Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

3 sidor V  < 1 2 3 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Vad anser ni om dödshjälp..?
          ninnisky
          Inlägg 15-04-2005, 22:12
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 5 047
          Medlem nr: 3 958

Nu har jag suttit länge nog och funderat på ett svar och kommit fram till både ja och nej.
          Det är så svårt att säga något innan man själv står inför ett val! Men i en situation där det bara finns lidande kvar är jag för aktiv dödhälp.

--------------------
          Det är dumt att slänga bort en hel cykel för att det kommit in ett gruskorn i kedjan...

Citera
          *Felix matte*
          Inlägg 15-04-2005, 22:17
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 14 005
          Medlem nr: 429

CITAT (kerstin z5-6 @ 15-04-2005, 22:20)
          Som vårdpersonal är vår uppgift att hjälpa patienten att LEVA tills de dör .. inte tvärtom

Så bra att höra dig.. sjuksyster... säga det wub.gif
          Så har också vårdpersonalen på mitt sjukhus talat om för mig wub.gif
          och det är jag såå tacksam för. wub.gif

Citera
          Snöflinga
          Inlägg 15-04-2005, 22:28
          Länk hit: #23

Medlem
          Antal inlägg: 3 999
          Medlem nr: 4 203

Håller helt med dig copycat, ligger jag som ett paket som hålls vid liv med maskiner och slutdestinationen är given, väljer jag helt klar att få sluta på ett värdigt sätt....

Inte minst med tanke på mina anhöriga ! Har själv erfarenhet, såg lidandet, vid försök att rycka bort slangarna blev handen bandagerad och låst (den andra lam p.g.a. stroke) Så förnedrande och ovärdigt för en tidigare vital och helt underbar människa......

Så dåligt jag mådde under dessa fyra månader som gick innan hon äntligen fick somna in ! Aldrig jag vill utsätta mina anhöriga för detta, är det kört, så vill jag sluta värdigt och inte i förnedring. Jag älskar min familj alldeles för mycket för att vilja utsätta dem för detta .....

Citera
          Inga från Närke
          Inlägg 16-04-2005, 17:48
          Länk hit: #24

Medlem
          Antal inlägg: 3 807
          Medlem nr: 29

Detta är en väldigt svår fråga, beror nog lite på vilken ålder man är i tror jag också för att ta ställning.
          Hade en släkting en gång som hade skelettcancer och blev sämre varje dag som gick men klar i huvudet hela tiden. Både hans fru och han bad om hjälp att göra slut på lidandet för det kunde ju inte bli bra. Han var i 75 års åldern. Men tyvärr så fick de ingen hjälp. Där tycker jag det skulle vara en hjälp när man vid sina sinnens fulla bruk begär detta.
          Sedan har jag sett andra problem, visserligen på film men det kan ju tänkas bli i verkligheten. Det var i samband med att man i Sverige pratade om hjärndöd eller inte.
          En gammal dam uppehöll en respirator hon är ca 80 år. In kommer en ung flicka efter en olycka och behövde respirator, men tyvärr så fanns det ingen lediga. Läkaren för den gamla damen ville stänga av hennes och sätta in den på den unga flickan för hon kunde räddas till livet om hon fick tillgång till den. Men lagen satte stopp för detta. Hur gör man då? Den unga flickan avled p.g.a. detta.
          I samma film diskuterade 2 läkare om 2 patienter. Den ena bad den andra att stänga av de livsuppehållande maskinerna så han kunde ta organ till sin patient för att rädda dennes liv. Vem avgör till 100 % att detta är rätt? Det skulle ju tänkas gå till så här om det vore riktigt krasst.
          Personligen är jag lite kluven men för min egen del vill jag inte bli ett kolli utan hoppas att det går fort den dagen det ska ske och att ingen maskin skall hålla mig vid liv i flera år.
          Har en arbetskamrat vars son låg i respirator från 4 månaders åler till han blev 18 år innan kroppen sa ifrån. Detta var ju ett lidande för hela familjen enligt dem själva och där visste man att det inget gick att göra men ändå skulle han hållas vid liv tills kroppen inte orkade. Vad är rätt där?

--------------------
          skriver Inga från Närke i zon 3-4

Citera
          zaaritha
          Inlägg 22-04-2005, 21:03
          Länk hit: #25

Medlem
          Antal inlägg: 9 608
          Medlem nr: 2 237

Precis som med organdonation; borde man få skriva på att man ej motsätter sej dödshjälp!
          Jag vill absolut inte bli liggande som ett kolli!!

Citera
          Sulawesii
          Inlägg 22-04-2005, 21:28
          Länk hit: #26

Medlem
          Antal inlägg: 3 022
          Medlem nr: 2 566

Jag är för. Och jag tycker att det är hemskt att inte jag ska kunna välja det själv!

--------------------
          ”Gå inte på Den Smala Vägen den är alldeles för bred. Balansera isället på de öppnaste fälten..”
          - Sun Axelsson

user posted image

Citera
          mamamaggan
          Inlägg 22-04-2005, 21:30
          Länk hit: #27

Medlem
          Antal inlägg: 15 810
          Medlem nr: 2 558

Har tänkt mycket på det i samband med att mina föräldrar blev gamla och sjuka. Nu är de borta båda två men vad jag kom fram till efter det är att jag vill absolut ha dödshjälp för egen del.

Min erfarenhet är att alla lider av att en svårt sjuk människa ska hållas vid liv in absurdum. Man lider av att se någon ligga och ,vad det verkar, plågas .

Håller med om att det vore bra om man kan skriva ett " testamente" om hur just jag vill ha det .

--------------------
          Mälardalen zon 2 - 3

Att känna skuld är att vara human

Citera
          Reserv
          Inlägg 22-04-2005, 21:31
          Länk hit: #28

Medlem
          Antal inlägg: 6 877
          Medlem nr: 5 537

med den s.k. vården vi har idag så vill väl ingen ligga på ett sjukhus, än mindre på ett äldreboende i slutskedet. Usch, tycker synd om alla gamla och sjuka som inte har rätten att välja, hoppas att det kan komma nån lag så småningom som ger oss rätt till ett val. Helt klart för alltså.

Citera
          zaaritha
          Inlägg 22-04-2005, 21:43
          Länk hit: #29

Medlem

Jag har jobbat på ett äldreboende o det var hemskt!
          Jag vill INTE bli gammal o "tas omhand"!!

Citera
          kerstin z5-6
          Inlägg 22-04-2005, 21:50
          Länk hit: #30

Medlem
          Antal inlägg: 21 879
          Medlem nr: 559

Rätten att välja ????
          Död HJÄLP innefattar en annan människas aktiva handling -inte bara din egen -vem hade du tänkt skulle ta död på dej ? Inte jag i alla fall ....

En sjuk människa har andra behov än en frisk människa -och andra tankar

De flesta beskriver här - är inte en rädsla för döden -utan för att lida, plågas , ha smärtor , vara törstig , inte kunna andas och inte ha något ut av livet ... fram till sin död .
          Det är , i mina ögon något helt annat

--------------------
          Kerstin

Ut sementem feceris, ita metes
          (Cicero)

Citera
          Sulawesii
          Inlägg 22-04-2005, 21:51
          Länk hit: #31

Medlem
          Antal inlägg: 3 022
          Medlem nr: 2 566

Att bli gammal och tas om hand tycker jag är helt ok för min del. För mig är det sjukdommar som ALS, STROKE, MS och så vidare som skrämmer. Vill inte behöva ligga som en grönsak, eller kämpa för varenda andetag.....

--------------------
          ”Gå inte på Den Smala Vägen den är alldeles för bred. Balansera isället på de öppnaste fälten..”
          - Sun Axelsson

user posted image

Citera
          zaaritha
          Inlägg 22-04-2005, 21:52
          Länk hit: #32

Medlem

Om jag får obotlig sjukdom med mycket plågor o dyl., ja--då är jag feg nog att vilja få dö.......

Citera
          Reserv
          Inlägg 22-04-2005, 21:55
          Länk hit: #33

Medlem

CITAT (zaaritha @ 22-04-2005, 22:52)
          Om jag får obotlig sjukdom med mycket plågor o dyl., ja--då är jag feg nog att vilja få dö.......

Feg? Jag tycker att det måste vara bra mycket modigare att välja döden, efter den vet vi ju inte vad som väntar. Väljer vi däremot en lång och lidande vård, tja, då vet vi ju alla hur det blir rolleyes.gif

Citera
          zaaritha
          Inlägg 22-04-2005, 21:56
          Länk hit: #34

Medlem

Jag är så konstig att jag tror på reinkarnation!
          Totalt galen--alltså!!!!

Citera
          Reserv
          Inlägg 22-04-2005, 21:58
          Länk hit: #35

Medlem

CITAT (zaaritha @ 22-04-2005, 22:56)
          Jag är så konstig att jag tror på reinkarnation!
          Totalt galen--alltså!!!!

BINGO! Jag med! Trodde inte att det var fler såna tongue.gif

Citera
          mamamaggan
          Inlägg 22-04-2005, 22:15
          Länk hit: #36

Medlem

Vad innebär det att tro på reinkarnation i denna fråga unsure.gif ? Vet inte tillräckligt om det för att förstå. Snälla , upplys mig! unsure.gif

--------------------
          Mälardalen zon 2 - 3

Citera
          Reserv
          Inlägg 22-04-2005, 22:18
          Länk hit: #37

Medlem

CITAT (mamamaggan @ 22-04-2005, 23:15)
          Vad innebär det att tro på reinkarnation i denna fråga unsure.gif ? Vet inte tillräckligt om det för att förstå. Snälla , upplys mig! unsure.gif

Att själen vandrar vidare, man återföds i en annan kropp. Sen så kan man ju tro på det mer eller mindre, jag tror såpass ialla fall.

Citera
          *Felix matte*
          Inlägg 22-04-2005, 22:19
          Länk hit: #38

Medlem
          Antal inlägg: 14 005
          Medlem nr: 429

CITAT (Sulawesii @ 22-04-2005, 22:51)
          Att bli gammal och tas om hand tycker jag är helt ok för min del. För mig är det sjukdommar som ALS, STROKE, MS och så vidare som skrämmer. Vill inte behöva ligga som en grönsak, eller kämpa för varenda andetag.....

Men när den stunden kommer då du ligger där och kämpar så tror jag nog inte att du ber om att bli avlivad... för det är ju just det det handlar om... det hade inte jag heller tänkt på förrän jag läste rubriken i AB.
          Vem tror du... ställer upp på att ta ihjäl dig?
          Hur grymt man än må tycka det är att ligga som ett "kolli" så är det egoistiskt att tro att någon annan skulle göra något så hemskt som att döda dig... eller hur?

Reinkarnation... Nej jag tror inte att jag återföds... när jag "vandrar vidare" då har jag gjort mitt och ny generation tar över. smile.gif

Citera
          mamamaggan
          Inlägg 22-04-2005, 22:20
          Länk hit: #39

Medlem

"Att själen vandrar vidare, man återföds i en annan kropp. Sen så kan man ju tro på det mer eller mindre, jag tror såpass ialla fall. "

Det visste jag i o f s men hur ställer ni er till dödshjälp? unsure.gif

--------------------
          Mälardalen zon 2 - 3

Citera
          Reserv
          Inlägg 22-04-2005, 22:25
          Länk hit: #40

Medlem

Ni och ni, jag kan bara svara för mig själv, jag är för. Men som dom flesta religioner så är väl inte självmord nån höjdare direkt, men dödshjälp.......tja, jag vet inte hur det ska tolkas. Och jag vet inte ens om man ska behöva dra in religioner bara för att man tror på reinkarnation heller för den delen. Den perfekta religionen skulle man få om man tog allt gott från alla olika religioner och satte samman rolleyes.gif

Citera

3 sidor V  < 1 2 3 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 06-09-2025, 16:01

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon