Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

8 sidor V   1 2 3 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > Vinterträdgård?
          Trädgårdsmannen
          Inlägg 09-03-2003, 22:04
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 655
          Medlem nr: 768

Hej allihopa!

Som en del inlägg kan visa har vi stora funderingar på växthus runt 10-15 kvm, men nu har vi en ännu vildare och än mer intressant idé:

Eventuellt nöjer vi oss med att odla på frihand och i krukor på vår till hälften inglasade balkong i ett par säsonger för att därefter eventuellt välja mellan två olika fortsättningsalternativ:

- Växthus 10-15 kvm
          - Vinterträdgård enligt nedan.

"Vinterträdgård"

Vår vilda idé är att göra en utbyggnad av vårt 1½-plans hus åt ena hållet så att vi förlänger huset på ena gaveln med ca 4-5 meter. Denna yta bygger vi som en växthus i form av en vinterträdgård (och då menar vi ett åretruntuppvärmt växthusområde). Eftersom det skall följa vårt 1½-planshus låter vi det gå upp i nock och får då hög takhöjd. Markytan bör bli ca 25 kvm med en förhållandevis enorm luftvolym. På dagens övervåning i den gavel som vetter på det håll som kommer att förlängas med vinterträdgård har vi ett gästrum och där tänker vi oss att byta ut fönstret mot en balkong så att man kan gå ut på en "inomhusbalkong" som kommer att vara "inne" i vinterträdgården! I denna vinterträdgård har vi redan en massa vilda idéer.....:

- 16 eller 32 mm polykarbonatplast i taket både för isoleringen och snöbelastningens skull.
          - Isolerglas i väggarna (4 - 15 - 4 mm) för isolering i kombination med ett snyggt utseende.
          - En låsbar inbrottssäker dörr mellan huset och vinterträdgården eftersom vinterträdgård inte räknas till boyta och kräver "ytterdörr" in till huset enligt alla försäkringsbolag.
          - Automatiska takfönster för att ventilera ut överskottsvärme i kombination med skuggväv.
          - Golvvärmeslingor för att hålla en minimitemperatur på ca 12 grader på vintern.
          - Dörrparti från vinterträdgården ut mot trädgården.
          - Tillräcklig natriumbelysningsarmaturer i taket för att nå erforderlig belysningsmängd under årets mörka perioder.
          - Indragen el och vatten i vinterträdgården.
          - Betoningen på vinterträdgården kommer att ligga mot växthus mer än mot "uterum" med växterinslag.
          - En damm som kan fungera dels som utrymme för guldfiskar men även som ett vattenmagasin som hjälper till att hålla fuktnivån i vinterträdgården genom ett tillhörande vattenfall.
          - Vissa områden i vinterträdgården kommer inte att ha betongplatta med golvslingor utan ren jord för att kunna ge utrymme för växter som kräver möjlighet för stora rotsystem ner i marken (exempelvis för vinrankor och andra markväxande invånare).
          - En idé är att låta ett antal Kanariefåglar få leva och flyga fritt i vinterträdgården, kanske kan dom hålla insekterna i schack - hur som helst blir dom ett naturligt - men exotiskt inslag i den sydländska miljön!

Som ni förstår är det ett vilt projekt som kräver mycket eftertanke och hjälp från andra som har idéer och förslag. Därför är vi mycket öppna för allehanda hjälp som ni har här på odla.nu för att inte välja fel inriktning. Kanske är det helt fel med friflygande fåglar, kanske är det helt fel att ha "bruten" golvvärme med ytor med öppen markkontakt...vi vill gärna ha er hjälp för att se om denna idé är någonting att förverkliga!

Dessutom finns det ju mängder med frågor om vem man skall vända sig till eftersom det är ett specialarrangemang som krävs för att anpassa denna kontruktion till husets utseende. Det går knappast att köpa någonting färdigt för då passar det aldrig...

Eftersom vi har vardagsrummet i angränsande utrymme på bottenplan i huset kommer det att bli som en vacker och levande tavla att sitta i soffan och se det prunkande livet på andra sidan väggen.

Vad finns det för vilda idéer och tips på intressanta växter, fruktbärande träd och spännande utmaningar som passar ihop att låta växa i en vinterträdgård som denna?

Snälla kom med alla era värdefulla tips och idéer, ni kommer garanterat att få följa denna idé under lång tid framöver!!!

--------------------
          Hälsar

"Trädgårdsmannen"

Citera
          Magnus
          Inlägg 09-03-2003, 22:35
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 9
          Medlem nr: 624

Vilka härliga idèer ni har.
          Jag kan tipsa om en bok i detta ämne.
          Den heter Odlarglädje i uterum och på balkong och är skriven av Åke Truedsson.Utgiven på LTs förlag 1997.

Lycka till med byggplanerna.

MVH Magnus i E-tuna

Citera
          Magnus
          Inlägg 09-03-2003, 22:50
          Länk hit: #3

Medlem

Hej igen !

Denna bok finns i en ny utgåva med nytt namn.
          Den kan köpas på denna länk.

http://www.adlibris.se/shop/product.asp?is...isbn=9127354091

Citera
          Trädgårdsmannen
          Inlägg 09-03-2003, 23:14
          Länk hit: #4

Medlem

Hej Magnus,

Tack snälla för responsen - skall genast kolla länken och se vad dom har att bidra till vårt sökande efter information!

--------------------
          Hälsar

"Trädgårdsmannen"

Citera
          Trädgårdsmannen
          Inlägg 09-03-2003, 23:20
          Länk hit: #5

Medlem

Hej igen,

Den verkade intressant - jag följde ditt tips och beställde boken, nu väntar vi med spänning!

--------------------
          Hälsar

"Trädgårdsmannen"

Citera
          Magnus
          Inlägg 09-03-2003, 23:31
          Länk hit: #6

Medlem

Jag har själv den första utgåvan av denna bok.
          Har nyss plockat fram den ur bokhyllan ,det är några år sedan jag läste denna bok men nu är det dax igen.

MVH Magnus

Citera
          kerstin z5-6
          Inlägg 10-03-2003, 10:30
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 21 879
          Medlem nr: 559

laugh.gif Ja Magnus Ja! Jag bygger ett nu-exakt som du tänker
          laugh.gif laugh.gif laugh.gif Slå till-ett växthus är alltid för litet på nåt vis-detta blir väl det med..
          Hela ena sidan av huset-3, 5 som högst i tak och en golvyta på ca 40 kvm, jag har ingen balkong där dock..Men du gav mig en idee-män mot trädgård" dvs maken kommer att få slag smile.gif
          Golv värme-vattenburet-Vi har pelletspanna och leder in värmen via den+ 12 har jag tänkt mig som kallast jag med.
          Damm -Ja i ena hörnet för makens älskade KOi smile.gif med vatten fall-och ångmaskin!
          Klinkergolv, och jag fick tag i treglasfönster, gastäta av jätteformat 2,5 m höga som nåt sjukhus i Ryssland beställt, men inte hämtade ut.
          Vi har en fönsterfirma här,så glasen blev inte dyra ska jag säja -skulle destrueras annars.

Taket blir 32 mmm jag bort ju långt norrut så jag har säkert både kallare och som du säjer har man snötyngd att tänka på.

Det som är gjort nu är
          Markberedning grävning , grus osv..-isolering med dessa svindyra frigolitplattor samt gjuten betongsula.Jag kommer inte att ha öppen jord -
          tror som du säjer att det inte funkar om jag inte värmer hela ..men du har kanske bättre klimat ? unsure.gif tänker odla mycket i stora krukur -typ Änglatrumpet krukor " av trä
          Själva trästomme skelettet -rejäla balkar så man kan hänga in en hängmatta eller tunga amplar
          Jag har tänkt ha en lucka vid golvet in till garaget för xtra vädring o luftning under vintern + naturligtvis flera luftfönster i tak.Taket köpte jag via en lokal firma inklusive alla smådelar blev det ca 23 000-det var också den dyraste utgiften på huset..

Har redan köpt ett 10 år gammalt citronträd som gett frukt de sista 4 åren samt en rolig fruktgivande tropisk växt Pachira aquatica, med flätad stam.
          Arbetet kommer att avslutas i vår biggrin.gif jag kommer att ha en dörr från huset ut i Vinterträdgården och en från den ut i trädgården....
          Om det bara blev vår snart
          Vi kan säkert ha ett givande utbyte !! laugh.gif Hälsar Kerstin i Bodbysund tongue.gif

Ps maken har varit inne på fåglar..men vi har 5 katter-frigående så den taken har jag uteslutit

--------------------
          Kerstin

Ut sementem feceris, ita metes
          (Cicero)

Citera
          Trädgårdsmannen
          Inlägg 10-03-2003, 10:36
          Länk hit: #8

Medlem

Hej,

Vore roligt att se lite bilder om du har tagit några under arbetets gång. Ni har vattenburen värme - det är bättre än vad vi har att tillgå då vår blir eldriven golvvärme (ingen panna).

Det verkar som om man behöver vända sig till någon firma som har vana att projektera speciallösningar för ex Willab verkar bara ha sina standardpaket och det utseende går ju inte alls att använda om man som vi vill bygga en "förlängning" av huset som skall vara vinterträdgård.

Vad tror du om friflygande fåglar? Blir det problem med rutorna eller tror du att dom klarar det? (Katten får nog inte ha fri tillgång till vinterträdgården...)

--------------------
          Hälsar

"Trädgårdsmannen"

Citera
          Trädgårdsmannen
          Inlägg 10-03-2003, 10:38
          Länk hit: #9

Medlem

Hej igen Kerstin,

Förresten, du undrade var jag bodde - zon 1, så det är kanske lite olika förutsättning oss emellan, men det har ju bara att göra med anpassning biggrin.gif

Världen är liten för jag var precis innan jag kollade om någon svarat någonting på denna tråden inne på AoT forum och sökte på Vinterträdgård och där hittade jag ett gammalt inlägg där du frågade om detta. Eftersom det var rätt gammalt tänkte jag att det är nog en död tråd och stängde.

Sedan när jag kom tillbaka hit såg jag ditt namn och kände igen det!

--------------------
          Hälsar

"Trädgårdsmannen"

Citera
          kerstin z5-6
          Inlägg 10-03-2003, 10:51
          Länk hit: #10

Medlem

Jag vet inte mycket om fåglar -kan tänka mig att rutorna kan bli problem för dem. men det vore läckert-
          Det finns en tjej på andra AoT forum som har fåglar och voljär utanför huset så de kan flyga ganska fritt-Gör en sökning-hon har jättevackra pippis
          Du ska ha glas eller hur?Jag tycker att man vill se ut.. det är ju hela vitsen..
          Jo vi har tänkt ett bra tag på detta -eller jag tongue.gif
          Nu fick vi möjlighet.Tyvärr kom hösten väldigt snabbt här så vi fick avbryta.
          <Som det är nu eldar vi i onödan " och värmer upp källaren ..den överskottsvärmen som alltså pelletspannan med acc tank ger upphov till ska ledas in i huset.
          Bilderhar jag några från i vinter men de är förskräckligt mörka
          Ska ta nya nu snart innan vi kör igång igen o lägga in i albumet här.. rolleyes.gif
          Nej special lösningar har inte willab eller nån annan heller för den delen ..
          man får söka egna blink.gif
          Lyllos som bor i z1 laugh.gif som sagt Balkong..hmmm
          Vi hörs K

--------------------
          Kerstin

(Cicero)

Citera
          Trädgårdsmannen
          Inlägg 10-03-2003, 11:43
          Länk hit: #11

Medlem

Hej Kerstin,

Ja glas lär det bli - annars tycker jag det ser ut som en friggebod...skämt och sido - för oss är en vinterträdgård BÅDE någonting som skall se VACKERT ut och fungera bra. Förmodligen blir det i väggarna isolerande dubbelglas (s k isolerglas) med dubbla 4 mm rutor för att kunna hålla tillräcklig storlek utan skarvar överallt. Däremot blir det polykarbonatplast i taket.

Bygger ni en vanlig trästomme som om det var en vanlig tillbyggnad eller bygger ni med aluprofiler som man gör på vanliga växthus?

Vad jag förstår måste man ha inbrottsskyddet intakt i den vägg som tidigare var husets yttervägg men som nu kommer att vara den vägg som angränsar mot vinterträdgården vad beträffar dörr och fönster enligt krav från försäkringsbolagen. Detta skall tydligen bero på att denna nya yta inte räknas in i bostadsytan.

Hur har ni planerat att göra med belysningen?

Hur blir era yttermått ungefär?

Kommer ni också att ha sadeltak och vinterträdgård ända upp i nock i nivå med ert hus nock?

Du vet inte vad den där tjejen kallar sig på AoT så att det blir lite lättare att hitta hennes inlägg?

Vi hörs! (Spännande!!)

--------------------
          Hälsar

"Trädgårdsmannen"

Citera
          Ingrid på Västku...
          Inlägg 10-03-2003, 14:55
          Länk hit: #12

Medlem
          Antal inlägg: 5 498
          Medlem nr: 20

Todeloo,

Vi har nästan gjort så och det är under byggnation. Takhöjd 3,9 meter - glaspartihöjd 3,6 m.
          Att vi inte tog det till nock är p g a att vi har et sutteränghus och det hade blivit ett vansinnigt ytterligt högt uterum då - och det hade ställts andra krav på bärande konstrukti9on. Det gör det nu med, man får itne har hur stora glaspartier som helst heller som går i ett stycke.

Det finns numera genomskinlig polykarbonatplast - armerad att köpa för att kunna ha i taket - Derome Bygg / (Halleplast) för det.

Vårt uterum har 'ähum' vi ritat själva :-) och det blir bra mkt billigare att göra så än att anlita dessa firmor. Iofs gör vi mkt själva och så men så får man det individuellt anpassat.
          Här vart det treglas förresten då vi fick ett sådan stånkande bra pris på allt glas att det vart nästan lika mycket pengar som tvåglas faktiskt :-) vi tog itne gasfyllda treglas förresten ( kondeeens!)

Och så blir det värme i golvet - just nu springer jag runt på firmor och kikar på golv - åsså terrar jag Kerstin med det ena fantasipriset efetr det andra - veckorapporter ;-)) här skall det nämligen bli marmor LOL

Vår stomme är trä - impregnerat trä i de bärande balkarna. De bär även upp vår tillbyggda ovanvåning.

Hör av Dig om Du behöver tips på billiga firmor Andreas - Du bor ju inte SÅ långt härifrån.

Åsså kika i mitt fotoalbum på Alltomträdgård....

Hälsar Ingrid

PS Åsså våra kompisar gör någe ännu galnare, de byter ut delar av sitt tak på ovanvåningen mot genomskinliga polykarbonat-partier åsså våtrymsisolerar hela övervåningen.....det Du! You ain't tried nothing yet!!!

Citera
          kerstin z5-6
          Inlägg 10-03-2003, 16:49
          Länk hit: #13

Medlem

tongue.gif Ewa på västkusten heter tjejen med de fina jåglarna! här har du en länk......ewas Voljär
          Hej igen biggrin.gif
          Ja jag nämnde inte dej Ingrid i morse-kanske av hänsyn till din ekonomi trädgårdsman .... laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif
          Hon är abspelut livsfarlig för ekonomin.. biggrin.gif

Här har man inhandlat fina klinker i solgulnyans till sin Vinterträdgård ,och vad händer? blink.gif blink.gif Jo man får ider om att lägga klinker i köket i stället och inreda glashuset med marmor från Italia , borstad ,polerad o jag vet inte allt... smile.gif Och balkonger...dear husband för hjärtsnörp..
          Skämt åsido så glömde jag dej i morse I:)Hur man nu kan göra det!

Magnus -maken låter meddela att yttermåtten är ca 11 x 4.5 meter.
          Bärande balkar i imp.trä 110X140 -jo en elefant kan sitta i den gungan jag ska hänga upp
          Treglaspartierna har måtten 2,50 x 2.00 meter st .de är alla försedda med vädringsluckor.
          Hur ska du konstruera dammen -betong , duk, färdig??

Lås , ja bra att du påminde oss-vi som inte låser dörren när vi far bort wacko.gif
          Vi harinte upp i nock -det blir för högt..taket slutar vid fönster på övervåningen o blir ändå 3 .50 som högst.
          Kan tillägga att mitt ligger i (syd-)Västläge med sol efter kl 12
          tror det kan bli ruskigt hett i ett söderläge...därav placeringen ..
          Lampor ja natrium

Du garden man -känner du för att snacka direkt -kom till Aots chatt vi är där ofta Ingrid och jag, fredagkväller sent- efter22 brukar det vara välbesökt där

laugh.gif Men kom ihåg jag har varnat dig för ev ekonomiska konsekvenser av detta.. blink.gif
          ps Kallade dig Magnus i förvirringen i morse-du ser man blir helt stollig av detta. Ds
          Kerstin

--------------------
          Kerstin

(Cicero)

Citera
          Trädgårdsmannen
          Inlägg 11-03-2003, 09:41
          Länk hit: #14

Medlem

Hej damer!

Ja, du Ingrid utstrålar fantastisk motivation men jag är lika stollig själv tror jag om man frågar min fru...jag läste upp era inlägg i denna tråden igår kväll för henne och hon sa att det var ju märkligt att det finns fler "stollar" än jag laugh.gif

Våra yttermått blir 8 meter på bredden (husgavelns bredd som skall förlängas) och längden blir runt 4-5 meter, så ytan kommer att hamna någonstans kring 32-40 kvm. Hur högt det är upp till nock vet jag inte men det är en normalhög 1½-plans villa vi bor i så ni får säkert en uppfattning.

Sedan vet jag inte riktigt hur stommen skall bli - förmodligen i limträbalk för en tillbyggnad som ser ut som ett rent växthus med enbart aluminiumprofilsystem kommer nog aldrig att harmoniera med husets utseende och det är ju tanken smile.gif

Dammen skall bli handgjord med någon form av fast uppbyggnad enligt egen design. Jag vill ha porlande vatten mellan två dammiljöer för "livets" skull. Gärna så att bäckens utlopp i den nedre dammen som skall ha fiskbestånd kommer "ut ur grönska" så att säga.

Förresten skall vi nog tänka om lite när det gäller att ha friflygande fåglar i vinterträdgården för vad händer då inte med alla trevliga exotiska växter vi skall ha som vi vill ha frukt från...

Jag var inne i AoT chatt igår när jag läst era inlägg här, men där var tomt sad.gif Men jag skall hålla koll där lite oftare så kanske vi kan live-tjôta...
          biggrin.gif

Jag var inne på Derome Byggs hemsida igår och letade efter polykarbonatplast men hittade inget (det är troligen en nischprodukt för dem) så jag får ringa dem istället. Plast i taket lär det nog bli, som sagt isolerglas på sidorna. Den "nya" framsidan som alltså blir parallell med dagens husgavel skall vi nog ha som ett enda stort skjutglasparti - man vill ju ha access till trädgår´n åxå... sleep.gif

Ingrid - du skriver kondens i samband med isolerglas, hur menar du (vill ju inte snöa in på någonting som sedan blir fel... sad.gif )

Jag blev alldeles stollig när jag läste om era kompisar som bygger om hela övervåningen till vinterträdgård - jag fick onda ögat wacko.gif av min fru när hon kom till den raden i inlägget så det är nog inte att tänka på... wacko.gif

Vi hörs!

--------------------
          Hälsar

"Trädgårdsmannen"

Citera
          Ingrid på Västku...
          Inlägg 11-03-2003, 10:24
          Länk hit: #15

Medlem

Tralala - kondensen hänförde sig till våra treglasfönster :-)

och våra kompisar är nästan klara med sin ovanvåning och de bor itne alls långt ifårn Dig gissar jag LOL

Vi var faktiskt inne på AoTs chatt i går kväll -- men det var efetr 22 för min del åsså idag är jag som en zombie.......

Eftersom vi byggt allting av fönster i våpr vinterträdgård blir det ju givet vilket utseende och man kommer ifårn det här med aluminiumstuket, limträ mjae - hä går bra med massivt vanligt trä med. Med damm inomhus rekommenderar jag fuktspärr på husfasaden ..... åsså måste Ni invetsera i en massa duktiga fläktar för att få luften att röra på sig.
          En annen galen man här på Västkusten har byggt vad jag kallar det ultimata uterummet - han bor i Uddevalla och det har tre temperaturzoner. I varmaste delen har han en bananplanta som ger egna bananer till jul och egenhändig porlande bäck har han där med ;-)
          ingen damm men väl ett helt cirkulerande system. Han odlar orkideer i det bl a :-))
          jag rekommenderar en visit dit nångång :-) det är lärorikt!
          Innan vi byggde eget kuskade vi runt och kollade på allas lösningar ...... det är halva nöjet :-))

Hälsningar ifrån Ingrid

PS Man kan beställa klar polykarbonat ifrån Willab med i lösvikt s a s men leveranstyuider på glasklar pc är va de är -...... Halleplast heter annars grossisten har jag förmig - ring dem!

Hälsar Ingrid

PS Istället för fåglar skall Du odla exotiska fjärilar - kolla på Universeum t ex. De lever några månader ...... underbara!

Citera
          Trädgårdsmannen
          Inlägg 11-03-2003, 11:15
          Länk hit: #16

Medlem

Hej,

Fick ni kondens med treglas - skall det vara så? Hur löser ni det?

Skulle vara kul att knyta lite kontakter så man fick möjlighet att se lite olika privata vinterträdgårdar innan man "spikar" hur man själv bygger!

Typiskt då missade jag er på chatten igår kväll - var det både du och Kerstin som var inne? Jag stängde av datorn vid ett par minuter före 21 för jag ville se hur TV4 plus nya trädgårdsprogram var (21.00 - 21.25).

Fläktar har jag inte tänkt på alls - bra att du nämnde det, är det för att det skall bli en jämn temperatur och för att inte all värmen skall samlas i nocken? Räcker det med typen vanlig takfläkt eller skall det vara någonting speciellt att tänka på? (Allt som man inte behöver köpa i GardenCenters tenderar ju att bidra till att priserna inte sticker iväg...)

Fjärilar var en bra idé - dom bör ju bidra till välpollinerade växter också biggrin.gif
          Men hur bär man sig åt då - jag är ju inte direkt någon utbildad zoolog...

Jag får hålla utkik oftare på chatten!!!

--------------------
          Hälsar

"Trädgårdsmannen"

Citera
          kerstin z5-6
          Inlägg 11-03-2003, 12:31
          Länk hit: #17

Medlem

Vi är nog aldrig på chatten före 22-måste vara social först biggrin.gif
          jag tror att Ingrid menar att icke gastäta fönster treglas kan ge kondens... laugh.gif
          Du har ett spännande upplägg på ditt hus tycker jag! ohmy.gif
          Jag tänker ha flera fläktar -en sån vanlig kontinental i taket med armar som drar upp eller blåser nedåt..om du fattar.....
          Ps min banan har nu blad på 1.50.......undrar om man får nåfgra julbananer ??
          K

--------------------
          Kerstin

(Cicero)

Citera
          Ingrid på Västku...
          Inlägg 11-03-2003, 13:25
          Länk hit: #18

Medlem

Todeloo igen,

Jo det är så här ----- när man tänekr vinteerträdgård att med tiden kan det föreligga risk för kondens med treglasfönster med gas...... det var så jag menade. Man vill ju det skall vara bra länge med ;-)
          Vi har pratat med experter och fackfolk hur mycket som helst just det här med stora glaspartier och temperaturer samt fukt.

Fläkt är ett absolut måste - dels små lokala intill fönster (elektronikfläktar gillar vi)
          åsså stora för att vispa runt med. Det är itne bara det här med värme utan också det här med brännskador stillastående luft svamp mögel och annat hemskt.

Sök t ex på Helliconia på Nätet ang fjärilar. Jag är ägare till en lyxig passiflora-bok där ett helt kapitel ägnas åt fjärilar man kan odla när man har passiflora -rankor - helt udnerbara är de :-)
          så visst har man fått ideer under årens lopp.

Öhhh kommer Du till Åkraberg nästa helg? Det är pelargonfrossa ..... och vi skall nog dit på lördagen tror jag. Mysigt ställe om Du itne varit där förrut.

Ang benchmarking för växthus/uterum så är första platsen Du skal starta nämligen Fiket på Botaniska. Där blir man inspirerad till en öppen spis i sitt uterum. Fiket är välbyggt snyggt och häftigt. Inredningen är HEMSK men sådant får man leva med - det är det 'andra' man skall koncentrera sig på. Många kulna vinterdagar har vi spenderat där och drömt om ett eget Vinterrum :-)

Mmmmm det är en bra start!
          Det var länge sedan jag ahde så hääääär roligt. Minns en mycket memorabel diskussionstråd på AoTs Forum för flera år sedan, då var vi ettgäng som kurade där och drömde vilt om det ultimata uterummet. Nu är vi några som snart nått dit ;-)

Hoppas Ingrid

Citera
          kerstin z5-6
          Inlägg 11-03-2003, 14:53
          Länk hit: #19

Medlem

laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif Jo Ingrid en del bara pratar å pratar dom men vi är stolliga nog att genomföra det också..
          Hälsar K

--------------------
          Kerstin

(Cicero)

Citera
          Ingrid på Västku...
          Inlägg 11-03-2003, 15:08
          Länk hit: #20

Medlem

Ja hurra vad vi är BRA!
          Hoppas Duy hinenr förbi IRL i Maj och kollar på vårt vansinnesbygge och kirskålsodlingar,

Hälsar Ingrid

Citera

8 sidor V   1 2 3 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 19-07-2025, 14:13

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon