Om beskärningen syftar till att få plats för trädet och att få frukt så kommer din beskärning att fungera. Det är stammens två översta grövre sidogrenar du kommer att få böka lite med, och helst försöka hitta ett beskärnihngsställe som gör att näringen leds ut i en sidogren. Den högsta toppen till vänster kommer att leda i visst uppåtriktat "sprut" någonstans från tappen. Beskär du den längre ned invid grenklyka till sidogren kommer savströmmen ledas ditåt och utveckla denna, istället för att fortsätta sträva rätt uppåt.
CITAT
Om man bara tittar efter hur det beskrivs i böcker så får man intryck att man kan få endast långa fina huvudgrenar och på dessa enbart en massa kortskott med blom- och fruktanlag. I mitt fall verkar detta inte gå med tanke på hur kraftigt trädet växer och jag undrar om inte bildbeskrivningarna i böcker är lite väl idealiserade.
Jag har sett att detta finns i verkligheten, ofta på verrierpalmetter och andra mer strika spaljéformer. På bilder från 1940-talet då många slott och herresäten liksom kommersiella odlare satte frukt på spaljéer ser man att de lämnade längre fruktgrenar och så många man hade utrymme till, ungefär som du gjort.
En friare solfjädersform, som ditt träd liknar, kan man lämna fler sidogrenar att bli fruktbärande. På så sätt liknar det också ett träd - fast i tvådimensionell form. Personligen tycker jag det är klart vackrare och mer praktiskt funktionellt än de striktare formerna, som kräver ännu mer pincering än den du utför!