Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

2 sidor V  < 1 2  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Fast i rosträsket
          nejlika
          Inlägg 13-06-2005, 19:12
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 169
          Medlem nr: 4 790

Jag börjar också att uppskata rosor, har aldrig tänk så mycket på dom förr.
          Men när jag köpte en apoteksros till örtagården och sedan vann en jättefin Queen Elisabet så börja jag att verkligen se hur snygga de är.

Med de är ju så mycket att lära sig när man inte kan något om rosor sedan tidigare. Och känslan att vilja ha allt på en gång och vilja göra och kunna allt på en gång gör det inte lättare att faktiskt lära sig. Eller hur?

--------------------
          Nosce te ipsum (Känn dig själv)

Citera
          kerstin z5-6
          Inlägg 13-06-2005, 19:16
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 21 879
          Medlem nr: 559

Det är lätt -man köper dem man gillar -då lär man sig massor om dem laugh.gif

--------------------
          Kerstin

Ut sementem feceris, ita metes
          (Cicero)

Citera
          nejlika
          Inlägg 13-06-2005, 19:31
          Länk hit: #23

Medlem
          Antal inlägg: 169
          Medlem nr: 4 790

Har funderat på en rosrabatt med flera sorters rosor och kanske lite lavendel och brudslöja.
          Frågan är om för många rosor tillsamans gör att man bara ser helheten och inte varje ros för sig?

De sorterna som jag tänkte prova är Leonardo da vinci, Carl philip och Nina weibull. Är det lätta sorter för en nybörjare?
          Vilka saker ska man tänka på är man odlar rosor? (både rosor i allmänhet och dess sorter)

--------------------
          Nosce te ipsum (Känn dig själv)

Citera
          Kajsa
          Inlägg 13-06-2005, 20:15
          Länk hit: #24

Medlem
          Antal inlägg: 7 705
          Medlem nr: 276

Alla är Floribunda rosor och Nina Weibull tål mest kyla zon 5 ros. Leonardo da Vinci är en zon 3 ros, kan frysa bort en svår vinter om man bor i zon 3 som du gör, vintertäck den, ja alla rosorna sent på hösten. Har också köpt rosen för den är så vacker i vår, men den blir kanske inte så långvarig hos mig. Carl Philip zon 4 ros, bra med lite kylmarginal. Plantera dom soligt, lägg i ett par nävar benmjöl i planteringsgropen för varje ros. Plantera i bästa jorden, ev rosjord på påsar om man vill lyxa till det. Rabattrosor är svårt, man kan ha sorter som man får ha kvar, andra blir inte långvariga, det beror på en massa saker om allt ska stämma.

--------------------
          Den som planterar en trädgård planterar lycka
          Bor i zon 3 - 4

Citera
          Ophelia
          Inlägg 13-06-2005, 20:18
          Länk hit: #25

Medlem
          Antal inlägg: 4 474
          Medlem nr: 2 552

wub.gif wub.gif wub.gif wub.gif

Citera
          Anki V
          Inlägg 13-06-2005, 20:50
          Länk hit: #26

Medlem
          Antal inlägg: 3 767
          Medlem nr: 5 714

Rosexperter!

Jag blir mer och mer övertygad om att jag gjort ett mycket dumt nybörjarfel när det gäller rosor. Mina två Europeana (inköpta på Plantagen i Sundsvall) förklädda till krukrosor, visade sig vid plantering förmodligen vara barrotade (heter det så?) rosor som nyligen stoppats ner i rejäla krukor med pyttesmå rotsystem.

Mitt förstahandsval till rabatten var annars Champlain men jag kunde inte hitta den hos någon trädgårdshandlare i regionen. I dag är jag lite glad över att den inte gick att få tag i eftersom jag läst att den inte riktigt orkar bära upp sina blommor.

Mina Europeana har till i dag vuxit ca 5 cm och ser väldigt klena ut. Kanske är det normalt efter den något kyliga våren /försommaren. Mina nybörjarögon kan inte avgöra det men jag misstänker att det ska till en sjutusan till sommar om det ska bli något av dom, eller?

Jag var faktiskt idag på konsum och köpte två ”minisar” för att få lite rosenfägring i rabatten under överskådlig tid.

Om det nu inte går bra med Europeana, kan jag nästa år plantera någon ”kanadensare” på samma ställe utan att byta jord?

Jag har läst att Tagetes skulle kunna minimera förekomsten av rosnermatoder så nu odlar jag Tagetes för fullt. Det står faktiskt Tagetes i varenda lite potta jag äger ute på altanen. Tänk om jag blivit lurad!!! Tagetes är inte någon älsklingsblomma precis och ska avnjutas i måttliga mängder.

Skulle det kunna fungera om jag myllar ner ett antal Tagetesplantor till hösten invid rosorna i förebyggande syfte?

Tredje frågan är det någon som vet om det är någon i Sundsvall/Härnösandstrakten som säljer ”kanadensare”?

Tacksam fär uträtande av frågetecknen//Novisen Anki V

--------------------
          Rosor är alltid rosor om än i spruckna krus
          Zon 4-5
          Stolt odlare av Blå bergvallmo! ;)

"Vem har sagt att man måste äta hemma i sitt kök?"/Lady Hamilton

Citera
          kerstin z5-6
          Inlägg 13-06-2005, 21:31
          Länk hit: #27

Medlem

Champlain inte orka hålla upp sina rosor ? Struntprat -det är min mest älskade röda kanadick -förutom winnipeg parks som är en storfavorit
          Visst de har tunga huvuden , men det är det många rosor som har Austinrosorna inte minst ...det avhjälps med pionstöd eller liknande
          Rosnematoder .. mkt ovanliga i kallare klimat Sundsvall o uppåt smile.gif
          Likaså svartfläckssjuka och rosrost, barkfläcksjuka .. vissa gammeldags rosor har dock "svaga gener för svartfläck -tex Louise Odier -en mkt vacker ros men med anlag för mycket svartfläck ....
          Överhuvudtaget är rosor friska hos oss -vi får i stället slåss med -zon , vårtorkan o sorken som främsta fiender ..
          Vårtorkan kan avhjälpas med tidig vattning och granrisruskor mot solen .. sätt ut dem i mars .. så de inte blir täta bandage som ger sorksamhällena en fest ..
          Påminner igen om Rosensällskapet i norr -inte bara för Västerbotten -mail listebaserat -jag är kontaktperson
          Pm a mej eller gå in på rosensällskapets hemsida om du vill veta mer

Winnipeg Parks

Rabatt rosor ...såsom Nina w, europeana osv .. behöver oerhört mkt pyssel i form av kupning med jord på hösten säckväv osv för att bli mer långlivade än 2 säsonger i norr -krasst men sant .. Om jag valt dem , och inte rotäkta rosor hde min rosgård nu varit decimerad med -minus 30 rosor -för det är antalet som blivit totalt ringbarkade av sork och därmed nerklippta till marknivå detta sad.gif sorkår ...de rotäkta skjuter -somliga har mer än 50 cm långa skott redan ..
          ifrån totalt ingenting kvar

kanadensiska rosor dock ej rotäkta kan lätt beställas via Flora Linnea tex -Blomstergården i Uddevalla har en hel del rotäkta rosor -Bor man i Sundsvall o turar till Vaasa ska man absolut besöka blomkvists plantskola o köpa rotäkta sorter

Välkommen i rosträsket
          ploorp
          K sleep.gif

--------------------
          Kerstin

(Cicero)

Citera
          Anki V
          Inlägg 13-06-2005, 21:38
          Länk hit: #28

Medlem
          Antal inlägg: 3 767
          Medlem nr: 5 714

Tack Kerstin.

Jag har väntat på dig men nu kan jag gå och sova lungt. Då blir det två Champlain nästa år om Europeana gått hädan.

Jag håller redan på att mentalt förbereda särbon att jag kommer att ockupera några m2 utanför altanräcket för rosor nästa vår ( han får gräva).

Inte ens en sur fastighetsförvaltare kan väl gnälla över vackra rosor?

Anki V

--------------------
          Rosor är alltid rosor om än i spruckna krus
          Zon 4-5
          Stolt odlare av Blå bergvallmo! ;)

"Vem har sagt att man måste äta hemma i sitt kök?"/Lady Hamilton

Citera
          kerstin z5-6
          Inlägg 13-06-2005, 21:45
          Länk hit: #29

Medlem

jag har redigerat o kommer med lite mer snusförnuftiga tips laugh.gif

Inte ens en fastighetsförvaltare kan motstå rosor -han kommer att falla på knä laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif

--------------------
          Kerstin

(Cicero)

Citera

2 sidor V  < 1 2
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 22-09-2025, 02:55

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon