|
|
  |
Katter som kissar på min tomt, Hur skrämmer jag bort dem |
|
|
|
14-02-2005, 15:30
|

Medlem
Antal inlägg: 117
Medlem nr: 4 928

|
det är stora innepalmer, funkar kaffesump? hur är det med utspädd saft från en citron, kan man spreja lite sånt?
--------------------
|
|
|
|
|
15-02-2005, 07:04
|
Medlem
Antal inlägg: 381
Medlem nr: 4 843

|
Har aldrig hört nåt sånt, att spraya citronvatten... Jag la citron/apelsinskal bara en vända i krukorna tror jag, när de började murkna tog jagbort dem, och Molly är inte intresserad av dem längre... Det där med citronvatten, min knaskatt dricker gäran citronvatten, så här skulle det inte funka... men sen vet jag ju inte om hon är så normal, äter ju ärtor också...
--------------------
www.guppys.se Svenska GuppySällskapet Forum-Nybörjarinfo-Genetik
|
|
|
|
|
15-02-2005, 10:25
|

Medlem

|
hehe, ha rproblem emd mina ponny palmer, min katt äter upp dom
--------------------
|
|
|
|
|
16-02-2005, 10:14
|
Medlem

|
men det går att lösa om du blandar vinäger i vatten och sprayar med! Det luktar inte jättegott ett litet tag, men då vill katten defenitivt inte äta mer på dem! Vad är en ponny palm? *är inte så hemma på palmer*
--------------------
|
|
|
|
|
17-02-2005, 10:20
|

Medlem

|
det är en sån elefantfot palm,
--------------------
|
|
|
|
|
19-02-2005, 15:20
|

Medlem
Antal inlägg: 383
Medlem nr: 5 014

|
Jag hävdar att man inte kan ha utekatt om man bor i tätbebyggt område, det blir inget annat än osämja mellan grannarna. Kattpiss stinker verkligen, och kissar en så kissar alla.
Om problemen blir så stora att de blir.....ja,problem, så har kommunerna kattfällor man får låna. Har själv haft sånan problem. det började lite försiktigt med kattpiss runt garaget, men det blev fort nerpissat på farstukvisten. Till slut var hela vår gård kvarterets kattoalett. INTE kul.
--------------------
Det jag inte gör idag, vill jag kanske inte göra imorgon heller.
|
|
|
|
|
19-02-2005, 18:16
|
Medlem
Antal inlägg: 398
Medlem nr: 82

|
Jag har problem med mina katter i rabatterna, men på senare år har det blivit bättre. Jag gav upp att jaga dem och skydda rabatterna. Hundar har vi och det hjälper ju inte på egna katter. Som lösning på mina problem har kattskrällena fått en egen rabatt. Bakom en liten bergsknalle så har jag gjort en rabatt av sandig jord, med kattmynta och valeriana i. Där kan de rulla sig, kissa och gräva bäst de vill. Det har faktiskt räddat övriga rabatter en del.
Kaffesump har jag inomhus i stora krukor. Katterna tycker att jag är fruktansvärd som nekar dem en inomhustoalett och därmed försöker tvinga dem att gå ut. Ute finns det otäckt väder och det tycker inte små kattassar om. Att de är införskaffade som stallkatter har de inte alls förstått. Jag tror knappt att de vet var stallet ligger. När de inte kunde kissa i mina stora krukor hämnades de genom att gnaga på växterna istället. Hibiskusen blev bara ett par korta pinnar och AloeVeran har fula bitmärken i bladen. Har då varit tvungen att skaffa dem egna krukväxter inomhus också. Kattgräs växer i krukorna i köksfönstret, men det blev faktiskt riktigt snyggt (innan de tuggat ner detför kort).
Någon som har tips om hur man får katter att låta bli att använda husses träningsväskor och fotbollsskor som toalett? Eller hur man får bort stanken ur ett par nya fotbollsskor när kattkräket har kissat skon full?
|
|
|
|
|
19-02-2005, 19:21
|
Medlem
Antal inlägg: 1 439
Medlem nr: 19

|
CITAT (ester @ 19-02-2005, 18:16) Katterna tycker att jag är fruktansvärd som nekar dem en inomhustoalett och därmed försöker tvinga dem att gå ut. Jaa, jag förstår dina katter!!! Varför inte ge dom en eller två innetoaletter? Då kanske du får ha dina krukor, träningsväskor och fotbollsskor ifred!  De behöver ju ha något att krafsa över sina bajs- och kissplatser! Självklart! Mina två katter har två innetoaletter med huv och jag har inga problem med andra kiss- och bajsplatser i lägenheten. Jag förstår inte varför du har katter öht! /Gunvor
--------------------
|
|
|
|
|
19-02-2005, 20:55
|
Medlem

|
Även om de "bara" är stallkatter så måste de få ha toalett inne om du tar in dem! *tycker synd om kissarna*
--------------------
|
|
|
|
|
20-02-2005, 00:29
|

Medlem
Antal inlägg: 9 608
Medlem nr: 2 237

|
Kattpiss stinker endast om katterna är okastrerade! Våra 9 katter har fyra kattlådor på VC att dela på, samt gör även ifrån sej utomhus! Inga stora problem!
|
|
|
|
|
20-02-2005, 05:56
|
Medlem
Antal inlägg: 303
Medlem nr: 3 834

|
Vår förra katt var rätt hopplös i krukorna, både kissa, bajsa och välta, trots utmärkt toalåda. Han klättrade också på duschdraperiet :-) Nuvarande är fånigt väluppfostrad och går aldrig upp på bord eller bänkar inomhus, och frågar innan hon kommer upp i sängen eller soffan :-) Toalett inne har hon inte haft på ett år eller så. Katter är rätt olika.
En sak de inte gillar ett dugg är ju kladd på tassarna, så det kan vara ett alternativ på vissa ställen där de inte ska vara, smör eller nåt sånt.
|
|
|
|
|
25-02-2005, 11:47
|
Medlem
Antal inlägg: 10
Medlem nr: 5 062

|
Du skulle kunna göra det lagen ger dig 100 procent rätt till, dvs vältra över problemet på grannen/grannarna och kräva att de löser frågan, gräver bort nedkissad jord, sanerar och ersätter. Det är inte ok att katter kissar ner utanför ägarens tomt. Kattägare ska enligt lag hålla lika bra koll på sina djur som hundägare, hästägare, fårägare eller alla andra som äger tamdjur. Tyvärr ställer sig rätt många kattägare helt frågande till det där vilket nästan alltid drabbar katterna till slut - katter förgiftas och katter skjuts och det är alltid ägarens fel. Lite beroende på i vilken kommun du bor kan kommunen vara mycket hjälpsam eller likgiltig med att ge dig stöd eller tips inför en oförstående kattägare som tror att man kan låta katten springa hur som helst. Du borde i alla fall knacka på hos grannen och be att få dina utlägg täckta för sanering och inköp av repellerande medel. mvh Kalle
|
|
|
|
|
25-02-2005, 16:39
|

Medlem
Antal inlägg: 1 072
Medlem nr: 3 347

|
Grannens katt upptäckte vårt nya trädgårdsland och tyckte att det var kanon att vi hade fixat en toalett åt honom.
Vi gillade inte läget och provade "kattbort" eller vad det heter.
Vi strödde ut under 1 vecka och det fungerade bra. Han valde andra platser efter det.
Kattbort är som kristaller man häller ut... förvirrar tydligen kattens revirtänk.
--------------------
Zon III till vardags men Zon IV i övrigt...
|
|
|
|
|
25-02-2005, 17:54
|
Medlem

|
CITAT (Säfstaholm @ 25-02-2005, 11:47) Du skulle kunna göra det lagen ger dig 100 procent rätt till, dvs vältra över problemet på grannen/grannarna och kräva att de löser frågan, gräver bort nedkissad jord, sanerar och ersätter. Det är inte ok att katter kissar ner utanför ägarens tomt. Kattägare ska enligt lag hålla lika bra koll på sina djur som hundägare, hästägare, fårägare eller alla andra som äger tamdjur. Tyvärr ställer sig rätt många kattägare helt frågande till det där vilket nästan alltid drabbar katterna till slut - katter förgiftas och katter skjuts och det är alltid ägarens fel. Lite beroende på i vilken kommun du bor kan kommunen vara mycket hjälpsam eller likgiltig med att ge dig stöd eller tips inför en oförstående kattägare som tror att man kan låta katten springa hur som helst. Du borde i alla fall knacka på hos grannen och be att få dina utlägg täckta för sanering och inköp av repellerande medel. mvh Kalle Nej du är helt ute och cyklar! Det är helt andra regler för katter, då de "fungerar" annorlunda än andra djur! "En katt är en katt är en katt" som någon så klokt sa för länge sedan. Katter innefattas inte av samma regler som hundar osv, och katter som bli skjutna eller förgiftade osv, det är INTE ägarens fel, det är den som gjort det som gjort sig skyldig till ett brott som heter DJURPLÅGERI! Däremot ska man självklart prata med kattägaren om man vet vems katt det är, och oftast brukar man kunna komma till någon lösning. Är det väldigt jobbigt och kattägaren inte är villig att samarbeta så kan man såklart vända sig till sin kommun, och få hjälp den vägen. Men man måste också inse att just "En katt är en katt är en katt" Så länge det finns utekatter (och alla katter passar inte som innekatter) kommer folks rabatter vara drabbade, om det inte är en väluppfostrad katt. Och som alla kattägare vet, så är katter inte lättdresserade, det är DE som bestämmer! Man kan inte få dem att inte kissa utanför tomten om de är ute! *mycket upprörd pga Säfstaholm helt felaktiga påståenden*
--------------------
|
|
|
|
|
25-02-2005, 20:57
|
Medlem

|
I all vänlighet - jag är inte ute och cyklar. Jag beklagar om verkligheten har gjort en forumdeltagare *mycket upprörd* och bifogar därför utdrag ur djurskyddsförordningen, ang tillsyn av katt (och hund), för att slippa vidare diskussion: "1 § Hundar och katter skall hållas under sådan tillsyn som med hänsyn till deras natur och övriga omständigheter behövs för att förebygga att de orsakar skador eller avsevärda olägenheter." Vad "avsevärd olägenhet" är har vid några tillfällen avgjorts i miljödomstolen. I klartext får katter inte förorena hos grannen - eller någon annanstans utanför ägarens tomt. För att stoppa lösspringande katter har regeringen redan flaggat för hårdare krav som gäller tillsyn, dessutom varslat om tvingande regler för märkning av alla katter. En kort version kan du läsa här: http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/stor...,382588,00.htmlMer information om hur förslaget utvecklas kan du få via regeringen. Adressuppgifter finns på www.regeringen.se. Vad gäller ödet för katter som förorenar på andra ställen än hemma utan att ägaren begriper konsekvenserna så är det följande lag som tolkas yvigt: "7 § En katt som med skäl kan antas vara övergiven eller förvildad, får dödas av jakträttshavaren eller av någon som företräder denne. Inom tätbebyggt område krävs dock tillstånd av polismyndigheten. Lag (1987:260)." Med tanke på protestvrålet kanske jag ska lägga till: "9 § Polismyndighetens beslut enligt denna lag får överklagas hos länsstyrelsen. Länsstyrelsens beslut får överklagas hos allmän förvaltningsdomstol. Prövningstillstånd krävs vid överklagande till kammarrätten. Lag (1995:1684)." Vänliga hälsningar, Kalle
|
|
|
|
|
25-02-2005, 22:27
|
Medlem
Antal inlägg: 303
Medlem nr: 3 834

|
Nu kom jag på en bra idé. Det finns ju kattluckor som endast släpper in den egna katten, som har en sorts magnet / transponder i halsbandet. Det borde man kunna utnjyttja: Särskilda skrämmor, strategiskt utplacerade hos störda grannar, som reagerar på dessa. $$ I'm gonna be so rich :-p
|
|
|
|
|
26-02-2005, 07:27
|

Medlem
Antal inlägg: 62
Medlem nr: 4 983

|
Jag hade problem med kissande katter.Jag har fin sand längs med huset(16 m ) och under lilla altan. Rena paradiset för alla grannkatter  .sommar som vinter. Nu har jag satt upp nät runt altan  för lukten var vidrig det gick inte att sitta där. Längs med husväggen har jag strött ut hackad vitlök  ca 2 ggr / mån Så nu verkar det inte vara lika attraktivt längre.
--------------------
LisaPalm
|
|
|
|
|
26-02-2005, 09:44
|
Medlem

|
CITAT (Säfstaholm @ 25-02-2005, 20:57) Jag beklagar om verkligheten har gjort en forumdeltagare *mycket upprörd* Och nu känner jag mig inte alls idiotföklarad... "Verkligheten" Såhär är det, jag har i urminnes tider fått inpräntat att det är just så som jag nämde till dig, från allamöjliga håll. Och då jag trott det varit pålitliga uppgifter har jag aldrig brytt mig om att kolla upp dem, också med tanke på hur det ser ut med katter i sverige idag. Men du hade rätt, och det skrämmer mig ännumera, så fruktansvärt oansvarigt av kattägare, för ingen skulle ju komma på att släppa sin hund vindförvåg! Men det där om att man får skjuta katter man tror är hemlösa, det du sa i första inlägget var ju att man typ skulle lägga ut gift för att ha ihjäl grannens katt, å den är ju inte direkt hemlös?! Då måste man ju kunna vända sig till kommunen så att de antingen omhändertar katten och omplacerar den eller om man får ägaren att ta sitt ansvar?! Det första man kan göra som kattägare är att kastrera sin katt (om det inte är en raskatt som det ska avlas på förstås) Sen är det ju säkrare för katten att vara inne, inte bara för grannsämjan, utan överhuvudtaget, och Då följer man ju lagen, om man tex bara har katten ute i sele!? Min Molly är en välmående, kastrerad innekatt, som jagar bort andra katter från vår uteplats när hon är ute i sele
--------------------
|
|
|
|
|
26-02-2005, 14:13
|
Medlem

|
CITAT (mollys_matte @ 26-02-2005, 09:44) det skrämmer mig ännumera, så fruktansvärt oansvarigt av kattägare, för ingen skulle ju komma på att släppa sin hund vind för våg! Men det där om att man får skjuta katter man tror är hemlösa, det du sa i första inlägget var ju att man typ skulle lägga ut gift för att ha ihjäl grannens katt, å den är ju inte direkt hemlös?! Det skrämmer mig också att det finns människor som tror att katt är ett husdjur som inte behöver tillsyn, bara en kattlucka. Fast jag skrev nog inte att att man skulle förgifta grannens katt. Om katten blir en sanitär olägenhet för grannarna, dvs ägaren saknar folkvett och låter katten springa och förorena, så händer det att omgivningen lessnar och ger katten samma status och behandling som andra skadedjur, t ex gnagare. Den som bryr sig om sin katt och bor i tätort har antingen ett stort hägn i trädgården eller innekatt. Alternativt så fattar man att man faktiskt inte kan ha någon katt - för kattens egen skull. Vägen till insikt går kanske via att tvingas betala miljöböter på några tusen plus grannarnas utgifter för klasar av vitlök eller annat anti-kattkiss-preparat, som finns att köpa i zoobutiker. Kalle
|
|
|
|
|
26-02-2005, 19:51
|

Medlem
Antal inlägg: 21 879
Medlem nr: 559

|
Jisses ... undrar vad ni skulle göra om ni bodde på landet .. -de Ren/Älgskador jag har de är betydligt värre o dyrare än lite kattkiss ..
--------------------
Kerstin
Ut sementem feceris, ita metes (Cicero)
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|