Jag hittade min gula Clivia utblommad i ett hörn i en handlesträdgård för något år sedan. Det var en ynklig planta som definitivt sett bättre dagar. Men nu är den rätt fin. Var de fått den ifrån vet jag inte.
Mina övriga clivior har jag fått via byten eller frösådd med frön jag köpt från Sydafrika. De jag har är Clivia miniata, Clivia miniata var citrina, Clivia caulescens, Clivia miniata x gardenii, en okänd sort som ska få rosa klockor så det måste ju vara en hybrid för jag känner inte till någon ren art som har den färgen (har ej blommat) samt denna gulblommande.
Miniatan blommade i höstas men då hade jag inte min egen kamera för syster yster hade lånat den på en utlandsresa. Bilderna blev tyvärr lite suddiga men jag kan lägga ut dem ändå (de ligger dock på cd-skiva så jag måste leta upp den först).
Jag är ju ganska svag för udda växter i största allmänhet men rena arter i synnerhet, även om hybriderna kanske är mer lättblommade. Har tre amaryllisar också; Hippeastrum pardinum, Hippeastrum striatum (har jag fått höra att den heter iaf, Äkta makar på svenska) samt Hippeastrum vittatum. Den sistnämda kom jag över ganska nyligen så den har inte blommat ännu.
Just det, jag har Clivia nobilis också. Har haft en Clivia gardenii men den dog tyvärr.
--------------------

|