|
|
  |
Har du katt..?, Har din katt något speciellt?? |
|
|
|
10-03-2005, 17:53
|
Medlem
Antal inlägg: 381
Medlem nr: 4 843

|
CITAT (Sulawesii @ 10-03-2005, 11:52) CITAT (Sollan @ 09-03-2005, 19:25) Mina två sjuttonåriga fetknoppar hårar och har fotsvett. Fotsvett på katter????  Har jag aldrig hört tidigare. *fnissar* Kan ju beror på att katter svettas genom trampdynorna?! Kan ju inte svettas nån annan stans... Molly gör små blöta fotspår, särskilt om vi är hos veterinären.. då är hon nervös
--------------------
www.guppys.se Svenska GuppySällskapet Forum-Nybörjarinfo-Genetik
|
|
|
|
|
10-03-2005, 19:04
|
Medlem
Antal inlägg: 1 439
Medlem nr: 19

|
Vilka katter ni har! Fotsvett den ena och svans som en tvättbjörn den andra! Mina katter har väl inte så synligt speciella egenheter men Morris, som är en Main Coon, är lite klurig av sej. Han vet att om han sitter utanför badrumsdörren och har ett speciellt läte för sej så kommer vi och sätter på kallvattnet i handfatet så han kan dricka och han talar också om att han är klar så vi kan stänga kranen. Men - ibland får han för sej att han vill ha 'kattkyssar' hans älsklingsgodis, och då sätter han sej vid badrumsdörren och 'låter' och då kommer vi. Snabbt som ögat kilar han upp och sätter sej på skrivbordet i hallen! Hans vanliga godisplats!!!!! Man smälter naturligtvis och ger honom godiset! Spotty, min kelkatt tillika hittekatt och gatukorsning, har lite andra egenheter. Vandrar och väntar på att jag skall gå och lägga mej på kvällarna och då skall jag lägga min morgonrock vid fotänden av sängen och då ligger han och snuttar på den och 'trampar'. Ja man har aldrig tråkigt när man har katter! Skulle inte kunna tänka mej vara utan dom. I kväll talade jag och min sambo om hund också. Sambon går i pension i februari nästa år och vill gärna ha en hund men då får han gå ut med den själv, där går gränsen - jag går inte ut med en hund om det regnar småspik eller pulsar i en halvmeter snö! Då är det skönt med katter! /Gunvor
--------------------

|
|
|
|
|
10-03-2005, 19:23
|

Medlem
Antal inlägg: 768
Medlem nr: 4 958

|
Mollys matte skriver så här: "Jag har en liten kanskatt som heter Molly, och är ungefär 1.5 år..." Själv har jag varit aktiv inom kattsport i 20 år, men har aldrig hört talas om kanskatt. Slant du på tangentbordet, eller finns det verkligen något som heter så?
--------------------
Gertie i Ystad
|
|
|
|
|
10-03-2005, 20:27
|
Medlem
Antal inlägg: 291
Medlem nr: 5 121

|
Jag tycker att det är så kul att så många här har katt, eller hund eller något annat djur. Jag växte upp i ett djurlöst hem. *lite ledsen* Jag var ute och gick promenad med mina tre katter idag. Vi är nyinflyttade i området så folk har inte riktigt vant sig än vid att våra katter följer varje steg vi tar och kommer utan invändningar på tillrop. Det är lite kul att kunna stoltsera och visa att vi tar hand om våra djur och att de verkligen tycker om oss eftersom de gärna följer med. Det finns inget jag hatar mer än vanvådande djurägare. Jag är avundsjuk på alla människor som hittar övergivna katter och tar hand om dem, jag vill också kunna göra det, men jag har aldrig hittat någon vanvårdad katt eller någon ensam stackare som jag kan ge mat... Vill så gärna hjälpa... *ler* Visst man kan skänka pengar till djurens vänner och så, men jag vill tämja ett vilt djur till att börja lita på mig...
--------------------
Marleen: -----> Black_lady17@hotmail.com 
|
|
|
|
|
10-03-2005, 20:31
|
Medlem
Antal inlägg: 381
Medlem nr: 4 843

|
CITAT (Gertie @ 10-03-2005, 19:23) Mollys matte skriver så här: "Jag har en liten kanskatt som heter Molly, och är ungefär 1.5 år..." Själv har jag varit aktiv inom kattsport i 20 år, men har aldrig hört talas om kanskatt. Slant du på tangentbordet, eller finns det verkligen något som heter så? *fnissar massor* jag har bråttom när jag skiver... knaskatt, skulle det vara, alltså att hon är lite knasig...
--------------------
www.guppys.se Svenska GuppySällskapet Forum-Nybörjarinfo-Genetik
|
|
|
|
|
10-03-2005, 20:35
|

Medlem
Antal inlägg: 11 272
Medlem nr: 2 892

|
AvalonC, kontakta ett katthem du har i närheten de har säkert förvildade och rädda katter som behöver ett bra och kärleksfullt hem. Jag tog hand om en katt för ungefär ett halvår sedan som bara bet och rev när man närmade sig, nu sitter hon i knä korta stunder! Jag har en valp på cirka 4 månader nu och idag när vi var ute på en lite längre promenad så hade vi en av mina ungkatter med oss hela vägen. Folk fick sig ett gott skratt, för Tessa, valpen har lite svårt att behärska jaktlusten emellanåt! Men katten, Saga, kommer snällt när man ropar trots den lite otäcka valpen. Mvh Fenja
--------------------
"För länge sen dyrkade Egyptierna katten som en gud. Det har katten aldrig glömt."
|
|
|
|
|
10-03-2005, 23:47
|

Medlem
Antal inlägg: 849
Medlem nr: 1 090

|
Jag har två katter; den ena en bruntigrerad/vit huskattmadam (Mintha) som närmar sig två år och den andre en 9 mån svartbrun spotted bengalkille (Helios). Numera har Mintha inte så många egenheter för sig som när hon var liten...men hon står alltid vid dörren när någon kommer, går endast ut på kvällstid (i sele) när alla ungar ligger och sover och så tigger hon mat konstant!  Även när hon nyss har ätit.  Samtidigt är hon min gosflicka, expert på att bara rååååka hamna med magen upp när man går förbi. Å givetvis får hon lite gos då, en kan inte låta bli! Helios är däremot en ung herre med gott om egenheter! Snacksalig som sjutton, vilket inte är ovanligt för en bengal. Det jag tycker är skojigast med honom, är att han säger till högt och ljudligt när han ska gå på toa! Å så lite extra samtidigt som han gräver för att hitta det rätta stället att göra ifrån sig på...  Jo jo, matte kan INTE missa när det är läge att rengöra lådan. För övrigt har han lärt sig kommandot "stå" rätt bra, så nu kan jag börja träna in vettiga saker som jag har nytta av. Ska ju börja träna så smått på kattagility.
--------------------
Hortikulturella hälsningar, Elisabeth
|
|
|
|
|
10-03-2005, 23:55
|

Medlem
Antal inlägg: 9 608
Medlem nr: 2 237

|
Av de nio vi har; så utmärker sej tre en del: Speedy apporterar papperstussar, fjädrar, leksaksmöss.
Zillas vänslas med Tessi, hunden. Och--Tessi försvarar Zillas om han grälar med nå´n av de andra!
Saffran är med överallt o kollar allt jag gör! T o m när jag är på VC!!!! Vilket inte är så trevligt..............
|
|
|
|
|
10-03-2005, 23:58
|
Medlem
Antal inlägg: 291
Medlem nr: 5 121

|
CITAT (Fenja @ 10-03-2005, 20:35) AvalonC, kontakta ett katthem du har i närheten de har säkert förvildade och rädda katter som behöver ett bra och kärleksfullt hem. Jag tog hand om en katt för ungefär ett halvår sedan som bara bet och rev när man närmade sig, nu sitter hon i knä korta stunder! Jag har en valp på cirka 4 månader nu och idag när vi var ute på en lite längre promenad så hade vi en av mina ungkatter med oss hela vägen. Folk fick sig ett gott skratt, för Tessa, valpen har lite svårt att behärska jaktlusten emellanåt! Men katten, Saga, kommer snällt när man ropar trots den lite otäcka valpen. Mvh Fenja Både Carisma och Julia är ifrån Djurens vänner som hjälper djur i nöd. Jag kan tyvärr inte skaffa fler katter eftersom mina katter är oerhörda egoister när det gäller min uppmärksamhet Men jag köpte huset just för att ta hand om katter, men kände sedan att jag antingen fick välja att ha kvar mina katter jag har idag eller att de försvinner när jag tar hit andra katter, och då valde jag mina tre kultingar... *ler* Nutten: Helios är helt underbar, hade jag inte haft min pojkvän så tror jag att jag hade blivit kär i honom, sicka färger!!!! *ler*
--------------------
Marleen: -----> Black_lady17@hotmail.com 
|
|
|
|
|
11-03-2005, 08:22
|

Medlem
Antal inlägg: 182
Medlem nr: 3 516

|
CITAT (AvalonC @ 10-03-2005, 20:27) Jag tycker att det är så kul att så många här har katt, eller hund eller något annat djur. Jag växte upp i ett djurlöst hem. *lite ledsen*
Jag var ute och gick promenad med mina tre katter idag. Vi är nyinflyttade i området så folk har inte riktigt vant sig än vid att våra katter följer varje steg vi tar och kommer utan invändningar på tillrop.
Det är lite kul att kunna stoltsera och visa att vi tar hand om våra djur och att de verkligen tycker om oss eftersom de gärna följer med.
Det finns inget jag hatar mer än vanvådande djurägare. :angry: :angry:
Jag är avundsjuk på alla människor som hittar övergivna katter och tar hand om dem, jag vill också kunna göra det, men jag har aldrig hittat någon vanvårdad katt eller någon ensam stackare som jag kan ge mat... Vill så gärna hjälpa... *ler* Visst man kan skänka pengar till djurens vänner och så, men jag vill tämja ett vilt djur till att börja lita på mig... :) Så härligt att katterna följer er. Jag förstår att folk tittar. Det måste vara skönt att kunna gå ut med dem utan koppel. När jag läste ditt inlägg tänkte jag att du skulle kunna ta kontakt med ett katthem eller en förening som hjälper hemlösa katter. Det finns många skygga katter som behöver någon som har kunskap och tålamod att lära dem att lita på människor och bli glada och trygga. Googla eller kolla på Svenska katters sida, där finns länkar.
|
|
|
|
|
11-03-2005, 08:24
|

Medlem
Antal inlägg: 182
Medlem nr: 3 516

|
Avalon: Ursäkta, såg att du redan fått svar.
|
|
|
|
|
11-03-2005, 09:16
|
Medlem
Antal inlägg: 6 646
Medlem nr: 3 128

|
CITAT (AvalonC @ 10-03-2005, 20:27) Det finns inget jag hatar mer än vanvådande djurägare.  Hur är det med vanvårdade djurägare? krister
--------------------
kristerh zon 2-3
|
|
|
|
|
11-03-2005, 11:25
|

Medlem
Antal inlägg: 3 022
Medlem nr: 2 566

|
CITAT (AvalonC @ 10-03-2005, 20:27) Jag är avundsjuk på alla människor som hittar övergivna katter och tar hand om dem, jag vill också kunna göra det, men jag har aldrig hittat någon vanvårdad katt eller någon ensam stackare som jag kan ge mat... Hm..... Jag tog hand om en liten dam, uppskattningsvis ett halvår gammal, som min svägerska hittat. Hon var bara skinn och ben. Uttorkad. Fick dela av lägenheten när jag inte var hemma, för hon var livrädd för mina andra katter. Vet inte hur det gick till, men rätt vad det var vände det och tog hon varje chans att ge sig på mina andra katter. Sen började hon bita mig och min son (mest honom). Djupa, blödande sår. Hon blev mer och mer aggressiv. Och däremellan var hon bara helt underbar...... Efter fem år gav jag upp. Nu lever hon i katthimlen.  Den värsta handling jag någonsin gjort..... suck... Det är inte alltid så lätt. Stackarna kan ha en hel del med sig i bagaget.
--------------------
”Gå inte på Den Smala Vägen den är alldeles för bred. Balansera isället på de öppnaste fälten..” - Sun Axelsson 
|
|
|
|
|
11-03-2005, 12:07
|

Medlem

|
Sulawesii, det var nog det bästa för katten. Hon mådde nog inte så bra.
--------------------
Gertie i Ystad
|
|
|
|
|
11-03-2005, 12:09
|

Medlem

|
CITAT (mollys_matte @ 10-03-2005, 20:31) CITAT (Gertie @ 10-03-2005, 19:23) Mollys matte skriver så här: "Jag har en liten kanskatt som heter Molly, och är ungefär 1.5 år..." Själv har jag varit aktiv inom kattsport i 20 år, men har aldrig hört talas om kanskatt. Slant du på tangentbordet, eller finns det verkligen något som heter så? *fnissar massor* jag har bråttom när jag skiver... knaskatt, skulle det vara, alltså att hon är lite knasig...  Knaskatt! Det var annat än "kanskatt". Då fattar t.o.m. jag. *fniss här också*
--------------------
Gertie i Ystad
|
|
|
|
|
11-03-2005, 12:56
|

Medlem
Antal inlägg: 1 990
Medlem nr: 24

|
CITAT (Magnolia @ 09-03-2005, 16:03) Ett enkelt personlighetstest visar att vår katt nog har lite hundgener:
Hon möter oss vid dörren när vi kommer hem. Hon följer efter oss på promenad. Hon skäller på hantverkare. Hon nosar alltid på alla besökare (utom barn).
Dessutom har hon lite människogener:
Hon sover som bäst i en nybäddad dubbelsäng... Ja, det finns katter som man kan undra på.... folk undrar varför ALLA våra katter alltid har följt med på promenad, de frågar hur vi gör. Men vi gör faktiskt inget särskilt, de vill själva! De sitter o väntar vid dörren vid rätt tidpunkt (de kan tydligen klockan också!!  ) och ve oss om vi inte har tid just då. Då blir det ett herrens liv, båda går runt och mjauar och gör gällande att det faktisk är dags att promenera! Grannens katt som kommer o går hos oss som han vill, brukar också hänga med på promenader. Den ena av våra katter känner igen ljudet på våran bil som närmar sig. Så hon är ute och möter oss vid parkeringen nästan varje gång, eller om hon inte hann så långt, är hon vid dörren o möter oss. Och människogener har de allihopa. Sängen är absolut bästa sovplatsen, särskilt när det är rena lakan i den.
--------------------
Sylvia, zon 1
Green fingers are the extensions of a verdant heart. (Russell Page) I think that I shall never see A poem lovely as a tree. (Joyce Kilmer) There are always flowers for those who want to see them! (Henri Matisse)
|
|
|
|
|
11-03-2005, 13:06
|

Medlem
Antal inlägg: 3 022
Medlem nr: 2 566

|
CITAT (Gertie @ 11-03-2005, 12:07) Sulawesii, det var nog det bästa för katten. Hon mådde nog inte så bra. Suck.... ja... Tack för trösten  .
--------------------
”Gå inte på Den Smala Vägen den är alldeles för bred. Balansera isället på de öppnaste fälten..” - Sun Axelsson 
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|