Ja Magnus Ja! Jag bygger ett nu-exakt som du tänker

Slå till-ett växthus är alltid för litet på nåt vis-detta blir väl det med..
Hela ena sidan av huset-3, 5 som högst i tak och en golvyta på ca 40 kvm, jag har ingen balkong där dock..Men du gav mig en idee-män mot trädgård" dvs maken kommer att få slag

Golv värme-vattenburet-Vi har pelletspanna och leder in värmen via den+ 12 har jag tänkt mig som kallast jag med.
Damm -Ja i ena hörnet för makens älskade KOi

med vatten fall-och ångmaskin!
Klinkergolv, och jag fick tag i treglasfönster, gastäta av jätteformat 2,5 m höga som nåt sjukhus i Ryssland beställt, men inte hämtade ut.
Vi har en fönsterfirma här,så glasen blev inte dyra ska jag säja -skulle destrueras annars.
Taket blir 32 mmm jag bort ju långt norrut så jag har säkert både kallare och som du säjer har man snötyngd att tänka på.
Det som är gjort nu är
Markberedning grävning , grus osv..-isolering med dessa svindyra frigolitplattor samt gjuten betongsula.Jag kommer inte att ha öppen jord -
tror som du säjer att det inte funkar om jag inte värmer hela ..men du har kanske bättre klimat ?

tänker odla mycket i stora krukur -typ Änglatrumpet krukor " av trä
Själva trästomme skelettet -rejäla balkar så man kan hänga in en hängmatta eller tunga amplar
Jag har tänkt ha en lucka vid golvet in till garaget för xtra vädring o luftning under vintern + naturligtvis flera luftfönster i tak.Taket köpte jag via en lokal firma inklusive alla smådelar blev det ca 23 000-det var också den dyraste utgiften på huset..
Har redan köpt ett 10 år gammalt citronträd som gett frukt de sista 4 åren samt en rolig fruktgivande tropisk växt Pachira aquatica, med flätad stam.
Arbetet kommer att avslutas i vår

jag kommer att ha en dörr från huset ut i Vinterträdgården och en från den ut i trädgården....
Om det bara blev vår snart
Vi kan säkert ha ett givande utbyte !!

Hälsar Kerstin i Bodbysund

Ps maken har varit inne på fåglar..men vi har 5 katter-frigående så den taken har jag uteslutit