Här kommer ritningarna, ska försöka förklara vad jag menar. Det är kanske lite svårt att se men hoppas ni har ögonen på er
Jag är ingen hejare på att rita så om ni tycker min trädgårdsgång/pergola har en lustig form så var det inte min mening från början

Så här ser det ut idag. Alla växter som är med på bilden är redan planterade. Det är gräsmatta...eller mossmatta kanske jag skulle säga. Det är lite anledningen till att jag vill göra om det. Vill väl säga att det är mellan halvskugga och skugga (österläge). Det streckade i nederkanten på bilden är mitt stenparti.

Så här har jag tänkt mig det sen

En snirklig grusgång som leder in till en rund (eller det får nog bli åttakantig för enkelhetens skull när man ska bygga) pergola. Den som var med i den här
tråden är fin men jag ska bygga den i trä i så fall. Inne i pergolan blir det antingen grus eller plattor med ett par stolar och ett bord så man kan sitta där inne och titta ut på allt det fina

Allt utom gången och pergolan ska vara rabatter. Där vill jag ha buskar, rosor, rhododendron, perenner och klätterväxter. Möjligtvis en grusgång runt pergolan så man ser växterna bakom. Området är inte jättestort men möjlighet finns att flytta ut järsgården på ovansidan på bilden några meter och det ska nog göras så småningom.
Klematisen i hörnet går att flytta vid behov. I rabatten mellan klematisen och entréportalen vill jag ha massor med stockrosor på rad.
Har mina drömmar om hur det ska se ut, nu ska jag bara försöka förverkliga dem och vill gärna veta vad ni tycker.