Ingrid på Västkusten
09-03-2003, 09:25
Todeloo,
Gjorde ett ryck igår - det vart bara fyra sorter, ovanligt lite för att vara mig, men Aurigae, Vladivostokij, Green Grape samt Gelbe dattelwein( Tack Louise!!) kom i 'special-jord' :-)
åsså var det välan en tio chilisorter till - jag kommer att dö av chili-plant-overload även om jag bara behålelr en två plantor av varje sort.
Hade låtit chilin torka på plantorna i växthuset men häromdagen såg jag att en MUS varitframme :-((
i växthuset!
Arrggghhhhh!
Ilsket samlade jag in resterna- bökade ordentligt ibland krukorna åsså fick jag syn på musstackarn.....han var död ...och lit eintorkad och hade liksom en stor röd prick på maggen.
Huj huj vojne vojne tänkte jag - för mycket CHILI för en sådan liten en.
Ut åkte den fort fort - när solen kommer på våren kan det lukta en del då.....har hänt förrut solstekt mus :-(
Väl inne slog mig en tanke - men var chilin det enda han hade smakat på? Döda möss i växthuset brukar smaka på det emsta....juppp - jajemen - ja. han hade smakat på mitt medusahuvud ..... d v s en av de tydligen mera välsmakande Euphorbiorna. Giftig.
Lustiga är att mössen ofta är på den så jag antar den smakar gott.
Äter man ca 2 centimeter av en 'hårslinga' så ligger man tydligen pyrt till. Så det var itne chilin i alla fal ....... jag drog en suck av lättnad.
Kollade i min dagbok ifrån förra året. Med dessa två senaste helgerna samt aktiviteterna innan, jag är över EN månad tidigare än vanligt - men jag var as-sen förra året-mdges.
Kul att föra dagbok och kolla på 'sånt'!!
Detta var liten rapport ifrån Västkusten - det töar och det töar och murgrönan är snart bar av allt rådjursbetande utanför elstängslet.
Hälsar ingrid
lindsay
16-03-2003, 22:11
Ojdå, Ingrid, stackars mus! Men den kanske hade kolat om den hade ätit för välkryddad mat också?
Kul att få lite rapport. Jag har ju sått euforbia, en jätteläcker sort som jag fått av en cybervän, men jag visste inte att den var så giftig, har massa ungar i trägår´n tre egna o grannarnas, men jag hoppas att jag lärt dom tillräckligt så att inte det är farligt att odla giftiga växter.
Jag gör tvärt om, sår fler tomater och bara ett par sorter chilli. Tomatfreak har man blivit, tur att det finns så många sorter som inte behöver växthus.
Sådde för 2 veckor sedan och tyckte jag var senare än vanligt, men så har jag ju zon 4.
Kram och hälsningar Lin_
Ingrid på Västkusten
17-03-2003, 07:46
Nåja - vi har fått en ny mus till för nu var vildpelargonernas blad ätna på och en ANNAN euphorbia är tuggad på dock ej speciellt mycket. Så nu vart det fälla.....
GRR på dem!
Kunde de itne äta de vanliga pelargonerna istället som har mkt större blad?
Mina E är suckulenta E - men alla E är giftiga i varierande mängd. T o m julstjärnan är en E men en ganska ofarlig en.
Hälsar Ingrid
Gunvor Nilsson
17-03-2003, 19:10
Du måste nog skaffa katt, Ingrid!
Ingrid på Västkusten
18-03-2003, 07:24
Ja visst Gunvor - mycket trevliga är de också :-)
Musen satt fast i fällan igår - bättre hälften kom in och grimaserade vilt, mus-stackaren hade blött massvis - då undrar man vad man håller på med egentligen :-((
Hälsar Ingrid
Trädgårdsmannen
18-03-2003, 08:59
Möss är ett skit - men katten vår har rätt kul...naturen har sin gång, men visst kan det se lite grymt ut ibland som så ofta i naturen. Men för mig är gnagare bara ett likhetstecken till sjukdom och baciller så inte mig emot att minska beståndet - ser du en mus finns det ju 50 st i närheten, finns det ju ett gammalt talesätt som heter och det är INTE en överdrift.
CITAT (Trädgårdsmannen @ 18-03-2003, 08:59)
Men för mig är gnagare bara ett likhetstecken till sjukdom och baciller så inte mig emot att minska beståndet
Undrar om alla större rovfåglar typ ugglor håller med dej...?
Ingrid på Västkusten
19-03-2003, 07:47
Ahaa- Glimminge-hus syndromet :-D
Skämt åsido ;-)
Hälsar Ingrid
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.