Todeloo,
Gjorde ett ryck igår - det vart bara fyra sorter, ovanligt lite för att vara mig, men Aurigae, Vladivostokij, Green Grape samt Gelbe dattelwein( Tack Louise!!) kom i 'special-jord' :-) åsså var det välan en tio chilisorter till - jag kommer att dö av chili-plant-overload även om jag bara behålelr en två plantor av varje sort.
Hade låtit chilin torka på plantorna i växthuset men häromdagen såg jag att en MUS varitframme :-(( i växthuset! Arrggghhhhh! Ilsket samlade jag in resterna- bökade ordentligt ibland krukorna åsså fick jag syn på musstackarn.....han var död ...och lit eintorkad och hade liksom en stor röd prick på maggen. Huj huj vojne vojne tänkte jag - för mycket CHILI för en sådan liten en. Ut åkte den fort fort - när solen kommer på våren kan det lukta en del då.....har hänt förrut solstekt mus :-( Väl inne slog mig en tanke - men var chilin det enda han hade smakat på? Döda möss i växthuset brukar smaka på det emsta....juppp - jajemen - ja. han hade smakat på mitt medusahuvud ..... d v s en av de tydligen mera välsmakande Euphorbiorna. Giftig. Lustiga är att mössen ofta är på den så jag antar den smakar gott. Äter man ca 2 centimeter av en 'hårslinga' så ligger man tydligen pyrt till. Så det var itne chilin i alla fal ....... jag drog en suck av lättnad.
Kollade i min dagbok ifrån förra året. Med dessa två senaste helgerna samt aktiviteterna innan, jag är över EN månad tidigare än vanligt - men jag var as-sen förra året-mdges. Kul att föra dagbok och kolla på 'sånt'!! Detta var liten rapport ifrån Västkusten - det töar och det töar och murgrönan är snart bar av allt rådjursbetande utanför elstängslet.
Hälsar ingrid
|