maimiti
Har lagt in lite bilder på min blommande, gula Clivia av okänd sort för den som är intresserad. Någon som är riktigt duktig kanske t.o.m kan tala om vad det är. Jag antar att det är någon form av hybrid.

Min rena art, Clivia miniata var citrina har ju tyvärr inte behagat blomma.
Airamya
Jag kan inte hitta bilderna?
maimiti
Oj, förlåt --> i albumet Amarylidaceae ligger alla bilder på lökväxter och annat som tillhör amaryllissläktet... Direktlänk till albumet
Rossi
Mmmmm, underbart! Jag tycker att den liknar min gulblommiga Clivia, möjligtvis något blekare i färgen (se mitt album).

Har du någon översiktsbild?

Min gulblommiga Clivia är 106 cm mellan bladspetsarna och själva blomklasen är 22 cm i diameter! Mycket stor alltså! Är din också det?

Blommorna på min doftar. Hur är det med din?

Min heter Clivia 'yellow X Vico yellow'

Visst är Clivior härliga!
maimiti
Jo, jag tittade på dina bilder och såg att de är väldigt lika men jag tycker också att min är lite blekare i färgen. Har lagt upp en bild på hela plantan också.

Klasen är ca 25cm i diameter, den största utslagna blomman mäter 7cm i diameter och är nästan 8cm lång (stor mao). Alla är inte fullt utslagna ännu men de kommer att vara samma storlek. De längsta bladen är 50cm långa och 4cm breda. Om jag sträcker ut de två nedersta bladen så mäter de 82cm tvärs över, så plantan är mindre än din.

Själv är jag förkyld så jag känner ingen doft alls, men min dotter tycker att blommorna är tämligen doftlösa.
Rossi
Tack för översiktsbilden! Den är lik min men din är nog inte lika yvig i bredd som min. Måtte inte min bli större - hur ska jag ha plats!?

Var har du fått din ifrån? Jag köpte min via Allt om Trädgård för några år sedan när de hade samarbete med Lilla Fiskaregatans Trädgårdsbutik i Lund. De hade beställt hem dem från Sydafrika.

Min doftar ljuvligt gott men inte så att det fyller hela rummet utan jag måste sticka ner näsan i blomman.

Har du fler ovanliga sorters Clivia? (Förutom citrina.) Hur har du i så fall kommit över dem? Jag har ju just sått tre ovanliga sorters Clivia men det lär dröja några år innan jag får tillfälle att publicera dem i albumet med blommor .... (Först ska de gro ......)

Jag har en till gulblommig Clivia yellow (alltså en av föräldrarna till hybriden som finns i mitt album) och så har jag en Clivia gardenii.
maimiti
Jag hittade min gula Clivia utblommad i ett hörn i en handlesträdgård för något år sedan. Det var en ynklig planta som definitivt sett bättre dagar. Men nu är den rätt fin. Var de fått den ifrån vet jag inte.

Mina övriga clivior har jag fått via byten eller frösådd med frön jag köpt från Sydafrika. De jag har är Clivia miniata, Clivia miniata var citrina, Clivia caulescens, Clivia miniata x gardenii, en okänd sort som ska få rosa klockor så det måste ju vara en hybrid för jag känner inte till någon ren art som har den färgen (har ej blommat) samt denna gulblommande.

Miniatan blommade i höstas men då hade jag inte min egen kamera för syster yster hade lånat den på en utlandsresa. Bilderna blev tyvärr lite suddiga men jag kan lägga ut dem ändå (de ligger dock på cd-skiva så jag måste leta upp den först).

Jag är ju ganska svag för udda växter i största allmänhet men rena arter i synnerhet, även om hybriderna kanske är mer lättblommade. Har tre amaryllisar också; Hippeastrum pardinum, Hippeastrum striatum (har jag fått höra att den heter iaf, Äkta makar på svenska) samt Hippeastrum vittatum. Den sistnämda kom jag över ganska nyligen så den har inte blommat ännu.

Just det, jag har Clivia nobilis också. Har haft en Clivia gardenii men den dog tyvärr.
Rossi
Jag tittade just på din profil och såg din hemsida och inser nu att det måste vara dig som jag har beställt Hoyor av! Jag satte in 420 kronor på ditt konto igår så jag ser fram emot Hoyorna!

Hälsningar
Rossi (smeknamn - men du vet ju mitt riktiga ;-) )
maimiti
Rossi, jag hoppas att det var mig du beställde hoyor från för några Clivior har jag aldrig sålt ;)) Annars har du skickat pengar till fel person.
Rossi
Ja, jag menade Hoya! Jag var så inne på Clivior så jag skrev fel men har ändrat nu.... wink.gif

Pengarna avsåg förstås de där 4 Hoyorna som jag har mailat dig om. De såg jättefina ut på bild så jag ser fram emot dem. Min Hoya lasiantha har jättefina knoppar nu så snart får jag njuta av blommorna. Det finns två bilder på dem från ifjor i mitt album. (Fast den har jag inte köpt av dig.)
maimiti
Jag får ta och revidera min dotters uppgift om att blommorna är doftlösa. Visserligen har mitt luktsinne inte återkommit helt men nog tycker jag att de doftar lite svagt och min man håller med. En svag men behaglig doft.
Rossi
Se där! De verkar vara släkt trots allt!

Idag har jag planterat om min Clivia 'yellow' och tagit ut både den och Clivia gardenii från det 15 grader svala rummet och satt dem i normal rumstemperatur så att de får börja växa lite. Har jag tur så blommar de om ca. två år.

Jag är ledig idag och har tid att pyssla lite i hemmet. Skönt!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon