Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

4 sidor V  < 1 2 3 4 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Åh vad ska jag göra med svärmor...., Suck och grrrrrrrrr.....................
          Airamya
          Inlägg 31-03-2005, 13:42
          Länk hit: #41

Medlem
          Antal inlägg: 1 177
          Medlem nr: 3 968

CITAT (amaira @ 31-03-2005, 12:32)
          Varje gång jag blir irriterad på någon - så ser jag inte Verkligheten som den är!

Åh, Amaira wub.gif Du gör mig lycklig! wub.gif

(Jo, det var nog en smärre kärleksförklaring det där... misstolka den inte är ni snälla... jag är redan förlovad! tongue.gif )

--------------------

"Det finns inget problem som är så litet att det inte går att blåsa upp till orimliga proportioner."
          Citat från Lena:-) här på Odla

Citera
          Zitrus
          Inlägg 31-03-2005, 14:01
          Länk hit: #42

Medlem
          Antal inlägg: 297
          Medlem nr: 5 097

Tycker bara att det låter väldigt dumt att man säger att en sagofigur är död... Visst kan man förklara att sagofigurer bara är påhittade, och det borde de flesta barn förstå om det inte redan vet om det(!) men död???
          För övrigt tycker jag att barn ska få vara barn så länge som möjligt!!! Leka och tro på tomten osv!

Lycka till med din svärmor råse-marie! Hoppas att det löser sig till det bästa!

(edit: stavar som en kratta! )

--------------------
          ----------------
          "Ingen kan göra allt men alla kan göra något"

Zitrus
          Göteborgare

Citera
          Bettson
          Inlägg 31-03-2005, 18:43
          Länk hit: #43

Medlem
          Antal inlägg: 2 745
          Medlem nr: 882

CITAT (amaira @ 31-03-2005, 12:32)
          Bra inlägg Bettsson! *och diskussionen tar genast ett skutt framåt wub.gif *

[
          CITAT
          Han måste kanske också tydligare visa dig sin kärlek att den är pålitlig och att svärmor inte kan påverka den... osv

"Måste" ... ?? För vaddå? För att lösa konflikten?

Och om han inte gör det? Om han "inte kan" av någon anledning, inte "vill" närma sig samtalet ens... ???

Nu vill jag tillägga att jag SPEKULERAR och ingenting annat.
          För vem vet hur det egentligen ligger till???

Jag tänker vidare, utifrån ett "möjligt" scenario, taget ifrån luften. Det är mina allmänna tankar, som inte har ett dugg med råse-maries verkliga situation att göra. (nu lyckades jag också stava råse-marie rätt)

Om "han" nu inte är "intresserad" av något "måste".
          Vad ska mamman göra då? Skilja sig? För att han inte gör vad han måste?

Eller försöker man finna sina egna vägar utifrån sig själv, och ha tolerans och fördragsamhet med människors ständiga tillkortakommanden (andras och ens egna)?

Det går ju aldrig att säga DU "ska göra". Det funkar inte. Det enda valet som man har, är JAG "ska göra".

Man kan aldrig styra andra, man har bara makt över sig själv. Om man nu ens har det...

Det är i alla fall den enda makt som man kan börja försöka bygga upp, ur maktlöshet.

"Måste" och "borde" är - i mina ögon - ord som i sig är vilseledande.
          I världen och livet finns inga måsten, och "borden" existerar inte alls, det är bara mänskliga påfund som dyker upp när man är på kollisionskurs med Verkligheten.

Däremot kan man prata om BEHOV, men det blir en lite annorlunda diskussion av det.

Jag tror nog betämt att det finns en del måsten och borden.

Visst finns det behov. Blir dessa behov inte tillfredsställda så har man valet enlgt din princip att välja att inte tillfredsställa sitt behov eller försvinna någon annanstans och tillfredställa behovet.

Visst borde mannen visa tillräcklgt mycket kärlek till sin partner. Men om han inte vill........???????

Då har hon valet att gå om kring och känna sig oälskad och välja att vara tillfreds med det eller finna kärlek på annat håll.

Om han nu älskar sin partner BORDE han då inte visa det, i annat fall riskerar han ju att mista henne.

Jag har levt efter din princip tjugo år Amira. Jag är en mästare i konfliktlösning, att släta över, medla, vara tolerant och ha överseende med andra människor oftast på min egen bekostnad.

Det man riskerar är att inte vara sann mot sig själv till slut. Därför vill jag inte att mina barn skall göra likadant. Visst skall man vara tolerant mot omgivningen men man måste visa samma tolerans mot sig själv och sina egna behov.

Om omgivningen inte visar dig tolerans och respekt så finns det visst MÅSTEN och BORDE. Jag måste sätta gränser och borde inte utsätta mig för vissa saker.

Tyvärr ser inte verkligheten ut så att måste och borde inte behöver finnas.

Citera
          Berith
          Inlägg 01-04-2005, 06:55
          Länk hit: #44

Medlem
          Antal inlägg: 15 282
          Medlem nr: 18

CITAT (netaave @ 31-03-2005, 11:54)
          Att jag låter som en typisk förskollärare som någon skrev kan ju bero på att jag är det sedan 1970. Det innebär ju också att jag har en erfarenhet av barn 1-6 år som vida överskrider den erfarenhet ni har.

Jag sa inte att du lät som en typisk förskollärare - jag sa att det är typiskt förskollärarsnack. Du tror att du vet bäst men det tror inte jag.

Och det du säger i citatet ovan är i mina öron typiskt skitsnack. Om du ursäktar språket...

--------------------
          ----<--<-@ Att dölja ett fel med en lögn är som att dölja en fläck med ett hål. @->-->----

Citera
          birgitek
          Inlägg 01-04-2005, 07:16
          Länk hit: #45

Gäster

I själva sakfrågan tar jag inte ställning eftersom jag bara hört den ena parterns version, MEN är det ingen mer än jag som ifrågasätter Råse-Maries sätt att att hänga ut sin svärmor på det här sättet. Vilken möjlighet har hon att försvara sej? Hur kul är det för t.ex hennes man att får sin mor uthäng såhär?
          Själv skulle jag bli rasande om ev. svärdotter gjorde så.
          Birgit Ek

Citera
          evelina
          Inlägg 01-04-2005, 07:17
          Länk hit: #46

Medlem
          Antal inlägg: 1 990
          Medlem nr: 2 991

CITAT (netaave @ 31-03-2005, 11:54)
          Att jag låter som en typisk förskollärare som någon skrev kan ju bero på att jag är det sedan 1970. Det innebär ju också att jag har en erfarenhet av barn 1-6 år som vida överskrider den erfarenhet ni har.
          slut citat.

Okey det får stå för dig att du tycker så om dig och ditt yrke. Personligen så har jag mött många förskollärare som inte skulle ha arbetat med barn överhuvudtaget, precis som i alla andra yrken och att nervärdera oss andra och säga att du har mer erfarenhet än oss tycker jag var väldigt PLUMT gjort.
          Allt man gör för sina barn är ju av kärlek till dem ibland blir det bra och ibland sämre men så är ju livet.

När jag läser allt i den här tråden så tänker jag, inte konstigt att det är så mycket krig i världen när man inte som vuxen ens kan hålla sams med sin svärmor. wink.gif

--------------------

Mvh Evelina
          Odlar numera i zon 4
          Att fela är mänskligt, att förlåta är gudomligt.

Citera
          råse-marie
          Inlägg 01-04-2005, 08:10
          Länk hit: #47

Medlem
          Antal inlägg: 1 182
          Medlem nr: 3 210

tänkte nu försöka avsluta den här tråden ...

Som jag skrev finns det mycket mer att berätta om våra liv men det tänker jag inte göra här .

Jag är säkert inte perfekt i allas ögon och kräver inte att någon annan ska vara det heller .
          Jag VET att jag inte är en hönsmamma och jag VET att jag har STOR erfarenhet och KUNSKAP av barn och vuxna . ( det behöver man inte vara förskolelärare för att ha )

BIrgit EK jag sa att det kanske var dumt att lägga ut det här på sidan och att jag kanske inte borde ha gjort det men ser heller ingen anledning för DIG att försöka att starta upp något hetslopp mot mig för
          det ,Känns det bättre om fler kritiserar mig ??? blir det någon skillnad??
          sad.gif

Jag ställde en fråga och jag borde väl inte nämt att det var farmor utan skulle ha sagt att det var en nära bekant .

Anledningen till mitt inlägg var bara att få ett råd HUR jag ska kunna göra .( och egentligen förstår jag att NI knappast kan hjälpa mig eftersom ni inte vet allt om oss och våra släktingar .)
          Det blev väl mer ett sätt att avreagera mig på .......

Det kan kanske vara svårt att förstå att alla människor inte är snälla att det finns barn som behandlar sina föräldrar som någon avlägsen kusin
          när dom ligger på hemmet ..... och att det faktiskt finns föräldrar som inte är snälla mot sina barn.( Då även vuxna barn )

Jag har en bekant som inte vill att hennes barn inte ska vara med en nästående släkting för att den har värderingar som inte överensstämmer med hennes . Tex att kvinnor är mindre värda .... utlänningar är tjuvar ....
          judar fick vad dom förtjänade ... hur skulle ni göra då ???
          Visst kommer barn att konfronteras med såna saker ute i livet men för mig skulle det kännas som att det kunde påverka barnet mer om det finns i "familjen " :...... vad tror ni ?

inser att det kanske inte blir slut på tråden än........

Citera
          amaira
          Inlägg 01-04-2005, 08:11
          Länk hit: #48

Medlem
          Antal inlägg: 6 105
          Medlem nr: 3 398

CITAT (Bettson @ 31-03-2005, 19:43)
          Jag har levt efter din princip  tjugo år Amira. Jag är en mästare i konfliktlösning, att släta över, medla, vara tolerant och ha överseende med andra människor oftast på min egen bekostnad.

Jaha wub.gif här har du en annan "medlare på egen bekostnad" laugh.gif .

Att jag kunnat ändra på det ( i alla fall ganska bra), beror just på "min princip" som jag börjar förstå.
          Tolerans och överseende - startar med mig själv och behöver nog bottna i att FÖRSTÅ.
          Det behöver också bottna i min egen trygghet, och livs-tillit:
          "Det ordnar sig, även om det går åt skogen så kommer det att ordna sig, och jag kan själv vända detta till något bra, och blir det katastrof så är den nödvändig, och då får jag gå igenom den för att inte fastna i mitt liv."

Då blir det inte så "lätt" längre, eller hur?
          På de premisserna vill jag inte gärna säga "måste". Och VEM vet alla premisser????? Så starkt att den människan kan säga "måste" om någonting?

Jaa, man behöver göra val. Om inte annat så gör man valen ändå.
          För, att inte "välja", är ju också ett val - man kommer inte undan. Och varje val man gör i livet, ger konsekvenser i ens fortsatta liv.

Men de val varje människa gör, eller undlåter att göra, beror på tusen och en omständigheter, och är ett så komplext mönster och skeende, att INGEN kan överblicka det fullt ut. Inte ens den det gäller.

När JAG inser att detta gäller även mig, och när jag i mitt djup kan förlåta mig själv för mina val - DÅ börjar jag närma mig toleransen för andra. Men först då.

CITAT
          Visst finns det behov. Blir dessa behov inte tillfredsställda så har man valet enlgt din princip att välja att inte tillfredsställa sitt behov eller försvinna någon annanstans och tillfredställa behovet.
          Nej.
          Det var just det jag sa att jag INTE vill att valen ska stå mellan.

Hur förändrade DU din situation? (du behöver inte svara)

CITAT
          Om omgivningen inte visar dig tolerans och respekt så finns det visst MÅSTEN och BORDE. Jag måste sätta gränser och borde inte utsätta mig för vissa saker.

Men om jag väljer ytterligare ett, och ser på det hela med lite andra ögon, har jag fel då?

Eftersom det står "måste" och "borde" - så måste jag ju ha fel, och borde alltså tänka på ett annat vis?
          Nu är bara kruxet det - att mitt sätt att se på saker och ting, faktiskt FUNKAR! wub.gif wub.gif Det funkar, för mig.
          Och jag upplever det som att jag - till slut - lever i kontakt med mitt känsloflöde, och har fått en inre förståelse, på ett vis som får mig att i grunden må bra.

Att i några korta ord förklara vad och hur jag menar, låter sig inte göras. Det skulle behövas en bok.
          Eftersom det redan finns böcker, så hänvisar jag till dem istället.

Den som seriöst skulle vilja veta - för sin egen skull - rekommenderar jag böckerna:
          Att välja glädje, av Kay Pollak
          och
          Älska livet som det är, av Katie Byron.

Böckerna är inte "svåra" - men kräver TID för att smältas.
          Man förändrar inte sitt tankesätt över en dag eller en vecka, inte sådana tankesätt som påverkar ens känsla av identitet. Alla processer tar TID.

CITAT
          Visst skall man vara tolerant mot omgivningen men man måste visa samma tolerans mot sig själv och sina egna behov.

Måste och måste ... Men vill man underlätta för sig själv och sina närmaste kära, så BEHÖVER man lära sig förstå att ALL tolerans gentemot andra, bygger på en inre tolerans gentemot sig själv.

Och tvärtom, ger man sig på andra, är det egentligen något inom sig själv som man inte vill veta av.
          Verligheten FINNS verkligen i betraktarens ögon!

Och - att släta över, medla och vara mästare i konfliktlösning och ha "överseende" med andra, bygger på samma princip. Det är något inom en själv som man inte har grepp om.

Det kan vara konflikträdsla.
          Eller det kan vara att jag själv är övertygad om att jag inte skulle klara en sådan konflikt, och då är jag säker på att den andre inte klarar, för man vet inte hur det skulle gå till, och så försöker man "rädda" den eller de andra, för man klarar själv inte av de känslor som väcks om man misslyckas.

Det är inte "överseende med andra", det är rädsla och brist på tillit, både till sig själv och andra, och är egentligen "taskigt". ("Det här klarar inte du")

Eller så är det rädsla för vad som kommer att hända om jag INTE medlar.

Eller så är det den sortens rädsla som skapar kontrollbehov. Nån sorts tro att om "jag" tappar kontrollen följer en katastrof. En form av "storhetsvansinne", fast man inte känner sig större än en lus. (Ett exempel på livets motsatsförhållanden)

Eller... så är det något annat som jag inte vet om.

Det finns så OERHÖRT mycket här i världen och livet, som jag INTE vet om!!!

Det finns, fast jag inte vet om det. Därför står det utanför MIN "kunskap" och "makt" att kunna säga "måste" eller "borde" om någonting.

Kram och wub.gif wub.gif från amaira.

--------------------
          Zon 3, Mälaröarna utanför Stockholm. Fotoblog

Citera
          amaira
          Inlägg 01-04-2005, 08:25
          Länk hit: #49

Medlem
          Antal inlägg: 6 105
          Medlem nr: 3 398

CITAT (råse-marie @ 01-04-2005, 09:10)
          Det kan  kanske vara svårt att förstå att alla människor inte är snälla att det finns  barn som behandlar sina föräldrar som någon avlägsen kusin
          när dom ligger på hemmet ..... och att det faktiskt finns föräldrar som inte är snälla mot sina barn.( Då även vuxna barn )

Jag har en bekant  som  inte vill att hennes barn inte ska vara med  en nästående släkting för att den har värderingar som inte  överensstämmer med hennes . Tex att kvinnor är mindre värda .... utlänningar är tjuvar ....
          judar fick vad dom förtjänade ... hur skulle ni göra då ???
          Visst  kommer barn att konfronteras med såna saker ute i livet men  för mig skulle det kännas som att det kunde påverka barnet  mer  om det  finns i "familjen " :...... vad tror ni ?

inser att det kanske inte  blir  slut på tråden än........

CITAT
          vad tror ni?

Jag tror ... att jag GILLAR den här tråden wub.gif , och jag tror, att du är KLOK och vet vad du gör!

Misstag gör alla, utan dem lär man sig aldrig något. Och hur det än är - om du bortser från andras EGNA "avreageraingar", så har du väl ändå fått en hel del tankvärt här, har du inte?

Nu är vi människor skapta så, att vi tar åt oss av kritik, och låter även en liten smula negativ kritik överglänsa stora smulor av annat.

Möter man hundra glada människor, men EN sur, så är det den sura som alltför lätt lyckas med att förstöra dagen. (Ett välkänt fenomen på bussarna).

Varför inte försöka fortsätta med en BRA diskussion??? En konstruktiv, med BRA råd och tankeidéer?

VArför inte försöka anta utmaningen att söka BRA allmängiltiga lösningar?? Och lämna "gnället" därhän?

Inte en enda människa har blivit hjälpt av att blivit hoppad på!

Man förändrar inget genom att säga "Så dum du är som gör sådär."
          Det är inget annat än avreageringar.

Men man kan försöka säga "prova att gör såhär ISTÄLLET? - Om du VILL och om DU känner att det är rätt i det här fallet, för DIG!"

Det är bara DU som kan känna efter, i din egen maggrop, vad som är RÄTT, för DIG.
          Det vet ingen annan.

--------------------
          Zon 3, Mälaröarna utanför Stockholm. Fotoblog

Citera
          Ralf
          Inlägg 01-04-2005, 08:35
          Länk hit: #50

Medlem
          Antal inlägg: 3 539
          Medlem nr: 36

CITAT (evelina @ 01-04-2005, 08:17)
          När jag läser allt i den här tråden så tänker jag, inte konstigt att det är så mycket krig i världen när man inte som vuxen ens kan hålla sams med sin svärmor. wink.gif

Så det är bara en det är fel på.....

--------------------
          Enbart pengar gör ingen lycklig. Man måste också ha aktier, guld och fastigheter.
          Danny Kaye (1913-1987)

Mitt andra liv.

Citera
          Anki på Öland
          Inlägg 01-04-2005, 08:59
          Länk hit: #51

Medlem
          Antal inlägg: 6 847
          Medlem nr: 3 723

Efter att ha läst igenom hela tråden (och nästan hela Amairas inlägg......) måste jag hålla med om det Bettson skrev i sitt första inlgg. Satt och nickade medhållande när jag läste det.
          Tycker det är sonens sak att tala om för sin mamma att det här är hans liv och hans familj nu, och så här vill vi ha det.
          Tycker inte heller man ska blanda ihop seriefigurers vara eller inte vara med döden, att skilja på fantasi och verklighet är en helt anna sak.
          Lycka till med svärmorsan.
          tycker Anki som tycker att hon kan minst lika mycker om barn som vilken förskollärare som helst.

--------------------
          Hundar och pelargoner....... sen är man sysselsatt året om :)
          Huserar på södra Öland

mitt album

Citera
          Sulawesii
          Inlägg 01-04-2005, 09:38
          Länk hit: #52

Medlem
          Antal inlägg: 3 022
          Medlem nr: 2 566

CITAT (Ralf @ 01-04-2005, 09:35)
          CITAT (evelina @ 01-04-2005, 08:17)
          När jag läser allt i den här tråden så tänker jag, inte konstigt att det är så mycket krig i världen när man inte som vuxen ens kan hålla sams med sin svärmor.  ;)

Precis min tanke!

--------------------
          ”Gå inte på Den Smala Vägen den är alldeles för bred. Balansera isället på de öppnaste fälten..”
          - Sun Axelsson

user posted image

Citera
          Boxer
          Inlägg 01-04-2005, 09:44
          Länk hit: #53

Medlem
          Antal inlägg: 3 234
          Medlem nr: 4 038

Kan man inte ta med sin svärmor till familjerådgivningen? För barnets skull!!?

--------------------
          Allt är relativt. För en mask är det en större avkoppling att gräva i den hårda jorden än att vara med och fiska.

Citera
          evelina
          Inlägg 01-04-2005, 09:56
          Länk hit: #54

Medlem
          Antal inlägg: 1 990
          Medlem nr: 2 991

[QUOTE=Sulawesii,01-04-2005, 10:38][QUOTE=Ralf,01-04-2005, 09:35][QUOTE=evelina,01-04-2005, 08:17]När jag läser allt i den här tråden så tänker jag, inte konstigt att det är så mycket krig i världen när man inte som vuxen ens kan hålla sams med sin svärmor.  wink.gif
          Precis min tanke!

MEN!! Jag har inte sagt att det är ens fel.

Livet förändras när människor blir äldre, även om det är jobbigt så kan det bli en helt annan människa man har med att göra än förut.
          Av egen erfarenhet så får man låta det gå in genom ena örat och ut genom det andra och minnas hur människan har varit och dom fina stunderna.

ohmy.gif

--------------------

Mvh Evelina
          Odlar numera i zon 4
          Att fela är mänskligt, att förlåta är gudomligt.

Citera
          pejori
          Inlägg 01-04-2005, 14:42
          Länk hit: #55

Medlem
          Antal inlägg: 19 528
          Medlem nr: 2 682

jag tycker att du ska gå på din magtjänsla..rååse-marie wub.gif
          ingen känner din dotter bättre än du, och du ser hur hon reagerar på farmor.
          kan inte din "gubbe" prata med sin mamma och få henne att fatta, så får du göra det som är bäst för er, även om det kräver en brytning huh.gif
          att man är farmor/mormor innebär inte att man automatiskt är en snäll "gumma" som bakar bullar wub.gif
          det finns elaka mor/farföräldrar, så skydda din dotter i första hand smile.gif

lycka till

--------------------
          Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare.
          Bor i zon 2

Citera
          wolkenkrabber
          Inlägg 01-04-2005, 16:24
          Länk hit: #56

Medlem
          Antal inlägg: 2 199
          Medlem nr: 3 388

gör som hon i "Falsk Som Vatten" ta lite cyanid i en vattenpistol o sprut i munnen på henne när hon badar rolleyes.gif

--------------------
          -=Har inte alla flingorna i stallet=-

Grönasidan, Ett trädgårdsfourm för alla

Citera
          zaaritha
          Inlägg 01-04-2005, 19:07
          Länk hit: #57

Medlem
          Antal inlägg: 9 608
          Medlem nr: 2 237

Man kan ju--tyvärr---ej säja upp bekantskapen med svärmor............
          Usch!
          Och har man en karl som inte törs säja "bu eller bä" till sin mor--ja, då
          är det tyvärr kört!!!!

Citera
          Blomstertanten
          Inlägg 01-04-2005, 19:44
          Länk hit: #58

Medlem
          Antal inlägg: 5 380
          Medlem nr: 2 004

CITAT (zaaritha @ 01-04-2005, 20:07)
          Man kan ju--tyvärr---ej säja upp bekantskapen med svärmor............
          Usch!
          Och har man en karl som inte törs säja "bu eller bä" till sin mor--ja, då
          är det tyvärr kört!!!!

Jag tycker faktiskt att man i vissa lägen både kan och (kanske) bör säga upp bekantskapen med svärmor , föräldrar , syskon eller andra släktingar.
          Därmed inte sagt att detta är ett sånt fall !
          Men om det ständigt blir konflikter eller om man känner att man mår psykiskt dåligt att av att träffa någon, då bör man faktiskt tänka på sig själv och sin familj i första hand !
          Om man ständigt försöker lösa problemen men inte kommer någonstans, hur man än försöker , finns det kanske inget annat alternativ kvar.

Lycka till och hoppas allt löser sig till det bästa, oavsett vad lösningen blir !

CITAT (pejori @ 01-04-2005, 15:42)
          att man är farmor/mormor innebär inte att man automatiskt är en snäll "gumma" som bakar bullar wub.gif

sleep.gif Jag bakar aldrig bullar ! unsure.gif Är inte jag en snäll farmor då ?
          tongue.gif

--------------------
          Glanshammar Närke Zon 3

Av var och en efter förmåga, åt var och en efter behov

Vår vision är självklar och enkel, och samtidigt helt omvälvande. Den är allas lika värde och allas frihet. Vi kan inte drömma om, inte arbeta för, något mindre. Därför är vi socialister och feminister.

Citera
          Fenja
          Inlägg 01-04-2005, 19:50
          Länk hit: #59

Medlem
          Antal inlägg: 11 272
          Medlem nr: 2 892

CITAT (Blomstertanten @ 01-04-2005, 20:44)
          sleep.gif Jag bakar aldrig bullar ! unsure.gif Är inte jag en snäll farmor då ?
          tongue.gif

Nä, du är en eeeeeeeeeeeelak farmor! tongue.gif
          Mvh
          Fenja

--------------------
          "För länge sen dyrkade Egyptierna katten som en gud.
          Det har katten aldrig glömt."

Citera
          zaaritha
          Inlägg 01-04-2005, 20:19
          Länk hit: #60

Medlem
          Antal inlägg: 9 608
          Medlem nr: 2 237

Jag tycker om min karl--men ej svärmor!
          Så--jag är fast! Kan ej "skilja mej" från svärmor........

Citera

4 sidor V  < 1 2 3 4 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 28-06-2025, 13:45

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon