Medlem
Antal inlägg: 5 498
Medlem nr: 20
Jag rekommenderar en visit till en av Västkustens absoluta plantskolor, nämligen Lindhults Plantskola i Morup Långås. Dö inte av japansk lönn-overload bara ;-)) tag med en FET plånbok.
Jag kan lyckligt rapportera att den variegerade vinrankan överlevt fast jag fegade och tog den i växthuset!¨
Medlem
Antal inlägg: 655
Medlem nr: 768
Njae, det verkar vara värre med hemsida när det gäller Lindhults Planskola 0346-området såg jag är det i trakterna kring Falkenberg månne? Inte så långt i så fall, men man skulle ju gärna vilja veta lite mer om dom innan man ger sig av - får väl återgå till traditionellt telefonerande
Medlem
Antal inlägg: 352
Medlem nr: 275
Det går utmärkt att plantera både lönnar och körsbär så fort tjälen släppt. Vill du ha träden så fort som möjligt finns det ingen anledning att vänta till hösten. Det finns massor med olika lönnar. De vanligast förekommande är namnsorter av Acer palmatum. Själv tycker jag att t ex A japonica, A shirasawanum och Acer pseudosieboldianum är trevligare. Som jag skrivit tidigare är Esveld i Holland ledande i Europa på lönnar. Även om man inte ska handla därifrån kan man få ett grepp om vad som finns. Esvelds Acer