Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

2 sidor V  < 1 2  
          Skriv svarNytt inlägg
          > GRÄSKLIPPARE..., ...vilken ska jag köpa
          tommyb
          Inlägg 04-05-2005, 21:38
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 6
          Medlem nr: 5 312

Jag hade nog satsat på en motorgräsklippare med så tyst motor som möjligt. Då är det en Hondamotor som gäller.
          Dessutom värdesätter jag ett "vibrationsfritt" handtag, dvs en avvibrerad motorupphängning. Speciellt om du ska klippa >6.000 kvadrat, kommer du att uppsaktta detta.

Titta på Stigas modeller. Tyvärr har den som är tystast och vibrerar minst - ingen uppsamlare. men man kan ju aldrig få allting...

Citera
          mulle
          Inlägg 17-05-2005, 14:03
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 2 629
          Medlem nr: 4 069

Det blev den nyaste modellen av Honda. Behagligt tyst om man kör på sköldpaddsfarten. Klippo låg länge bra till men eftersom de har övergått till Hondamotorer tänkte jag att jag kunde ta en Honda direkt.
          I helgen provkörde jag - en syn för gudar den första halvtimmen innan jag lärde mig manövrera.... Tur att min man inte var hemma - han hade skrattat ihjäl sig!
          Jag tror att jag är nöjd då jag lär mig ratta spakarna rätt i trånga skrymslen! tongue.gif tongue.gif tongue.gif
          Mulle

Citera
          SannaLasso
          Inlägg 28-05-2005, 09:26
          Länk hit: #23

Medlem
          Antal inlägg: 311
          Medlem nr: 5 324

Hur går det med Hondan, mulle?

Jag är också i gräsklippartankar. Partnern jag har är en plåga att använda. Den är inte självgående och gräset fastnar i utblåsröret hela tiden så jag måste backa eller lyfta upp framdelen för att det skall lossna. Får jag inte ut det fort nog stannar motorn och den är inte lätt att starta igen. Jag är helt slut efter en körning. Dessutom måste jag byta snöre igen för det slits oerhört fort.

Nu vill jag ha en självgående klippare, lättstartad (utan dragigångsnöre för det kommer jag inte orka dra i länge till) , med mulcher och ev med uppsamlare. Gräsmattan är på ca 1500kvm och plan med ganska lättklippt gräs och många små låga blommor i. Har tittat på Klippo men den jag helst vill ha (Cobra) är dyrast - ca 8000 med elstart. Kanske den kostnaden ändå uppvägs av bekvämlighet och mindre ryggont?

Citera
          mulle
          Inlägg 30-05-2005, 12:30
          Länk hit: #24

Medlem

Hur det går med Hondan....????
          wacko.gif wacko.gif wacko.gif rolleyes.gif rolleyes.gif rolleyes.gif
          Jo, tack, efter tre gångers användning fick jag åtminstone för en liten stund känslan av att det är jag som kör den och inte den som kör mig!

Den är stark och robust, du känner av hästkrafterna hela tiden.

Fördelar:
          - Mycket lättstartad (Inga Perkele-svordomar här längre... Trots snöre)
          - Lätt att hantera gräsuppsamlaren, att lyfta den av och på. (Uppsamlaren är visserligen för tung för mig att bära långt då den är helt full men då tömmer jag den bara på plats och hämtar klippet separat. Eller aktiverar maken...)
          - Lätt att ändra farten
          - Skönt lågmäld då man kör på sköldpaddshastighet
          - Underbar på större gräsytor, du kan lugnt traska efter i din egen takt
          - Bra ergonomi
          - Klipper, jämfört med min f.d. Klippo, väldigt jämnt och vackert. Ytan blir riktigt fin efteråt.
          - Du ändrar enkelt till mulcherfunktion om du inte behöver eller vill samla upp klippet

Nackdelar
          - Maskinen är stor och tung och det betyder att man blir lite svettig då den ska putsas undertill och också att det är tungt att ändra klipphöjden.
          - Knöligt att klippa kring buskage med utstickande grenar eftersom det finns så många vajrar på maskinen som grenarna kan fastna i
          - Knöligt att klippa små ytor innan man lär sig det rätta växlings- och gasreglagegreppet och också då är det fortfarande lite bökigt.

Omdöme i stort:
          - Det känns att jag har en klipparnas Rolls Royce som har megastyrka och som är gediget gjord och säkert kommer att hålla länge.
          - Jag är inte mindre trött efter vandringen genom min stora trädgård än då jag kämpade på med gamla vibrerande Klippo men nu slipper jag kratta och dessutom är resultatet snyggare.
          - Min dröm vore att använda den här klipparen på de större ytorna och att ha en liten laddningsbar elklippare för områdena kring buskarna.
          - I det stora hela är jag nöjd

Hoppas att du har någon hjälp av detta, SannaLasso!

Mulle
          smile.gif

Citera
          Yin o Yang
          Inlägg 30-05-2005, 12:43
          Länk hit: #25

Medlem
          Antal inlägg: 1 113
          Medlem nr: 4 545

CITAT (mulle @ 30-05-2005, 13:30)
          - Min dröm vore att använda den här klipparen på de större ytorna och att ha en liten laddningsbar elklippare för områdena kring buskarna.

Varför inte använda trimmer där det är svårt att komma åt med klipparen wink.gif . Det gör min gubbe och det fungerar jättebra smile.gif

--------------------
          Marianne, zon 3

När man står med båda fötterna på jorden har man oftast bilen på verkstaden

Citera
          mulle
          Inlägg 30-05-2005, 12:52
          Länk hit: #26

Medlem

Jag har en trimmer men jag skulle gärna ha något lite bredare som kan skuffas på hjul.
          Men efter Hondan blir det inga nya inköp från årets maskinkonto...
          smile.gif
          Mulle

Citera
          SannaLasso
          Inlägg 01-06-2005, 21:51
          Länk hit: #27

Medlem
          Antal inlägg: 311
          Medlem nr: 5 324

Hej igen. Nu har jag köpt en Klippo Cobra. Honda fanns inte att få tag i för tillfället och jag har bråttom bråttom eftersom gräset snart växer över mitt huvud. Nu kan jag mulcha eller spara klippet och dessutom la jag till en tusing så jag kan elstarta. En axelstel kärring mindre på akuten framöver kanske...?

Citera
          mulle
          Inlägg 02-06-2005, 06:47
          Länk hit: #28

Medlem

Grattis till ny maskin och trevliga(re) klippstunder!
          Mulle

Citera

2 sidor V  < 1 2
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 05-03-2026, 15:59

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon