Full version: Japansk Lnn
Trdgrdsmannen
Hej,

Vi funderar p att stta en Japansk Lnn - vad har ni fr rekommendationer - finns det mnga olika sorter? Nr r bsta planteringstiden?
Ingrid p Vstkusten
Jag rekommenderar en visit till en av Vstkustens absoluta plantskolor, nmligen Lindhults Plantskola i Morup Lngs.
D inte av japansk lnn-overload bara ;-)) tag med en FET plnbok.

Jag kan lyckligt rapportera att den variegerade vinrankan verlevt fast jag fegade och tog den i vxthuset!

Hlsar Ingrid
Trdgrdsmannen
Grattis till vinrankans verlevande!

Morup Lngs - vart ligger det p ett ungefr, jag fr kolla med Google om dom har ngon websida! Tack fr tipset!
Trdgrdsmannen
Njae, det verkar vara vrre med hemsida nr det gller Lindhults Planskola sad.gif sad.gif sad.gif 0346-omrdet sg jag r det i trakterna kring Falkenberg mnne? Inte s lngt i s fall, men man skulle ju grna vilja veta lite mer om dom innan man ger sig av - fr vl terg till traditionellt telefonerande rolleyes.gif
Ingrid p Vstkusten
Vad vill Du veta? Falkenberg japp :-D

Hlsar en av deras stamkunder
Trdgrdsmannen
Men det r vl inte direkt lge att plantera japansk lnn och krsbr frrn till hsten va? ngon rekommendation om sort?
Ingrid p Vstkusten
Jag planterar mkt sdant till hsten - men inget hindrar att man ker och dreglar och kikar - lite lngre fram t ex :-D

Sort - n - jag brukar ka dit och frestas p plats! Mycket roligare s!

Hlsar Ingrid utan karaktr alls....
Lotta i Gbg
Det gr utmrkt att plantera bde lnnar och krsbr s fort tjlen slppt. Vill du ha trden s fort som mjligt finns det ingen anledning att vnta till hsten. Det finns massor med olika lnnar. De vanligast frekommande r namnsorter av Acer palmatum. Sjlv tycker jag att t ex A japonica, A shirasawanum och Acer pseudosieboldianum r trevligare. Som jag skrivit tidigare r Esveld i Holland ledande i Europa p lnnar. ven om man inte ska handla drifrn kan man f ett grepp om vad som finns. Esvelds Acer
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon