|
Tänkte ägna dagen åt lite allmän städning. Började med att ta fram dammsugaren. Råkade av en händelse gå in i fjortonåringens rum... HJÄLP!!!! Man kan inte städa resten av huset när ett rum ser ut som en svinstia. Det har tagit HELA förmiddagen att röja upp därinne. Det blir avdrag på månadspengen, var så säker. 100:- för dammsugning och 100;- för att jag tog hand om klädhögen som låg på golvet. Är jag hård då???
CITAT (Agger @ 18-02-2005, 12:54) Är jag hård då???  Nej...
CITAT (Ina @ 18-02-2005, 12:57) CITAT (Agger @ 18-02-2005, 12:54) Är jag hård då???  Nej...  Det tycker nog fjortisen... Just det ja, fjortis är ju ingen ålder, det är en attityd sa hon en gång. Hon är allmänt odräglig just nu, men det går väl över hoppas jag inom X antal år.
Absolut inte,
Jag skulle inte ens ha städat därinne. Utegångsförbud tom till skolan samt inga kompisbesök tills det är städat.
Hårt? javisst, men sen är det alltid ordning i rummet.
TeliaNet
18-02-2005, 13:04
jag har ju själv lite stökigt men jag sanerar varje dag och likväl ser det stökigt ut. tror inte att avdrag är en bra ide, utan att ge ett tillskott varje gång det blivitt städ.
CITAT (Agger @ 18-02-2005, 13:01) CITAT (Ina @ 18-02-2005, 12:57) CITAT (Agger @ 18-02-2005, 12:54) Är jag hård då???  Nej...  Det tycker nog fjortisen... Just det ja, fjortis är ju ingen ålder, det är en attityd sa hon en gång. Hon är allmänt odräglig just nu, men det går väl över hoppas jag inom X antal år. OK - jag har en "han-fjortis", dom kanske har en annan attityd, men jag vägrar att städa i hans rum... Gör jag det en gång så blir det min uppgift sen oavsett hur mycket avdrag jag gör på månadspengen.
CITAT (Virgo @ 18-02-2005, 13:02) Absolut inte,
Jag skulle inte ens ha städat därinne. Utegångsförbud tom till skolan samt inga kompisbesök tills det är städat.
Hårt? javisst, men sen är det alltid ordning i rummet. Min 14-åring är hopplös på städning och plocka undan efter sig. Brukar göra en raid 2 ggr i veckan men enbart att hitta kläder för tvätt. Resten får hon fixa själv. Hon har ett rum - jag har alla andra rum att städa! Har varit för snäll - nu gäller ultimatum. Ska hon få nåt måste hon göra något som motprestation. I denna tråd finns mycket att berätta.......
CITAT (Agger @ 18-02-2005, 12:54) Det blir avdrag på månadspengen, var så säker. 100:- för dammsugning och 100;- för att jag tog hand om klädhögen som låg på golvet. Är jag hård då???  Du måste väl ändå ha utfärdat ett föreläggande först....
Hårt? javisst, men sen är det alltid ordning i rummet. Utegångsförbud till skolan skulle nog uppskattas Det är ju inte favoritplejset direkt.
CITAT (Agger @ 18-02-2005, 13:13) CITAT (Virgo @ 18-02-2005, 13:02) Absolut inte,
Hårt? javisst, men sen är det alltid ordning i rummet. Utegångsförbud till skolan skulle nog uppskattas Det är ju inte favoritplejset direkt. NÄÄ, det skulle var en belöning!
CITAT (Malvia @ 18-02-2005, 13:12) CITAT (Virgo @ 18-02-2005, 13:02) Absolut inte,
Hårt? javisst, men sen är det alltid ordning i rummet. Min 14-åring är hopplös på städning och plocka undan efter sig. Brukar göra en raid 2 ggr i veckan men enbart att hitta kläder för tvätt. Resten får hon fixa själv. Hon har ett rum - jag har alla andra rum att städa! Har varit för snäll - nu gäller ultimatum. Ska hon få nåt måste hon göra något som motprestation. I denna tråd finns mycket att berätta.......  Jo, ultimatum har man ju ställt, mer än en gång. Datorn i hennes rum har "hängt lös" några gånger, men det har bara blivit internet förbud någon vecka då o då. Nej, man har ju varit alldeles för snäll redan från början och klemat bort ungen. Men Dr. Phil säger ju att det aldrig är för sent att reparera en skada.
Har som krav att om ungarna ska ha månadspeng så ska det städas när jag ryter iaf...och annat jag ber om skall också utföras utan större knot.... Det funkar fördet mesta...kanske inte på momangen men det brukar bli gjort till slut...för den som inte röjt sitt rum får heller inte "planerat" ta hit några kompisar heller...(nu ramlar det ju in moppekroppar och så ändå men jag slänger ju inte ut dem...sååå elak är jag inte..) Jag städar ungarnas rum riktigt ordentligt en gång om året...till jul..även då med deras hjälp...sen får de sköta det själva....Jag har ju resten av huset att ta hand om...och jag tycker inte heller det är så himla kul att städa...
CITAT (Posse @ 18-02-2005, 13:12) CITAT (Agger @ 18-02-2005, 12:54) Det blir avdrag på månadspengen, var så säker. 100:- för dammsugning och 100;- för att jag tog hand om klädhögen som låg på golvet. Är jag hård då???  Du måste väl ändå ha utfärdat ett föreläggande först.... Ohja, föreläggande är utfärdat, hon vet att hon förlorar cash när hon inte hjälper till. Problemet är att mina hot nog inte har blivit så mycket verklighet.
Eva i Skåne
18-02-2005, 13:27
Jag kan mycket väl städa resten av huset och hoppa över tonåringarnas rum  Det går alldeles utmärkt. Jag har inte städat i sönernas rum på många år när jag tänker efter. (Den yngste är 15). Jag har inte heller tagit strid om deras städning på åratal och jag tror de har ungefär samma (o)ordning som om jag skulle bråkat med dem varje vecka om det. Det är inte värt att spilla kraft på att bli ovän med dem för en sån sak. När jag hade tre söner hemma huserade de på hela ovanvåningen. Det enda jag nån gång fick göra var att städa toaletten. Meningen var att de skulle göra det själva, men när det började kännas som en sanitär olägenhet fick jag rycka in. Annars varnade jag mest besökare för att de beträdde ovanvåningen på egen risk. När dottern, som är äldst av barnen, var tonåring var jag nog mer energisk och försökte fostra henne. Inte för att hon var flicka, hoppas jag  , utan för att jag fortfarande hade illusioner om hur mina barn skulle vara. Jag konstaterar idag att det inte var värt besväret att försöka få henne att hålla ordning. Med facit i hand kan jag lätt konstatera att att sönerna har hyfsad ordning och hon är fortfarande en hopplös slarva.
kerstin z5-6
18-02-2005, 13:27
Skriv en lista på hur man städar rum - sätt upp den på insidan av garderoben punktlista -Låt bli att städa och att plocka tvätt Inga rena kläder?? -sorry ...-ta dem till tvättkorgen Hittar inte det eller det -? sorry -städa så hittar du Förbud leder ofta inte nånstans med 14 isar" inte med några andra heller för den delen . Säg inget som du inte menar. Överskriften säger ju en del Städhjälp? Ingen" hjälp" .. när det är rörigt städar man .. alla .. olika rum pengar för det ? -vem betalar sen .. när de flyttar ?
Dr Phil s råd är förenklade och generaliserande tomma tunnor ... ger inte ett smack för hans råd -..
Till saken hör att jag HAR slutat städa hennes rum när hon var ca 12 år. Har kanske bara stuckit in dammsugarmunstycket och sugit lite alldeles vid dörren så inte alla hennes dammråttor rullade in i köket när hon slet upp dörren. Jag säger att hon inga rena kläder har därför att hon inte har lagt dom i tvättkorgen. Eva från Skåne var inne på toaletter, våran toa är ALLTID nersminkad. Det är brunkräm på spegeln, kajalrester i och på tvättstället. Ögonbrynshår (bläää) har jag hittat på MIN tandborste. Använda trosor ligger på golvet inte så ovanligt att det är trosskydd kvar i dom... ja, listan kan bli såååå lång. Nåja, hon är ju ändå mitt allt (har bara henne) och hon är stundtals väldigt charmig.
instämmer med dom övriga. det är inte för hårt att dra månadspengen.. när mina var tonåringar och drällde trosor och kallingar överallt, så plockade jag upp dom, och öppnade bara dörren till respektive rum och skickade in underkläderna där. när deras kompisar sett smutsiga underkläder två ggr, så lärde dom sig att lägga dom i tvättkorgen istället för på toa-golvet
ninnisky
18-02-2005, 14:58
Här finns kanske lite matnyttigt! (men inte har det hjälpt med städschema hos oss - min man är värre än en fjortis!!! http://www.grumme.nu/
Kakaduan
18-02-2005, 15:07
Ja, en chans till bättring innan löneavdrag görs borde väl vara rimligt. Om rummet är städat före klockan xx ikväll, dras bara X kronor av från månadspengen, annars Y kronor. Icke förhandlingsbart.
Sett Nanny-akuten på TV? Roligt och nyttigt! Där hamnade allt som låg på golvet i en sopsäck. Lite väl hårt, men...
Kakaduan
TeliaNet
18-02-2005, 15:11
CITAT (Kakaduan @ 18-02-2005, 15:07) Sett Nanny-akuten på TV? Roligt och nyttigt! Där hamnade allt som låg på golvet i en sopsäck. Lite väl hårt, men...
Kakaduan jag tittar alltid på nanny-akuten och det där nannyprogrammet i TV4. det riktar ju sig till stökiga familjer med småbarn.
Det är typiskt att det går bra att gnälla över äckliga toaletter i skolan, det är ju de själva som använder dem. Mina döttrar håller sig helst hela dan för att slippa gå på skolans toa.
Kakaduan
18-02-2005, 15:37
Ja, men TeliaNet, vad har det med saken att göra VEM programmet riktar sig till? I annat fall kan man ju hårddra det och säga att just avsnitt 2 i Nanny-akuten BARA riktade sig till just familj X i USA som var med där! Att om man heter Murphy, kör en Dodge, har tre barn under 5 år och bor på Elm Street - DÅ kan man följa Nannyns råd - inte annars! Då kan alla andra låta bli att titta. Man måste ju kunna se ett program, ta till sig informationen och applicera den på sig själv. Eller? Det handlar ju om hur man hanterar ett visst problem - oavsett hur familjen ser ut! Hemmavarande barn som inte städar utgör ju samma problem som en hemmavarande tonåring som inte städar. Eller? Kakaduan
CITAT (Kakaduan @ 18-02-2005, 15:37) Ja, men TeliaNet, vad har det med saken att göra VEM programmet riktar sig till? I annat fall kan man ju hårddra det och säga att just avsnitt 2 i Nanny-akuten BARA riktade sig till just familj X i USA som var med där! Att om man heter Murphy, kör en Dodge, har tre barn under 5 år och bor på Elm Street - DÅ kan man följa Nannyns råd - inte annars! Då kan alla andra låta bli att titta. Man måste ju kunna se ett program, ta till sig informationen och applicera den på sig själv. Eller? Det handlar ju om hur man hanterar ett visst problem - oavsett hur familjen ser ut! Hemmavarande barn som inte städar utgör ju samma problem som en hemmavarande tonåring som inte städar. Eller? Kakaduan Exakt!
Jaha, nu e hon hemma. Hon såg direkt att det hänt nåt på rummet INNAN hon ens gått in där. Nåja, nu är det läääänge till nästa gång jag städar där inne, hoppas den dagen aldrig kommer. PS. Städar resten av huset imorron.
TeliaNet
18-02-2005, 15:53
man kan inte jämföra småbarn med tonåringar, de reagerar helt olika. om man ber barn göra en syssla som att städa så leker barnet vidare med annat och tonåringen skriker tillbaka eller säger nåt i stil med gör det själv eller sparar det på framtiden.
annars är jag ju helt inne på din tanke.
TeliaNet
18-02-2005, 15:56
CITAT (Agger @ 18-02-2005, 15:53) Jaha, nu e hon hemma. Hon såg direkt att det hänt nåt på rummet INNAN hon ens gått in där.
Nåja, nu är det läääänge till nästa gång jag städar där inne, hoppas den dagen aldrig kommer.
PS. har du en gång städat där så lär du få fortsätta med det, tyvärr. ta inte igång med städandet, låt barnen bo som de själva vill inne på deras egna revir, det blir lättast och lugnast så.
Heddas matte
18-02-2005, 16:39
En bekant till mig provade metoden att slänga allt som låg på golvet i en sopsäck. Resultatet av det blev att barnen bara såg till att lämna det på golvet som de ville bli av med!  gamla leksaker, fula tröjor etc min egen fjortis är rätt städad av sig tack o lov.. hans lillebror däremot... brrr!
Kakaduan
18-02-2005, 16:46
Visst går det att lära ungdomar nya rutiner - det är aldrig för sent! Inte heller tycker jag man gör någon en tjänst genom att låta dem göra precis som de vill - snarare en björntjänst. Jag tycker man ska förbereda sina barn för den verklighet som väntar senare i livet, och den innebär (för de flesta av oss) att man måste sköta sitt jobb, tvätta sina kläder om man vill ha rena sådana, diska om man vill ha en ren tallrik att äta ifrån, etc! Det handlar inte bara om städningen utan om principen att alla personer i ett hushåll måste jämka för att man skall trivas ihop även barn och ungdomar! Respekt!
Själv tänker jag fortsätta att titta på TV som inte är specialgjord just för mig. Oerhört få program är det. Om Timell visar hur han målar Puttes veranda grön lär jag mig något även om jag tänker måla min vit. Om Nanny talar om hur man är konsekvent med vilka regler som skall gälla i ett visst hem tänker jag använda mig av det i tillämpliga delar i mitt liv. Om trädgårdsprogrammet visar en fin perennrabatt på 100 kvm på något slott någonstans kan jag knycka tips till min egen lilla täppa om 10 kvm.
Visst funkar småbarn och tonåringar olika, och visst måste kommunikationen vara olika (precis som med olika vuxna), men varken småungar eller ungdomar är dumma och de vet mycket väl vad som gäller och de kan om de vill! Man ska ju inte skriva av ordagrant det Nanny säger och säga exakt samma ord, utan anamma principerna.
Fri uppfostran har gjort livet jobbigt för många ungar som kommit ut i verkligheten och lärt sig den hårda vägen att man inte kan bete sig hur som helst fast man fick det hemma!
Kakaduan
En kortis: Varför måste det vara städat i rummet då? CITAT Fri uppfostran har gjort livet jobbigt för många ungar som kommit ut i verkligheten och lärt sig den hårda vägen att man inte kan bete sig hur som helst fast man fick det hemma! Tror du generaliserar allt för mycket nu. Har man för mycket regler och kör på allt för hårt med bestämdheten brukar det gå åt andra hållet. Vet själv om barn som kommit från hem med hårda regler som istället förlorat förmågan att tänka självständigt och kreativt och istället blivit riktiga busar. För lite regler är säkert dåligt för speciellt mindre barn också. Tycker själv det är bäst att förklara för barnen varför man måste göra vissa saker och inte bara köra på med omotiverade regler. Som Platon sa. Människan har tre nivår då det gäller att följa regler och god moral: - första nivån: man följer regler i skräck för straff om man inte gör det (de flesta barns nivå) - andra nivån: man följer regler för att man vill vara en god medborgare (många vuxnas nivå) - tredje nivån: man följer regler för att man uppnåt den vishet för att förstå varför vissa regler måste gälla och varför man skall följa dem (kallas arete och är den högsta nivån): Var så länge sen jag läste om Platon så det kan hända att det fanns en nivå där emellan också!  Nåja... kanske det där ändå inte direkt hör ihop med det som diskuteras.
netaave
18-02-2005, 16:57
Mina barn är 12 och 18 och dom har fått städa sina rum själva inklusive dammsugning och torkning av golv sen de ar i 7-årsåldern, i början med lite hjälp naturligtvis. Nu har vi som krav att det ska vara undanplockat och dammsuget till helgerna är det inte det får dom inte ta in kompisar och inte gå ut förrän det är gjort. Torka golven ska göras en ggr/månad. Måste vi tjata för att det ska bli gjort blir det straffkommendering i diskbaljan eller dylikt, månadspengen betalas ut när och om det är städat.
Hannele
18-02-2005, 17:19
CITAT (Agger @ 18-02-2005, 12:54) Det blir avdrag på månadspengen, var så säker. 100:- för dammsugning och 100;- för att jag tog hand om klädhögen som låg på golvet. Är jag hård då???  För hård? Bara dum som städade utan hans hjälp, det skulle jag aldrig ha gjort.
Sulawesii
18-02-2005, 17:19
Jag höll på att svimma förra veckan. Helt plötsligt slänger min son nästa allt han har på sitt rum, städar upp och dammsuger (damma vet han nog inte ens vad det är, så det räknas inte). Städning i hans rum har alltid innan föregåtts av en i många dar ilsken och skrikande mor. Det kommer helt säkert bli samma visa igen, men jag suger på den här karamellen ett tag!  Salig mamma.....
Jo, det har ju faktiskt hänt nån gång, att dottern har städat, och DÅ blir man salig, men det är ett tag sedan man upplevde det. Samma här, Sulawesii, damma??? vad är det??? En gång försökte hon men var nästan grinfärdig, visste inte hur man gjorde. Då hade mamma en liten kurs...
CITAT (Hannele @ 18-02-2005, 17:19) CITAT (Agger @ 18-02-2005, 12:54) Det blir avdrag på månadspengen, var så säker. 100:- för dammsugning och 100;- för att jag tog hand om klädhögen som låg på golvet. Är jag hård då???  För hård? Bara dum som städade utan hans hjälp, det skulle jag aldrig ha gjort. Jag sparade vaskning av golvet till henne, bra vá?
evelina
18-02-2005, 18:19
I ett hushåll får väl alla dra sitt strå till stacken. Jag har aldrig accepterat att dom inte städar, lagar mat, tvättar.Man kan göra allt på ett trevligt sätt t.ex. laga mat tillsammans, det har alla mina 3 killar uppskattat sitta och äta tillsammans och diskutera.Även när dom hade sina olika aktiviteter. Lära sig att tvätta kläder är ju en fördel att kunna om man ska ha ett eget boende någon gång. Städa sina rum gör dom utan gnäll.Sen måste dom ju få ha sina saker på sitt sätt det är ju deras rum. Jag behöver varken gapa eller gnälla eller vara sträng. Uppfostran börjar ju när dom är små. (Fri från uppfostran) tror jag inte på, alla barn behöver vägledning och att lära sig frihet under ansvar. Vi vuxna ska ju vara förebilder. (Som det sägs: Har man tagit fan i båten får man ro han hem)
CITAT (Dzad @ 18-02-2005, 16:54) En kortis: Varför måste det vara städat i rummet då? CITAT Fri uppfostran har gjort livet jobbigt för många ungar som kommit ut i verkligheten och lärt sig den hårda vägen att man inte kan bete sig hur som helst fast man fick det hemma! Tror du generaliserar allt för mycket nu. Har man för mycket regler och kör på allt för hårt med bestämdheten brukar det gå åt andra hållet. Vet själv om barn som kommit från hem med hårda regler som istället förlorat förmågan att tänka självständigt och kreativt och istället blivit riktiga busar. För lite regler är säkert dåligt för speciellt mindre barn också. Tycker själv det är bäst att förklara för barnen varför man måste göra vissa saker och inte bara köra på med omotiverade regler. Som Platon sa. Människan har tre nivår då det gäller att följa regler och god moral: - första nivån: man följer regler i skräck för straff om man inte gör det (de flesta barns nivå) - andra nivån: man följer regler för att man vill vara en god medborgare (många vuxnas nivå) - tredje nivån: man följer regler för att man uppnåt den vishet för att förstå varför vissa regler måste gälla och varför man skall följa dem (kallas arete och är den högsta nivån): Var så länge sen jag läste om Platon så det kan hända att det fanns en nivå där emellan också!  Nåja... kanske det där ändå inte direkt hör ihop med det som diskuteras.  hörru Dzad, Klipp ut detta o sätt på kylskåpsdörren. När du har egna tonåringar så tänker du nog om.
kerstin z5-6
18-02-2005, 19:49
Platon var rätt smart :)Platon föreställer sig den mänskliga själen som bestående av tre delar: förnuftsdelen viljedelen driftsdelen Mot dessa delar svarar tre dygder: vishet mod måttfullhet En rättrådig människa är en människa som med hjälp av sitt förnuft behärskar sin vilja och sitt begär. Rättrådighet är för Platon den förnämsta dygden. Bakom Platons syn ligger den grekiska tanken på dygd som förmåga eller färdighet. Det grekiska ordet för dygd är arete, som kan förknippas med namnet på krigsguden, Ares. Som krigsgud behärskar Ares krigskonsten, på samma sätt behärskar en hantverkare sitt hantverk så att en duktig skomakare är en som är duktig på att framställa skor osv. En dygdig människa kan alltså sägas vara en människa som är duktig på att vara människa och för att vara det måste hon ha vetskap om de idéer som är grunden för värdena. Så jag tror inte du missat nån del av platons teori Dzad
fruberglund
18-02-2005, 19:52
Det är ju faktiskt inte bara tonåringar som inte städar....  (sorry Hannele, kunde bara inte låta bli  ) Även fast jag snart fyller 30 så kommer jag ihåg hur det var att vara tonåring. Gnäll inte för mycket på dem, det är svårt nog att vara tonåring ändå med alla krav som ställs på en hur man ska vara och se ut för att inte t.ex. bli mobbad, hormoner som går bärsärkagång m.m. Dessutom är det nog ännu svårare att vara ungdom idag än för 15 år sen  Jag är slarvig med att städa än idag men det är väl inte hur mycket man städar som gör människan? Jag har hellre tid till annat än att springa runt och städa titt som tätt. Självklart bör man ju städa nån gång (oftast när man vet att man ska få besök  ) men det behöver ju inte vara kliniskt rent och det är nog nästintill en omöjlighet med barn/tonåringar. Vet själv hur lat jag var i den åldern, sov halva dagarna m.m. Man behöver kraften till så mycket annat. Nu har jag ingen annan ursäkt än att det är så j-la tråkigt att städa  Och om man har grisar inne så är det ju en "svinstia" ändå
Hannele
18-02-2005, 20:02
CITAT (fruberglund @ 18-02-2005, 19:52) Det är ju faktiskt inte bara tonåringar som inte städar.... (sorry Hannele, kunde bara inte låta bli  ) Vaddå, jag sa ju, att jag inte städar efter dem!
birgitek
18-02-2005, 20:17
Jag städade aldrig nånsin mina tonåringars rum när de bodde hemma,tjatade inte heller, ville dom ha en svinstia så var det OK för mej. I gemensamma utrymmen, kök, badrum m.m fick dom lov att hålla ordning, det har aldrig varit nåt problem. Tror inte min "slapphet" har varit negativ, eftersom båda barnen numera har det väldigt prydligt i sina hem. Birgit Ek
Hannele
18-02-2005, 21:34
CITAT (evelina @ 18-02-2005, 18:19) Vi vuxna ska ju vara förebilder. Ja! Slarviga föräldrar får väldigt ordentliga barn. hälsar en som aldrig packat en gympa-väska
Wow!! vilket gensvar det blev på detta då. Ett tungt vägande ämne alltså. Skönt att veta att man inte är ensam om att känna frustration ibland. För det mesta råder det ju faktiskt harmoni här, men ibland kör man liksom skallen i väggen. Jag har inget minne av att min mamma någonsin städade mitt rum, så jag frågade henne om det, svaret jag fick var: - Nej, det gjore du så bra själv. Jaha... så var det med det.
*Felix matte*
18-02-2005, 22:08
Jag har både städat och inte städat barnens rum och som mamma till en grabb och tre tjejer så måste jag säga att grabben var duktigast på att hålla ordning i sitt rum. Smutstvätt däremot lät jag ligga där det låg...effektivt sätt att få dem att stoppa det där det hör hemma = tvättunnan. Tonåring letar speciell tröja att ha på sig och den inte hittas... frågar mamma som i sin tur frågar...satt du den i tvättunnan? Nu är de alla vuxna och utflugna och trots att jag inte var sådär stenhård och inte heller idkade fri uppfostran så klarar de sig utmärkt och jag är bara sååå stolt över alla fyra. Jag har inget minne av att jag någonsin städade mitt rum (delade med tre syrror)
Har ännu inga barn själv men minns hur det var när jag och min 3 år äldre syster delade rum. Det var bara till att städa och gjorde man inte det så fick vi ingen veckopeng heller. För att vi skulle få veckopeng skulle vi som motprestation: hålla vårt rum rent, diska efter maten och städa efter fågeln, ofta fick vi också skala potatis eller duka till middagen och liknande. Sedan fick vi minsann hjäpa till att städa och så när det bads om hjälp. Många klasskamrater tyckte synd om oss för att vi fick "jobba" för att få veckopeng. Men jag har fått lära mig att jobba för att få saker gjort. Inget blir gjort av sig själv. En gång i framtiden vill jag uppfostra mina barn att lära sig att tänka själv och klara av att göra saker själv, på samma sätt som jag har blivit uppfostrad. Fast sen när det kommer till kritan så blir det kanske inte så... Ciczi
Det är inget fel att låta barnen jobba mot betalning (vecko/månadspeng). Det är ju ändå så man ska försörja sej i vuxenlivet. Jobb i utbyte mot pengar.
Det är nog inte bara min juvel som tror att hon kan sitta på arslet och glo på datorn och ändå håva in månadspengen
kerstin z5-6
18-02-2005, 22:31
I så fall har jag en himla massa pengar att håva in .. jag har aldrig fått en spänn för min hemmastädning
*Felix matte*
18-02-2005, 22:31
CITAT (Agger @ 18-02-2005, 22:26) Det är inget fel att låta barnen jobba mot betalning (vecko/månadspeng). Det är ju ändå så man ska försörja sej i vuxenlivet. Jobb i utbyte mot pengar.
Det är nog inte bara min juvel som tror att hon kan sitta på arslet och glo på datorn och ändå håva in månadspengen Tror nog att också din juvel kommer att ta hand om sitt hems städning och tvätt när den dagen kommer  men...i tonåren ska man få lov att "bara slappa" ibland...så gjorde väl också vi som nu är vuxna...eller?
CITAT (Felix matte @ 18-02-2005, 22:31) CITAT (Agger @ 18-02-2005, 22:26) Det är inget fel att låta barnen jobba mot betalning (vecko/månadspeng). Det är ju ändå så man ska försörja sej i vuxenlivet. Jobb i utbyte mot pengar.
Det är nog inte bara min juvel som tror att hon kan sitta på arslet och glo på datorn och ändå håva in månadspengen Tror nog att också din juvel kommer att ta hand om sitt hems städning och tvätt när den dagen kommer  men...i tonåren ska man få lov att "bara slappa" ibland...så gjorde väl också vi som nu är vuxna...eller? Jo, det gör hon säkert. ska väl egentligen njuta nu av att ha henne hemma fortfarande, tiden går fort och snart har hon flugit ur boet inna vi vet ordet av
Hårt? javisst, men sen är det alltid ordning i rummet. Utegångsförbud till skolan... Det hade inte jag sett som ett straff på den tiden jag gick i skolan, då kunde jag ju skylla på dig istället för att få skäll för skolkningen...
*Felix matte*
19-02-2005, 09:26
Är jag ensam om att ha gillat skolan  hade absolut tagit skolförbud som ett straff. på min tid var vi lediga bara på söndagar
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|