Trädgårdsmannen
17-03-2003, 13:28
Hej,
Vi funderar på att sätta en Japansk Lönn - vad har ni för rekommendationer - finns det många olika sorter? När är bästa planteringstiden?
Ingrid på Västkusten
17-03-2003, 13:34
Jag rekommenderar en visit till en av Västkustens absoluta plantskolor, nämligen Lindhults Plantskola i Morup Långås.
Dö inte av japansk lönn-overload bara ;-)) tag med en FET plånbok.
Jag kan lyckligt rapportera att den variegerade vinrankan överlevt fast jag fegade och tog den i växthuset!¨
Hälsar Ingrid
Trädgårdsmannen
17-03-2003, 14:23
Grattis till vinrankans överlevande!
Morup Långås - vart ligger det på ett ungefär, jag får kolla med Google om dom har någon websida! Tack för tipset!
Trädgårdsmannen
17-03-2003, 14:26
Ingrid på Västkusten
17-03-2003, 14:28
Vad vill Du veta? Falkenberg japp :-D
Hälsar en av deras stamkunder
Trädgårdsmannen
17-03-2003, 14:30
Men det är väl inte direkt läge att plantera japansk lönn och körsbär förrän till hösten va? någon rekommendation om sort?
Ingrid på Västkusten
17-03-2003, 14:32
Jag planterar mkt sådant till hösten - men inget hindrar att man åker och dreglar och kikar - lite längre fram t ex :-D
Sort - nääääää - jag brukar åka dit och frestas på plats! Mycket roligare så!
Hälsar Ingrid utan karaktär alls....
Lotta i Gbg
18-03-2003, 22:40
Det går utmärkt att plantera både lönnar och körsbär så fort tjälen släppt. Vill du ha träden så fort som möjligt finns det ingen anledning att vänta till hösten. Det finns massor med olika lönnar. De vanligast förekommande är namnsorter av Acer palmatum. Själv tycker jag att t ex A japonica, A shirasawanum och Acer pseudosieboldianum är trevligare. Som jag skrivit tidigare är Esveld i Holland ledande i Europa på lönnar. Även om man inte ska handla därifrån kan man få ett grepp om vad som finns.
Esvelds Acer
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.