|
Dödlig dvärgbandmask värre hot än rabiessmitta, Chefsveterinär varnar för dödlig smitta |
|
|
|
23-04-2005, 08:15
|

Medlem
Antal inlägg: 157
Medlem nr: 1 493

|
CITAT Jordbruksverkets chefsveterinär varnar för farlig mask. Risken att få in rabiessmitta i Sverige genom insmugglade hundar är liten. Ett mer överhängande hot är dvärgband- masken, skriver Leif Denneberg, chefsveterinär vid Jordbruksverket. Dvärgbandmaskens ägg sprids via hundars, katters och rävars avföring. Äggen är omöjliga att se och kan innebära dödliga sjukdomar för människor. I första hand angrips levern. Parasiten är vanlig bland rävar i Mellaneuropa. Får smittan spridning i Sverige hotar inskränkningar i allemansrätten, varnar Denneberg. Bär, svamp och grönsaker på friland kan förorenas av maskägg. Äggen tål sträng kyla och kan övervintra länge i naturen. Det vore katastrofalt om denna mask fick fäste i Sverige... http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=5...ousRenderType=1DN
|
|
|
|
|
23-04-2005, 18:39
|

Medlem
Antal inlägg: 2 137
Medlem nr: 432

|
CITAT (Sulawesii @ 23-04-2005, 12:20) Usch, vad obehagligt! Det låter livsfarligt!
|
|
|
|
|
23-04-2005, 19:24
|

Medlem
Antal inlägg: 9 608
Medlem nr: 2 237

|
Usch och fy!!!!
|
|
|
|
|
23-04-2005, 21:18
|
Medlem
Antal inlägg: 14 005
Medlem nr: 429

|
De som smugglar in hundar och även de som "adopterar" hittehundar från olika länder ...har nog inte riktigt insett faran. Det har flera ggr i media varnats för att alla sjukdomar och bakterier som hundarna bär med sig inte behöver visa sig i prover tagna före införseln... en del dyker upp så långt som halvåret efter. Om vi inte kunde plocka och äta bär eller svampar.....
|
|
|
|
|
25-04-2005, 06:51
|
Medlem
Antal inlägg: 613
Medlem nr: 3 728

|
Ja ush fyfan vad läskit.Kanske det kan få katt ägare att ha sina katter inne, och få fastighetsägare rätt att avliva lös springande katter.
--------------------
Vi är många som blivit drabbade på olika sätt av kränkande behandling. Idag hörs ordet mobbning ( kränkande särbehandling) allt oftare i radio/TV och i övrig media och på arbetsplatser. Men vi måste lära känna ordet och vad det betyder.
|
|
|
|
|
25-04-2005, 07:34
|

Medlem
Antal inlägg: 2 487
Medlem nr: 2 776

|
CITAT (tomas99 @ 25-04-2005, 07:51) Ja ush fyfan vad läskit.Kanske det kan få katt ägare att ha sina katter inne, och få fastighetsägare rätt att avliva lös springande katter. det nämndes aldrig nåt om katter, klart att de kan vara smittbärare om det blir aktuellt. men nu river du upp kattälskarnas sår, du vet så väl att du lyckas göra folk ledsna och arga med detta inlägg. !!!skärpning!!!
--------------------
Mvh Claes Björn Rosenström-fantast __________________________________________________________ Philips Super 80 MASTER TL-D 840 - Bästa lysröret för växter - uträknat och med egna erfarenheter Photosyntes Photon Flux Density: 72 µmol m^-2 x s^-1 / 58W
|
|
|
|
|
25-04-2005, 12:00
|
Medlem
Antal inlägg: 19 528
Medlem nr: 2 682

|
tomas 99 är vårat eget lilla forumtroll
--------------------
Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare. Bor i zon 2
|
|
|
|
|
25-04-2005, 12:17
|
Medlem

|
Hmm jag kan förstå att mitt skrivande om avlivnig inte är populärt bland katt ägare, men det är inget nytt att man tar bort djur som ses till en stor fara för människor, jag vill minnas att det var förbjudet att ha hund på island förut, och vid många sommar olympiader så avlivas lös springande hundar och katter sist var det i Grekland.
--------------------
Vi är många som blivit drabbade på olika sätt av kränkande behandling. Idag hörs ordet mobbning ( kränkande särbehandling) allt oftare i radio/TV och i övrig media och på arbetsplatser. Men vi måste lära känna ordet och vad det betyder.
|
|
|
|
|
25-04-2005, 12:19
|
Medlem

|
troll är som vitsippor dom dyker upp lite varstans på våren  sedan när blev tamkatter farliga för människan?
--------------------
Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare. Bor i zon 2
|
|
|
|
|
25-04-2005, 12:46
|
Medlem
Antal inlägg: 6 877
Medlem nr: 5 537

|
CITAT (tomas99 @ 25-04-2005, 13:17) Hmm jag kan förstå att mitt skrivande om avlivnig inte är populärt bland katt ägare, men det är inget nytt att man tar bort djur som ses till en stor fara för människor, jag vill minnas att det var förbjudet att ha hund på island förut, och vid många sommar olympiader så avlivas lös springande hundar och katter sist var det i Grekland.  Katter som är en stor fara för människor? Tigrar då eller?  Men det finns inga vilda såna här i kalla sverige. Jag har nog missat tråden om avlivning av "farliga katter", var kan jag hitta den? Jag har katter, två stycken skogisar, ingen av dom är farlig för människan.
|
|
|
|
|
26-04-2005, 06:39
|
Medlem

|
CITAT (Reserv @ 25-04-2005, 13:46) CITAT (tomas99 @ 25-04-2005, 13:17) Hmm jag kan förstå att mitt skrivande om avlivnig inte är populärt bland katt ägare, men det är inget nytt att man tar bort djur som ses till en stor fara för människor, jag vill minnas att det var förbjudet att ha hund på island förut, och vid många sommar olympiader så avlivas lös springande hundar och katter sist var det i Grekland.  Katter som är en stor fara för människor? Tigrar då eller?  Men det finns inga vilda såna här i kalla sverige. Jag har nog missat tråden om avlivning av "farliga katter", var kan jag hitta den? Jag har katter, två stycken skogisar, ingen av dom är farlig för människan.  Reserv, ja du har missat att läsa första inlägget i tråden! läs den! och sluta att mobba mej.
--------------------
|
|
|
|
|
26-04-2005, 06:52
|

Medlem
Antal inlägg: 23 957
Medlem nr: 296

|
Forumtroll får mobbas hur mycket som helst. Det står inskrivet i dom oskrivna nätreglerna.
--------------------
Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです
Straight for ever. Cogito, ergo sum.
|
|
|
|
|
26-04-2005, 06:53
|
Medlem

|
CITAT (tomas99 @ 26-04-2005, 07:39) CITAT (Reserv @ 25-04-2005, 13:46) CITAT (tomas99 @ 25-04-2005, 13:17) Hmm jag kan förstå att mitt skrivande om avlivnig inte är populärt bland katt ägare, men det är inget nytt att man tar bort djur som ses till en stor fara för människor, jag vill minnas att det var förbjudet att ha hund på island förut, och vid många sommar olympiader så avlivas lös springande hundar och katter sist var det i Grekland.  Katter som är en stor fara för människor? Tigrar då eller?  Men det finns inga vilda såna här i kalla sverige. Jag har nog missat tråden om avlivning av "farliga katter", var kan jag hitta den? Jag har katter, två stycken skogisar, ingen av dom är farlig för människan.  Reserv, ja du har missat att läsa första inlägget i tråden! läs den! och sluta att mobba mej.  Första inlägget är juh skrivet av "skatmor", är det du också? Om jag sager att jag missat ditt inlägg om avlivning av katter så kan du väl inte hänvisa mig till nån annans inlägg  Och vadå mobba, ge dig! Om det är nån som startat något mobbningsliknande så är det väl du i så fall. Om jag ber om hänvisning där du skrivit om avlivningarna så kan du väl bara ge mig det, och om du inte kan det så kan du åtminstånne hålla inne med spydiga komentarer.
|
|
|
|
|
26-04-2005, 06:56
|
Medlem

|
CITAT (Reserv @ 26-04-2005, 07:53) CITAT (tomas99 @ 26-04-2005, 07:39) CITAT (Reserv @ 25-04-2005, 13:46) CITAT (tomas99 @ 25-04-2005, 13:17) Hmm jag kan förstå att mitt skrivande om avlivnig inte är populärt bland katt ägare, men det är inget nytt att man tar bort djur som ses till en stor fara för människor, jag vill minnas att det var förbjudet att ha hund på island förut, och vid många sommar olympiader så avlivas lös springande hundar och katter sist var det i Grekland.  Katter som är en stor fara för människor? Tigrar då eller?  Men det finns inga vilda såna här i kalla sverige. Jag har nog missat tråden om avlivning av "farliga katter", var kan jag hitta den? Jag har katter, två stycken skogisar, ingen av dom är farlig för människan.  Reserv, ja du har missat att läsa första inlägget i tråden! läs den! och sluta att mobba mej.  Första inlägget är juh skrivet av "skatmor", är det du också? Om jag sager att jag missat ditt inlägg om avlivning av katter så kan du väl inte hänvisa mig till nån annans inlägg  Och vadå mobba, ge dig! Om det är nån som startat något mobbningsliknande så är det väl du i så fall. Om jag ber om hänvisning där du skrivit om avlivningarna så kan du väl bara ge mig det, och om du inte kan det så kan du åtminstånne hålla inne med spydiga komentarer.  Ja men i hennes inlägg så står det om katter och hundar! så läs igen.
--------------------
|
|
|
|
|
26-04-2005, 06:57
|
Medlem

|
CITAT Jordbruksverkets chefsveterinär varnar för farlig mask. Risken att få in rabiessmitta i Sverige genom insmugglade hundar är liten. Ett mer överhängande hot är dvärgband- masken, skriver Leif Denneberg, chefsveterinär vid Jordbruksverket. Dvärgbandmaskens ägg sprids via hundars, katters och rävars avföring. Äggen är omöjliga att se och kan innebära dödliga sjukdomar för människor. I första hand angrips levern. Parasiten är vanlig bland rävar i Mellaneuropa. Får smittan spridning i Sverige hotar inskränkningar i allemansrätten, varnar Denneberg. Bär, svamp och grönsaker på friland kan förorenas av maskägg. Äggen tål sträng kyla och kan övervintra länge i naturen. Det vore katastrofalt om denna mask fick fäste i Sverige... http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=5...ousRenderType=1
--------------------
|
|
|
|
|
26-04-2005, 07:00
|
Medlem

|
CITAT (tomas99 @ 26-04-2005, 07:56) CITAT (Reserv @ 26-04-2005, 07:53) CITAT (tomas99 @ 26-04-2005, 07:39) CITAT (Reserv @ 25-04-2005, 13:46) CITAT (tomas99 @ 25-04-2005, 13:17) Hmm jag kan förstå att mitt skrivande om avlivnig inte är populärt bland katt ägare, men det är inget nytt att man tar bort djur som ses till en stor fara för människor, jag vill minnas att det var förbjudet att ha hund på island förut, och vid många sommar olympiader så avlivas lös springande hundar och katter sist var det i Grekland.  Katter som är en stor fara för människor? Tigrar då eller?  Men det finns inga vilda såna här i kalla sverige. Jag har nog missat tråden om avlivning av "farliga katter", var kan jag hitta den? Jag har katter, två stycken skogisar, ingen av dom är farlig för människan.  Reserv, ja du har missat att läsa första inlägget i tråden! läs den! och sluta att mobba mej.  Första inlägget är juh skrivet av "skatmor", är det du också? Om jag sager att jag missat ditt inlägg om avlivning av katter så kan du väl inte hänvisa mig till nån annans inlägg  Och vadå mobba, ge dig! Om det är nån som startat något mobbningsliknande så är det väl du i så fall. Om jag ber om hänvisning där du skrivit om avlivningarna så kan du väl bara ge mig det, och om du inte kan det så kan du åtminstånne hålla inne med spydiga komentarer.  Ja men i hennes inlägg så står det om katter och hundar! så läs igen. Jag kan läsa, men det var inte det frågan handlade om. Man kan juh undra om du har nån läsförståelse alls? Var kan jag hitta inlägget där du skriver om avlivning av katter? Det är säkert nån annan som fattar bättre än du och skriver det snart.
|
|
|
|
|
26-04-2005, 11:05
|
Medlem

|
CITAT (tomas99 @ 25-04-2005, 07:51) Ja ush fyfan vad läskit.Kanske det kan få katt ägare att ha sina katter inne, och få fastighetsägare rätt att avliva lös springande katter. varsegod reserv
--------------------
|
|
|
|
|
26-04-2005, 11:19
|
Medlem

|
CITAT (pejori @ 26-04-2005, 12:05) CITAT (tomas99 @ 25-04-2005, 07:51) Ja ush fyfan vad läskit.Kanske det kan få katt ägare att ha sina katter inne, och få fastighetsägare rätt att avliva lös springande katter. varsegod reserv  Aha, tack Pejori! Att det skulle va så svårt att tala om det då. Han hänvisade bara till första inlägget. Jag trodde att det var nåt annat han skrivit i nån annan tråd. Det lät juh som att han hade för vana att prata om avlivning av "farliga katter". Osympatisk person den där Tomas.
|
|
|
|
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|