Betty
          Inlägg 26-01-2005, 14:20
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 14 536
          Medlem nr: 14

Man kan ju alltid titta på Tv på nätet... wink.gif

--------------------
          Norrbottenskusten zon 5-6

Citera
          Sollan
          Inlägg 26-01-2005, 14:24
          Länk hit: #6

Medlem

Via telefonmodemet då eller...?

--------------------
          /sollan

Citera
          KURT
          Inlägg 26-01-2005, 14:26
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 10 440
          Medlem nr: 34

Det var ju i alla fall tur att vi slapp folkomrösningar när TV2 infördes och när man började med färgtv! Eftersom digitaltv är billigare att distribuera så kommer alla licensbetalare att tjäna på det, även om man tvingas köpa box.

Om man absulut inte vill ha fler än 3 kanaler så behöver man inte ställa in fler, fördelen med digitaltv är att man i så fall kan välja vilka 3 kanaler man vill ha.

Citera
          Sollan
          Inlägg 26-01-2005, 14:30
          Länk hit: #8

Medlem

Fast du kan ju fortfarande inte titta på olika kanaler på olika TV-apparater med en box....

--------------------
          /sollan

Citera
          pejori
          Inlägg 26-01-2005, 14:43
          Länk hit: #9

Medlem
          Antal inlägg: 19 528
          Medlem nr: 2 682

CITAT (Sollan @ 26-01-2005, 14:30)
          Fast du kan ju fortfarande inte titta på olika kanaler på olika TV-apparater med en box....

jo det kan du wub.gif wub.gif
          med ett antennkors i antenuttaget på boxen så kan du ha samma box till flera tv-apparater. smile.gif

--------------------
          Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare.
          Bor i zon 2

Citera
          kristerh
          Inlägg 26-01-2005, 14:49
          Länk hit: #10

Medlem
          Antal inlägg: 6 646
          Medlem nr: 3 128

Om man har kabel tv så behöver man inte bry sig om att skaffa en digital mottagare om jag förstått det rätt. wink.gif iallafall om man har comhem.
          krister

--------------------
          kristerh zon 2-3

Citera
          Fialotta
          Inlägg 26-01-2005, 14:50
          Länk hit: #11

Medlem
          Antal inlägg: 3 731
          Medlem nr: 49

CITAT (kristerh @ 26-01-2005, 14:49)
          Om man har kabel tv så behöver man inte bry sig om att skaffa en digital mottagare om jag förstått det rätt. wink.gif iallafall om man har comhem.
          krister

eller parabol i villa smile.gif

--------------------
          *maudan*

Citera
          Sollan
          Inlägg 26-01-2005, 14:55
          Länk hit: #12

Medlem

CITAT (pejori @ 26-01-2005, 14:43)
          jo det kan du wub.gif wub.gif
          med ett antennkors i antenuttaget på boxen så kan du ha samma box till flera tv-apparater. smile.gif

Men kan jag verkligen se kanal 1 på en TV och kanal 4 på den andra? Enligt TV handlarna går inte det.... huh.gif

--------------------
          /sollan

Citera
          Ralf
          Inlägg 26-01-2005, 15:06
          Länk hit: #13

Medlem
          Antal inlägg: 3 539
          Medlem nr: 36

CITAT (Sollan @ 26-01-2005, 14:55)
          CITAT (pejori @ 26-01-2005, 14:43)
          jo det kan du wub.gif  wub.gif

Men kan jag verkligen se kanal 1 på en TV och kanal 4 på den andra? Enligt TV handlarna går inte det.... huh.gif

neee det går ej, det är som att skicka varmvatten i en slang och kallvatten i en annan slag, båda från samma kran.

--------------------
          Enbart pengar gör ingen lycklig. Man måste också ha aktier, guld och fastigheter.
          Danny Kaye (1913-1987)

Mitt andra liv.

Citera
          Posse
          Inlägg 26-01-2005, 18:51
          Länk hit: #14

Medlem

CITAT (KURT @ 26-01-2005, 14:26)
          Det var ju i alla fall tur att vi slapp folkomrösningar när TV2 infördes och när man började med färgtv!  Eftersom digitaltv är billigare att distribuera så kommer alla licensbetalare att tjäna på det, även om man tvingas köpa box.  

Om man absulut inte vill ha fler än 3 kanaler så behöver man inte ställa in fler, fördelen med digitaltv är att man i så fall kan välja vilka 3 kanaler man vill ha.

huh.gif Jag tycker jämförelsen med TV2 och färgtv haltar betänkligt. Ingen fråntogs den möjlighet de tidigare hade haft att utnyttja sina apparater när TV2 och färgtv infördes.
          Så borde det naturligtvis rätteligen vara nu också! Det gamla analoga systemet borde bevaras!

Citera
          Sollan
          Inlägg 26-01-2005, 18:55
          Länk hit: #15

Medlem

CITAT (Posse @ 26-01-2005, 18:51)
          Så borde det naturligtvis rätteligen vara nu också! Det gamla analoga systemet borde bevaras!

Kanske man kunde få slippa licensavgiften det året man måste investera..?

--------------------
          /sollan

Citera
          *Felix matte*
          Inlägg 26-01-2005, 19:19
          Länk hit: #16

Medlem
          Antal inlägg: 14 005
          Medlem nr: 429

Vill inte köpa vare sig box eller parabol... vi har kabel tv och hoppas inget nytt behövs. smile.gif

Citera
          *hehoc*
          Inlägg 26-01-2005, 19:27
          Länk hit: #17

Medlem
          Antal inlägg: 104
          Medlem nr: 2 858

Alltså, vill man ha 2 tv-apparater (och det vill man) så innebär det även två abonemang eller hur? Om jag vill ha dom och dom kanalerna och maken vill främst få tillgång till idrottskanaler så måste vi ha två boxar med två olika abonemangsavgifter. Det kan bli 600 kr i månaden + tv-licens (ej engångsavgifter). Eller har någon annan en annan lösning?
          mvh, hehoc

Citera
          Virgo
          Inlägg 26-01-2005, 20:27
          Länk hit: #18

Medlem
          Antal inlägg: 1 934
          Medlem nr: 17

Tids nog så kommer det att finnas boxar, där man kan ansluta flera tv apparater och se olika prog samtidigt.

Vill man ha 2 apparater anslutna till varsin box, så går det åt 2 programkort om man vill kolla betalkanalerna. Och 2 programkort betyder 2 abonemang om man inte har, vilket är förbjudet, piratkort.

Men det är på tiden att digitalsändningar kommer igång.

Regnar det hos oss, så blir fyran som myrornas krig, men kollar man via boxern, så är det en knivskarp bild.

--------------------
          mvh
          Virgo

Den som hittar stavfel får behålla dessa!

Citera
          Posse
          Inlägg 26-01-2005, 20:57
          Länk hit: #19

Medlem

CITAT (Virgo @ 26-01-2005, 20:27)
          Regnar det hos oss, så blir fyran som myrornas krig, men kollar man via boxern, så är det en knivskarp bild.

I ett radioprogram häromveckan vill jag minnas någon sa att om man har lite brusig mottagning analogt, är det mycket stor risk att det inte blir någon bild alls digitalt...

Citera
          Virgo
          Inlägg 26-01-2005, 21:58
          Länk hit: #20

Medlem
          Antal inlägg: 1 934
          Medlem nr: 17

CITAT (Posse @ 26-01-2005, 20:57)
          CITAT (Virgo @ 26-01-2005, 20:27)

I ett radioprogram häromveckan vill jag minnas någon sa att om man har lite brusig mottagning analogt, är det mycket stor risk att det inte blir någon bild alls digitalt...

Jag förmodar att det beror på lite från vilken digitalsändarmast signalen kommer ifrån.

Jag har alltså tur som slipper snömos på fyran i fortssättningen.

--------------------
          mvh
          Virgo

Den som hittar stavfel får behålla dessa!

Citera

4 sidor V   1 2 3 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 24-06-2025, 00:26

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon