|
Diabolique
07-04-2005, 19:41
En del av mina perenner verkar inte ha klarat vintern på balkongen. Salvian, timjanplantan och min japanska dvärgakleja verkar helt döda. Taklöken är halvdöd (jag överväger att ta bort dem helt). Tror ni att det finns en chans att dessa växter kommer att vakna till liv? Jag var helt övertygad om att Clematisen var helt död, och jag skulle just till att klippa bort allt risigt som fanns kvar, när jag upptäckte några nya små blad/kvistar som levde under de vissna bladen. Hoppas att den får nya grenar och blommar även i år! Kärleksörten har också klarat sig, vilket gjorde mig glad. (Den sorten som jag har, har blivit vald till årets perenn något år). Det verkar även som min lilla Lavendel har överlevt.  Jag blir lite ledsen om de dyra plantor som jag köpte inte har överlevt vintern, men jag ska försöka skydda dem bättre nästa år. Tanken var (och är) att jag hellre investerar i växter som jag kan ha år från år, och kanske föryngra och plantera ut i trädgården om jag någon gång flyttar ut på landet igen. Nu vill jag ha alla möjliga tips på växter (perenner) som är tåliga och någorlunda lätta att övervintra. Någon som har tips? Jag bor på en solig söderbalkong på 7 våningen (så det är rätt så blåsigt ibland). Så här såg det ut på sensommaren på min balkong förra året.  [/IMG] Några växter som jag är sugen på är perenna prydnadsgräs, kanske såpnejlikor (fast jag hatade dem när jag bodde på landet).  Vad tror ni om det? Astilbe blev jag nyfiken på. kan de bli så här fina i kruka? Se länken Bakker- AstilbeHosta 'Halcyon' verkar också fin, vad tror ni om den? Se länken Bakker- Hosta "Halcyon"
Din fråga är nog besvarad fem rader nedanför dig!! Men här en länk: Solig och varm balkongMvh Fenja
Diabolique
07-04-2005, 22:10
CITAT (Fenja @ 07-04-2005, 21:59) Din fråga är nog besvarad fem rader nedanför dig!! Men här en länk: Solig och varm balkongMvh Fenja Tack för tipset! Nej det var knappast något svar på frågan om tåliga perenner. Men smultron nämndes i alla fall, och de är väl fleråriga? I så fall, vet ni om de är svåra att övervintra i kruka på balkong? Timjan och taklök nämndes också, men de har jag ju redan. Däremot undrade jag om det är värt att vänta och se om de kan få nytt liv till våren eller om de ska kastas. Någon som har svar eller tips? Och så undrade jag om Astilbe och Hosta 'Halcyon', fleråriga prydnadsgräs och Såpnejlika... Någon som har erfarenhet av dem i kruka? Jag hittade inte svar på dessa frågor i någon annan tråd. Men tipsa mig gärna om ni hittar svar på dem.
Nu vet jag inte i vilken zon du bor, men här i zon 4 tar det några veckor till innan salvia och timjan sätter fart och börjar se levande ut. Ge dem en chans att vakna du. Om du tänker på den höga såpnejlikan så är den ju lite ranglig och blir kanske svår att få att vara upprätt... Men det finns en krypande variant som kanske passar bättre i kruka. Hosta och astillbe ska fungera utmärkt att odla i kruka. Smultron är flerårig och lätta att dra upp från frö som finns bl a hos Bröderna Nelson. De ser ofta stendöda ut ganska långt fram på våren men brukar övervintra bra, så jag gissar att de går bra i kruka med. Mvh Fenja
Diabolique
07-04-2005, 23:35
Tack för tipset! Nu råkade ju jag klippa bort nästan allt som var helt torrt på timjanplantan och salvian. Var det fel? Jag lämnade några cm stubb... Jag vet inte heller i vilken zon jag bor i...  Men jag bor i alla fall i Eskilstuna. Hm... en krypande variant av såpnejlika... Vad kul! Det måste jag kolla upp! Tack för tipset, det blir nog smultron här i år i alla fall.
zonkartaHär kan du se vilken zon du bor i. Det finns massor av fakta och inspirerande läsning på Odlas förstasida.
Lite allmänt tycker jag att det är på tok för tidigt att döma ut någon växt ännu. Vänta minst en månad till innan du slänger eller klipper något, tycker jag!
Timjan är knepig att övervintra i kruka och torra timjanplantor brukar visa sig vara rätt döda. Du kan ju vänta med att slänga den om du vill vara på den säkra sidan, men jag brukar i alla fall få köpa en ny varje år.
Salvia kan leva fastän den ser lite död ut. Helt torra grenar kan man klippa bort, men jag brukar vänta tills jag är säker på att de är döda. Ibland gör den nya skott på grenar som ser döda ut. Den kan även göra nya skott från roten fastän den ser rätt vissen ut, så det är inte säkert än att den är död. Vänta ett par månader till innan du slänger den!
Myntor är svåra att ha ihjäl helt (även om lössen kan göra ett försök) och gräslök överlever det mesta, så dem kan jag rekommendera. Jag köpte en vackert blåblommande praktveronika förra året, och den ser också ut att vara på väg upp igen.
Diabolique
12-04-2005, 13:43
CITAT (noora @ 11-04-2005, 16:09) Lite allmänt tycker jag att det är på tok för tidigt att döma ut någon växt ännu. Vänta minst en månad till innan du slänger eller klipper något, tycker jag!
Timjan är knepig att övervintra i kruka och torra timjanplantor brukar visa sig vara rätt döda. Du kan ju vänta med att slänga den om du vill vara på den säkra sidan, men jag brukar i alla fall få köpa en ny varje år.
Salvia kan leva fastän den ser lite död ut. Helt torra grenar kan man klippa bort, men jag brukar vänta tills jag är säker på att de är döda. Ibland gör den nya skott på grenar som ser döda ut. Den kan även göra nya skott från roten fastän den ser rätt vissen ut, så det är inte säkert än att den är död. Vänta ett par månader till innan du slänger den!
Myntor är svåra att ha ihjäl helt (även om lössen kan göra ett försök) och gräslök överlever det mesta, så dem kan jag rekommendera. Jag köpte en vackert blåblommande praktveronika förra året, och den ser också ut att vara på väg upp igen. Jag gissar att jag bor i zon 3. Gräslök och någon form av mynta skall jag absolut satsa på! Luftlök tror jag att min nuvarande gräslökssort heter. Tusen tack för tipset! Praktveronica lät ju också bra, och jag har läst at de ska vara härdiga i zon 3.
Em_I_Am
13-04-2005, 14:19
Apropå prydnadsgräs... jag har sått Blåsvingel som nu börjar titta upp. Gräset blir silvergrått-blått o verkligen häftigt som kontrast till andra plantor. Det är enligt rara växter en härdig perenn som trivs lika bra i kruka som i rabatt. Det fullständiga namnet är Festuca glauca "Select" om du vill söka på Rara Växter för att se mer info och bild!
ordsnoken
14-04-2005, 15:10
Hej! Det såg ju fint ut förra sommaren - men jag tror att ditt problem stavas för små krukor, inte växtval. Plantorna blir inte bara stekta i solen och behöver vatten och kanske lite skärmskydd - de ser ut att ha alldeles för lite jord att skydda sig med när vintern kommer. Jag föreslår att du snickrar till några trälådor till dina perenner istället - mitt förslag är ca 40 cm djupa, 50 cm höga (själva jordbehållaren) och minst en halvmeter breda, så klarar växterna en rejäl vinter. Oavsett om du vill ha bärbuskar på stam eller bara en miniköksträdgård är en tillräckligt stor jordbehållare nog ett krav om plantan ska klara att övervintra. Lägg lite höstlöv eller så i lådan då plantorna vissnat ner oktober/november, som ersättning för det skyddande snötäcket, kommer du att ser det mesta i perennväg titta upp igen till våren. Det skyddande snötäcket på friland kan du ersätta med bubbelplast, "harpunera" fast det med blompinnar så ligger det kvar och isolerar plantorna i lådan. Jag bor i zon 4 och har utan problem i flera år på min balkong övervintrat bland annat rabarber, kaprifol, vildvin, klätterrosor (härdiga new dawn), stäppsalvia (uppdrivna från frön), lupiner (från frö), några olika myntasorter (sprider sig enormt, vill ha en egen låda), timjan, fransk dragon, krusbär på stam, vinbär på stam, löjtnantshjärta och japansk lykta (sprider sig också enormt). Det enda som hittills inte klarat sig är ett päronträd (göteborg) - det överlevde vintern men knäcktes av en rejäl frostknäpp som tog alla knoppar i maj förra året. Vill du vara exotisk så har min granne en liten hängbjörk. Stor låda, cirka 80x80x100 - och trädet mår toppen år efter år. Lycka till med odlandet! /Ann
CITAT (Diabolique @ 12-04-2005, 14:43) Praktveronica lät ju också bra, och jag har läst at de ska vara härdiga i zon 3. Jag bor i Stockholm (zon 3 just här), så om praktveronica trivs här så borde den trivas hos dig med När du tittar på odlingszoner för växterna kan du behöva tänka på att det blir lite andra omständigheter när man odlar i kruka. Jag tycker att det har varit svårare att övervintra saker i kruka än på friland (jag jämför min balkong med mina föräldrars trädgård, som också är i Stockholm). Dels fryser det mer, men på våren finns även större risk för uttorkning om man inte är framme och vattnar. Mina växter råkade ut för dränkning när snön smälte, för jag glömde ta bort ytterkrukorna innan dess...
jag brukar försöka köpa sånt som klarar ett par zoner kallare än var jag egentligen bor, det blir bra mycket kallare i krukorna än i jorden, även om de är stora. sedan får man lite pröva sig fram vad som överlever... kantnepeta och smultron är det som överlevt bäst hemma hos mig
Dilidis
28-04-2005, 08:59
Som tur är har det ju inte blivit dags för att "övervintra" växterna ännu... det är ju ett tag tills dess så man har lite tid att förbereda sig och sina växter. Men jag förstår också att det är dags att lära sig.. undrar om man inte kan förvara dessa (övervintrare) inomus, i ett mörkt utrymme (t ex vindsförrådet)? Det känns ju så mycket enklare för då behöver man ju inte vara rädd för att de fryser bort och krukan är för lite o dyl.. antar att man inte kan det för det vore väl en för "enkel lösning". Jag har en nyplanterad ros (ny för i år) som jag skall försöka övervintra nästa vinter och jag VET att den skall kunna klara sig utomhus men jag är rädd att misslyckas med den. Kan jag ta in den i te x det mörka vinsdförrådet under vintern?
Diabolique
28-04-2005, 17:08
Så... Nu har jag köpt både en lågväxande såpnejlika och en temynta. Dessa har jag planterat i en sådan här, från IKEA:  Men jag tyckte att den var så ful, så jag klädde in den i gjutesäckväv. Och då blev det såhär...  Nästa år kommer jag att köpa murarhunkar på drygt 20 liter till att plantera mina klätterväxter i och då kommer jag att klä in dem på liknande sätt, för plast är det fulaste jag vet...
Vilken bra idé med säckväven, det ska jag absolut försöka mig på med några av mina balkonglådor/plastkrukor!
K.
Diabolique
01-05-2005, 16:42
CITAT (Kana @ 01-05-2005, 16:43) Vilken bra idé med säckväven, det ska jag absolut försöka mig på med några av mina balkonglådor/plastkrukor!
K. Gud, det tänkte jag inte ens på själv. Jag var på väg att köpa dyra (men fina) balkonglådor av flätad pil... Men nu kan jag ju köpa fulare och billigare balkonglådor och göra dem fina med säckväv. Måst påpeka att det vara svårare än jag hade tänkt mig att klä in lådan, och nästa gång kommer jag att limma istället för att pilla med snören och häftklamrar...
Hmmm, jag tänkte i min iver förstås att det bara var att vira runt och knyta fast Skulle då inte gå att ta en tillräckligt stor bit säckväv och pula ner den inuti krukan/lådan (ända ner till botten) och sen fylla på jord? Och så staga upp det genom att knyta såna fina snören runt? Hur fick du fast din säckväv? K.
Diabolique
02-05-2005, 17:20
CITAT (Kana @ 02-05-2005, 13:23) Hmmm, jag tänkte i min iver förstås att det bara var att vira runt och knyta fast Skulle då inte gå att ta en tillräckligt stor bit säckväv och pula ner den inuti krukan/lådan (ända ner till botten) och sen fylla på jord? Och så staga upp det genom att knyta såna fina snören runt? Hur fick du fast din säckväv? K. Jo, så tänkte jag också när jag väl skulle göra det. Men det var lite bökigare än så... Den metod du beskriver skulle vara det enklaste tror jag. Men jag vill ju att den ska vara hel och fin i flera år. Och om man lägger en massa jord mot säckväven så kommer väl säckväven att multna? Nästa gång kommer jag nog att limma, och sedan kan man ju göra som du sa och vika över kanterna på insidan, men då vill jag nog sätta en sopsäck som skyddar säckväven på insidan också. Min metod är svår att beskriva... pillande och häftande med häftapparat knytande med snöre och att först försöka klä lådan utvändigt med tidningspapper (eftersom det blåa lyser igenom annars)... Jag får antingen pilla ner tyget i jorden eller limma runt den övre innerkanten, för det håller sig inte på plats lika fint som på bilden, nu när det har gått några dagar.
Diabolique
08-05-2005, 20:40
Fy vad det regnar!
Jag är lite orolig för min nya kaprifol... Den ser lite hängig ut, och jag undrar om det kan vara regnet? Den står precis vid balkongräcket och det kommer in en del regn trots att det är tak över hela balkongen.
Nu har den fått hoppa in lite längre på balkongen för att slippa regn och blåst. (Just blåst har jag hört att de ska tåla riktigt bra).
Hinken som den är planterad i har dräneringshål i botten, så jag trodde inte att det skulle vara någon fara med regnvatten. Vad tror ni? Är det regnets fel? Är det blåsten som får de späda skotten att hänga?
*lite orolig*
Jill-Ulrika
09-05-2005, 13:50
CITAT (Diabolique @ 28-04-2005, 18:08) "murarhunkar..." "Murarhunkar" Freudiansk felstavning(?) Nej, skämt å sido. Jag tycker också det var en bra idé att klä in plastbyttan i juteväv. Håller med dig om plasten, det må vara praktiskt men det är så fult. Har du några mer bra tips på lager?
Diabolique
09-05-2005, 16:12
CITAT (Jill-Ulrika @ 09-05-2005, 14:50) CITAT (Diabolique @ 28-04-2005, 18:08) "murarhunkar..."
"Murarhunkar" Freudiansk felstavning(?) Nej, skämt å sido. Jag tycker också det var en bra idé att klä in plastbyttan i juteväv. Håller med dig om plasten, det må vara praktiskt men det är så fult. Har du några mer bra tips på lager? Ha ha! Ja det var verkligen en felsägning (freudiansk sådan också). Men jag skulle inte ha så mycket emot att fylla balkongen med murarhunkar... Men det funkar ju med byggarbetare och hunkar över lag, de behöver ju inte vara just murare.  Och sedan ska jag klä in dem med säckväv!  Just nu är det lite idétorka tyvärr, men det kommer kanske mer framöver.
Diabolique
16-05-2005, 01:14
Äntligen blommar min lilla akleja! Jag köpte en förra året men den hann aldrig blomma och den överlevde inte vintern. Min nya har många knoppar och verkar trivas bra på balkongen i sin egen kruka.  Jag är såå lycklig!
CITAT (Diabolique @ 09-05-2005, 17:12) Och sedan ska jag klä in dem med säckväv!  haha!  Dom skulle man bra gärna ha på sin balkong,. speciellt när det är så här kallt och snöigt.. annars fryser ju de stackars hunksen.  Usch och fy nu är 12 maj snö-rekordet från förra året slagit,. inte ett välkommet inslag för alla balkongplantor som ännu står inomhus och trampar. Snöstorm 16 maj!!! Jag ska skriva till EU och klaga på snedvridna odlingsmöjligheter!!
Jill-Ulrika
07-06-2005, 19:03
CITAT (Diabolique @ 16-05-2005, 02:14) Äntligen blommar min lilla akleja! Jag köpte en förra året men den hann aldrig blomma och den överlevde inte vintern. Min nya har många knoppar och verkar trivas bra på balkongen i sin egen kruka.  Jag är såå lycklig!  Grön av avund Fin akleja. Än är det bara tråkpenseérna som blommar på min balkong.
Ophelia
08-06-2005, 18:43
Stäppsalvia, malört, gräs, trift, bräcor, lammöron, solvända, silverarv.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|