Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

3 sidor V  < 1 2 3 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Hundväxter?, Farliga växter för hundar?
          e_sedell
          Inlägg 14-03-2003, 17:10
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 2 001
          Medlem nr: 662

ja, man blir ju beroende av adrenalin... detär min dråg, det är så härligt att hoppa wub.gif

--------------------
          Erik, zon II

Citera
          Almabama
          Inlägg 03-04-2003, 22:10
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 89
          Medlem nr: 922

Rhododendron bör inte avnjutas om man är hund!

Citera
          Tinha
          Inlägg 03-04-2003, 23:41
          Länk hit: #23

Medlem
          Antal inlägg: 64
          Medlem nr: 978

Några utomhusväxter som är giftiga känner jag inte till men man får nog hålla koll så våra små husdjur inte äter flugsvamp och sådant. Inomhus finns det en hel uppsjö av giftiga krukväxter samt så är choklad, lök, ost giftigt för hundar i större mängder enligt djursjukhuset i Helsingborg. Men klart är det en liten hund så krävs det nog inte så mycket för att det ska/kan gå illa.
          Sen om hundar känner på sig eller inte vad som är bra vill jag låta vara osagt men mina tre tidigare hundar strök med pga av någon tyckte det var kul att mata dem med gift maskerat i leverpastej eller liknande (Nej, jag driver inte med er) så det verkar som om de resonerar att om det doftar gott så går det säkert att äta.
          Sorry för mitt långa inlägg...
          Tinha

Citera
          Gunvor Nilsson
          Inlägg 04-04-2003, 06:28
          Länk hit: #24

Medlem
          Antal inlägg: 1 439
          Medlem nr: 19

CITAT (Posse @ 14-03-2003, 17:39)
          CITAT (e_sedell @ 14-03-2003, 11:47)
          extrem sport typ mtb o bmx som jag sysslar med.

Hmm... låter som några droger... unsure.gif

Ja att cykla kan väl jämföras med drog om man utövar det extremt! tongue.gif

--------------------
          user posted image

Citera
          Kana
          Inlägg 04-04-2003, 07:20
          Länk hit: #25

Medlem
          Antal inlägg: 202
          Medlem nr: 947

Det är nog väldigt individuellt vad hundar tål eller inte tål resp. äter och inte äter. Själv har jag dock aldrig träffat en hund som äter svamp. Vår gamla hund åt i övrigt allt, men vägrade att röra minsta littla svampbit.

Något man ju absolut inte får ge hundar är kyckling eftersom benen kan splittras i magen på dem. Min mormors hund, som var en beryktad mattjuv, satte dock vid tillfälle i sig en hel djupfryst kyckling utan att det verkade beröra henne nämnvärt... allt utom plastförpackningen och den lilla metallringen som håller ihop den hade hon ätit upp! laugh.gif

Även om hennes värsta bedrift nog var att stjäla och äta upp en hummer som min mormor hade köpt för att fira deras bröllopsdag! tongue.gif

Mmm, jag svamlar som alltid när man börjar berätta historier om hundar!

K.

--------------------
          Har lämnat balkongen för 9000 kvadrat brännässlor och sly. Wish me luck!

Citera
          Tinha
          Inlägg 04-04-2003, 12:50
          Länk hit: #26

Medlem

Bacchis äter allt.... Det verkar som att allt som går att stjäla smakar extra gott.
          Clementiner, vindruvor , svamp och banan är nog hans favoriter.
          Javisst är det individuellt, Baccarhus kan trycka i sig en hel ost eller käka rester gör hans bror samma sak så är det rätt upp till djursjukhuset med honom.
          Du har helt rätt med kyckling och det gäller alla djur på F. (fågel fisk, fläsk)
          Mvh Tinha

Citera
          lisen
          Inlägg 04-04-2003, 13:17
          Länk hit: #27

Medlem
          Antal inlägg: 81
          Medlem nr: 1 003

Min ena hund har tryckt i sig allt från fiskben till döda ekorrar utan att bli sjuk. Den andra hunden är kräsen och tar ibland inte ens godis av våra bekanta som han har känt i många år!

Nu till giftiga växter.. visst finns dem. Riddarsporrar och övriga som även är giftiga för oss människor är också giftiga för djur. Men nu är det så fiffigt ordnat att djur ratar sådana växter per automatik. Vad man däremot ska se upp med är valpar och kattungar som gärna tar sig en munsbit av allt möjligt. Giftigt eller inte!

Och vad gäller choklad så innehåller den ett ämne som hundar inte klarar av att bryta ned. 100g choklad kan vara direkt dödligt! Beroende på kakao-halten då...

Så nu har jag lekt besserwisser tillräkligt. rolleyes.gif

Citera
          Almdalen
          Inlägg 04-04-2003, 20:26
          Länk hit: #28

Medlem
          Antal inlägg: 766
          Medlem nr: 108

De flesta hundar äter även sådant som de kräks av ex andra döda ruttna djur, förmodligen är det något i denna "föda" som tilltalar dem. Jag har haft fem hundar och alla har vid något tillfälle ätit olämpliga saker. Har läst vid något tillfälle att hundar saknar något då de äter konstiga saker, ibland kan det hjälpa med ansjovis om man kan få dem att äta den.När det gäller choklad klarar de nog en hel del.
          wacko.gif
          Ingegerd

Citera
          lisen
          Inlägg 04-04-2003, 21:14
          Länk hit: #29

Medlem
          Antal inlägg: 81
          Medlem nr: 1 003

Fingerborgsblommor menar jag förstås, inte riddarsporrar! wacko.gif

Citera
          e_sedell
          Inlägg 04-04-2003, 21:27
          Länk hit: #30

Medlem

Att de inte tål rått kött är för att deras magar inte tål det. Har man mesat med hunden och inte gätt den det som valp tål den inte så mycket av det när den blir stor. Det är någon enzym som inte utvecklas som den ska...

--------------------
          Erik, zon II

Citera
          *Felix matte*
          Inlägg 04-04-2003, 21:34
          Länk hit: #31

Medlem
          Antal inlägg: 14 005
          Medlem nr: 429

CITAT (Tinha @ 04-04-2003, 00:41)
          , lök, ost giftigt för hundar i större mängder enligt djursjukhuset i Helsingborg. Men klart är det en liten hund så krävs det nog inte så mycket för att det ska/kan gå illa.
          Sen om hundar känner på sig eller inte vad som är bra vill jag låta vara osagt men mina tre tidigare hundar strök med pga av någon tyckte det var kul att mata dem med gift maskerat i leverpastej eller liknande (Nej, jag driver inte med er) så det verkar som om de resonerar att om det doftar gott så går det säkert att äta.
          Sorry för mitt långa inlägg...
          Tinha

Fy vad hemskt att det finns människor som gör sånt! mad.gif
          Det måste ha varit jättejobbigt för dej.
          Min Felix han får en dos ost varje morgon tongue.gif
          Jag hade aldrig hört talas om att ost skulle vara farligt och därför har han alltid fått ett par skivor varje morgon då jag gör min egen macka och ett par till (minst) under dagens gång.
          I övrigt är han väldigt kräsen, äter inte all sorts hundgodis mm.
          Mjölk älskar han och det skall drickas ur glas

Citera
          e_sedell
          Inlägg 04-04-2003, 21:43
          Länk hit: #32

Medlem

ost är nog inget värre gift. Pappa tappade en 2 kilos ost, den försvann ganska fort. Att våran lilla tax klarade att trycka i sej så mycket är konstigt.

Våran hund dricker också ur glas, me det är inget måste. De vill ju herma efter oss....

--------------------
          Erik, zon II

Citera
          Tinha
          Inlägg 05-04-2003, 00:21
          Länk hit: #33

Medlem

Hmm Försökte göra ett citat men vet inte riktigt hur det fungerar.

Till Felix matte, ja det var jättejobbigt för man fattar inte riktigt hur någon kan vara så grym. Sen så blir det ju en rätt stor chock för det är väldigt tufft att förloraen hund men tre på en gång går inte att fatta. Tyvärr så är det flera som råkat ut för samma sak i vårt område så det gäller att se upp med mat som ligger ute.

Jag ger mitt matvrak (Bacchis) allt möjligt även ost fast det ska vara farligt.
          Gör jag en ostmacka så ska ju han också ha en! Likadant med godis och choklad (vi går under smeknamnet Familjen Tunna). Bacchis är nog den minst kräsna hund jag vet. Han ska smaka på allt och får han inte en tomat när jag gör sallad så blir han megasur. biggrin.gif

Man kan inte hålla på och kolla/följa allt och jag tror att det är samma för oss människor, skulle vi undvika allt farligt så hade vi ju fått sluta leva.
          Men jag tror främst att det är mögelost som är riskabelt att ge, de frågade nämligen mig om hundarna hade ätit det när jag for in till djursjukhuset med dem. De sa att det fanns mögelsporer i ost och att det kunde framkalla kramper och kräkningar.

Citera
          Posse
          Inlägg 05-04-2003, 11:05
          Länk hit: #34

Medlem
          Antal inlägg: 2 137
          Medlem nr: 432

CITAT
          Mjölk älskar han och det skall drickas ur glas

MAMMA MIA !!! ohmy.gif Kan era jyckar dricka saft genom sugrör också ? unsure.gif

Citera
          Sylvia
          Inlägg 05-04-2003, 11:39
          Länk hit: #35

Medlem
          Antal inlägg: 1 990
          Medlem nr: 24

CITAT (Ewa L @ 14-03-2003, 08:37)
          Min Cocker-flicka (som fyllde 12 år i onsdags) har på gamla dagar blivit fullständigt mat-hysterisk. En tidigare mycket väluppfostrad hund har blivit värsta tjuven på gamla dagar.

Min gamla katt, som numera är i katthimlen, norpade till sig en gång en hel kyckling, som jag lagt att tina i vasken. När jag kom in från trädgården, låg den halv uppätna, råa, fortfarande isiga kycklingen på köksgolvet och en MYCKET mätt o nöjd katt låg i sin stol och sov tungt!! Resten kokade jag upp och serverade henne i kvällsmat...

ohmy.gif smile.gif laugh.gif

--------------------
          Sylvia, zon 1

Green fingers are the extensions of a verdant heart. (Russell Page)
          I think that I shall never see A poem lovely as a tree. (Joyce Kilmer)
          There are always flowers for those who want to see them! (Henri Matisse)

Citera
          *Felix matte*
          Inlägg 06-04-2003, 08:08
          Länk hit: #36

Medlem

CITAT (Posse @ 05-04-2003, 12:05)
          MAMMA MIA !!! ohmy.gif Kan era jyckar dricka saft genom sugrör också ? unsure.gif

Felix tränar på det biggrin.gif

Citera
          digitalkarin
          Inlägg 06-04-2003, 09:03
          Länk hit: #37

Medlem
          Antal inlägg: 298
          Medlem nr: 1 016

Men hörni...! Ostmackor, godis, choklad... Tror ni verkligen att era hundar mår bra av allt det där?
          Jag skulle aldrig ge min hund något om han tigger för det är outhärdligt med hundar som stirrar ut en så fort man äter nåt.
          Dessutom lever jag efter den skolan att en hund blir inte lyckligare för att han får en massa fet människomat och skräp. Tvärtom gör det hunden fet, och innehåller fel sorts näringsämnen. En hund är ett rovdjur och ska inte äta godis. Åtminstone inte min. Men alla är vi ju olika. unsure.gif

Citera
          mimmi
          Inlägg 06-04-2003, 09:36
          Länk hit: #38

Medlem
          Antal inlägg: 3
          Medlem nr: 1 051

Intressant!

stolt hundägare som jag är, kan man ju inte låta bli att förundras över de som tycker att det är "fjolligt" att vara rädd och omtänksam om sin hund,
          hunden som skänker tröst i all bedrövelse, men också kan göra matte förb...ad när rabatten används som gömställe för tuggbenet mad.gif

Till frågan om vilka växter som man bör undvika om man har djur, ricin är en av dessa växter, som för övrigt också är farlig för människor (barn). Växten utsöndrar en slags olja som kan ge brännskador.

Jag vill också passa på att tacka för alla de svar jag har fått på mitt inlägg om humle problemet, nu vet jag vad "kottarna" är för någonting!

häsningar Mimmi

Citera
          Kajsa
          Inlägg 06-04-2003, 10:41
          Länk hit: #39

Medlem
          Antal inlägg: 7 705
          Medlem nr: 276

Felix Matte
          Din lilla hund är helt bedårande, så söt! wub.gif

--------------------
          Den som planterar en trädgård planterar lycka
          Bor i zon 3 - 4

Citera
          *Felix matte*
          Inlägg 06-04-2003, 10:42
          Länk hit: #40

Medlem

CITAT (digitalkarin @ 06-04-2003, 10:03)
          Men hörni...! Ostmackor, godis, choklad... Tror ni verkligen att era hundar mår bra av allt det där?

Absolut! I dag har Felix också förutom mjölk i fint glas
          fått några Ahlgrens Bilar
          Till middag får han fläskfilé som han älskar tongue.gif
          Strax går han ut på promenad i det vackra vårvädret.

Citera

3 sidor V  < 1 2 3 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 07-09-2025, 11:43

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon