Vi funderar p att stta en Japansk Lnn - vad har ni fr rekommendationer - finns det mnga olika sorter? Nr r bsta planteringstiden?
Ingrid p Vstkusten
17-03-2003, 13:34
Jag rekommenderar en visit till en av Vstkustens absoluta plantskolor, nmligen Lindhults Plantskola i Morup Lngs. D inte av japansk lnn-overload bara ;-)) tag med en FET plnbok.
Jag kan lyckligt rapportera att den variegerade vinrankan verlevt fast jag fegade och tog den i vxthuset!
Hlsar Ingrid
Trdgrdsmannen
17-03-2003, 14:23
Grattis till vinrankans verlevande!
Morup Lngs - vart ligger det p ett ungefr, jag fr kolla med Google om dom har ngon websida! Tack fr tipset!
Trdgrdsmannen
17-03-2003, 14:26
Njae, det verkar vara vrre med hemsida nr det gller Lindhults Planskola 0346-omrdet sg jag r det i trakterna kring Falkenberg mnne? Inte s lngt i s fall, men man skulle ju grna vilja veta lite mer om dom innan man ger sig av - fr vl terg till traditionellt telefonerande
Ingrid p Vstkusten
17-03-2003, 14:28
Vad vill Du veta? Falkenberg japp :-D
Hlsar en av deras stamkunder
Trdgrdsmannen
17-03-2003, 14:30
Men det r vl inte direkt lge att plantera japansk lnn och krsbr frrn till hsten va? ngon rekommendation om sort?
Ingrid p Vstkusten
17-03-2003, 14:32
Jag planterar mkt sdant till hsten - men inget hindrar att man ker och dreglar och kikar - lite lngre fram t ex :-D
Sort - n - jag brukar ka dit och frestas p plats! Mycket roligare s!
Hlsar Ingrid utan karaktr alls....
Lotta i Gbg
18-03-2003, 22:40
Det gr utmrkt att plantera bde lnnar och krsbr s fort tjlen slppt. Vill du ha trden s fort som mjligt finns det ingen anledning att vnta till hsten. Det finns massor med olika lnnar. De vanligast frekommande r namnsorter av Acer palmatum. Sjlv tycker jag att t ex A japonica, A shirasawanum och Acer pseudosieboldianum r trevligare. Som jag skrivit tidigare r Esveld i Holland ledande i Europa p lnnar. ven om man inte ska handla drifrn kan man f ett grepp om vad som finns. Esvelds Acer