En del av mina perenner verkar inte ha klarat vintern på balkongen.
Salvian, timjanplantan och min japanska dvärgakleja verkar helt döda. Taklöken är halvdöd (jag överväger att ta bort dem helt).
Tror ni att det finns en chans att dessa växter kommer att vakna till liv?
Jag var helt övertygad om att Clematisen var helt död, och jag skulle just till att klippa bort allt risigt som fanns kvar, när jag upptäckte några nya små blad/kvistar som levde under de vissna bladen. Hoppas att den får nya grenar och blommar även i år!
Kärleksörten har också klarat sig, vilket gjorde mig glad. (Den sorten som jag har, har blivit vald till årets perenn något år). Det verkar även som min lilla Lavendel har överlevt.

Jag blir lite ledsen om de dyra plantor som jag köpte inte har överlevt vintern, men jag ska försöka skydda dem bättre nästa år. Tanken var (och är) att jag hellre investerar i växter som jag kan ha år från år, och kanske föryngra och plantera ut i trädgården om jag någon gång flyttar ut på landet igen.
Nu vill jag ha alla möjliga tips på växter (perenner) som är tåliga och någorlunda lätta att övervintra. Någon som har tips?
Jag bor på en solig söderbalkong på 7 våningen (så det är rätt så blåsigt ibland). Så här såg det ut på sensommaren på min balkong förra året.

[/IMG]
Några växter som jag är sugen på är perenna prydnadsgräs, kanske såpnejlikor (fast jag hatade dem när jag bodde på landet).

Vad tror ni om det?
Astilbe blev jag nyfiken på. kan de bli så här fina i kruka? Se länken
Bakker- AstilbeHosta 'Halcyon' verkar också fin, vad tror ni om den? Se länken
Bakker- Hosta "Halcyon"