Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Från gräsmatta till kolonilott
          Ingle
          Inlägg 11-04-2005, 19:22
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 22
          Medlem nr: 1 900

Jag håller för fullt på med att omvandla en plätt gräsmatta till kolonilott och behöver alla tips jag kan få. Jag har kommit ungefär halvvägs med att gräva upp tuvorna och alla rötter. Den första biten bearbetade jag i fjol, så där kunde jag få ut en hel del jord. Den andra halvan är dock mer kompakt gräsmatta, och efter ett kort försök gav jag helt upp tanken att kunna få någon jord från de tuvorna. Den största delen av dem är rötter i storlek från hårstråstunna till fingertjocka, mycket kvickrötter och en del maskrosor. Min tanke är nu att gräva undan ett par dm så att jag blir av med så mycket som möjligt av rötterna. Jag vet att kvickrötterna går djupare.

Frågan är dock vad jag ska ersätta jorden med. Föreningen har köpt in grus, som jag kan få ett par skottkärror av, men det förslår inte långt. Lägg därtill att jag bor i Lund, med rejäl skånsk mylla (läs lerjord), så jag behöver något som luckrar upp så mycket som möjligt. Jag har kollat runt på erbjudandena som finns i plantskolor och funderar på torv, barkmylla, och dress- resp plantjord. Risken är väl att jag lär behöva minst 1 kubik för att fylla ut det jag tar bort. Som det är nu är landet under gräsmattans nivå!

Är det rimligt att betala 360 kr (plus bensin) för 1 kbm som blir priset om jag handlar jord i planskolorna? Var kan jag annars få tag på matjord till ett rimligt pris?

/Ingle

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 28-07-2025, 05:03

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon