Sidor: 1, 2
Zitrus
Jo just det har tryckt i mig massor av godis fast jag vill gå ner i vikt! mad.gif
Att det ska vara så svårt! unsure.gif

Jag är väl inte jätteöverviktig och många skulle säkert säga att jag inte behöver tappa kilon men jag trivs ju inte som jag ser ut nu! Hur ska jag göra för att låta bli chips, godis och andra sötsaker...? Har testat att föra matdagbok men tröttnade efter ett tag när jag läste vad som stod... typ;

5 gelehallon
1 skumdelfin
ca 100 gr chips med dip
1 kexchoklad
3 marsipangrisar
osv...

Hjälp! Någon som har erfarenhet?
pejori
jag har också lidit av godisberoende huh.gif huh.gif
det är som med alla beroendesituationer,man måste avstå helt.
jag lärde mej att inte köpa hem godis, samt att äta regelbundet smile.gif
godissuget kommer när blodsockret blir för lågt, så slarva inte med måltiderna ohmy.gif
sedan hade jag vindruvor och annan småfrukt att ta till när suget vaknade sleep.gif
det tog ett par veckor, men sedan avtog suget och jag har ingen godislängtan kvar smile.gif smile.gif
lycka till wub.gif
Fenja
Skaffa kromtabletter från hälsokosten de dämpar godissuget väldigt effektivt.
Mvh
Fenja
Maria i Helsingborg
HÄR kan du finna verktyg, personer i samma sits, tips och peppning så det visslar om det.....ett trevligt community och massor av erfarenhet! smile.gif
farbror B
Tror på det där att äta regelbundet för att minska sockersuget.
Det är också rätt okej om man vill äta lite godis då och då, men då ska man göra det strax efter maten, när kroppen behöver lite socker för matsmältningen.
Det är det där snaskandet mellan måltiderna som inte är bra, varken för tänderna, blodet eller midjan.

Men du... du vill alltså gå ner i vikt, men varför? Är det för att se slankare ut i sommar, eller för att fysiskt må bättre?

Motivationen är en stor faktor vid all slags förändring hos oss själva.
Om man vill gå ner i vikt/bli vältränad eller vade det kan röra sej om för att man tror att andra ska tycka man är finare, bättre eller så, då trot jag man ska låta bli.
OM man självvill förändra sej för sin egen skull tror jag motivationen är högre.

Kram
wub.gif
fruberglund
Godis är ju det godaste som finns...tråkigt att behöva sluta med det.

Vet precis vad du menar...har själv gått ner 20 kg med VV och ändå ätit godis...hurdå??? JO, ätit med måtta istället för vräka i mig.

Fast nu har jag gått upp några kilo igen...får inte banta längre biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif
pejori
CITAT (fruberglund @ 11-04-2005, 10:29)
Fast nu har jag gått upp några kilo igen...får inte banta längre biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif

visst är det jobbigt att inte få banta när kompisen är gravid? biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif laugh.gif laugh.gif
fruberglund
Ja, hahaha...AVSLÖJAD!
Zitrus
Tack för alla tips och länkar!

Det blir till att gå upp till frukthandlaren och köpa massa nyttiga godsaker då! Vindruvor är ju smaskens, problemt är väl att jag kommer att trycka i mig så många så jag får ont i magen wub.gif tänkte köpa morötter också och stå och skala och lägga i kylen och äta efter behov! Finns säkert massor med gott!
Kromtabletter :/ Det finns väl inga nackdelar med det? Är alltid rädd för biverkningar! Annars kan det nog bli några sådana med.

Det där med att gå och handla är en lustig grej när jag handlar tillsammans med någon annan så ska jag inte ha något godis, absolut inget, men när jag handlar själv så blir det massor!

Anledningen till att jag vill få bort några kilo är ju som sagt att jag inte trivs med mig själv längre... byxor som jag "alltid haft" börjar sitta lite tajt över låren till exempel.
Det är ingen som sagt något negativt om min vikt, förutom min bror då... men det är jag så van vid att jag inte ens bryr mig längre! Och pojkvännen säger att det inte finns någon som har finare kropp än jag wub.gif Trots det så känner jag att jag skulle må bättre av att bli lite smalare!
Träning är verkligen inget för mig sad.gif det spelar ingen roll hur mycket jag försöker tycker bara att det är tråkigt!!! Försöker göra mer i min vardag till träning istället! Går nästan överallt, promenerar med hundar varje dag, ska börja cykla till jobbet när det börjar och jobbet är dessutom fysiskt (kyrkogård) massor med lyft och böj och ränn!
farbror B
Skönt att höra att det är för din egen skull du vill gå ner i alla fall.
det låter som om cyklingen til och från jobbet och arbetet är jobbigt nog i alla fall.
smile.gif
pejori
som sagt...ha inget godis hemma..
när det blev fööör jobbigt kunde jag ta en sockerbit att suga på...det hjälpte smile.gif smile.gif
ha gjärna en paket med druvsockertabletter hemma. att ta en sådan återställer blodsockerhalten snabbt . smile.gif smile.gif
skriv en inköpslista och följ den, då är det lättare att gå förbi godiset och chipsen.
även persikor och nektariner är bra...klyfta dom i tunna skivor, det är jättegott.
lycka till
anna_rispan
vad roligt. en till som ska jobba på kyrkogård i sommmar! jag börjar om två veckor.
farbror B
verkar det inte lite dött erat jobb?
farbror B
En del går verkligen över lik för att få jobbet gjort....
pejori
CITAT (farbror B @ 11-04-2005, 13:50)
En del går verkligen över lik för att få jobbet gjort....

biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif laugh.gif laugh.gif
Zitrus
rolleyes.gif Nejdå! Helt underbart jobb, inte många som klagar heller!
Sulawesii
Det där med att äta lite godis funkar inte när man är sockerberoende!
Zitrus
CITAT (Sulawesii @ 11-04-2005, 18:54)
Det där med att äta lite godis funkar inte när man är sockerberoende!

Jag tycker att jag har märkt det unsure.gif Men om man blir av med beroendet kanske man kan äta lite sedan... eller trillar man dit igen då?
pejori
för min del fungerar det...
men det är flera år sedan jag var godismissbrukare laugh.gif laugh.gif rolleyes.gif
nu fungerar det tack vare att jag inte har något sug kvar, men man får passa sig så det inte återkommer rolleyes.gif rolleyes.gif
blir det jobbigt tar jag en druvsockertablett, så släpper det...
Sulawesii
För mig funkar det inte! Jag är dittrillad sen i julas och har jättesvårt att hitta tillbaka.....
pejori
CITAT (Sulawesii @ 11-04-2005, 19:28)
För mig funkar det inte! Jag är dittrillad sen i julas och har jättesvårt att hitta tillbaka.....

visst är det besvärligt!!! smile.gif smile.gif
du får ta nya tag nu, sedan vet du det till nästa gång att inte smaka. smile.gif smile.gif
jag klarar att ta en enstaka bit, men det har som sagt var gått några år nu wub.gif wub.gif
Sulawesii
Hoppas att också jag kan hamna där!
Zitrus
CITAT (Sulawesii @ 11-04-2005, 20:00)
Hoppas att också jag kan hamna där!

Det hoppas jag att jag med gör! Har iaf klarat en dag tongue.gif *skrattar* Det är ju ingenting i jämfört med år!!!
netaave
Välkommen till [B]www.bendro.se[B] där kan du hitta likasinnade, där har jag fått min hjälp, och jag har gått från sockerberoende till "helnykterist" vad gäller socker, vitt mjöl, vitt ris och ljus pasta och på kuppen minskat nästan 60 kg.
Vindruvor är en fälla, som sockerberoende ska du inte äta det, sötsuget kommer som ett brev på posten. Ät i stället citrus, päron och bananer. Mumsa i dig rädisor och knapra i dig grön färsk sparris nu när det blir säsong.
*Felix matte*
Med risk för att utsättas för "stening" så vill jag påstå att det inte alls handlar om sk "sockerberoende".
Karaktär hette det innan några kom på att man kunde tjäna pengar på att anordna kurser, föredrag och anläggningar där dessa sk. beroende kunde vistas och få bot... allt detta för stora pengar.

Vill man inte äta socker och godis så är det väl inte så svårt att helt enkelt inte inhandla dessa.... eller hur?

Att sedan media skriver om "sockerberoende" och talar om för oss att vi "inte alls ska känna som vi är ensamma om problemet" det tycker jag ... visar än mer hur många försöker sko sig på osäkra.... och försöker intala oss att vi lider av sjukdom. sad.gif mad.gif
ah56
CITAT (pejori @ 11-04-2005, 10:32)
CITAT (fruberglund @ 11-04-2005, 10:29)

Fast nu har jag gått upp några kilo igen...får inte banta längre  :D  :D  :D

visst är det jobbigt att inte få banta när kompisen är gravid? biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif laugh.gif laugh.gif

CITAT
Ja, hahaha...AVSLÖJAD!

--------------------
Hälsningar, fru Berglund

Hur kom du på det??

GRATTIS fru Berglund
Zitrus
CITAT (Felix matte @ 11-04-2005, 22:31)
Med risk för att utsättas för "stening" så vill jag påstå att det inte alls handlar om sk "sockerberoende".
Karaktär hette det innan några kom på att man kunde tjäna pengar på att anordna kurser, föredrag och anläggningar där dessa sk. beroende kunde vistas och få bot... allt detta för stora pengar.

Vill man inte äta socker och godis så är det väl inte så svårt att helt enkelt inte inhandla dessa.... eller hur?

Att sedan media skriver om "sockerberoende" och talar om för oss att vi "inte alls ska känna som vi är ensamma om problemet" det tycker jag ... visar än mer hur många försöker sko sig på osäkra.... och försöker intala oss att vi lider av sjukdom. sad.gif mad.gif

Även om det inte är "sockerberoende" jag är (kanske har jag dålig karaktär just när det gäller goda onyttiga saker) så är det fruktansvärt svårt för mig att låta bli godis!

Att jag är sjuk på något sätt vill jag inte påstå... Vill ju bara bli av med de där eviga sötsuget och det känns som jag behöver lite råd om hur jag ska göra... sedan struntar jag fullständigt i om det finns något som kallas sockerberoende eller inte rolleyes.gif

Jag köper hem godis när jag handlar själv... men jag är inte den enda som gör det i den här familjen utan alla är lika bra på det... Bara det att jag vill låta bli att äta upp det!

unsure.gif
*Felix matte*
CITAT (Zitrus @ 11-04-2005, 22:44)
Jag köper hem godis när jag handlar själv... men jag är inte den enda som gör det i den här familjen utan alla är lika bra på det... Bara det att jag vill låta bli att äta upp det!

unsure.gif

Inte alls ovanligt att hela familjen följer samma mönster... Vad annat göra om man vant sig vid att godisskålar och chokladkakor finns lättillgängligt. tongue.gif

Att vilja låta bli men inte kunna... det handlar enbart om viljestyrka.
Ingen annan än du själv kan sluta med att stoppa in godiset i din mun!

Det är precis som med alkoholisten.. Ingen annan kan sluta dricka utom han/hon själv.
Zitrus
CITAT (Felix matte @ 11-04-2005, 23:02)
CITAT (Zitrus @ 11-04-2005, 22:44)

unsure.gif

Inte alls ovanligt att hela familjen följer samma mönster... Vad annat göra om man vant sig vid att godisskålar och chokladkakor finns lättillgängligt. tongue.gif

Att vilja låta bli men inte kunna... det handlar enbart om viljestyrka.
Ingen annan än du själv kan sluta med att stoppa in godiset i din mun!

Det är precis som med alkoholisten.. Ingen annan kan sluta dricka utom han/hon själv.

Jag vet... wink.gif Man måste sluta själv men som sagt när man kommer ut från sitt rum och finner de andra en efter en snaskande på något gott är det ju inte så lätt! Får väl hoppas att det blir bättre när jag flyttar hemmifrån till hösten!
Tills dess försöker jag med de råden jag fått härifrån! biggrin.gif
Ciczi
Hej Zitrus!

När du är godissugen och vill ha något så fundera på om du verkligen vill ha det där godiset? Är det verkligen inte mat eller frukt du vill ha? Jag vet att ibland är det godis man vill ha och det finns lite som hjälper mot just det. Men gå inte in i affären ens när du är sugen. Drick lite vatten (jag har alltid en liten vatten med mig) så sköljer du bort godissuget.

Ibland måste man gå och handla och sämsta tillfället att göra det är ju när man är hungrig eller sötsugen. Försök att låta bli att köpa sötsaker och när du inte köper det onyttiga så beröm dig själv. Säg till dig själv att det där gjorde jag jättebra!!! Jag brukar bli uppmuntrad av mitt eget beröm och det gör att man orkar kämpa på med att bemästra sitt sötsug.

Ciczi
netaave
CITAT (Felix matte @ 11-04-2005, 22:31)

Så du vet det bättre än läkarna då?
Detta har inget med dålig karaktär att göra, det är det första man får veta när man söker läkare för detta, det är betydligt mer komplicerat än så.
*Felix matte*
CITAT (netaave @ 12-04-2005, 08:09)
Så du vet det bättre än läkarna då?
Detta har inget med dålig karaktär att göra, det är det första man får veta när man söker läkare för detta, det är betydligt mer komplicerat än så.

I detta fall..ja. Det finns ju numera flera sk. "beroendesjukdomar"
de som spelar bort sina pengar...shoppingglada kvinnor (och kanske några män)...klassas numera som sjukdom.

Vill jag spela eller shoppa så ska jag inte begära att skattepengar och sjukvård skall belastas för att få mig på bättre tankar, likaså väljer jag själv vad jag stoppar i min mun.
Ingen annan än jag kan låta bli att stoppa godis min mun...ingen annan än jag kan bestämma om jag vill spela bort eller shoppa upp hela min lön. smile.gif
MoniqueÖ
Appropå sockersug;

Det som har hjälpt mig med mitt godissug (som eg aldrig varit speciellt stort men jobbigt eftersom jag varit mer överviktig än jag är nu) är det som någon näringsfysiolog sagt (kanske Fredrik Paulùn); En Snickers dämpar sockersuget i en kvart, en frukt typ päron, äpple eller citrus dämpar kroppens sockersug i 2 timmar"...

Sen har vi det där men vanans makt men det är mer på det pyskologiska planet.
Fram med mera frukt!

Lycka till!

/Q
Ciczi
Frukt är också godis! Dessutom är det gott.biggrin.gif biggrin.gif

Ciczi
pejori
CITAT (Felix matte @ 12-04-2005, 08:37)
Vill jag spela eller shoppa så ska jag inte begära att skattepengar och sjukvård skall belastas för att få mig på bättre tankar, likaså väljer jag själv vad jag stoppar i min mun.
Ingen annan än jag kan låta bli att stoppa godis min mun...ingen annan än jag kan bestämma om jag vill spela bort eller shoppa upp hela min lön. smile.gif

NU måste jag få protestera lite. ohmy.gif
det ÄR inte fullt så enkelt att man själv bestämmer vad man stoppar i munnen wub.gif
hade det varit SÅ lätt, hade det inte funnits: narkomaner, alkoholister, tablettmissbrukare eller rökare heller rolleyes.gif
troligtvis så hade vi haft ett minimum av överviktiga också. wub.gif
"jag vet att all övervikt inte beror på dåliga matvanor"
även att äta fel och för mycket är en form av missbruk, det är en form av belöningssystem och tröst, som det inte bara att låta bli. wub.gif
att det sedan i slutändan handlar om karaktär också, motsäger jag mej inte, men man KAN behöva hjälp för att lyckasn när karaktären inte räker till wub.gif
netaave
CITAT (MoniqueÖ @ 12-04-2005, 11:08)
En Snickers dämpar sockersuget i en kvart, en frukt typ päron, äpple eller citrus dämpar kroppens sockersug i 2 timmar"...

/Q

Så sant så sant.... och nu kommer framöver massor av godis, nektariner, persikor, plommon, svenska jordgubbar.... Mums filibaba
Tesa
Och jag är helt och visst övertygad om att jag lider av SVÅRT sockerberoende...och har gjort sedan jag var liten fast man kallade det att "gottetarmen skriker" istället....min far lider av samma "sjukdom" och även min bror men dock inte vår syster som växt upp med samma förutsättningar...
Och detta suget funkar precis som nikotinsug....

Om man inte har varit där vet man inte vad man snackar om....
Karaktär...fnyyyys!!!! Det är ett FYSISKT beroende som inte är så lätt att bryta...
Precis som med att sluta röka och annat så krävs det nog att man är i god fysisk balans och har tid och ork för att fixa det...eller att det går så långt att det är fara för livet...
Det är ju lätt att leva utan cigg nu när man väl har slutat helt men det är liiiite svårare att helt lägga av med att äta...
Sen hjälper det ju säkert till att ha "karaktär" den dan man vill sluta men jag är helt övertygad om att även mycket karaktärsstarka personer trillar dit...
pejori
CITAT (Tesa @ 12-04-2005, 23:17)
Och jag är helt och visst övertygad om att jag lider av SVÅRT sockerberoende...och har gjort sedan jag var liten fast man kallade det att "gottetarmen skriker" istället....min far lider av samma "sjukdom" och även min bror men dock inte vår syster som växt upp med samma förutsättningar...
Och detta suget funkar precis som nikotinsug....

Om man inte har varit där vet man inte vad man snackar om....
Karaktär...fnyyyys!!!! Det är ett FYSISKT beroende som inte är så lätt att bryta...
Precis som med att sluta röka och annat så krävs det nog att man är i god fysisk balans och har tid och ork för att fixa det...eller att det går så långt att det är fara för livet...
Det är ju lätt att leva utan cigg nu när man väl har slutat helt men det är liiiite svårare att helt lägga av med att äta...
Sen hjälper det ju säkert till att ha "karaktär" den dan man vill sluta men jag är helt övertygad om att även mycket karaktärsstarka personer trillar dit...

så sant så sant wub.gif
det är inte bara att sluta som sagt.
netaave
Helt rätt Tesa! wub.gif
farbror B
Tänk att jag tror nog jag vet hur du menar....

Trodde jag skulle gå under de senaste dagarna, eftersom mitt förråd av godis och cola helt är slut....
gammelnalle
en liten undran bara:
Är inte "karraktär" samma sak som att stå emot olika lockelser... oavsett om det är ett faktiskt fysiskt behov eller inte....???

Vi har olika höga trösklar för att BLI beroende och framförallt för att bli av med beroenden....

oavsett om det är "socker" , att sitta framför datorn, börja/sluta röka eller vad som helst...

varför inte sluta vara på odla. nu !!! biggrin.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif

OH HEMSKA TANKE!!!!
DET beroendet VILL jag inte bli av med...

smile.gif smile.gif smile.gif biggrin.gif laugh.gif

LYCKA TILL ZITRUS !!!!!!
Zitrus
CITAT (gammelnalle @ 13-04-2005, 09:10)
en liten undran bara:
Är inte "karraktär" samma sak som att stå emot olika lockelser... oavsett om det är ett faktiskt fysiskt behov eller inte....???

Vi har olika höga trösklar för att BLI beroende och framförallt för att bli av med beroenden....

oavsett om det är "socker" , att sitta framför datorn, börja/sluta röka eller vad som helst...

varför inte sluta vara på odla. nu !!! biggrin.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif

OH HEMSKA TANKE!!!!
DET beroendet VILL jag inte bli av med...

smile.gif smile.gif smile.gif biggrin.gif laugh.gif

LYCKA TILL ZITRUS !!!!!!

Tack Gammelnalle!

Nej, det finns ju visa beroende som man inte vill bli av med wub.gif Tänk om jag en dag skulle vakna och inte alls känna något behov att klappa på mina katter! huh.gif Hjälp! Nej det vill jag inte ens tänka på!

Men nu blir det mer frukt till mig, en flaska med vatten kommer att få gå med mig när jag ska ut ( i närheten av affärer för när jag är ute med hunden får pengar aldrig följa med! ).

Men hur sjutton gör man på nätterna??? Helt plötsligt känner jag lukten av nygräddade plättar! Och då tänker jag ju självklart på de som är sådär gyllenbruna och lite frasiga med lite socker på! Det vattnas som 17 i munnen på mig och jag håller på att bli helt galen! blink.gif
DET ÄR JU INTE ENS NÅGON SOM STEKER PLÄTTAR!
Till slut somnar jag ( har kommit på att om jag räknar baklänges från 1000 så brukar jag somna vid ungefär 830 unsure.gif ) men när jag sedan vaknar så känner jag nästan smaken i munnen... Konstigt... Då får jag gå upp och koka havregrynsgröt och äta det tillsammans med mosad banan och en liten apelsin då står jag mig ett tag!
pejori
hav tröst!!!!
plättarna försvinner snart rolleyes.gif rolleyes.gif
gröt är bra och håller ett tag, då undviker du också fällorna lättare smile.gif
är man vrålhungrig är det kört...ha ett äpple eller något med dej när du går ut smile.gif
Sulawesii
Har läst att det är bra att äta extra protein när man slutar med godis. Kommer inte ihåg hur det hjälper....
Maria i Helsingborg
Det vi i folkmun kallar " beroende" av väl att få "kickar".......fysiologiska sådana som för individen innebär att man t. ex känner sig uppiggad, lugn och harmonisk, trygg, stark eller kanske tröstad. Denna kick vill man inte vara utan och enda sättet att i så fall bryta ett beroende är att hitta behovstillfredställelse på annat håll. Jag skulle nog inte vilja kalla det för "dålig karaktär"...... i mitt arbete tycker jag mig se att det handlar mycket om vad vi lärt oss som barn/unga - hur ser vi på mat, hur hanterar vi relationer och konflikter.

Att nå insikt kan vara smärtsamt men är ofta livsnödvändigt. Att leva medvetet är inte helt lätt.

All styrka till oss alla som kämpar varje dag med våra "dåliga kunskaper" och må vi vinna slaget!! wub.gif rolleyes.gif tongue.gif
Zitrus
CITAT (pejori @ 13-04-2005, 11:39)
hav tröst!!!!
plättarna försvinner snart rolleyes.gif  :rolleyes:
är man vrålhungrig är det kört...ha ett äpple eller något med dej när du går ut smile.gif

*ganska ynklig* Är du säker på att plättarna försvinner?

Jag var och handlade idag igen min lilla mamma var med, jag var helt beslutsam om att inte köpa godis till mig trots att övriga i familjen hade skrivit upp sina önskningar på inköpslistan! Började med att botanisera bland frukterna! Namnam massa gott där! Sedan står ju godiset alltid vid kassorna eller på vägen till dom så att man MÅSTE se det! Men jag köpte inget till mig själv sleep.gif MEN jag var fruktansvärt sammanbiten från att jag såg godiset tills jag betalt allt och kommit ut till bilen!
Tesa
..och jag menade ju naturligtvis psykisk balans förut...men fysisk är nog bra den me... rolleyes.gif
Jag är jätteduktig i perioder och klarar avatt motstå frestelser och bryta tankemönster eller välja en frukt istället...men så kommer det dagar när allt är jobbigt och då klarar jag inte att komma i närheten av en affär som saluför godis utan att trilla dit...och innan man hunnit känna efter vad det smakar så är påsen slut och man mår illa och är besviken på sig själv...och så tar man fram "karaktären" några dagar igen...Och just då känns det som om man skall fixa det...man är stark och motiverad....- Nu jäklar...här skall ätas nyttigt och motioneras!...jag skall ändra min livsstil!!
Men så kommer en dag igen när allting krånglar, man bråkar med gubben och ungarna bara gnäller och man hinner inte ens tänka på att äta nyttiga mellanmål och så plötsligt står man där igen utanför Statoil och gottetarmen skriiiiiker och själen med... sad.gif då är det tamej17 inte så lätt att ha "karaktär" alltid...
Men när mina barn blir stooora...dåååå ska jag...(dvs nu...nästan ...alltså.. unsure.gif ohmy.gif huh.gif )
Zitrus
CITAT (Tesa @ 13-04-2005, 23:00)
..och jag menade ju naturligtvis psykisk balans förut...men fysisk är nog bra den me... rolleyes.gif
Jag är jätteduktig i perioder och klarar avatt motstå frestelser och bryta tankemönster eller välja en frukt istället...men så kommer det dagar när allt är jobbigt och då klarar jag inte att komma i närheten av en affär som saluför godis utan att trilla dit...och innan man hunnit känna efter vad det smakar så är påsen slut och man mår illa och är besviken på sig själv...och så tar man fram "karaktären" några dagar igen...Och just då känns det som om man skall fixa det...man är stark och motiverad....- Nu jäklar...här skall ätas nyttigt och motioneras!...jag skall ändra min livsstil!!
Men så kommer en dag igen när allting krånglar, man bråkar med gubben och ungarna bara gnäller och man hinner inte ens tänka på att äta nyttiga mellanmål och så plötsligt står man där igen utanför Statoil och gottetarmen skriiiiiker och själen med... sad.gif då är det tamej17 inte så lätt att ha "karaktär" alltid...
Men när mina barn blir stooora...dåååå ska jag...(dvs nu...nästan ...alltså.. unsure.gif ohmy.gif huh.gif )

Precis så känns det! Fast jag har inga barn ännu *sucka* De betyder väl att det kommer bli värre om jag skulle få?!?!
*Felix matte*
CITAT (Zitrus @ 13-04-2005, 22:54)
CITAT (pejori @ 13-04-2005, 11:39)
hav tröst!!!!
plättarna försvinner snart rolleyes.gif  rolleyes.gif

*ganska ynklig* Är du säker på att plättarna försvinner?

Jag var och handlade idag igen min lilla mamma var med, jag var helt beslutsam om att inte köpa godis till mig trots att övriga i familjen hade skrivit upp sina önskningar på inköpslistan! Började med att botanisera bland frukterna! Namnam massa gott där! Sedan står ju godiset alltid vid kassorna eller på vägen till dom så att man MÅSTE se det! Men jag köpte inget till mig själv sleep.gif MEN jag var fruktansvärt sammanbiten från att jag såg godiset tills jag betalt allt och kommit ut till bilen!

Så BRA gjort av dig!
Likadant gör jag ofta trots att jag kunde äta hur mycket choklad och godisar som helst utan att lägga på mig ett endaste hekto.
Du är duktig! wub.gif
Airamya
Men det är ju så här;

CONCERNED ABOUT TOO MANY CARBS IN YOUR DIET?

For those of you who watch what you eat, here's the final word on nutrition and health. It's a relief to know the truth after all conflicting medical studies.

1. The Japanese eat very little fat and suffer fewer heart attacks than Americans.

2. The Mexicans eat a lot of fat and suffer fewer heart attacks than Americans.

3. The Chinese drink very little red wine and suffer fewer heart attacks than Americans.

4. The Italians drink excessive amounts of red wine and suffer fewer heart attacks than Americans.

5. The Germans drink a lot of beers and eat lots of
sausages and fats and suffer fewer heart attacks than Americans.

CONCLUSION: Eat and drink what you like. Speaking English is apparently what kills you.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon