"inte är sååå skilt från den allvarliga debatten om toarullar till rosenbönor (eller vad jag ska dra till med för exempel)" : nej det gör den inte

men
"Problemet" som jag ser det är att om man som ny på sådder
-ställer en fråga här om rosenböna .. så delger jag inte omedelbart ALLT jag vet om den, inklusive de genetiska koderna för samma växt -utan försöker besvara frågan
"För att kunna lära någon något, måste du börja där han/hon är" Kirkegaard.
Jag har inget emot intressanta ljusspektrumtrådar , bara det inte blir tråddödare av det hela så personen som frågat, är lika frågande fortfarande...
.. och gud förbjude inte tar till sig av MIN eminenta kunskap( -Obs skoj )
- om att det går fint med i stort sett vilka lysrör som helst , att kostnaderna att köra dem är försumbara och att det är en väsentlig skillnad att dra upp växter under lysrör än utan

Men kör gärna en separat tråd nån gång då o då - jag försöker ta till mig det begripliga och ssm infoga det i sålistan tex .. där jag ser att det kan vara relevant -eller i trådar om ni vill , bara frågeställaren får ett vettigt o begripligt svar-jag tycker du blir bättre o bättre på det Telia !
Ang är det perenner alltihopa -? Vad tror du ? LOL Ja !
Burken .. där har jag häxpulver som gör att alla mina fröer gror bättre än andras , bäst reultat om de blandas med jungfrublod
Det är GA 3 Virgo -känsligt för ljus o värme -står oftast i kylen .. du ser detaljer du
K