Less på vintern. Jag fryser.
Nä, inte just nu, men det är ju så j-kla kallt överallt! *Vill röra mig fritt*
Visserligen skönt att ligga i ett hett badkar nån timme, och bara njuta. Men jag vill inte tillbringa hela dagarna i ett badkar

*grinig*.
Tur jag har kamera. Som ger mig "andra ögon".
Morgonen var mycket vacker! (Nu har det mulnat på och blivit grått)
Klumsat fram i snöskare. Skönt att "jobba" lite.
Kikar på alla spåren. Får lite grepp om mina mer osynliga grannar, de som smyger runt nattetid, eller i gryningen.
Först är det katterna.
Att mina egna två katter har vandrat vidare, gör ingen skillnad i kattspår. Små osyliga katter tassar runt varv på varv, kikar in i alla prång och gömslen, kissar ner havresäcken i magasinet (bläh!). (Finns kattöppning längts ner på dörren, ibland sätter jag nåt för på insidan, hade glömt det nu)
Särskilt välbesökt är mina fågelmatarplatser... tror traktens katter betraktar dem som "gående bord".
Gillar inte att man håller katt som "vilda djur", fast de inte hör hemma i den vilda faunan.
Spår av ekorre runt den gamla kastanjen! Roligt! det var länge sedan.
När jag var barn vimlade det av ekorrar här. Nu finns ett fåtal, mycket skygga, kvar nere i skogen.
Ekorrar är såna djur som katterna lätt får övertaget över. Inte de vuxna djuren, men ungarna stryker med.
Rådjuren har ju sina ståk, dem ser jag ju också.
Men tidiga morgnar innan ljuset kommt på, tassar även de runt huset och kikar i vinklar och vrår: "Finns här något ätbart? Kan det vara någon läcker knopp på gång? Har `hon-som-bor-här" ställt ut någontiing fint som prydnad?"
Älgarna har vandrat vidare för tillfället.
Förra vintern var det mer älgspår än hästspår i hagen. Och då gick hästarna där dagligen

. (Är en riktigt stor hage, och bara två hästar, men ändå)
Inatt (eller tidig gryning snarare) har också räven tassat runt gården.
Han brukar titta efter om jag lagt ut något åt honom under fågelbordet.
Jag gör så ibland. Matrester, gärna med korv, kött eller ben.
Kommer inte räven, får skatorna en festmåltid på morgonen.
Råttor har jag inga.
Skator finns det gott om.
Här har räven gått.Det är skillnad på räv- och hundspår. Inte så stor skillnad, men trampdynorna har lite olika placering, om man tittar noga.
Utan snövinter, skulle jag inte få veta så mycket om det vilda djurlivet på gården.
Det är vackert också. Kameran får hänga med på en rundtur bland trädgårdens vinterståndare.
Rölleka, johannesört, skräppa, palsternacka, gråbo, nattljus, med många flera, sticker upp sina fröställningar ur snön.
De flesta frön har gått förlorade, (antingen som fågelmat, eller så har de påbörjat sin uppgift som förnyare av beståndet) men ett och annat hänger kvar fortfarande.

(palsternacka)
Rimfrosten glittrar vackert, som "extra-frön".
Här är några till bilder på mina vinterståndare, de som håller stånd mot vintern, och glädjer mig samtidigt, när vintern känns lång och ruggig.
Och så har jag ju nåt att skriva om...