CITAT (zaaritha @ 23-04-2005, 21:47)
Jag skulle önska att man kunde fylla i papper, som när det gäller organdonation!
När man är vid "sina sinnens fulla bruk", borde man få avgöra hur man vill sluta sitt liv!!
Precis..!
Det är det jag menar med fråga från början..
Det ska vara ett beslut som man fattat när man är vid sina sinnens fulla bruk..
Om jag tex nu, när jag lever och mår bra, tar beslutet att jag vill ha dödshjälp i ett läge då jag bara kommer att bli sämre, inte kunna äta, gå på toa, tvätta mej, prata med omgivningen... Jag ligger bara i en säng och tittar i taket och får mediciner för att inte känna smärta. Och läget kommer inte att förbättras, då tycker jag det är läge för dödshjälp...
Är det verkligen så att det skulle vara svårt för en läkare att "avliva" mej i ett sånt läge..? Jag skulle snarare se det som att jag hoppas att denne respekterar min önskan... Vad sedan läkaren har för ev personlig åsikt om dödshjälp ska inte spela in i sammanhanget..
Huvudsaken är väl att det ska vara lagligt, annars förstår jag självklart läkaren..
Dödshjälp ska självklart endast användas då det är totalt omöjligt för en patient att rehabiliteras..
Om jag är med om en trafikolycka och mister både armar och ben ska självklart inte dödshjälp användas.. Då är det snarare upp till mej att rulla över ett stup om jag skulle vilja avsluta..
Vad grundar sig egentligen bakom att säga nej till dödshjälp..?
Att det ska missbrukas..? Att folk ska ångra sig..? Att man är rädd för döden..?
Jag är inte religiös, och jag är verkligen inte självmordsbenägen..
Men skulle jag hamna i ett läga som jag beskrivit ovan så skulle inte jag vara rädd för döden... Trots allt så vet vi ju inte vad som väntar där..
Caprice