Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

3 sidor V  < 1 2 3  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Och så sitter man här igen!, massor av godispapper omkring mig
          gammelnalle
          Inlägg 13-04-2005, 08:10
          Länk hit: #41

Medlem
          Antal inlägg: 5 511
          Medlem nr: 1 130

en liten undran bara:
          Är inte "karraktär" samma sak som att stå emot olika lockelser... oavsett om det är ett faktiskt fysiskt behov eller inte....???

Vi har olika höga trösklar för att BLI beroende och framförallt för att bli av med beroenden....

oavsett om det är "socker" , att sitta framför datorn, börja/sluta röka eller vad som helst...

varför inte sluta vara på odla. nu !!! biggrin.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif

OH HEMSKA TANKE!!!!
          DET beroendet VILL jag inte bli av med...

smile.gif smile.gif smile.gif biggrin.gif laugh.gif

LYCKA TILL ZITRUS !!!!!!

--------------------
          Gammelnalle

"Den som ställer många frågor,
          ökar mångas visdom."
          Kongolesiskt ordspråk

Citera
          Zitrus
          Inlägg 13-04-2005, 10:27
          Länk hit: #42

Medlem
          Antal inlägg: 297
          Medlem nr: 5 097

CITAT (gammelnalle @ 13-04-2005, 09:10)
          en liten undran bara:
          Är inte "karraktär" samma sak som att stå emot olika lockelser... oavsett om det är ett faktiskt fysiskt behov eller inte....???

Vi har olika höga trösklar för att BLI beroende och framförallt för att bli av med beroenden....

oavsett om det är "socker" , att sitta framför datorn, börja/sluta röka eller vad som helst...

varför inte sluta vara på odla. nu !!! biggrin.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif

OH HEMSKA TANKE!!!!
          DET beroendet VILL jag inte bli av med...

smile.gif smile.gif smile.gif biggrin.gif laugh.gif

LYCKA TILL ZITRUS !!!!!!

Tack Gammelnalle!

Nej, det finns ju visa beroende som man inte vill bli av med wub.gif Tänk om jag en dag skulle vakna och inte alls känna något behov att klappa på mina katter! huh.gif Hjälp! Nej det vill jag inte ens tänka på!

Men nu blir det mer frukt till mig, en flaska med vatten kommer att få gå med mig när jag ska ut ( i närheten av affärer för när jag är ute med hunden får pengar aldrig följa med! ).

Men hur sjutton gör man på nätterna??? Helt plötsligt känner jag lukten av nygräddade plättar! Och då tänker jag ju självklart på de som är sådär gyllenbruna och lite frasiga med lite socker på! Det vattnas som 17 i munnen på mig och jag håller på att bli helt galen! blink.gif
          DET ÄR JU INTE ENS NÅGON SOM STEKER PLÄTTAR!
          Till slut somnar jag ( har kommit på att om jag räknar baklänges från 1000 så brukar jag somna vid ungefär 830 unsure.gif ) men när jag sedan vaknar så känner jag nästan smaken i munnen... Konstigt... Då får jag gå upp och koka havregrynsgröt och äta det tillsammans med mosad banan och en liten apelsin då står jag mig ett tag!

--------------------
          ----------------
          "Ingen kan göra allt men alla kan göra något"

Zitrus
          Göteborgare

Citera
          pejori
          Inlägg 13-04-2005, 10:39
          Länk hit: #43

Medlem
          Antal inlägg: 19 528
          Medlem nr: 2 682

hav tröst!!!!
          plättarna försvinner snart rolleyes.gif rolleyes.gif
          gröt är bra och håller ett tag, då undviker du också fällorna lättare smile.gif
          är man vrålhungrig är det kört...ha ett äpple eller något med dej när du går ut smile.gif

--------------------
          Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare.
          Bor i zon 2

Citera
          Sulawesii
          Inlägg 13-04-2005, 19:07
          Länk hit: #44

Medlem
          Antal inlägg: 3 022
          Medlem nr: 2 566

Har läst att det är bra att äta extra protein när man slutar med godis. Kommer inte ihåg hur det hjälper....

--------------------
          ”Gå inte på Den Smala Vägen den är alldeles för bred. Balansera isället på de öppnaste fälten..”
          - Sun Axelsson

user posted image

Citera
          Maria i Helsingb...
          Inlägg 13-04-2005, 20:17
          Länk hit: #45

Medlem
          Antal inlägg: 2 142
          Medlem nr: 2 667

Det vi i folkmun kallar " beroende" av väl att få "kickar".......fysiologiska sådana som för individen innebär att man t. ex känner sig uppiggad, lugn och harmonisk, trygg, stark eller kanske tröstad. Denna kick vill man inte vara utan och enda sättet att i så fall bryta ett beroende är att hitta behovstillfredställelse på annat håll. Jag skulle nog inte vilja kalla det för "dålig karaktär"...... i mitt arbete tycker jag mig se att det handlar mycket om vad vi lärt oss som barn/unga - hur ser vi på mat, hur hanterar vi relationer och konflikter.

Att nå insikt kan vara smärtsamt men är ofta livsnödvändigt. Att leva medvetet är inte helt lätt.

All styrka till oss alla som kämpar varje dag med våra "dåliga kunskaper" och må vi vinna slaget!! wub.gif rolleyes.gif tongue.gif

--------------------
          CITAT
          * Gardening - Nature's Prozac *

Citera
          Zitrus
          Inlägg 13-04-2005, 21:54
          Länk hit: #46

Medlem

CITAT (pejori @ 13-04-2005, 11:39)
          hav tröst!!!!
          plättarna försvinner snart rolleyes.gif  :rolleyes:
          är man vrålhungrig är det kört...ha ett äpple eller något med dej när du går ut smile.gif

*ganska ynklig* Är du säker på att plättarna försvinner?

Jag var och handlade idag igen min lilla mamma var med, jag var helt beslutsam om att inte köpa godis till mig trots att övriga i familjen hade skrivit upp sina önskningar på inköpslistan! Började med att botanisera bland frukterna! Namnam massa gott där! Sedan står ju godiset alltid vid kassorna eller på vägen till dom så att man MÅSTE se det! Men jag köpte inget till mig själv sleep.gif MEN jag var fruktansvärt sammanbiten från att jag såg godiset tills jag betalt allt och kommit ut till bilen!

--------------------
          ----------------

Zitrus
          Göteborgare

Citera
          Tesa
          Inlägg 13-04-2005, 22:00
          Länk hit: #47

Medlem
          Antal inlägg: 3 397
          Medlem nr: 2 483

..och jag menade ju naturligtvis psykisk balans förut...men fysisk är nog bra den me... rolleyes.gif
          Jag är jätteduktig i perioder och klarar avatt motstå frestelser och bryta tankemönster eller välja en frukt istället...men så kommer det dagar när allt är jobbigt och då klarar jag inte att komma i närheten av en affär som saluför godis utan att trilla dit...och innan man hunnit känna efter vad det smakar så är påsen slut och man mår illa och är besviken på sig själv...och så tar man fram "karaktären" några dagar igen...Och just då känns det som om man skall fixa det...man är stark och motiverad....- Nu jäklar...här skall ätas nyttigt och motioneras!...jag skall ändra min livsstil!!
          Men så kommer en dag igen när allting krånglar, man bråkar med gubben och ungarna bara gnäller och man hinner inte ens tänka på att äta nyttiga mellanmål och så plötsligt står man där igen utanför Statoil och gottetarmen skriiiiiker och själen med... sad.gif då är det tamej17 inte så lätt att ha "karaktär" alltid...
          Men när mina barn blir stooora...dåååå ska jag...(dvs nu...nästan ...alltså.. unsure.gif ohmy.gif huh.gif )

--------------------
          Tesa
          zon 3-4
          Här finns min blogg: Uti vår hage...

Citera
          Zitrus
          Inlägg 13-04-2005, 22:12
          Länk hit: #48

Medlem

CITAT (Tesa @ 13-04-2005, 23:00)
          ..och jag menade ju naturligtvis psykisk balans förut...men fysisk är nog bra den me... rolleyes.gif
          Jag är jätteduktig i perioder och klarar avatt motstå frestelser och bryta tankemönster eller välja en frukt istället...men så kommer det dagar när allt är jobbigt och då klarar jag inte att komma i närheten av en affär som saluför godis utan att trilla dit...och innan man hunnit känna efter vad det smakar så är påsen slut och man mår illa och är besviken på sig själv...och så tar man fram "karaktären" några dagar igen...Och just då känns det som om man skall fixa det...man är stark och motiverad....- Nu jäklar...här skall ätas nyttigt och motioneras!...jag skall ändra min livsstil!!
          Men så kommer en dag igen när allting krånglar, man bråkar med gubben och ungarna bara gnäller och man hinner inte ens tänka på att äta nyttiga mellanmål och så plötsligt står man där igen utanför Statoil och gottetarmen skriiiiiker och själen med... sad.gif då är det tamej17 inte så lätt att ha "karaktär" alltid...
          Men när mina barn blir stooora...dåååå ska jag...(dvs nu...nästan ...alltså.. unsure.gif ohmy.gif huh.gif )

Precis så känns det! Fast jag har inga barn ännu *sucka* De betyder väl att det kommer bli värre om jag skulle få?!?!

--------------------
          ----------------

Zitrus
          Göteborgare

Citera
          *Felix matte*
          Inlägg 14-04-2005, 20:07
          Länk hit: #49

Medlem
          Antal inlägg: 14 005
          Medlem nr: 429

CITAT (Zitrus @ 13-04-2005, 22:54)
          CITAT (pejori @ 13-04-2005, 11:39)
          hav tröst!!!!
          plättarna försvinner snart rolleyes.gif  rolleyes.gif

*ganska ynklig* Är du säker på att plättarna försvinner?

Jag var och handlade idag igen min lilla mamma var med, jag var helt beslutsam om att inte köpa godis till mig trots att övriga i familjen hade skrivit upp sina önskningar på inköpslistan! Började med att botanisera bland frukterna! Namnam massa gott där! Sedan står ju godiset alltid vid kassorna eller på vägen till dom så att man MÅSTE se det! Men jag köpte inget till mig själv sleep.gif MEN jag var fruktansvärt sammanbiten från att jag såg godiset tills jag betalt allt och kommit ut till bilen!

Så BRA gjort av dig!
          Likadant gör jag ofta trots att jag kunde äta hur mycket choklad och godisar som helst utan att lägga på mig ett endaste hekto.
          Du är duktig! wub.gif

Citera
          Airamya
          Inlägg 15-04-2005, 12:12
          Länk hit: #50

Medlem
          Antal inlägg: 1 177
          Medlem nr: 3 968

Men det är ju så här;

CONCERNED ABOUT TOO MANY CARBS IN YOUR DIET?

For those of you who watch what you eat, here's the final word on nutrition and health. It's a relief to know the truth after all conflicting medical studies.

1. The Japanese eat very little fat and suffer fewer heart attacks than Americans.

2. The Mexicans eat a lot of fat and suffer fewer heart attacks than Americans.

3. The Chinese drink very little red wine and suffer fewer heart attacks than Americans.

4. The Italians drink excessive amounts of red wine and suffer fewer heart attacks than Americans.

5. The Germans drink a lot of beers and eat lots of
          sausages and fats and suffer fewer heart attacks than Americans.

CONCLUSION: Eat and drink what you like. Speaking English is apparently what kills you.

--------------------

"Det finns inget problem som är så litet att det inte går att blåsa upp till orimliga proportioner."
          Citat från Lena:-) här på Odla

Citera
          amaira
          Inlägg 15-04-2005, 12:18
          Länk hit: #51

Medlem
          Antal inlägg: 6 105
          Medlem nr: 3 398

CITAT (Airamya @ 15-04-2005, 13:12)
          CONCLUSION: Eat and drink what you like. Speaking English is apparently what kills you.

Och det törs du säga (skriva) på ... engelska
          laugh.gif laugh.gif laugh.gif

Modig flicka!!

laugh.gif laugh.gif

--------------------
          Zon 3, Mälaröarna utanför Stockholm. Fotoblog

Citera

3 sidor V  < 1 2 3
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 12-06-2026, 10:35

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon