Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

4 sidor V  < 1 2 3 4 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Städhjälp!, Fjortisar...grrr
          Malvia
          Inlägg 18-02-2005, 15:17
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 1 494
          Medlem nr: 4 410

Det är typiskt att det går bra att gnälla över äckliga toaletter i skolan, det är ju de själva som använder dem. Mina döttrar håller sig helst hela dan för att slippa gå på skolans toa.

--------------------
          MVH / Malvia - södra Uppland - zon 4 (3)
          ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥
          Be om råd men bestäm själv

Citera
          Kakaduan
          Inlägg 18-02-2005, 15:37
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 788
          Medlem nr: 2 733

Ja, men TeliaNet, vad har det med saken att göra VEM programmet riktar sig till? I annat fall kan man ju hårddra det och säga att just avsnitt 2 i Nanny-akuten BARA riktade sig till just familj X i USA som var med där! Att om man heter Murphy, kör en Dodge, har tre barn under 5 år och bor på Elm Street - DÅ kan man följa Nannyns råd - inte annars! Då kan alla andra låta bli att titta. Man måste ju kunna se ett program, ta till sig informationen och applicera den på sig själv. Eller? Det handlar ju om hur man hanterar ett visst problem - oavsett hur familjen ser ut! Hemmavarande barn som inte städar utgör ju samma problem som en hemmavarande tonåring som inte städar.

Eller?

wacko.gif
          Kakaduan

Citera
          Agger
          Inlägg 18-02-2005, 15:42
          Länk hit: #23

Medlem
          Antal inlägg: 383
          Medlem nr: 5 014

CITAT (Kakaduan @ 18-02-2005, 15:37)
          Ja, men TeliaNet, vad har det med saken att göra VEM programmet riktar sig till? I annat fall kan man ju hårddra det och säga att just avsnitt 2 i Nanny-akuten BARA riktade sig till just familj X i USA som var med där! Att om man heter Murphy, kör en Dodge, har tre barn under 5 år och bor på Elm Street - DÅ kan man följa Nannyns råd - inte annars! Då kan alla andra låta bli att titta. Man måste ju kunna se ett program, ta till sig informationen och applicera den på sig själv. Eller? Det handlar ju om hur man hanterar ett visst problem - oavsett hur familjen ser ut! Hemmavarande barn som inte städar utgör ju samma problem som en hemmavarande tonåring som inte städar.

Eller?

wacko.gif
          Kakaduan

Exakt!

--------------------
          Det jag inte gör idag, vill jag kanske inte göra imorgon heller.

Citera
          Agger
          Inlägg 18-02-2005, 15:53
          Länk hit: #24

Medlem

Jaha, nu e hon hemma. Hon såg direkt att det hänt nåt på rummet INNAN hon ens gått in där.

Nåja, nu är det läääänge till nästa gång jag städar där inne, hoppas den dagen aldrig kommer.

PS. Städar resten av huset imorron. biggrin.gif

--------------------

Citera
          TeliaNet
          Inlägg 18-02-2005, 15:53
          Länk hit: #25

Medlem
          Antal inlägg: 2 487
          Medlem nr: 2 776

man kan inte jämföra småbarn med tonåringar, de reagerar helt olika.
          om man ber barn göra en syssla som att städa så leker barnet vidare med annat och tonåringen skriker tillbaka eller säger nåt i stil med gör det själv eller sparar det på framtiden.

annars är jag ju helt inne på din tanke.

--------------------
          Mvh Claes
          Björn Rosenström-fantast
          Photosyntes Photon Flux Density:
          72 µmol m^-2 x s^-1 / 58W

Citera
          TeliaNet
          Inlägg 18-02-2005, 15:56
          Länk hit: #26

Medlem
          Antal inlägg: 2 487
          Medlem nr: 2 776

CITAT (Agger @ 18-02-2005, 15:53)
          Jaha, nu e hon hemma. Hon såg direkt att det hänt nåt på rummet INNAN hon ens gått in där.

Nåja, nu är det läääänge till nästa gång jag städar där inne, hoppas den dagen aldrig kommer.

PS.

har du en gång städat där så lär du få fortsätta med det, tyvärr.
          ta inte igång med städandet, låt barnen bo som de själva vill inne på deras egna revir, det blir lättast och lugnast så.

--------------------
          Mvh Claes
          Björn Rosenström-fantast
          Photosyntes Photon Flux Density:
          72 µmol m^-2 x s^-1 / 58W

Citera
          Heddas matte
          Inlägg 18-02-2005, 16:39
          Länk hit: #27

Medlem
          Antal inlägg: 307
          Medlem nr: 3 696

En bekant till mig provade metoden att slänga allt som låg på golvet i en sopsäck.
          Resultatet av det blev att barnen bara såg till att lämna det på golvet som de ville bli av med! laugh.gif gamla leksaker, fula tröjor etc

min egen fjortis är rätt städad av sig tack o lov.. hans lillebror däremot... brrr!

--------------------
          Mälaröarna, zon 2

Citera
          Kakaduan
          Inlägg 18-02-2005, 16:46
          Länk hit: #28

Medlem
          Antal inlägg: 788
          Medlem nr: 2 733

Visst går det att lära ungdomar nya rutiner - det är aldrig för sent! Inte heller tycker jag man gör någon en tjänst genom att låta dem göra precis som de vill - snarare en björntjänst. Jag tycker man ska förbereda sina barn för den verklighet som väntar senare i livet, och den innebär (för de flesta av oss) att man måste sköta sitt jobb, tvätta sina kläder om man vill ha rena sådana, diska om man vill ha en ren tallrik att äta ifrån, etc! Det handlar inte bara om städningen utan om principen att alla personer i ett hushåll måste jämka för att man skall trivas ihop även barn och ungdomar! Respekt!

Själv tänker jag fortsätta att titta på TV som inte är specialgjord just för mig. Oerhört få program är det. Om Timell visar hur han målar Puttes veranda grön lär jag mig något även om jag tänker måla min vit. Om Nanny talar om hur man är konsekvent med vilka regler som skall gälla i ett visst hem tänker jag använda mig av det i tillämpliga delar i mitt liv. Om trädgårdsprogrammet visar en fin perennrabatt på 100 kvm på något slott någonstans kan jag knycka tips till min egen lilla täppa om 10 kvm.

Visst funkar småbarn och tonåringar olika, och visst måste kommunikationen vara olika (precis som med olika vuxna), men varken småungar eller ungdomar är dumma och de vet mycket väl vad som gäller och de kan om de vill! Man ska ju inte skriva av ordagrant det Nanny säger och säga exakt samma ord, utan anamma principerna.

Fri uppfostran har gjort livet jobbigt för många ungar som kommit ut i verkligheten och lärt sig den hårda vägen att man inte kan bete sig hur som helst fast man fick det hemma!

Kakaduan

Citera
          Dzad
          Inlägg 18-02-2005, 16:54
          Länk hit: #29

Medlem
          Antal inlägg: 818
          Medlem nr: 4 116

En kortis: Varför måste det vara städat i rummet då?

CITAT
          Fri uppfostran har gjort livet jobbigt för många ungar som kommit ut i verkligheten och lärt sig den hårda vägen att man inte kan bete sig hur som helst fast man fick det hemma!

Tror du generaliserar allt för mycket nu.
          Har man för mycket regler och kör på allt för hårt med bestämdheten brukar det gå åt andra hållet. Vet själv om barn som kommit från hem med hårda regler som istället förlorat förmågan att tänka självständigt och kreativt och istället blivit riktiga busar.

För lite regler är säkert dåligt för speciellt mindre barn också. Tycker själv det är bäst att förklara för barnen varför man måste göra vissa saker och inte bara köra på med omotiverade regler.
          Som Platon sa. Människan har tre nivår då det gäller att följa regler och god moral:
          - första nivån: man följer regler i skräck för straff om man inte gör det (de flesta barns nivå)
          - andra nivån: man följer regler för att man vill vara en god medborgare (många vuxnas nivå)
          - tredje nivån: man följer regler för att man uppnåt den vishet för att förstå varför vissa regler måste gälla och varför man skall följa dem (kallas arete och är den högsta nivån):

Var så länge sen jag läste om Platon så det kan hända att det fanns en nivå där emellan också! smile.gif

Nåja... kanske det där ändå inte direkt hör ihop med det som diskuteras. laugh.gif

--------------------
          Finland - Planterar i motsvarande Sveriges zon 5 (bor i motsv. zon 3)

Citera
          netaave
          Inlägg 18-02-2005, 16:57
          Länk hit: #30

Medlem
          Antal inlägg: 8 016
          Medlem nr: 3 244

Mina barn är 12 och 18 och dom har fått städa sina rum själva inklusive dammsugning och torkning av golv sen de ar i 7-årsåldern, i början med lite hjälp naturligtvis.
          Nu har vi som krav att det ska vara undanplockat och dammsuget till helgerna är det inte det får dom inte ta in kompisar och inte gå ut förrän det är gjort. Torka golven ska göras en ggr/månad.
          Måste vi tjata för att det ska bli gjort blir det straffkommendering i diskbaljan eller dylikt, månadspengen betalas ut när och om det är städat.

--------------------

Citera
          Hannele
          Inlägg 18-02-2005, 17:19
          Länk hit: #31

Medlem
          Antal inlägg: 9 732
          Medlem nr: 22

CITAT (Agger @ 18-02-2005, 12:54)
          Det blir avdrag på månadspengen, var så säker. 100:- för dammsugning och 100;- för att jag tog hand om klädhögen som låg på golvet. Är jag hård då??? wink.gif

För hård? Bara dum som städade utan hans hjälp, det skulle jag aldrig ha gjort.

--------------------
          Carpe Diem. Fånga dagen.

Ta ingen skit, tjejer! Grynet

Citera
          Sulawesii
          Inlägg 18-02-2005, 17:19
          Länk hit: #32

Medlem
          Antal inlägg: 3 022
          Medlem nr: 2 566

Jag höll på att svimma förra veckan. Helt plötsligt slänger min son nästa allt han har på sitt rum, städar upp och dammsuger (damma vet han nog inte ens vad det är, så det räknas inte).
          Städning i hans rum har alltid innan föregåtts av en i många dar ilsken och skrikande mor. Det kommer helt säkert bli samma visa igen, men jag suger på den här karamellen ett tag!

smile.gif Salig mamma.....

--------------------
          ”Gå inte på Den Smala Vägen den är alldeles för bred. Balansera isället på de öppnaste fälten..”
          - Sun Axelsson

user posted image

Citera
          Agger
          Inlägg 18-02-2005, 17:54
          Länk hit: #33

Medlem

Jo, det har ju faktiskt hänt nån gång, att dottern har städat, och DÅ blir man salig, men det är ett tag sedan man upplevde det.

Samma här, Sulawesii, damma??? vad är det??? En gång försökte hon men var nästan grinfärdig, visste inte hur man gjorde. Då hade mamma en liten kurs... wub.gif

--------------------

Citera
          Agger
          Inlägg 18-02-2005, 18:00
          Länk hit: #34

Medlem

CITAT (Hannele @ 18-02-2005, 17:19)
          CITAT (Agger @ 18-02-2005, 12:54)
          Det blir avdrag på månadspengen, var så säker. 100:- för dammsugning och 100;- för att jag tog hand om klädhögen som låg på golvet. Är jag hård då??? wink.gif

För hård? Bara dum som städade utan hans hjälp, det skulle jag aldrig ha gjort.

Jag sparade vaskning av golvet till henne, bra vá? laugh.gif

--------------------

Citera
          evelina
          Inlägg 18-02-2005, 18:19
          Länk hit: #35

Medlem
          Antal inlägg: 1 990
          Medlem nr: 2 991

I ett hushåll får väl alla dra sitt strå till stacken.

Jag har aldrig accepterat att dom inte städar, lagar mat, tvättar.Man kan göra allt på ett trevligt sätt t.ex. laga mat tillsammans, det har alla mina 3 killar uppskattat sitta och äta tillsammans och diskutera.Även när dom hade sina olika aktiviteter.
          Lära sig att tvätta kläder är ju en fördel att kunna om man ska ha ett eget boende någon gång.
          Städa sina rum gör dom utan gnäll.Sen måste dom ju få ha sina saker på sitt sätt det är ju deras rum.
          Jag behöver varken gapa eller gnälla eller vara sträng. Uppfostran börjar ju när dom är små.

(Fri från uppfostran) tror jag inte på, alla barn behöver vägledning och att lära sig frihet under ansvar. Vi vuxna ska ju vara förebilder.

(Som det sägs: Har man tagit fan i båten får man ro han hem)

wub.gif wub.gif

--------------------

Mvh Evelina
          Odlar numera i zon 4
          Att fela är mänskligt, att förlåta är gudomligt.

Citera
          Virgo
          Inlägg 18-02-2005, 19:47
          Länk hit: #36

Medlem
          Antal inlägg: 1 934
          Medlem nr: 17

CITAT (Dzad @ 18-02-2005, 16:54)
          En kortis: Varför måste det vara städat i rummet då?

CITAT

Tror du generaliserar allt för mycket nu.
          Har man för mycket regler och kör på allt för hårt med bestämdheten brukar det gå åt andra hållet. Vet själv om barn som kommit från hem med hårda regler som istället förlorat förmågan att tänka självständigt och kreativt och istället blivit riktiga busar.

För lite regler är säkert dåligt för speciellt mindre barn också. Tycker själv det är bäst att förklara för barnen varför man måste göra vissa saker och inte bara köra på med omotiverade regler.
          Som Platon sa. Människan har tre nivår då det gäller att följa regler och god moral:
          - första nivån: man följer regler i skräck för straff om man inte gör det (de flesta barns nivå)
          - andra nivån: man följer regler för att man vill vara en god medborgare (många vuxnas nivå)
          - tredje nivån: man följer regler för att man uppnåt den vishet för att förstå varför vissa regler måste gälla och varför man skall följa dem (kallas arete och är den högsta nivån):

Var så länge sen jag läste om Platon så det kan hända att det fanns en nivå där emellan också! smile.gif

Nåja... kanske det där ändå inte direkt hör ihop med det som diskuteras. laugh.gif

hörru Dzad, Klipp ut detta o sätt på kylskåpsdörren.
          När du har egna tonåringar så tänker du nog om. tongue.gif

--------------------
          mvh
          Virgo

Den som hittar stavfel får behålla dessa!

Citera
          kerstin z5-6
          Inlägg 18-02-2005, 19:49
          Länk hit: #37

Medlem
          Antal inlägg: 21 879
          Medlem nr: 559

Platon var rätt smart :)Platon föreställer sig den mänskliga själen som bestående av tre delar:
          förnuftsdelen
          viljedelen
          driftsdelen

Mot dessa delar svarar tre dygder: vishet
          mod
          måttfullhet

En rättrådig människa är en människa som med hjälp av sitt förnuft behärskar sin vilja och sitt begär. Rättrådighet är för Platon den förnämsta dygden.

Bakom Platons syn ligger den grekiska tanken på dygd som förmåga eller färdighet. Det grekiska ordet för dygd är arete, som kan förknippas med namnet på krigsguden, Ares. Som krigsgud behärskar Ares krigskonsten, på samma sätt behärskar en hantverkare sitt hantverk så att en duktig skomakare är en som är duktig på att framställa skor osv. En dygdig människa kan alltså sägas vara en människa som är duktig på att vara människa och för att vara det måste hon ha vetskap om de idéer som är grunden för värdena.
          Så jag tror inte du missat nån del av platons teori Dzad smile.gif

--------------------
          Kerstin

Ut sementem feceris, ita metes
          (Cicero)

Citera
          fruberglund
          Inlägg 18-02-2005, 19:52
          Länk hit: #38

Medlem
          Antal inlägg: 3 590
          Medlem nr: 4 227

Det är ju faktiskt inte bara tonåringar som inte städar....

(sorry Hannele, kunde bara inte låta bli laugh.gif laugh.gif wub.gif )

Även fast jag snart fyller 30 så kommer jag ihåg hur det var att vara tonåring. Gnäll inte för mycket på dem, det är svårt nog att vara tonåring ändå med alla krav som ställs på en hur man ska vara och se ut för att inte t.ex. bli mobbad, hormoner som går bärsärkagång m.m. Dessutom är det nog ännu svårare att vara ungdom idag än för 15 år sen smile.gif

Jag är slarvig med att städa än idag men det är väl inte hur mycket man städar som gör människan? Jag har hellre tid till annat än att springa runt och städa titt som tätt.

Självklart bör man ju städa nån gång (oftast när man vet att man ska få besök smile.gif ) men det behöver ju inte vara kliniskt rent och det är nog nästintill en omöjlighet med barn/tonåringar. Vet själv hur lat jag var i den åldern, sov halva dagarna m.m. Man behöver kraften till så mycket annat. Nu har jag ingen annan ursäkt än att det är så j-la tråkigt att städa smile.gif

Och om man har grisar inne så är det ju en "svinstia" ändå laugh.gif laugh.gif laugh.gif

--------------------
          Hälsningar, fru Berglund

"Just remember in the winter, far beneath the bitter snows
          lies the seed that with the sun's love, in the spring becomes the rose!"

Min trädgårdshemsida (hemsidan är nere för tilllfället men kommer snart tillbaka med ny och förbättrad design!)

Citera
          Hannele
          Inlägg 18-02-2005, 20:02
          Länk hit: #39

Medlem
          Antal inlägg: 9 732
          Medlem nr: 22

CITAT (fruberglund @ 18-02-2005, 19:52)
          Det är ju faktiskt inte bara tonåringar som inte städar....

(sorry Hannele, kunde bara inte låta bli laugh.gif laugh.gif wub.gif )

Vaddå, jag sa ju, att jag inte städar efter dem! tongue.gif

--------------------
          Carpe Diem. Fånga dagen.

Ta ingen skit, tjejer! Grynet

Citera
          birgitek
          Inlägg 18-02-2005, 20:17
          Länk hit: #40

Gäster

Jag städade aldrig nånsin mina tonåringars rum när de bodde hemma,tjatade inte heller, ville dom ha en svinstia så var det OK för mej. I gemensamma utrymmen, kök, badrum m.m fick dom lov att hålla ordning, det har aldrig varit nåt problem.
          Tror inte min "slapphet" har varit negativ, eftersom båda barnen numera har det väldigt prydligt i sina hem.
          Birgit Ek

Citera

4 sidor V  < 1 2 3 4 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 08-08-2025, 10:59

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon