Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Sjukdomar på rosor, är de så farliga?
          Sommartorparn
          Inlägg 28-02-2005, 11:38
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 2 045
          Medlem nr: 3 927

I min okunnighet har jag trott att fläckar på bladen och gulnande blad efter blomning hör till rosors natur, och då framför allt dom 'gammaldags' rosornas natur. Har inte brytt mig och även friskt delat med mig av rotskotten. Nu har jag förstått att mina rosor är sjuka och att jag borde tillämpa allehanda kurer för att få dom friska. Klippa och bränna angripna delar står det i anvisningarna. Klippning jäms med marken, med andra ord.

Men då tänker jag en hädisk tanke: är det så farligt egentligen med de där sjukdomarna? Är det verkligen värt mödan med alla dessa kurer? Och vad händer om man struntar i dom? Rosorna mår ju bra för övrigt. Blommar och växer som dom ska. Tydligen har dom lärt sig leva med sina sjukdomar.

Frågan har kommit upp eftersom jag planerar inköp av nya rosor? Kan jag sätta dom nya jämte dom befintliga? Måste jag först oskadliggöra de befintliga rosorna, och sedan leva med ett kalhygge i många år? Måste jag inrätta min trädgård som ett sjukhus med infektionsavdelning och slussar?

Hur gör ni andra? Springer ni verkligen hela sommaren och sprutar och samlar nedfallna blad? Skulle ni ta bort stora och frodiga rosenbuskar bara för att dom blir gulprickiga efter blomning?

--------------------
          Hellre planering än plantering

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 11-08-2025, 12:59

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon