Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

2 sidor V  < 1 2  
          Skriv svarNytt inlägg
          > urin gödsel
          Ulrika på balkon...
          Inlägg 21-04-2005, 08:38
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 37
          Medlem nr: 4 132

Jag hörde om ett knep för att bli av med särskilt sega träd som inte vill dö är att kissa konsekvent på dem för då växer de ihjäl sig. Vet dock inte om det är sant, vet ni?

Citera
          gammelnalle
          Inlägg 21-04-2005, 09:14
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 5 511
          Medlem nr: 1 130

CITAT (gunde @ 20-04-2005, 23:11)
          urin bör spädas 1+9, annars riskerar det att bränna sönder det du vill ska prunka.

antar att just nässlor är så pass tåliga att de var de enda som överlevde behandlingen... och de fick väl ordentligt med fart.

1+9 är lätt att komma ihåg, det är väl samma som blandsaft... blink.gif

blandsaft??? knappast .. det brukar vara 1:4 eller 1:5

smile.gif smile.gif smile.gif rolleyes.gif laugh.gif biggrin.gif

men Guldvattnets koncentration är nog inte fullt så noga med proportionerna... huve´saken är nog att det inte är FÖR koncentrerat...

(man VATTNAR ju växterna med "vanligt" vatten också och då "bryts" ju förhållandena...)

Citera
          Tapio
          Inlägg 21-04-2005, 18:33
          Länk hit: #23

Medlem
          Antal inlägg: 1 400
          Medlem nr: 2 402

CITAT (gunde @ 20-04-2005, 23:11)
          urin bör spädas 1+9, annars riskerar det att bränna sönder det du vill ska prunka.

antar att just nässlor är så pass tåliga att de var de enda som överlevde behandlingen... och de fick väl ordentligt med fart.  

1+9 är lätt att komma ihåg, det är väl samma som blandsaft...   blink.gif

Halaj!

Hallå där!
          Är det min behandling du menar?
          I så fall är ditt antagande helt fel; mina växter mår alldeles utmärkt.
          Jag tror att det handlar om urinmängden (vatten el. inte) man häller på växten och inget annat.

Tvillingarna Nisse och Arne handlar varsin kvarting seglarvatten på bolaget. Nisse drar i sig sitt rent i frostimmigt glas, medan Arne tycker att det bränner så i halsen så han blandar milda groggar på dricken. Om de har samma vikt, kön, alkoholvanor mm, så blir slutkontentan precis densamma för båda om de tömmer sina kvartingar: de blir precis lika packade.

Helt analogt med detta så ser jag ingen skillnad på att hälla på 1 dl. rent urin el. 1 L utspätt med vatten i förhållandet 1:10, mängden urin som växten får är densamma.

//T

Citera
          asator
          Inlägg 21-04-2005, 21:14
          Länk hit: #24

Medlem
          Antal inlägg: 22
          Medlem nr: 2 812

Hej!

Jag älskar det här forumet. Tror ni man kan gödsla gräsmattan med guldvatten tidigt på söndagmorgon när resten av familjen sover? Ger det resultat om man gör det en gång i veckan? Jag menar - vilka mängder talar vi om? Hur långt räcker en vattenkanna?

Hälsningar
          asator tongue.gif

Citera
          jeno
          Inlägg 22-04-2005, 20:50
          Länk hit: #25

Medlem
          Antal inlägg: 26
          Medlem nr: 1 581

Inser att jag måste köpa en "pimpinett" eller vad nu tjejpottorna heter... Varför slösa bort både färskvatten (spola toan) och fantastisk gödning? Männen i familjen får väl gå ut och pinka i buskarna, de är lite taniga. (Buskarna alltså) Tål Thuja guldvatten?

--------------------
          Jeno

Citera
          mamamaggan
          Inlägg 22-04-2005, 20:57
          Länk hit: #26

Medlem
          Antal inlägg: 15 810
          Medlem nr: 2 558

Ett litet varningens ord bara. Alla " mina" karlar "vattnar" buskarna ( och gräsmattan) ute vid sommarstugan. Om man " vattnar" för intensivt på en och samma plats så dör i alla fall gräset. Det blir alldeles svart, dör och kvar står man med en kal fläck där det tar lång tid innan det växer något igen. Inte vet jag om " mina" karlar är speciellt giftiga unsure.gif men det är vad som hänt hos mig. sad.gif

--------------------
          Mälardalen zon 2 - 3

Att känna skuld är att vara human

Citera
          jeno
          Inlägg 22-04-2005, 21:00
          Länk hit: #27

Medlem
          Antal inlägg: 26
          Medlem nr: 1 581

Hmm. Det är väl där spädningen kommer in då. Om de dricker riktigt mkt vatten kvällen innan borde morgonpinket funka kanske? blink.gif

--------------------
          Jeno

Citera
          tullmejs
          Inlägg 23-04-2005, 14:01
          Länk hit: #28

Medlem
          Antal inlägg: 303
          Medlem nr: 3 834

Någon här på forumet berättade sin strategi: piss (allt han producerade, tror jag) på gräsmattan, som växer omåttligt; det uppsamlade gräsklippet som gödning på allt som behöver, tex grönsaker som skulle fara illa av supernäringen i det gyllene njurvattnet. (Dessutom kan det ju bära emot att stå och strila i plocksalladen). För alla som samlar upp sitt klippta gräs verkar det vara en lysande metod.

Citera
          Frida H
          Inlägg 23-04-2005, 18:05
          Länk hit: #29

Medlem
          Antal inlägg: 96
          Medlem nr: 5 357

CITAT (jeno @ 22-04-2005, 21:50)
          Tål Thuja guldvatten?

Vet att folk med thujahäck inte gillar när hundarna pissar på den, det blir brunt o sen dör busken. Men hundarna pinkar ju på busken inte på jorden o har en börjat så lyfter ju varenda hund som går förbi på benet på samma ställe.

Citera
          Ammari
          Inlägg 24-04-2005, 20:47
          Länk hit: #30

Medlem
          Antal inlägg: 97
          Medlem nr: 2 333

Min morfar vattnade alltid sina rosor på lantstället med urin. Där hade vi utedass men på nätterna fick alla som behövde kissa i en stor hink, pappret slängdes separat. Sen tog han urinet och gödslade med. Vet tyvärr inte om han spädde det....

Lite kuriosa kanske biggrin.gif

Citera
          gunde
          Inlägg 25-04-2005, 19:40
          Länk hit: #31

Medlem
          Antal inlägg: 63
          Medlem nr: 5 514

nu har jag börjat gödsla min syrén med urin... tassar ut med pottan när grannarna släckt. bor ju ändå i stan. wink.gif

Citera
          Reserv
          Inlägg 25-04-2005, 21:33
          Länk hit: #32

Medlem
          Antal inlägg: 6 877
          Medlem nr: 5 537

CITAT (Frida H @ 23-04-2005, 19:05)
          Tål Thuja guldvatten?

Vet att folk med thujahäck inte gillar när hundarna pissar på den, det blir brunt o sen dör busken. Men hundarna pinkar ju på busken inte på jorden o har en börjat så lyfter ju varenda hund som går förbi på benet på samma ställe.

Vad som helst dör nästan när hundarna varit där och pissat på dom, det är som sagt var outspätt och det blir lager på lager. Nu ska inte "guldvattnet" hällas på själva växten utan på jorden och dessutom utspätt. Om en karl pinkar på samma buske varje morgon har kliver ut i det gröna, så dör den också (vet av egen erfarenhet) busken alltså. Men det är nog nära på att karln hänger löst i vissa lägen där också beroende på om det är en buske av värde rolleyes.gif

Citera
          SannaLasso
          Inlägg 26-04-2005, 09:05
          Länk hit: #33

Medlem
          Antal inlägg: 311
          Medlem nr: 5 324

CITAT (Reserv @ 25-04-2005, 22:33)
          CITAT (Frida H @ 23-04-2005, 19:05)
          Tål Thuja guldvatten?

Vad som helst dör nästan när hundarna varit där och pissat på dom, det är som sagt var outspätt och det blir lager på lager. Nu ska inte "guldvattnet" hällas på själva växten utan på jorden och dessutom utspätt. Om en karl pinkar på samma buske varje morgon har kliver ut i det gröna, så dör den också (vet av egen erfarenhet) busken alltså. Men det är nog nära på att karln hänger löst i vissa lägen där också beroende på om det är en buske av värde rolleyes.gif

haha...sambon lyckades pinka ihjäl flera kvadratmeter av ett fantastiskt vincabestånd på ett halvår...

Citera
          Tapio
          Inlägg 26-04-2005, 20:13
          Länk hit: #34

Medlem
          Antal inlägg: 1 400
          Medlem nr: 2 402

Halaj!

Öhh...kanske man skulle göra en helomvändning i resonemanget och ha kål på kirskålen genom att pinka ihjäl dom?...:-)

//T

Citera
          Micke
          Inlägg 26-04-2005, 20:28
          Länk hit: #35

Medlem
          Antal inlägg: 505
          Medlem nr: 1 111

Orsaken till att man ska späda ut urinen är för att man faktiskt ganska effektivt kan ta livet av växter annars - om koncentrationen av näringsjoner är högre i marken kring roten än inne i växten uppstår något som kallas för omvänd osmos vill jag minnas, dvs istället för att ta upp vatten börjar växten förlora vatten - och vissnar. Av den orsaken ska man inte vara överdrivet generös när man gödslar.

Efter större konserter i Brunnsparken i Helsingfors har parkavdelningen ibland varit tvungen att vattna buskagen i tre dagar för att rädda livet på dessa stackare som oförskyllt utsatts för floder av urin från folk som inte orkar köa till bajamajorna. Har själv testat det en gång och lyckats pinka ihjäl en maskros - men det krävdes att jag pinkade på den dagligen i en veckas tid innan jag fick livet av den sega rackaren (gräset runt den dog mycket fortare...).

Micke

--------------------
          Får man bara ändan ur vagnen, behöver man inte ta sig i kragen.

Citera
          Frida H
          Inlägg 26-04-2005, 20:57
          Länk hit: #36

Medlem
          Antal inlägg: 96
          Medlem nr: 5 357

Jaha....då kan vi skippa det sättet att ta dö på maskrosorna. Jag fortsätter med grovsalt. Det funkar bra hos mig.

Citera
          gunvor
          Inlägg 19-06-2005, 08:50
          Länk hit: #37

Medlem
          Antal inlägg: 758
          Medlem nr: 4 450

aha - nu lärde jag mig ngt nytt - det får mig att tänka på torgtanten i min barndom.
          Någon frågade hur hon kunde ha så fin gräslök och hon svarade "den får en potta varje morgon"

Citera
          Jill-Ulrika
          Inlägg 19-06-2005, 20:23
          Länk hit: #38

Medlem
          Antal inlägg: 505
          Medlem nr: 3 819

August Strindberg hade en förkärlek att sätta nya namn på saker och ting krokus fick heta saffransblomma och urin fick heta purin något som han flitigt använde för sina odlingar. Han skulle ha en speciell vattenkanna som han pinkade och sen fyllde upp med vatten och vattande med ohmy.gif huh.gif sleep.gif

--------------------
          Sävedalen zon I-II
          Min trädgårdsblogg

Citera
          jåj
          Inlägg 20-06-2005, 20:31
          Länk hit: #39

Medlem
          Antal inlägg: 430
          Medlem nr: 4 152

En liten fundering hur många liter urin motsvaras av en säck blåkorn (NPK)

Man kan ju ocklså ta tillvara vattnet från tvättmaskinen med alla fosfater och tensider och ... som göder våra sjöar ? eller ?

Funderingar

JÅJ

--------------------
          Redan nästa år skall jag odla allt som inte fik plats i år
          Sen skall jag också göra om tomten.
          Är något färdigt så är det en möjlighet att förändra.
          Det svåraste är att motstå möjligheten till possetivt arbet i trädgården!

Citera

2 sidor V  < 1 2
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 26-10-2025, 10:27

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon