Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

3 sidor V  < 1 2 3 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Och så sitter man här igen!, massor av godispapper omkring mig
          pejori
          Inlägg 11-04-2005, 18:58
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 19 528
          Medlem nr: 2 682

CITAT (Sulawesii @ 11-04-2005, 19:28)
          För mig funkar det inte! Jag är dittrillad sen i julas och har jättesvårt att hitta tillbaka.....

visst är det besvärligt!!! smile.gif smile.gif
          du får ta nya tag nu, sedan vet du det till nästa gång att inte smaka. smile.gif smile.gif
          jag klarar att ta en enstaka bit, men det har som sagt var gått några år nu wub.gif wub.gif

--------------------
          Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare.
          Bor i zon 2

Citera
          Sulawesii
          Inlägg 11-04-2005, 19:00
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 3 022
          Medlem nr: 2 566

Hoppas att också jag kan hamna där!

--------------------
          ”Gå inte på Den Smala Vägen den är alldeles för bred. Balansera isället på de öppnaste fälten..”
          - Sun Axelsson

user posted image

Citera
          Zitrus
          Inlägg 11-04-2005, 19:52
          Länk hit: #23

Medlem
          Antal inlägg: 297
          Medlem nr: 5 097

CITAT (Sulawesii @ 11-04-2005, 20:00)
          Hoppas att också jag kan hamna där!

Det hoppas jag att jag med gör! Har iaf klarat en dag tongue.gif *skrattar* Det är ju ingenting i jämfört med år!!!

--------------------
          ----------------
          "Ingen kan göra allt men alla kan göra något"

Zitrus
          Göteborgare

Citera
          netaave
          Inlägg 11-04-2005, 21:07
          Länk hit: #24

Medlem
          Antal inlägg: 8 016
          Medlem nr: 3 244

Välkommen till [B]www.bendro.se[B] där kan du hitta likasinnade, där har jag fått min hjälp, och jag har gått från sockerberoende till "helnykterist" vad gäller socker, vitt mjöl, vitt ris och ljus pasta och på kuppen minskat nästan 60 kg.
          Vindruvor är en fälla, som sockerberoende ska du inte äta det, sötsuget kommer som ett brev på posten. Ät i stället citrus, päron och bananer. Mumsa i dig rädisor och knapra i dig grön färsk sparris nu när det blir säsong.

--------------------

Citera
          *Felix matte*
          Inlägg 11-04-2005, 21:31
          Länk hit: #25

Medlem
          Antal inlägg: 14 005
          Medlem nr: 429

Med risk för att utsättas för "stening" så vill jag påstå att det inte alls handlar om sk "sockerberoende".
          Karaktär hette det innan några kom på att man kunde tjäna pengar på att anordna kurser, föredrag och anläggningar där dessa sk. beroende kunde vistas och få bot... allt detta för stora pengar.

Vill man inte äta socker och godis så är det väl inte så svårt att helt enkelt inte inhandla dessa.... eller hur?

Att sedan media skriver om "sockerberoende" och talar om för oss att vi "inte alls ska känna som vi är ensamma om problemet" det tycker jag ... visar än mer hur många försöker sko sig på osäkra.... och försöker intala oss att vi lider av sjukdom. sad.gif mad.gif

Citera
          ah56
          Inlägg 11-04-2005, 21:42
          Länk hit: #26

Medlem
          Antal inlägg: 448
          Medlem nr: 3 314

CITAT (pejori @ 11-04-2005, 10:32)
          CITAT (fruberglund @ 11-04-2005, 10:29)

Fast nu har jag gått upp några kilo igen...får inte banta längre  :D  :D  :D

visst är det jobbigt att inte få banta när kompisen är gravid? biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif laugh.gif laugh.gif

CITAT
          Ja, hahaha...AVSLÖJAD!

--------------------
          Hälsningar, fru Berglund

Hur kom du på det??

GRATTIS fru Berglund

--------------------
          Annika i Mölndal Zon 2

Citera
          Zitrus
          Inlägg 11-04-2005, 21:44
          Länk hit: #27

Medlem

CITAT (Felix matte @ 11-04-2005, 22:31)
          Med risk för att utsättas för "stening" så vill jag påstå att det inte alls handlar om sk "sockerberoende".
          Karaktär hette det innan några kom på att man kunde tjäna pengar på att anordna kurser, föredrag och anläggningar där dessa sk. beroende kunde vistas och få bot... allt detta för stora pengar.

Vill man inte äta socker och godis så är det väl inte så svårt att helt enkelt inte inhandla dessa.... eller hur?

Att sedan media skriver om "sockerberoende" och talar om för oss att vi "inte alls ska känna som vi är ensamma om problemet" det tycker jag ... visar än mer hur många försöker sko sig på osäkra.... och försöker intala oss att vi lider av sjukdom. sad.gif mad.gif

Även om det inte är "sockerberoende" jag är (kanske har jag dålig karaktär just när det gäller goda onyttiga saker) så är det fruktansvärt svårt för mig att låta bli godis!

Att jag är sjuk på något sätt vill jag inte påstå... Vill ju bara bli av med de där eviga sötsuget och det känns som jag behöver lite råd om hur jag ska göra... sedan struntar jag fullständigt i om det finns något som kallas sockerberoende eller inte rolleyes.gif

Jag köper hem godis när jag handlar själv... men jag är inte den enda som gör det i den här familjen utan alla är lika bra på det... Bara det att jag vill låta bli att äta upp det!

unsure.gif

--------------------
          ----------------

Zitrus
          Göteborgare

Citera
          *Felix matte*
          Inlägg 11-04-2005, 22:02
          Länk hit: #28

Medlem

CITAT (Zitrus @ 11-04-2005, 22:44)
          Jag köper hem godis när jag handlar själv... men jag är inte den enda som gör det i den här familjen utan alla är lika bra på det... Bara det att jag vill låta bli att äta upp det!

unsure.gif

Inte alls ovanligt att hela familjen följer samma mönster... Vad annat göra om man vant sig vid att godisskålar och chokladkakor finns lättillgängligt. tongue.gif

Att vilja låta bli men inte kunna... det handlar enbart om viljestyrka.
          Ingen annan än du själv kan sluta med att stoppa in godiset i din mun!

Det är precis som med alkoholisten.. Ingen annan kan sluta dricka utom han/hon själv.

Citera
          Zitrus
          Inlägg 11-04-2005, 22:11
          Länk hit: #29

Medlem

CITAT (Felix matte @ 11-04-2005, 23:02)
          CITAT (Zitrus @ 11-04-2005, 22:44)

unsure.gif

Inte alls ovanligt att hela familjen följer samma mönster... Vad annat göra om man vant sig vid att godisskålar och chokladkakor finns lättillgängligt. tongue.gif

Att vilja låta bli men inte kunna... det handlar enbart om viljestyrka.
          Ingen annan än du själv kan sluta med att stoppa in godiset i din mun!

Det är precis som med alkoholisten.. Ingen annan kan sluta dricka utom han/hon själv.

Jag vet... wink.gif Man måste sluta själv men som sagt när man kommer ut från sitt rum och finner de andra en efter en snaskande på något gott är det ju inte så lätt! Får väl hoppas att det blir bättre när jag flyttar hemmifrån till hösten!
          Tills dess försöker jag med de råden jag fått härifrån! biggrin.gif

--------------------
          ----------------

Zitrus
          Göteborgare

Citera
          Ciczi
          Inlägg 12-04-2005, 05:42
          Länk hit: #30

Medlem
          Antal inlägg: 2 836
          Medlem nr: 4 113

Hej Zitrus!

När du är godissugen och vill ha något så fundera på om du verkligen vill ha det där godiset? Är det verkligen inte mat eller frukt du vill ha? Jag vet att ibland är det godis man vill ha och det finns lite som hjälper mot just det. Men gå inte in i affären ens när du är sugen. Drick lite vatten (jag har alltid en liten vatten med mig) så sköljer du bort godissuget.

Ibland måste man gå och handla och sämsta tillfället att göra det är ju när man är hungrig eller sötsugen. Försök att låta bli att köpa sötsaker och när du inte köper det onyttiga så beröm dig själv. Säg till dig själv att det där gjorde jag jättebra!!! Jag brukar bli uppmuntrad av mitt eget beröm och det gör att man orkar kämpa på med att bemästra sitt sötsug.

Ciczi

--------------------
          Egenföretagande Trädgårdsingenjör. Besök www.tradgardsservice.com

"Mest klorofyll vinner!!!"

Citera
          netaave
          Inlägg 12-04-2005, 07:09
          Länk hit: #31

Medlem

CITAT (Felix matte @ 11-04-2005, 22:31)

Så du vet det bättre än läkarna då?
          Detta har inget med dålig karaktär att göra, det är det första man får veta när man söker läkare för detta, det är betydligt mer komplicerat än så.

--------------------

Citera
          *Felix matte*
          Inlägg 12-04-2005, 07:37
          Länk hit: #32

Medlem

CITAT (netaave @ 12-04-2005, 08:09)
          Så du vet det bättre än läkarna då?
          Detta har inget med dålig karaktär att göra, det är det första man får veta när man söker läkare för detta, det är betydligt mer komplicerat än så.

I detta fall..ja. Det finns ju numera flera sk. "beroendesjukdomar"
          de som spelar bort sina pengar...shoppingglada kvinnor (och kanske några män)...klassas numera som sjukdom.

Vill jag spela eller shoppa så ska jag inte begära att skattepengar och sjukvård skall belastas för att få mig på bättre tankar, likaså väljer jag själv vad jag stoppar i min mun.
          Ingen annan än jag kan låta bli att stoppa godis min mun...ingen annan än jag kan bestämma om jag vill spela bort eller shoppa upp hela min lön. smile.gif

Citera
          MoniqueÖ
          Inlägg 12-04-2005, 10:08
          Länk hit: #33

Medlem
          Antal inlägg: 179
          Medlem nr: 2 769

Appropå sockersug;

Det som har hjälpt mig med mitt godissug (som eg aldrig varit speciellt stort men jobbigt eftersom jag varit mer överviktig än jag är nu) är det som någon näringsfysiolog sagt (kanske Fredrik Paulùn); En Snickers dämpar sockersuget i en kvart, en frukt typ päron, äpple eller citrus dämpar kroppens sockersug i 2 timmar"...

Sen har vi det där men vanans makt men det är mer på det pyskologiska planet.
          Fram med mera frukt!

Lycka till!

/Q

Citera
          Ciczi
          Inlägg 12-04-2005, 11:22
          Länk hit: #34

Medlem
          Antal inlägg: 2 836
          Medlem nr: 4 113

Frukt är också godis! Dessutom är det gott.biggrin.gif biggrin.gif

Ciczi

--------------------
          Egenföretagande Trädgårdsingenjör. Besök www.tradgardsservice.com

"Mest klorofyll vinner!!!"

Citera
          pejori
          Inlägg 12-04-2005, 13:35
          Länk hit: #35

Medlem

CITAT (Felix matte @ 12-04-2005, 08:37)
          Vill jag spela eller shoppa så ska jag inte begära att skattepengar och sjukvård skall belastas för att få mig på bättre tankar, likaså väljer jag själv vad jag stoppar i min mun.
          Ingen annan än jag kan låta bli att stoppa godis min mun...ingen annan än jag kan bestämma om jag vill spela bort eller shoppa upp hela min lön. smile.gif

NU måste jag få protestera lite. ohmy.gif
          det ÄR inte fullt så enkelt att man själv bestämmer vad man stoppar i munnen wub.gif
          hade det varit SÅ lätt, hade det inte funnits: narkomaner, alkoholister, tablettmissbrukare eller rökare heller rolleyes.gif
          troligtvis så hade vi haft ett minimum av överviktiga också. wub.gif
          "jag vet att all övervikt inte beror på dåliga matvanor"
          även att äta fel och för mycket är en form av missbruk, det är en form av belöningssystem och tröst, som det inte bara att låta bli. wub.gif
          att det sedan i slutändan handlar om karaktär också, motsäger jag mej inte, men man KAN behöva hjälp för att lyckasn när karaktären inte räker till wub.gif

--------------------
          Bor i zon 2

Citera
          netaave
          Inlägg 12-04-2005, 13:49
          Länk hit: #36

Medlem

CITAT (MoniqueÖ @ 12-04-2005, 11:08)
          En Snickers dämpar sockersuget i en kvart, en frukt typ päron, äpple eller citrus dämpar kroppens sockersug i 2 timmar"...

/Q

Så sant så sant.... och nu kommer framöver massor av godis, nektariner, persikor, plommon, svenska jordgubbar.... Mums filibaba

--------------------

Citera
          Tesa
          Inlägg 12-04-2005, 22:17
          Länk hit: #37

Medlem
          Antal inlägg: 3 397
          Medlem nr: 2 483

Och jag är helt och visst övertygad om att jag lider av SVÅRT sockerberoende...och har gjort sedan jag var liten fast man kallade det att "gottetarmen skriker" istället....min far lider av samma "sjukdom" och även min bror men dock inte vår syster som växt upp med samma förutsättningar...
          Och detta suget funkar precis som nikotinsug....

Om man inte har varit där vet man inte vad man snackar om....
          Karaktär...fnyyyys!!!! Det är ett FYSISKT beroende som inte är så lätt att bryta...
          Precis som med att sluta röka och annat så krävs det nog att man är i god fysisk balans och har tid och ork för att fixa det...eller att det går så långt att det är fara för livet...
          Det är ju lätt att leva utan cigg nu när man väl har slutat helt men det är liiiite svårare att helt lägga av med att äta...
          Sen hjälper det ju säkert till att ha "karaktär" den dan man vill sluta men jag är helt övertygad om att även mycket karaktärsstarka personer trillar dit...

--------------------
          Tesa
          zon 3-4
          Här finns min blogg: Uti vår hage...

Citera
          pejori
          Inlägg 12-04-2005, 22:22
          Länk hit: #38

Medlem

CITAT (Tesa @ 12-04-2005, 23:17)
          Och jag är helt och visst övertygad om att jag lider av SVÅRT sockerberoende...och har gjort sedan jag var liten fast man kallade det att "gottetarmen skriker" istället....min far lider av samma "sjukdom" och även min bror men dock inte vår syster som växt upp med samma förutsättningar...
          Och detta suget funkar precis som nikotinsug....

Om man inte har varit där vet man inte vad man snackar om....
          Karaktär...fnyyyys!!!! Det är ett FYSISKT beroende som inte är så lätt att bryta...
          Precis som med att sluta röka och annat så krävs det nog att man är i god fysisk balans och har tid och ork för att fixa det...eller att det går så långt att det är fara för livet...
          Det är ju lätt att leva utan cigg nu när man väl har slutat helt men det är liiiite svårare att helt lägga av med att äta...
          Sen hjälper det ju säkert till att ha "karaktär" den dan man vill sluta men jag är helt övertygad om att även mycket karaktärsstarka personer trillar dit...

så sant så sant wub.gif
          det är inte bara att sluta som sagt.

--------------------
          Bor i zon 2

Citera
          netaave
          Inlägg 13-04-2005, 07:24
          Länk hit: #39

Medlem

Helt rätt Tesa! wub.gif

--------------------

Citera
          farbror B
          Inlägg 13-04-2005, 08:08
          Länk hit: #40

Gäster
          Antal inlägg: 1 824
          Medlem nr: 5 152

Tänk att jag tror nog jag vet hur du menar....

Trodde jag skulle gå under de senaste dagarna, eftersom mitt förråd av godis och cola helt är slut....

--------------------
          kolla gärna www.turbokrull.net hjärndöd men gratis humor =)user posted image

Citera

3 sidor V  < 1 2 3 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 12-06-2026, 15:10

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon