Full version: Har du katt..?
AvalonC
Detta är Pi, när han var liten och man fortfarande tyckte att han var en snäll och go katt...

Han följer efter på promenader som en hund, kan ibland bli upp mot en mil, han kommer alltid på tillrop och kan komandot "sitt" när han ska äta. Jag försökte med "vacker tass" men läste att katter inte tycker om det, så jag slutade med det. Han duschar, inte frivilligt, och efteråt är vi världens elakaste människor, men han står i alla fall kvar i badkaret.

Idag så har han två katthonor som sina vänner, den ena går bra, Carisma, hon gör inte mycket väsen av sig och är rädd för allt ljud eftersom hon tidigare innan vi fick henne blivit illa behandlad. Men hon har blommat upp och är jättemysig nu. Carisma går INTE att duscha, hon är livrädd för vatten och litar inte på människor. Tjejer går bra, men inte män. Min pojkvän behöver bara nysa för att hon ska hoppa en meter upp i luften utav rädsla.

Den andra katthonan, Julia, är ett riktigt energipaket. Ingen utav de äldre katterna gillar henne eftersom hon busar, och busar och busar... Det finns inget stopp i henne.
Tyvärr så har läkarna upptäckt ett hjärtfel på henne, så hon har fått medecin nu, så att blodet ska kunna forsa lättare inne i henne så att hon FÅR ÄNNU MER ENERGI....

Pi och Carisma är måttligt roade... *ler*

Det låter som en tornado på övervånigen när hon är ensam och leker... Så hon har absolut igen aning om att hon har hjärtfel, och det är jätteskönt att som matte veta om.
Julia spinner bara man nämner hennes namn, är väldigt sällskaplig, men höjdrädd... *ler*
Zitrus
Hej hej!

Visst har jag en liten katt! Men inte vet jag om det är något speciellt med honom... Förutom att han är bäst, goast och så underbar en katt kan vara! Ganska stor och tjock, har han blivit, min lille Soleroo-gubbe! Men det får man inte säga till honom!
Det finns tre katter till i huset, dom är trevliga små kissar de med! Fast med fyra så olika personligheter blir det ganska så ofta lite smågnabb!
renate
Jag har två katter plus en på besök.Murvel och Fritz följer med på promenad ibland.Skånekatten Kix håller sig mera hemma.Jag har ett album om mina djur:Mina Husdjur.
Promenad i naturen
Airamya
Mmm, jag har katt... och jag vågar nog påstå att hon har något speciellt... laugh.gif ... hon har en randig svans wink.gif Inte så speciellt på de flesta katter kanske, men på henne är den lite malplacerad... tongue.gif

Sulawesii
Jag har två pensionärer. Huskatten är en riktig fetknopp och Persern är antagligen dement.
mimmi på ekerö
Jag har oxå kissar närmare bestämt fyra stycken.

Alla tycker jag har stor personlighet, bl.a en som är hälften norsk skogskatt och hälften perser, hon Lilly har precis genomgått en sterilisering och är förnärvarande sjukskriven, annars är hon ett riktigt charmtroll .
Hennes bästa vän är en chow-chow som heter Navi dom kan ligga och gosa med varann och Lilly brukar stå och trampa i den tjocka pälsen och riktigt mysa.

Dom andra är en röd korthårig Fiona och ett syskonpar som är grå spräckliga med beiga fält en hona och en kastrerad hane som har fullt sjå att hålla reda på sitt harem.
mollys_matte
Jag har en liten kanskatt som heter Molly, och är ungefär 1.5 år...
Måste skaffa henne en kompis, då hon börjar bli väldigt rastlös trots massa leksaker... Som du är nu är jag hennes kattvän= Hon hoppar på mig och attackerar titt som oftast, dock bara på bus, men hon biter ju hårt, eftersom jag inte kan bita tillbaka! Så kommer få en liten kattunge i april/maj tror jag!
Annars är hon världens keligaste, och så äter hon ärtor och bananer!?! wub.gif
Jag var ingen kattmänniska förut, tyckte katter var läskiga, men efter jag skaffat Molly är jag helt såld!
inglan
Har också en katt, Tarzan 10 månader. Gosig och busig och med den egenheten att han bara vill dricka riktigt färskt vatten. Går man in på toa följer han ofta efter och hoppar upp på badkarskanten och väntar att man ska sätta på vattnet, handfatet är inte lika poppis!
Stänger man inte dörrn när man duschar så sätter han sig på badkarskanten och väntar att få strålen nära sig så att han kan dricka! LITE vatten på sig är OK, men att duscha själv avskyr han.
Katter är för härliga och alla har väl sina egenheter och personligheter!
Har haft hund och skulle gärna ha en igen, men katters självständighet gillar jag! Lättskötta är de oxå, iaf när de kan vara ute så mycket de (och jag) vill! wink.gif
Få saker är väl så rogivande som att ha en spinnande katt iknät! biggrin.gif
Magnolia
Ett enkelt personlighetstest visar att vår katt nog har lite hundgener:

Hon möter oss vid dörren när vi kommer hem.
Hon följer efter oss på promenad.
Hon skäller på hantverkare.
Hon nosar alltid på alla besökare (utom barn).

Dessutom har hon lite människogener:

Hon sover som bäst i en nybäddad dubbelsäng...
Sulawesii
Min första katt var en Tarzan!

Jag hade en katt för några år sedan som blev överkörd. Det var ett orginal! Bland annat åt hon badskum (när sonen badade satt hon på badkarskanten och käkade) och var otroligt barnkär! Alla slags barn, djur som människor.
När hon blev överkörd satt hon tydligen på vägen och tittade på när några barn lekte, har jag fått höra. sad.gif
Usch, det gjorde så ont....
Fenja
Jag har fem vuxna katter, två som blir ett år i sommar och en kull om fyra på sex veckor. Det finns gott om bilder på dem i mina album. wub.gif wub.gif wub.gif
Mvh
Fenja
Sollan
Mina två sjuttonåriga fetknoppar hårar och har fotsvett. Tåssan har krokiga morrhår eftersom hon inte viker undan dem då hon slänger sig ner och sover. Hårige Herman sitter bakom soffan och vrålar (helt utan orsak).
Båda pratar (högt och ljudligt). Brer ut sig på tvären i vår säng så husse och matte får sova på ytterkanterna.
Bland annat... wub.gif
Annlo
Vi har i höstas blivit med kisse, närmare bestämt en ragdolltös som heter Yoshima wub.gif
Ljuvligt söt och härlig till sättet...

Annlouice
AvalonC
CITAT (Airamya @ 09-03-2005, 12:03)
Mmm, jag har katt... och jag vågar nog påstå att hon har något speciellt... laugh.gif ... hon har en randig svans wink.gif Inte så speciellt på de flesta katter kanske, men på henne är den lite malplacerad... tongue.gif

jag tyckte att hon var jättesöt... ser ut som en liten bäver....

*ler*
Sulawesii
CITAT (Sollan @ 09-03-2005, 19:25)
Mina två sjuttonåriga fetknoppar hårar och har fotsvett.

Fotsvett på katter???? tongue.gif biggrin.gif Har jag aldrig hört tidigare.
Airamya
CITAT (AvalonC @ 10-03-2005, 04:48)
jag tyckte att hon var jättesöt... ser ut som en liten bäver....

*ler*

Bäver?! laugh.gif laugh.gif Den var ny! Men många epitet har hon fått... Någon undrade om det var en huggorm som bitit sig fast där bak och veterinären tyckte att hon såg ut som en tvättbjörn.
När min son såg henne första gången tittade han länge förundrat, sedan frågade han "Springer det omkring en randig katt med vit svans nånstans?" wub.gif
Sulawesii
tongue.gif
kristerh
Min pratar hela tiden, frågar jag nåt får jag ett svar wub.gif vet inte vad hon säger, men det är säkert nåt kärleksfullt (i själva verket ber hon nog mig att knipa..) biggrin.gif hon älskar melon, majs, tomater.
krister
Kathy
CITAT (Airamya @ 09-03-2005, 12:03)

Hon är ju jättefin!! wub.gif
Kathy
Mina två sjuttonåriga fetknoppar hårar och har fotsvett. Tåssan har krokiga morrhår eftersom hon inte viker undan dem då hon slänger sig ner och sover. Hårige Herman sitter bakom soffan och vrålar (helt utan orsak).
Båda pratar (högt och ljudligt). Brer ut sig på tvären i vår säng så husse och matte får sova på ytterkanterna.
Bland annat... wub.gif

Oj, vad jag skrattade då du berättade om din Hårige Hermans bravader med kattmyntan!
Jag kunde riktigt se framför mig hur man stod där med nosen nedkörd i blomkrukan och vråla vildsint. laugh.gif
mollys_matte
CITAT (Sulawesii @ 10-03-2005, 11:52)
Mina två sjuttonåriga fetknoppar hårar och har fotsvett.

Fotsvett på katter???? tongue.gif biggrin.gif Har jag aldrig hört tidigare.

*fnissar* Kan ju beror på att katter svettas genom trampdynorna?! Kan ju inte svettas nån annan stans...
Molly gör små blöta fotspår, särskilt om vi är hos veterinären.. då är hon nervös wub.gif
Sulawesii
Hm.... det vet nog inte mina katter om smile.gif .
Gunvor Nilsson
Vilka katter ni har! Fotsvett den ena och svans som en tvättbjörn den andra! laugh.gif

Mina katter har väl inte så synligt speciella egenheter men Morris, som är en Main Coon, är lite klurig av sej. Han vet att om han sitter utanför badrumsdörren och har ett speciellt läte för sej så kommer vi och sätter på kallvattnet i handfatet så han kan dricka och han talar också om att han är klar så vi kan stänga kranen. Men - ibland får han för sej att han vill ha 'kattkyssar' hans älsklingsgodis, och då sätter han sej vid badrumsdörren och 'låter' och då kommer vi. Snabbt som ögat kilar han upp och sätter sej på skrivbordet i hallen! Hans vanliga godisplats!!!!! Man smälter naturligtvis och ger honom godiset! sleep.gif

Spotty, min kelkatt tillika hittekatt och gatukorsning, har lite andra egenheter. Vandrar och väntar på att jag skall gå och lägga mej på kvällarna och då skall jag lägga min morgonrock vid fotänden av sängen och då ligger han och snuttar på den och 'trampar'.

Ja man har aldrig tråkigt när man har katter! Skulle inte kunna tänka mej vara utan dom. I kväll talade jag och min sambo om hund också. Sambon går i pension i februari nästa år och vill gärna ha en hund men då får han gå ut med den själv, där går gränsen - jag går inte ut med en hund om det regnar småspik eller pulsar i en halvmeter snö! Då är det skönt med katter!

/Gunvor
Gertie
Mollys matte skriver så här:
"Jag har en liten kanskatt som heter Molly, och är ungefär 1.5 år..."
Själv har jag varit aktiv inom kattsport i 20 år, men har aldrig hört
talas om kanskatt. Slant du på tangentbordet, eller finns det verkligen något som heter så?
AvalonC
Jag tycker att det är så kul att så många här har katt, eller hund eller något annat djur. Jag växte upp i ett djurlöst hem. *lite ledsen*

Jag var ute och gick promenad med mina tre katter idag. Vi är nyinflyttade i området så folk har inte riktigt vant sig än vid att våra katter följer varje steg vi tar och kommer utan invändningar på tillrop.

Det är lite kul att kunna stoltsera och visa att vi tar hand om våra djur och att de verkligen tycker om oss eftersom de gärna följer med.

Det finns inget jag hatar mer än vanvådande djurägare. mad.gif mad.gif

Jag är avundsjuk på alla människor som hittar övergivna katter och tar hand om dem, jag vill också kunna göra det, men jag har aldrig hittat någon vanvårdad katt eller någon ensam stackare som jag kan ge mat...
Vill så gärna hjälpa... *ler*
Visst man kan skänka pengar till djurens vänner och så, men jag vill tämja ett vilt djur till att börja lita på mig... smile.gif
mollys_matte
CITAT (Gertie @ 10-03-2005, 19:23)
talas om kanskatt. Slant du på tangentbordet, eller finns det verkligen något som heter så?

*fnissar massor*
jag har bråttom när jag skiver... knaskatt, skulle det vara, alltså att hon är lite knasig... wub.gif
Fenja
AvalonC, kontakta ett katthem du har i närheten de har säkert förvildade och rädda katter som behöver ett bra och kärleksfullt hem. Jag tog hand om en katt för ungefär ett halvår sedan som bara bet och rev när man närmade sig, nu sitter hon i knä korta stunder! wub.gif

Jag har en valp på cirka 4 månader nu och idag när vi var ute på en lite längre promenad så hade vi en av mina ungkatter med oss hela vägen. Folk fick sig ett gott skratt, för Tessa, valpen har lite svårt att behärska jaktlusten emellanåt! Men katten, Saga, kommer snällt när man ropar trots den lite otäcka valpen.

Mvh
Fenja
Nutten
Jag har två katter; den ena en bruntigrerad/vit huskattmadam (Mintha) som närmar sig två år och den andre en 9 mån svartbrun spotted bengalkille (Helios).

Numera har Mintha inte så många egenheter för sig som när hon var liten...men hon står alltid vid dörren när någon kommer, går endast ut på kvällstid (i sele) när alla ungar ligger och sover och så tigger hon mat konstant! tongue.gif Även när hon nyss har ätit. laugh.gif Samtidigt är hon min gosflicka, expert på att bara rååååka hamna med magen upp när man går förbi. Å givetvis får hon lite gos då, en kan inte låta bli! wub.gif

Helios är däremot en ung herre med gott om egenheter! Snacksalig som sjutton, vilket inte är ovanligt för en bengal. Det jag tycker är skojigast med honom, är att han säger till högt och ljudligt när han ska gå på toa! Å så lite extra samtidigt som han gräver för att hitta det rätta stället att göra ifrån sig på... laugh.gif Jo jo, matte kan INTE missa när det är läge att rengöra lådan.
För övrigt har han lärt sig kommandot "stå" rätt bra, så nu kan jag börja träna in vettiga saker som jag har nytta av. Ska ju börja träna så smått på kattagility. sleep.gif
zaaritha
Av de nio vi har; så utmärker sej tre en del: Speedy apporterar papperstussar, fjädrar, leksaksmöss.

Zillas vänslas med Tessi, hunden. Och--Tessi försvarar Zillas om han grälar med nå´n av de andra!

Saffran är med överallt o kollar allt jag gör! T o m när jag är på VC!!!!
Vilket inte är så trevligt..............
AvalonC
CITAT (Fenja @ 10-03-2005, 20:35)
AvalonC, kontakta ett katthem du har i närheten de har säkert förvildade och rädda katter som behöver ett bra och kärleksfullt hem. Jag tog hand om en katt för ungefär ett halvår sedan som bara bet och rev när man närmade sig, nu sitter hon i knä korta stunder! wub.gif

Jag har en valp på cirka 4 månader nu och idag när vi var ute på en lite längre promenad så hade vi en av mina ungkatter med oss hela vägen. Folk fick sig ett gott skratt, för Tessa, valpen har lite svårt att behärska jaktlusten emellanåt! Men katten, Saga, kommer snällt när man ropar trots den lite otäcka valpen.

Mvh
Fenja

Både Carisma och Julia är ifrån Djurens vänner som hjälper djur i nöd.

Jag kan tyvärr inte skaffa fler katter eftersom mina katter är oerhörda egoister när det gäller min uppmärksamhet

Men jag köpte huset just för att ta hand om katter, men kände sedan att jag antingen fick välja att ha kvar mina katter jag har idag eller att de försvinner när jag tar hit andra katter, och då valde jag mina tre kultingar... *ler*

Nutten:
Helios är helt underbar, hade jag inte haft min pojkvän så tror jag att jag hade blivit kär i honom, sicka färger!!!! *ler*
Hoffsan
Min Puffan var så orginell ett tag. Alla saker skulle ligga i vattenskålen. En dag hade hon på något vis kommit in i badrumsskåpet och när jag kom hem så låg det en uppsvälld tampong i vattenskålen

Sen slickar hon på alla kläder som luktar parfym
unsure.gif
ylle
CITAT (AvalonC @ 10-03-2005, 20:27)
Jag tycker att det är så kul att så många här har katt, eller hund eller något annat djur. Jag växte upp i ett djurlöst hem. *lite ledsen*

Jag var ute och gick promenad med mina tre katter idag. Vi är nyinflyttade i området så folk har inte riktigt vant sig än vid att våra katter följer varje steg vi tar och kommer utan invändningar på tillrop.

Det är lite kul att kunna stoltsera och visa att vi tar hand om våra djur och att de verkligen tycker om oss eftersom de gärna följer med.

Det finns inget jag hatar mer än vanvådande djurägare.  :angry:  :angry:

Jag är avundsjuk på alla människor som hittar övergivna katter och tar hand om dem, jag vill också kunna göra det, men jag har aldrig hittat någon vanvårdad katt eller någon ensam stackare som jag kan ge mat...
Vill så gärna  hjälpa... *ler*
Visst man kan skänka pengar till djurens vänner och så, men jag vill tämja ett vilt djur till att börja lita på mig...  :)

Så härligt att katterna följer er. Jag förstår att folk tittar.
Det måste vara skönt att kunna gå ut med dem utan koppel.

När jag läste ditt inlägg tänkte jag att du skulle kunna ta kontakt med ett katthem eller en förening som hjälper hemlösa katter.
Det finns många skygga katter som behöver någon som har kunskap och tålamod att lära dem att lita på människor och bli glada och trygga.
Googla eller kolla på Svenska katters sida, där finns länkar.
ylle
Avalon: Ursäkta, såg att du redan fått svar.
*Felix matte*
Grannens katt Simba går långpromenader med matte & husse...här på bilden är hon på upptäcktsfärd med Felix. biggrin.gif

grannen har också två tamråttor.

kristerh
Det finns inget jag hatar mer än vanvådande djurägare. mad.gif mad.gif

Hur är det med vanvårdade djurägare? wink.gif biggrin.gif
krister
Sulawesii

Hm..... Jag tog hand om en liten dam, uppskattningsvis ett halvår gammal, som min svägerska hittat. Hon var bara skinn och ben. Uttorkad.
Fick dela av lägenheten när jag inte var hemma, för hon var livrädd för mina andra katter.
Vet inte hur det gick till, men rätt vad det var vände det och tog hon varje chans att ge sig på mina andra katter. Sen började hon bita mig och min son (mest honom). Djupa, blödande sår.
Hon blev mer och mer aggressiv. Och däremellan var hon bara helt underbar......
Efter fem år gav jag upp. Nu lever hon i katthimlen. sad.gif Den värsta handling jag någonsin gjort..... suck...

Det är inte alltid så lätt. Stackarna kan ha en hel del med sig i bagaget.
Gertie
Sulawesii, det var nog det bästa för katten. Hon mådde nog inte så bra.
Gertie
CITAT (mollys_matte @ 10-03-2005, 20:31)
CITAT (Gertie @ 10-03-2005, 19:23)

*fnissar massor*
jag har bråttom när jag skiver... knaskatt, skulle det vara, alltså att hon är lite knasig... wub.gif

Knaskatt! Det var annat än "kanskatt".
Då fattar t.o.m. jag.
*fniss här också*
Sylvia
CITAT (Magnolia @ 09-03-2005, 16:03)
Ett enkelt personlighetstest visar att vår katt nog har lite hundgener:

Hon möter oss vid dörren när vi kommer hem.
Hon följer efter oss på promenad.
Hon skäller på hantverkare.
Hon nosar alltid på alla besökare (utom barn).

Dessutom har hon lite människogener:

Hon sover som bäst i en nybäddad dubbelsäng...

Ja, det finns katter som man kan undra på.... folk undrar varför ALLA våra katter alltid har följt med på promenad, de frågar hur vi gör. Men vi gör faktiskt inget särskilt, de vill själva! De sitter o väntar vid dörren vid rätt tidpunkt (de kan tydligen klockan också!! tongue.gif ) och ve oss om vi inte har tid just då. Då blir det ett herrens liv, båda går runt och mjauar och gör gällande att det faktisk är dags att promenera!
Grannens katt som kommer o går hos oss som han vill, brukar också hänga med på promenader.

Den ena av våra katter känner igen ljudet på våran bil som närmar sig. Så hon är ute och möter oss vid parkeringen nästan varje gång, eller om hon inte hann så långt, är hon vid dörren o möter oss.

Och människogener har de allihopa. Sängen är absolut bästa sovplatsen, särskilt när det är rena lakan i den.
Sulawesii
CITAT (Gertie @ 11-03-2005, 12:07)
Sulawesii, det var nog det bästa för katten. Hon mådde nog inte så bra.

Suck.... ja... Tack för trösten wub.gif .
Tesa
Jag vet inte om min pisse har nåt speciellt...förutom att han är världens stiligaste...och ska sova på de mest otillgängliga platserna och dricker vattnet på golvet i duschen när nån duschat...han vill nog ha "smaksatt"... blink.gif ...fast han har nog rätt många egenheter för sig....står uppefter husses ben som en hund...klättrar omkring i mina sådder mad.gif ska helst sova där...
pejori

det här är hittekatten "mufflon" wub.gif
en egensinnig och mycket speciell katt.
han vägrar att dricka vatten ur en kattskål sleep.gif
han dricker bara ur dricksglas, och endast om du själv har druckit ur det innan smile.gif hämtar du ett glas vatten, så får du ta med ett till katten också.
han vill heller inte se botten i sin matskål, då får han panik och skriker högt tills den blir påfylld rolleyes.gif huh.gif
Sulawesii
Min hittekatt tyckte om att "dricka" ur vattenkannor. Stoppade ner tassen och rörde runt lite för att sen slicka av den.
AvalonC
Jag läste i tidningen för ett ganska bra tag sedan om en man i 52:års åldern som kastade 4 kattungar i en plastpåse och slängde den i soptunnan.

Tre utav katterna hann kvävas till döds, några barn hörde den fjärde och hjälpte den ut i friheten och tog hand om den.

Men tänk själva vilken panik katterna måste ha haft av att ligga instängda i en plastpåse för att invänta döden.

Hans ursäkt var att han inte hade råd att kastrera katten, men då ska man inte ha djur överhuvudtaget om man inte kan ta hand om dem!!!

2000:- i böter för att ha dödat tre katter. Herregud!!!!! Det är inget, inte ens rättegångskostnader täcker det.

Ge djurplågarna rejäla böter och skänk pengarna till djurens vänner istället, till folk som VILL hjälpa djuren...

Måste bara flika in med kommentaren nu när de senaste inläggen handlar om vatten.
Ju äkligare, och ju länge tid vattnet har stått desto godare tycker Pi att det är. Vi tog ofta med färskt vatten till kolonilotten och han älskade att åka med, men det enda vattnet som dög var det som vattentunnorna samlat upp från regnet, och gärna lite gräs och döda småkryp i... *blä*

Men han gillade det, och på sommaren behöver även katter vatten, så varför inte??? wacko.gif
Fenja
CITAT (Sulawesii @ 11-03-2005, 23:42)
Min hittekatt tyckte om att "dricka" ur vattenkannor. Stoppade ner tassen och rörde runt lite för att sen slicka av den.

SÅ gör mina med! Får fina, blanka pälsar och starka, bra klor av blåkorn tongue.gif
Mvh
Fenja
zaaritha
Egentligen; alla katter har nå´t speciellt--de är ju så personliga!
Sulawesii
Ja, det har och är dom verkligen!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon