Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

2 sidor V   1 2 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Med andras ögon, är man väldigt suspekt..
          Tesa
          Inlägg 13-04-2005, 22:45
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 3 397
          Medlem nr: 2 483

Jag var på föräldramöte igår och då blev det nämnt där att jag är trädgårdsintresserad och att det var en förälder till som jag träffar ibland som också är det...de jag satt med såg väldigt skeptiska ut...
          -Så du håller på och "preggar" och planterar om och sånt där då???undrade en
          -Ja vi försökte så purjolök ett år men efter allt det pillet så konstaterade vi att den som säljs i affären är värd varenda krona...sa en annan
          - Håller ni på och...byter plantor och sånt där då???...väldigt skeptiskt..
          Jag förstod först då att alla inte är som jag...alla gillar inte att ha jord under naglarna och frösådder överallt...

Det kom mig också att tänka på min dotters reaktion när hon varit nere och inspekterat mitt nya "paradis" i källaren där jag kan hållas hej vilt med jord och fröer och plantor under lysrörsarmaturer...
          -Det såg så där..ängsligt ut.... Som i alla psykofilmer på TV...en mörk källare med nåt mystiskt ljus i...
          Vet inte om hon såg källaren i "När lammen tystnar" framför sig eller?? unsure.gif
          Jag tycker ju att det är bästa stället i hela huset...

--------------------
          Tesa
          zon 3-4
          Här finns min blogg: Uti vår hage...

Citera
          Ciczi
          Inlägg 14-04-2005, 04:39
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 2 836
          Medlem nr: 4 113

Jag blir ibland också betraktad en aningen konstigt när jag pratar om mina hibiskusar t.ex. Folk brukar undrar varför jag har så många? Jag har ju bara 9 st laugh.gif laugh.gif Sedan när jag säger att jag har namn på dem alla så tittar vissa på mig som om jag kom från yttre rymden. Och där brukar diskussionen sluta... laugh.gif

Ciczi

--------------------
          Egenföretagande Trädgårdsingenjör. Besök www.tradgardsservice.com

"Mest klorofyll vinner!!!"

Citera
          Rossi
          Inlägg 14-04-2005, 06:38
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 5 855
          Medlem nr: 3 584

Jag känner igen det där inte minst från när jag höll på att odla kaktusar och hade flera hundra stycken. Folk tyckte att man var fanatisk bara för att man hade ett intresse!

Men jag tycker inte att det är knutet bara just till växter och trädgård. På något sätt så är människor så stressade idag och ska hinna med hur mycket som helst så allting blir bara ytligt. Om man då själv har ett intresse som man lägger ner mycket tid och kraft på, oavsett om det är trädgård eller något annat, så tycker andra att det är konstigt. Det verkar som om det vore onaturligt att engagera sig.

Jag håller t.ex. på med en idrott där jag dels tränar i veckan, dels är ute och tävlar om helgerna och jag lägger ner mycket energi på detta och mina arbetskamrater tycker nog att jag är lite suspekt som ägnar så mycket tid åt en idrott ....

--------------------
          Skåne zon 1

Citera
          Airamya
          Inlägg 14-04-2005, 07:50
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 1 177
          Medlem nr: 3 968

*skrattar* Mina ögonbryn åker i höjden när jag läser här... laugh.gif
          Bli granne med mig så kommer ni att ses som högst normala medel-Svenssons (om det är vad ni vill...)
          Jag har aldrig märkt att någon tyckt att jag varit underlig för att jag gillar det som växer. Tvärtom. Däremot så är jag ökänd i bygden för andra saker man kan finna i min trädgård - såsom råhudar (var det nån som nämnde När lammen tystnar? wink.gif ) , medeltids-långbågar o piltavla av halm tongue.gif
          Vilket dessvärre innebär att bygdens alla barn till en början trodde att min trädgård var någon form av fritidspark med fritt inträde där man fick göra vad man vill... huh.gif
          Barn är dock lätta att kommunicera med, de vet idag vad som gäller.

wub.gif

--------------------

"Det finns inget problem som är så litet att det inte går att blåsa upp till orimliga proportioner."
          Citat från Lena:-) här på Odla

Citera
          amaira
          Inlägg 14-04-2005, 07:51
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 6 105
          Medlem nr: 3 398

CITAT (Tesa @ 13-04-2005, 23:45)
          Jag förstod först då att alla inte är som jag...alla gillar inte att ha jord under naglarna och frösådder överallt...

Stackars människor ... sleep.gif

"Det är synd om människorna" sa Strindberg, och jag förstår varför rolleyes.gif .

Tur att vi kan glädjas åt våra underjordiska rörelser wub.gif

--------------------
          Zon 3, Mälaröarna utanför Stockholm. Fotoblog

Citera
          Bettson
          Inlägg 14-04-2005, 08:12
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 2 745
          Medlem nr: 882

Man kan ses som konstig för alla möjliga saker.

För oss är middagen eller kvällsmaten beroende på vilken del i landet man kommer ifrån, den tid då familjen träffas. Man försöker stämma av vardagen med varandra, prata och ha trevligt. Ännu trevligare försäker man vara när man har gäster. Att gäster skall trivas är A & O för oss.

En regel hos oss är just att man skall ha trevligt vid bordet. Saker som kan orsaka konflikt tar vi vid ett annat tillfälle.

Vi kunde inte förstå varför barnens kamrater såg så förskrämda ut när de åt mat hos oss första gången. En del tinade upp och var lika skojfriska som vi andra efter ungeför tredje besöket.

Andra slutade att komma, en del trots att de uppenbarligen trivdes. Vi förstod inte riktigt varför men vi förstod att vissa föräldrar hade med det hela att göra.

Barnens kompisar var hjärtligt välkomna på mat men våra barn blev sällan eller aldig bjudna på mat borta.

Någonstans i tonåren kom svaret. Seden på orten är att man låter maten tysta mun. Det skall vara helt tyst. Våra barn och vi föräldrar också ansågs som ouppfostrade eftersom vi inte kände till en sådan självklar regel.!!!

Så visst kan andra se dig med helt andra ögon än du själv gör i många avseenden.

Men man är väl som man är tongue.gif

Citera
          Airamya
          Inlägg 14-04-2005, 08:37
          Länk hit: #7

Medlem

CITAT (Bettson @ 14-04-2005, 09:12)
          Man kan ses som konstig för alla möjliga saker.

....

Men man är väl som man är tongue.gif

Exakt! biggrin.gif Och tur är nog det... smile.gif

--------------------

"Det finns inget problem som är så litet att det inte går att blåsa upp till orimliga proportioner."

Citera
          Rossi
          Inlägg 14-04-2005, 09:01
          Länk hit: #8

Medlem

CITAT (Bettson @ 14-04-2005, 09:12)
          Någonstans i tonåren kom svaret. Seden på orten är att man låter maten tysta mun. Det skall vara helt tyst. Våra barn och vi föräldrar också ansågs som ouppfostrade eftersom vi inte kände till en sådan självklar regel.!!!

Kära hjärtanes! Får man fråga var du bor någonstans?!

Det känns väldigt föråldrat att man skulle sitta tyst runt bordet ...

--------------------
          Skåne zon 1

Citera
          farbror B
          Inlägg 14-04-2005, 09:17
          Länk hit: #9

Gäster
          Antal inlägg: 1 824
          Medlem nr: 5 152

Mina kompisar är inte alls inne på trädgård, de undrar vad man pratar om.. verkar vara ont om killar i trädgårdarna..

Jag smyckar dessutom trädgården med stenar, obeliskformade monument här och där, vilket retar en del... tongue.gif

--------------------
          kolla gärna www.turbokrull.net hjärndöd men gratis humor =)user posted image

Citera
          Rossi
          Inlägg 14-04-2005, 09:36
          Länk hit: #10

Medlem

Bara ett tillägg.

Det är ju naturligt att tycka att saker/beteenden är konstiga om de inte överensstämmer med ens eget invanda mönster så det tycker jag inte att man ska skämmas för MEN man måste ju vara så väluppfostrad så att man inte alltid visar vad man tycker. Det är väl en liten detalj i det där som så populärt kallas för social kompetens nuförtiden ....

--------------------
          Skåne zon 1

Citera
          Grönblomman
          Inlägg 14-04-2005, 10:29
          Länk hit: #11

Medlem
          Antal inlägg: 163
          Medlem nr: 5 113

Trädgårdinteresserad 88:a är ingen höjdare precis huh.gif sad.gif
          *behöver lite tröst*

--------------------
          Med vänliga hälsningar: Jag med blommorna!
          p.s Nu fungerar mitt album!

Citera
          *solis*
          Inlägg 14-04-2005, 12:39
          Länk hit: #12

Medlem
          Antal inlägg: 1 749
          Medlem nr: 5 033

Vad andra tycker är fullständigt ointressant men ändå samtidigt intressant wacko.gif

Citera
          farbror B
          Inlägg 14-04-2005, 12:40
          Länk hit: #13

Gäster

CITAT
          *behöver lite tröst*

*tröstar Grönblomman och säger att hon är helt normal, det är dom andra som inte fattar bättre

--------------------

Citera
          *solis*
          Inlägg 14-04-2005, 12:41
          Länk hit: #14

Medlem

CITAT (farbror B @ 14-04-2005, 13:40)
          CITAT
          *behöver lite tröst*

*tröstar Grönblomman och säger att hon är helt normal, det är dom andra som inte fattar bättre

MYCKET KLOKA ORD wub.gif

Citera
          Tesa
          Inlägg 14-04-2005, 12:45
          Länk hit: #15

Medlem

CITAT (Airamya @ 14-04-2005, 08:50)
          Däremot så är jag ökänd i bygden för andra saker man kan finna i min trädgård - såsom råhudar (var det nån som nämnde När lammen tystnar? wink.gif ) , medeltids-långbågar o piltavla av halm tongue.gif

Hö...glömmer aldrig när syrran hade med sig sina grannungar från stan hit och den gången hade hunden hittat ett rådjurskinn och dragit runt på gräsmattan så det var klôdd överallt...de var smått chockade de stackars barnen..
          Sen har vi det där med långbågar....totalt livsfarliga när de ligger överallt på grusgången i mörkret...det är mer än en som blivit kaffeved efter att jag snubblat i dem...och då inte beroende på snubblet... mad.gif mad.gif
          Fast som öm moder så ångrar man sig ju sen och försöker leta upp en beskrivning på hur man gör en ännu bättre...helst en riktig en..
          Men det enda jag hittade var en avhandling på hur man gjort en i idegran...

Du kanske vet hur man gör en, Airamya och kan dela med dig av kunskapen...(hoppas, hoppas...) wub.gif laugh.gif

--------------------
          Tesa
          zon 3-4

Citera
          Airamya
          Inlägg 14-04-2005, 13:01
          Länk hit: #16

Medlem

CITAT (Tesa @ 14-04-2005, 13:45)
          Du kanske vet hur man gör en, Airamya och kan dela med dig av kunskapen...(hoppas, hoppas...) wub.gif laugh.gif

Nja, det är min sambo som tillverkar dem. Så jag är ingen expert, men han gör de flesta av ask (även al ibland) och det är ganska svårt att få dem riktigt bra tror jag... De är väldigt vackra. Jag kan lägga in lite bilder i mitt album.
          Men någon beskrivning kan jag inte ge dig, för jag har ingen aning...

--------------------

Citera
          Tesa
          Inlägg 14-04-2005, 13:18
          Länk hit: #17

Medlem

Jättefin båge...sönerna skulle bli gröna av avund...
          Skär han ut dom ur ETT större stycke trä??...(liiite måste du ju veta...eller så kanske du kan fråga sambon unsure.gif ..)
          Himla bra att det funkar med al iallafall för det har jag här i massor...det var värre med idegran wink.gif

--------------------
          Tesa
          zon 3-4

Citera
          Airamya
          Inlägg 14-04-2005, 13:28
          Länk hit: #18

Medlem

Så, nu har jag lagt in lite mer bilder. Ja, oftast gör han dem i ett stycke, men han har gjort en eller ett par bågar då han lagt ihop olika slags trä i lager (mycket effektfullt o vackert).
          Vi har flera bågar här hemma, jag ska fotografera dem o lägga in i albumet. Det finns ju inte en båge som är likadan som en annan.
          Kul att du gillar dem smile.gif wub.gif

--------------------

Citera
          *solis*
          Inlägg 14-04-2005, 13:33
          Länk hit: #19

Medlem

CITAT (Airamya @ 14-04-2005, 14:28)
          Så, nu har jag lagt in lite mer bilder. Ja, oftast gör han dem i ett stycke, men han har gjort en eller ett par bågar då han lagt ihop olika slags trä i lager (mycket effektfullt o vackert).
          Vi har flera bågar här hemma, jag ska fotografera dem o lägga in i albumet. Det finns ju inte en båge som är likadan som en annan.
          Kul att du gillar dem smile.gif wub.gif

Härliga bilder i din almbum, nu skall jag ta och kolla i andras album med wub.gif

Citera
          farbror B
          Inlägg 14-04-2005, 14:56
          Länk hit: #20

Gäster

Coola bågar!! smile.gif

Jag sköt tidigare ett kort tag, fast jag är krånglig och ska ominst vara vänsterskytt..

--------------------

Citera

2 sidor V   1 2 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 26-06-2025, 19:26

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon