Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

2 sidor V  < 1 2  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Underhållsfria silkesblommor
          kerstin z5-6
          Inlägg 06-02-2005, 22:01
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 21 879
          Medlem nr: 559

Har prövat att ta sticklingar från en vanlig snittros. Har prövat metoden flera ggr nu o den funkar.Snittrosen från i fjol har överlevt ute. Stickling - utan klack,
          bara klipp lite snett i snittrosen .

skrapa lite längst ner, ta stickling där ett öga är på väg att bryta. I såjord, krukkanten, fuktig jord o på med plastpåse , knyt den i toppen -undervärme är bra ... vänta...länge tills den gjort rötter, ljus viktigt behöver dock sällan vattna i o med påsen

. Jag har prövat i kruka under lysrör och det går utmärkt - särskilt på denna sidan av året jan, feb, mars april maj.

... har förfinat metoden något o har ett högre lyckande resultat (eller så är det inbillning) jag tar åtminstone med, 4 ögon, dvs du får "offra" en hel del av stjälken på rosen - men det verkar fungera mycket bra smile.gif Rosen som sådan kan du behålla och du ska inte!! vänta till den vissnat utan göra detta snabbt.
          lufta påsen med jämna mellan rum o länge o längre tid -När du har rötter kan du plantera i vanlig kruka

--------------------
          Kerstin

Ut sementem feceris, ita metes
          (Cicero)

Citera
          Snöflinga
          Inlägg 06-02-2005, 22:12
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 3 999
          Medlem nr: 4 203

Absolut inte inte i trädgården, men inne i mörka vrår rolleyes.gif Fast det måste vara klass på dem, icke plastigt men skönt.... Har ett vackert gammalt hörnskåp i hallen, som jag lagt torkade fådda-rosor på.

Torkad smörblomma är också fint, eterneller, det finns hur många växter som helst att torka och göra arrengamang av....

Kuriosa: eternell, som jag odlade och torkade utslagna för två år sedan,
          slår ihop sig till knoppar när de får en vatten spray dusch, för att sedan slå ut igen .... Visst är det fantastiskt ohmy.gif

Citera
          Kathy
          Inlägg 06-02-2005, 22:12
          Länk hit: #23

Medlem
          Antal inlägg: 7 909
          Medlem nr: 4 848

Jag hade konstgjorda blommor i min gamla lägenhet....det fanns ingen blomma som ville överleva där. wacko.gif

Här, i nya lyan, kommer det inte in en enda konstgjord blomma....för här trivs det blommor. smile.gif

Speciellt orkidéer, som verkligen har blivit min passion. biggrin.gif
          Tänk, det ska vara 40-talshus för att blommor ska trivas. rolleyes.gif

Citera
          netaave
          Inlägg 07-02-2005, 00:01
          Länk hit: #24

Medlem
          Antal inlägg: 8 016
          Medlem nr: 3 244

Jag har två sidenbegonior i sovrumsfönstret och ett "arrangemang" på hallbyrån.
          Det har jag för att jag vill kunna vädra oavsett temperatur i sovrummet. I hallen byts det då och då ut mot blåbärsris och färska snittblommor.

På den tiden vi var borta hela sommarlovet hade jag också en uppsattning som jag ställde i fönstren, och adopterade bort de levande till grannen under tiden vi var borta.

--------------------

Citera
          evelina
          Inlägg 07-02-2005, 08:03
          Länk hit: #25

Medlem
          Antal inlägg: 1 990
          Medlem nr: 2 991

CITAT (kerstin z5-6 @ 06-02-2005, 22:01)
          Har prövat att ta sticklingar från en vanlig snittros. Har prövat metoden flera ggr nu o den funkar.Snittrosen från i fjol har överlevt ute. Stickling - utan klack,
          bara klipp lite snett i snittrosen .

skrapa lite längst ner, ta stickling där ett öga är på väg att bryta. I såjord, krukkanten, fuktig jord o på med plastpåse , knyt den i toppen -undervärme är bra ... vänta...länge tills den gjort rötter, ljus viktigt behöver dock sällan vattna i o med påsen

. Jag har prövat i kruka under lysrör och det går utmärkt - särskilt på denna sidan av året jan, feb, mars april maj.

... har förfinat metoden något o har ett högre lyckande resultat (eller så är det inbillning) jag tar åtminstone med, 4 ögon, dvs du får "offra" en hel del av stjälken på rosen - men det verkar fungera mycket bra smile.gif Rosen som sådan kan du behålla och du ska inte!! vänta till den vissnat utan göra detta snabbt.
          lufta påsen med jämna mellan rum o länge o längre tid -När du har rötter kan du plantera i vanlig kruka

Tack Kerstin!

Felet jag gjorde var att jag inte hade såjord kanske. Ska försöka igen.
          Det är ju Alla Hjärtansdag snart!! wub.gif

--------------------

Mvh Evelina
          Odlar numera i zon 4
          Att fela är mänskligt, att förlåta är gudomligt.

Citera
          Ewa L
          Inlägg 07-02-2005, 08:25
          Länk hit: #26

Medlem
          Antal inlägg: 2 643
          Medlem nr: 579

Vill heller absolut inte ha oäkta blommor. Varken ute eller inne.

Däremot passar förvånande många av växterna i trädgården att torka. Framförallt på sensommaren brukar jag göra rejäla buketter med ex.vis Dagöga, Vitpytta, Röllika och Höstgullris. En vacker gul (lite vit) bukett som står sig hela vintern. När den känns dammig och tråkig har det blivit vår. wub.gif
          Gör även buketter i ex.vis rosa/vinrött.

--------------------
          Bättre sänt än aldrig!
          Min "nya" kärlek och sambo: Lucas. Och nu har Lucas fått lillebror: Elton!

Lucas Och här är mattes älskling knappt 6 månader.

Elton, 10 veckor

Citera

2 sidor V  < 1 2
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 28-07-2026, 04:37

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon