Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

Skriv svarNytt inlägg
          > Surjordsrabatt och vanlig rabatt, i anslutning till varann
          fruberglund
          Inlägg 24-02-2005, 15:54
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 3 590
          Medlem nr: 4 227

Går det?

Har fått en drömbild i mitt huvud med en surjordsrabatt (mest för att jag redan satt en rododendron där) och en "vanlig" rabatt brevid varann.

Det finns väl växter som trivs i vilket som, t.ex. olika klematis. Då kanske man kunde sätta nån sån emellan som lite "övergångsväxt" mellan de olika jordarna.

Ska försöka göra en ritning på min idé och visa hur jag menar.

--------------------
          Hälsningar, fru Berglund

"Just remember in the winter, far beneath the bitter snows
          lies the seed that with the sun's love, in the spring becomes the rose!"

Min trädgårdshemsida (hemsidan är nere för tilllfället men kommer snart tillbaka med ny och förbättrad design!)

Citera
          mulle
          Inlägg 24-02-2005, 16:08
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 2 629
          Medlem nr: 4 069

Och jag som har lärt mig att clematis älskar kalk....????
          Mulle

Citera
          kerstin z5-6
          Inlägg 24-02-2005, 18:33
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 21 879
          Medlem nr: 559

Ett annat sätt är att avgränsa surjorden med en torvblocks barriär ..
          Just clematis kanske jag inte skulle välja .. men det finns gott om perenner som klarar vilket som
          Ex som jag har i halvsur ohmy.gif huh.gif tongue.gif (tja , du fattar) .. emot neutral jord är
          Akeljruta o andra rutor , stormhatt , Heucera,låga japanska aklejor Astilbe , Astrantia ,Mertensia , Sippor som Tovsippa , bergvallmo , sockblomma , Eremurus -jättestäpplilja , Allium , och jag är övertygad om att flera till går utmärkt -Det brukar vara de kalkskyende som vill ha lågt ph som absolut inte klarar kalkrik jord -vanliga perenner står ut med surjord i högre grad ..
          Det finns några få som vill ha o är beroende av kalk i jorden , vissa primula tex .. smile.gif

--------------------
          Kerstin

Ut sementem feceris, ita metes
          (Cicero)

Citera
          fruberglund
          Inlägg 24-02-2005, 19:53
          Länk hit: #4

Medlem

Här kommer ritningarna, ska försöka förklara vad jag menar. Det är kanske lite svårt att se men hoppas ni har ögonen på er smile.gif
          Jag är ingen hejare på att rita så om ni tycker min trädgårdsgång/pergola har en lustig form så var det inte min mening från början laugh.gif laugh.gif laugh.gif

Så här ser det ut idag. Alla växter som är med på bilden är redan planterade. Det är gräsmatta...eller mossmatta kanske jag skulle säga. Det är lite anledningen till att jag vill göra om det. Vill väl säga att det är mellan halvskugga och skugga (österläge). Det streckade i nederkanten på bilden är mitt stenparti.

Så här har jag tänkt mig det sen smile.gif En snirklig grusgång som leder in till en rund (eller det får nog bli åttakantig för enkelhetens skull när man ska bygga) pergola. Den som var med i den här tråden är fin men jag ska bygga den i trä i så fall. Inne i pergolan blir det antingen grus eller plattor med ett par stolar och ett bord så man kan sitta där inne och titta ut på allt det fina smile.gif

Allt utom gången och pergolan ska vara rabatter. Där vill jag ha buskar, rosor, rhododendron, perenner och klätterväxter. Möjligtvis en grusgång runt pergolan så man ser växterna bakom. Området är inte jättestort men möjlighet finns att flytta ut järsgården på ovansidan på bilden några meter och det ska nog göras så småningom.

Klematisen i hörnet går att flytta vid behov. I rabatten mellan klematisen och entréportalen vill jag ha massor med stockrosor på rad.

Har mina drömmar om hur det ska se ut, nu ska jag bara försöka förverkliga dem och vill gärna veta vad ni tycker.

--------------------
          Hälsningar, fru Berglund

Min trädgårdshemsida (hemsidan är nere för tilllfället men kommer snart tillbaka med ny och förbättrad design!)

Citera
          Heddas matte
          Inlägg 25-02-2005, 12:25
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 307
          Medlem nr: 3 696

Min erfarenhet är att det går utmärkt att odla surjordsväxter och andra tillsammans. Där jag bor är det övervägande sur jord och vill man ha kalkälskande växter får man helt enkelt skapa microklimat och jordbetingelser så att dom trivs, att de sedan bor vägg i vägg med surjorden brukar inte vara nåt bekymmer.

Jag tycker att din plan ser trevlig ut men om jag var du skulle jag fundera på två grusgångar från olika håll in till pergolan. Fast det beror ju på om man vill ha genomfartsled eller återvändsgränd. Om man är paranoid som jag biggrin.gif kan det vara skönt med dubbla flyktvägar för att hålla ryggen fri.

--------------------
          Mälaröarna, zon 2

Citera
          fruberglund
          Inlägg 25-02-2005, 12:48
          Länk hit: #6

Medlem

CITAT (Heddas matte @ 25-02-2005, 12:25)
          Jag tycker att din plan ser trevlig ut men om jag var du skulle jag fundera på två grusgångar från olika håll in till pergolan. Fast det beror ju på om man vill ha genomfartsled eller återvändsgränd. Om man är paranoid som jag biggrin.gif kan det vara skönt med dubbla flyktvägar för att hålla ryggen fri.

Det är nog inte möjligt att ha två grusgångar eftersom järsgården på höger sida är brevid grusvägen och berget går ända fram till järsgården. Det är i och för sig om man skulle ha en liten gång med grind ut till parkeringen (uppåt på bilden) men då måste man ju såga upp ett hål i järsgården och det kanske inte blir så stadigt då.

Fast jag gillar lite idén med en "återvändsgränd", då blir det ju verkligen som ett litet rum smile.gif

Tack för dina förslag i alla fall, det är alltid roligt att få lite olika förslag att bolla med smile.gif

--------------------
          Hälsningar, fru Berglund

Citera
          Heddas matte
          Inlägg 25-02-2005, 15:20
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 307
          Medlem nr: 3 696

Gillar du återvändsgränder så är absolut en sån du ska ha! smile.gif

Jag är lite inne på att göra en ny pergola själv, faktiskt. Fast jag skulle vilja ha en lite avlång med djungel på ena sidan och lite öppningar åt det andra hållet. Så att man sitta med en mur av växter i ryggen och titta ut över resten av trädgården genom små hål. Lite känsla av skogsbrynet på en regnskog, liksom.

--------------------
          Mälaröarna, zon 2

Citera
          kerstin z5-6
          Inlägg 26-02-2005, 14:34
          Länk hit: #8

Medlem
          Antal inlägg: 21 879
          Medlem nr: 559

Om sittplatsen också är en återvändsgränd -Tänk på att göra den tillräckligt stor -Annars ser det jätte fint ut på din ritning tycker jag laugh.gif

--------------------
          Kerstin

Ut sementem feceris, ita metes
          (Cicero)

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 11-08-2025, 02:05

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon