Hej allihop, läste en tråd om köttet från Lidl, där man talar litet om hur djur har det när de slaktas, och hur det har det i olika länder.
Tycker ni det är bra sätt att hjälpa djuren på att vara vegetarian?
Om man nu vill hjälpa djuren aktivt att leva i en bra miljö kan väll det vara ett bättre steg att på fullo köpa KRAV-märkt och ekologiskt? Då främjar man ju friheten för djur..., eller?
Jag anser att de allra flesta svenskar inte har en aning om hur det egentligen ser ut på ett "vanligt" slakteri, förutom exempelvis djurinspektörer och miljöhälsoskyddsombud. Jag förstår att mångfalden köper ekologiskt, så mycket de får se.
Många vill inteköpa ekologiskt, då det är något dyrare (själv tycker jag detta är larvigt), och många anser att priset inte kommer gå ner om vi konsumerar mer ekologiska varor.
Är/bör det inte vara tvärtom?
Om vi dessutom köper krav-märkt så främjar väll vi den sidan i form av at de får mer resurser att breda ut sig med.
Nu vet jag att många vegetarianer menar att kött är kött, och att de vägrar äta det hur det än är, för att de tycker synd om djuren. Så att, jag vill aboslut INTE få vegetarianer att framstå som sämre personer, jag respeterar alla, och vill inte klaga infrån mig. Åter till ämnet:
Att vara vegetarian = färre djur dödas?
Att köpa kravmärkt = bättre levnadsförhållande för fler djur?
- Ojoj, hoppas att ni inte blir arga på mig nu
Som ni märker så är jag för ekologiskt (KRAV-märkt), och det gäller inte bara kött.
Motivera gärna ditt svar.