|
Jag håller för fullt på med att omvandla en plätt gräsmatta till kolonilott och behöver alla tips jag kan få. Jag har kommit ungefär halvvägs med att gräva upp tuvorna och alla rötter. Den första biten bearbetade jag i fjol, så där kunde jag få ut en hel del jord. Den andra halvan är dock mer kompakt gräsmatta, och efter ett kort försök gav jag helt upp tanken att kunna få någon jord från de tuvorna. Den största delen av dem är rötter i storlek från hårstråstunna till fingertjocka, mycket kvickrötter och en del maskrosor. Min tanke är nu att gräva undan ett par dm så att jag blir av med så mycket som möjligt av rötterna. Jag vet att kvickrötterna går djupare.
Frågan är dock vad jag ska ersätta jorden med. Föreningen har köpt in grus, som jag kan få ett par skottkärror av, men det förslår inte långt. Lägg därtill att jag bor i Lund, med rejäl skånsk mylla (läs lerjord), så jag behöver något som luckrar upp så mycket som möjligt. Jag har kollat runt på erbjudandena som finns i plantskolor och funderar på torv, barkmylla, och dress- resp plantjord. Risken är väl att jag lär behöva minst 1 kubik för att fylla ut det jag tar bort. Som det är nu är landet under gräsmattans nivå!
Är det rimligt att betala 360 kr (plus bensin) för 1 kbm som blir priset om jag handlar jord i planskolorna? Var kan jag annars få tag på matjord till ett rimligt pris?
/Ingle
Kolla med Sysav (Spillepengen), dom säljer kompostjord som dom gör av park- och trädgårdsavfall från Malmö. Det borde vara bra att blanda i lerjorden, kanske tillsammans med gruset som du hade tillgång till och några säckar koskit. http://www.sysav.se/Templates/Page.aspx?id=227Vet inte vad det kostar eller om man kan köpa hela "lass" som privatperson.
Jag har kollat med Gastelyckan och de tar 100 kr för 4 säckar, så det priset blir 500 kr för 1 kbm. Men det tål att tänkas på, jag skulle i varje fall kunna unna mig 4-8 säckar och blanda upp det den "vanliga" säckjorden.
Jag ska även se om jag kan fjäska lite med vaktmästarna som har tillgång till flismaskin och få en omgång flis. De håller på för fullt och tar med grenar och träd, så det lär finnas.
/Ingle
Svante, zon 1
12-04-2005, 14:12
Kompostjord från Sysav kostade 150 kr/ton när jag handlade där för en vecka sedan. Ett ton är nog lite mindre än en kubikmeter. Till detta kommer hyra av släp plus att de bara har öppet på vardagar, så du måste ha möjlighet att ta ledigt en vardag. Ett råd är att hellre ta jorden i flera mindre lass än ett stort. Jag fick 1,2 ton på en gång och det var nog egentligen lite mer än mitt (hyrda) släp och min (gamla) bil klarade av. Efter den rundan gnisslar fjädringen på ett sätt som den inte gjorde innan. Men kompostjorden gör förhoppningsvis gott i trädgårdslandet.  Om man jämför den med Sysavs plantjord känns den kompaktare och tyngre, men ser mullrik ut. Enligt infobladet jag fick är jorden KRAV-märkt och man kan få analysresultat på innehållet (men det brydde jag mig inte om). Om du ringer Sysav kan du nog få veta mer.
Susanne i Linköping
12-04-2005, 18:12
CITAT (Svante @ zon 1,12-04-2005, 15:12) Ett ton är nog lite mindre än en kubikmeter. Inte mindre än en kubikmeter väl, jorden i säckarna väger i alla fall betydligt mindre än så, annars skulle en 50-literssäck väga mer än 50 kilo och det klarar jag garanterat inte att lyfta. Å andra sidan sade du förstås att kompostjorden var tyngre än plantjorden, men är det så stor skillnad?
Svante, zon 1
13-04-2005, 09:23
CITAT (Susanne i Linköping @ 12-04-2005, 19:12) Inte mindre än en kubikmeter väl, jorden i säckarna väger i alla fall betydligt mindre än så, annars skulle en 50-literssäck väga mer än 50 kilo och det klarar jag garanterat inte att lyfta. :rolleyes: Jag är inte helt säker - jag har bara ett vagt minne från ett telefonsamtal för rätt länge sedan. Samtidigt är plantjorden uppblandad med torv så jag tror nog att kompostjorden i alla fall har högre densitet.
CITAT (Svante @ zon 1,12-04-2005, 15:12) Kompostjord från Sysav kostade 150 kr/ton när jag handlade där för en vecka sedan. Ett ton är nog lite mindre än en kubikmeter. Till detta kommer hyra av släp plus att de bara har öppet på vardagar, så du måste ha möjlighet att ta ledigt en vardag. Konstigt, jag pratade med Sysav här i Lund och de kunde bara erbjuda kompostjord säckvis. Jag frågade specifikt om att köpa en större mängd jord. Var hämtade du din jord? /Ingle
Svante, zon 1
18-04-2005, 08:23
Ingle, jag såg inte ditt inlägg förrän nu, därför det sena svaret! Jag köpte kompostjord på Spillepengen i Malmö, där Sysav har sin stora återvinningsanläggning. Observera att detta inte är samma produkt som de säljer som plantjord. Plantjorden är en blandning av kompostjord, torv, grus m.m (detaljerna står på påsen men jag är på jobbet och kan inte kolla nu).
karinmaria
04-05-2005, 21:12
Ett bra sätt att få bort en gräsmatta är att lägga ut sättpotatis och täcka med ett tjockt lager halm. Skörden blir inte den bästa men gräsmattan försvinner och jorden blir luckrad.
Tack för alla tips! Nu har jag (vi, det blev lite hjälp av gubben till slut) lyckats med den första delen av odlingen; att få fram jorden och t o m så nu i kväll. Mitt tiggarbrev till föreningen hjälpte, jag fick cirka en kubik härlig matjord som vi spred ut i tisdags och i dag spred jag ut gödsel och ett par kärror grus och sedan fräste vi allt nu i kväll. Just nu svävar jag i ett lyckorus, det blir egna blommor och grönsaker i sommar! Mums! /Ingle
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|