Medlem
Antal inlägg: 628
Medlem nr: 77
Vi har en kruka med en stor lök. Den står under sommaren på torpets glasveranda. Vi har just rensat ut våra fröpåsar. inte trodde vi att det fanns fler som gillar växter med små gröna blommor. Det ligger några frö ovanpå såkrukan som inte har grott ännu. Ina, skicka din adress så kommer några fröer. Bernt
Medlem
Antal inlägg: 359
Medlem nr: 242
Denna växt, Bowiea, som är ovanlig här i Sverige är desto vanligare i Danmark där den finns överallt. Där har jag lärt mig följande: Om man skall sätta lökskal måste man se till att de planteras exakt lika som de växte på moderplantan och att man inte får frö att gro om de inte är pollinerade från två olika plantor. Vore intressant att höra om någon lyckats med frö från bara en planta. tulle
Medlem
Antal inlägg: 172
Medlem nr: 886
min bowiea (tänker på David Bowie, vet inte varför...) är bara en liten bebis med två strån som sticker upp ur den lilla minilöken på 2 cm rakt över (eller hur man säger?) Hur ska jag göra fortsättningsvis för at den ska "ta sig" och trivas? Någon speciell jord eller andra förhållanden som man bör tänka på?